kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
نرخ‌های جهانی دومین رشد هفتگی متوالی را ثبت کرد

موج‌سواری قیمت نفت بر تحولات خاورمیانه

 
 
 
قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و تاثیر توفان گرمسیری میلتون بر تقاضا برای سوخت در فلوریدا، دومین رشد هفتگی متوالی را ثبت کرد.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۳۶ سنت معادل چهار دهم درصد کاهش، در ۷۹ دلار و چهار سنت در هر بشکه برای روز جمعه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۹ سنت معادل سه دهم درصد کاهش، در ۷۵ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد. با این حال، هر دو شاخص برای کل هفته، بیش از یک درصد افزایش یافتند.
بهای نفت اوایل ماه میلادی جاری، پس از عملیات وعده صادق ۲ که نگرانی‌ها نسبت به گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و متاثر شدن عرضه نفت خاورمیانه را برانگیخت، افزایش چشمگیری پیدا کردند.
«جان کیلداف»، از شرکت «اگین کپیتال» در نیویورک گفت: ۷۵ دلار در هر بشکه برای وست تگزاس اینترمدیت، ارزش منصفانه‌ای با توجه به تنش‌های بالا است.
«جیووانی استونو»، تحلیلگر مؤسسه مالی «یو‌بی‌اس» اظهار کرد: باید صبر کنیم و ببینیم «اسرائیل» ‌چگونه پاسخ می‌دهد اما تصور می‌کنم تا آن زمان، بازار نرخ اضافی ریسک را بر قیمت حفظ کند.
در این بین، عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، توفان گرمسیری میلتون بود که در آمریکا، دست‌کم ۱۰ کشته برجای گذاشت و میلیون‌ها نفر را در خاموشی فرو برد.
 فلوریدا سومین مصرف‌کننده بزرگ بنزین در آمریکاست اما هیچ پالایشگاهی در این ایالت وجود ندارد و فلوریدا را به واردات از راه دریایی، وابسته کرده است.
«ییپ جون رونگ»، استراتژیست بازار شرکت آی‌جی هم درباره افزایش قیمت سوخت گفت: ملاحظات درباره ذخایر بالای نفت و احتمال کند شدن تسهیل سیاست پولی توسط بانک مرکزی آمریکا، به حفظ روند افزایشی قیمت نفت کمک کرده است.
در مجموع قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و تاثیر توفان گرمسیری میلتون بر تقاضا برای سوخت در فلوریدا، دومین رشد هفتگی متوالی را ثبت کرد.
 فشار مصرف نفتکش‌ها بر بازارهای انرژی جهانی
اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش جدیدی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد جریان نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق تنگه باب‌المندب در سال ۲۰۲۴ به شدت کاهش یافت و بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر 
شد.
 این آبراه که در ورودی جنوبی دریای سرخ قرار دارد، نقش مهمی در تجارت انرژی جهانی ایفا می‌کند. این اختلالات می‌تواند تاخیرهای قابل توجه در زنجیره تامین ایجاد کرده و به بالاتر رفتن هزینه‌های کشتیرانی و افزایش قیمت جهانی انرژی منجر شود.
در نتیجه عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با سرزمین‌های اشغالی فلسطین که از نوامبر(آبان) سال ۲۰۲۳ آغاز شد، ترافیک کشتی‌ها در دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ به شدت کاهش یافته است.
بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اکنون به جای رفتن از مسیر تنگه باب‌المندب، مسیر طولانی‌تر و گران‌تر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را در پیش گرفته‌اند. به این ترتیب، حمل نفت از طریق دریای سرخ که در سال ۲۰۲۳ به هشت میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده بود، در سال جاری فقط چهار میلیون بشکه در روز بود.
همزمان، انتقال نفت از مسیر دماغه امید نیک در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۴ به 9 میلیون و 200 هزار بشکه در روز در مقایسه با شش میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
 این تغییر مسیر به فشار بر بازارهای انرژی جهانی افزود زیرا اروپا و مناطق دیگر برای واردات انرژی، به شدت به این مسیرهای دریایی وابسته هستند.
«ترافیگورا» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی نفت در جهان است، چندی قبل برآورد کرد تغییر مسیر کشتی‌ها، ۲۰۰ هزار بشکه در روز به مصرف نفت کوره نفتکش‌ها در سال جاری افزوده و آلایندگی سالانه نفتکش‌ها را حدود پنج درصد افزایش داده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، تنگه‌هایی مانند تنگه باب‌المندب و کانال سوئز برای تضمین جریان روان نفت و گاز طبیعی از خلیج‌فارس به بازارهای جهانی حیاتی هستند. هرگونه اختلال در این مسیرهای دریایی حتی برای مدتی کوتاه می‌تواند تاثیر منفی بر عرضه داشته و هزینه‌ها را بالاتر برده و قیمت جهانی انرژی را بی‌ثبات کند.