kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
پرونده‌ای از صفر تا صد عملیات وعده صادق2 و بازتاب‌ها و ابعادِ آن

شبی که آسمان روشن شد

 
 
 
کامران پورعباس
شامگاه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات وعده صادق2 با رمز مبارک «یا رسول‌الله(ص)» با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک، اهداف مهم نظامی و امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد. مراکز راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های ساخت فرزندان ایران اسلامی مورد هدف قرار گرفتند. در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوائی و راداری، مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت مورد اصابت قرارگرفتند. با وجود آنکه مناطق مورد هدف با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شدند، ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت اصابت کردند و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی وعملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاد.
حماسه وعده صادق2 با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است. 
از مهم‌ترین نکات این عملیات که کمتر به آن پرداخته شد، هماهنگی کامل ارتش و سپاه در اجرای امن این عملیات بود. در هنگام عملیات، همزمان با پرتاب موشک‌ها توسط سپاه، جنگنده‌های ارتش تمام آسمان کشور را پوشش دادند. پرواز مرتب و گسترده جنگنده‌های ارتش برای کشف و خنثی‌سازی حمله احتمالی جنگنده‌های صهیونیستی و آمریکایی تا ساعتها بعد از حمله موشکی ادامه داشت.
عملیات غرورآفرینِ وعده صادق2 پس از یک دوره خویشتن‌داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارتهای رژیم با حمایت آمریکا در قتل عام مردم لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر رهبر محور مقاومت و دبیرکل سرافراز حزب‌الله سید حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان سرلشکر پاسدار سید عباس نیلفروشان انجام شد.
گفته می‌شود در این عملیات از موشک‌های عماد و قدر و خیبرشکن و موشک‌هایپرسونیک فتاح استفاده شده است. 
این عملیات یک شکست تاریخی را برای پدافند چهارلایه ده‌ها میلیارد دلاری اسرائیل رقم زد. پدافند هوائی رژیم صهیونیستی شامل چهار لایه گنبد آهنین، فلاخن داوود، پیکان ۲ و پیکان ۳ است. علاوه‌بر اینها رادار باند ایکس پیشرفته‌ترین و گرانترین رادار دنیا در اسرائیل وجود دارد که یک فناوری پیشرفته برای ردیابی و شناسایی اجسام مختلف است.
علاوه‌بر سامانه راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و فرانسه و دولت ذلیل اردن تلاش کردند مانع اصابت موشک‌های ایرانی به سرزمین‌های اشغالی شوند که ناکام ماندند.
در عملیات مقتدرانه وعده صادق2، سه پایگاه هوائی اصلی رژیم صهیونیستی شامل نواتیم،‌هاتزریم و تل‌نوف در نزدیکی تل‌آویو مورد هدف قرار گرفتند و به میزان زیادی تخریب شدند. یک یا دو موشک نیز به نزدیکی مقر موساد اصابت کرد که این امر هشدار و پیام خاصی برای صهیونیست‌ها دارد.
رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تاریخی و 
دشمن شکن‌شان چند روز پس از عملیات وعده صادق2، در مورد عظمت این عملیات و پیام‌های آن فرمودند:
«کار درخشان نیروهای مسلّح ما در دو سه شب قبل هم یک کار کاملاً قانونی و مشروع بود. کاری که نیروهای مسلّح ما کردند، کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم بود؛ رژیم خون‌آشام، رژیم گرگ‌صفت و سگ‌هار آمریکا در منطقه. جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل می‌کنیم، نه شتاب‌زده می‌شویم؛ تعلّل نمی‌کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمی‌شویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام می‌گیرد؛ کمااینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»13/07/1403
وعده صادق2 جهان را درنوردید و تیتر یک رسانه‌ها و فضاهای مجازی را به خود اختصاص داد. این طوفان رسانه‌ای و مجازی از دقایقی قبل از آغاز وعده صادق2 آغاز شد(حدود نیم ساعت قبل از شروع وعده صادق2، اخبار رسانه‌ها حکایت از قریب‌الوقوع بودن 
حمله گسترده ایران داشت) و از همان آغاز حمله ایران، اخبار و تصاویر آن به صورت مستقیم بازتاب عظیم جهانی پیدا کرد و بعد از انجام نیز تیتر یک رسانه‌ها و داغ‌ترین بحث فضاهای مجازی و حقیقی گردید و جهان و جهانیان متفق‌القول بر شگفت‌انگیز بودن و پیروزمندیِ وعده صادق2 تأکید و تصریح کرده و اصرار ورزیدند و اهمیت و عظمت و ابعاد عملیات بازتاب و بازخوردی کم‌نظیر در سرتاسر جهان یافت.
در این گزارش گوشه‌ای از بازتاب‌ها و بازخوردهای عملیات درخشان و قهرمانانه وعده صادق2 در ایران و جهان را بررسی و بازگو می‌کنیم. 
ایران اسلامی غرق در شادی و افتخار
بلافاصله پس از موشک‌باران گستردۀ 
وعده صادق2، ایران اسلامی به عنوان مرکز جهان تشییع و خاستگاه این عملیات عزت‌آفرین و غرورانگیز، غرق در شادی و افتخار گردید و مردم سرافراز ایران از همان نخستین دقایقِ پس از انجام عملیات، از هر طیف و قشری و با هر عقیده‌ای در شهرها و روستاهای ایران عزیزمان به خیابان‌ها سرازیر گردیده و در تجمعات گسترده، رضایت و پشتیبانی‌شان از کار درخشان نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند. 
سه روز بعد از عملیات وعده صادق2 نیز ملت قهرمان و شهیدپرور ایران در نمازهای جمعه در سرتاسر کشور به صورت پررنگ‌تر حمایت‌شان از وعده صادق2 را اعلام کردند و در پایتخت نیز 
نماز جمعه تاریخی و دشمن‌شکن و خیبرشکنِ تهران به امامت مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای و با حضور فوق‌العاده گسترده و پرشور و میلیونی مردمی که از سراسر کشور خود را به تهران رسانده بودند، در اوج تهدیدات امنیتی دشمنان، اقامه گردید و زیباترین جلوۀ حمایت از فلسطین و محور مقاومت و وعده صادق2 را به رخ جهانیان کشید. 
علاوه‌بر اینها، از زمان وقوع وعده صادق2، انبوهی از پیامها و اظهارنظرهای حمایتی از جانب هموطنان‌مان در سطح جامعه و در فضای مجازی منتشر شده است که تا امروز هم ادامه دارد.
گزیده‌ای از این ابراز حمایت‌ها و افتخارهای داخلی را نقل می‌کنیم.
بیش از ۵۰۰ خانواده شهید از شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم پیام قدردانی از عملیات وعده صادق2 منتشر کردند که در این پیام آمده است: «ما به عنوان خانواده‌های شهدا، با افتخار و سر بلندی، به این اقدام بزرگ سپاه پاسداران در دفاع از حریم ولایت و ارزش‌های اسلامی می‌بالیم.»
مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات غرورآفرین وعده صادق۲ که توسط غیورمردان ایران اسلامی در پاسخ به جنایات بی‌پایان و حد و مرز رژیم جنایتکار صهیونیستی انجام شد، به روشنی شکنندگی، نفوذپذیری و شکست رژیم صهیونیستی را نشان داد.»
جمعی از هموطنان اهل‌سنت استان آذربایجان غربی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما روحانیون، ائمه جمعه، جماعات و طلاب علوم دینی مدارس اهل‌سنت استان آذربایجان غربی ضمن حمایت قاطع خود از عملیات قدرتمند و غرورآفرین وعده صادق۲، بیعت مجدد خود را با رهبر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله تجدید و عهد می‌بندیم تا آخرین قطره خون خود در کنار مجاهدان و مبارزان جبهه جهانی مقاومت خواهیم بود.»
روزنامه‌های صبح چهارشنبه 11 مهر 1403، تیتر یک خود را به تمجید از عملیات وعده صادق۲ اختصاص دادند.
برخی تیترهای اصلی و زیرتیترهای این روزنامه‌ها را ذکر می‌کنیم:
جوان: انتقام عظیم
خراسان: خونخواهی فراصوت
کیهان: سپاه پاسداران جنازه اسرائیل را دفن کرد.
قدس: غریو نصرالله
اعتماد: حمله انتقامی ایران به اسرائیل
ایران: هدف، قلب شیطان
شرق: پاسخ تهران، لرزش تل‌آویو
اطلاعات: حمله موشکی سپاه پاسداران به قلب سرزمین‌های اشغالی
وطن امروز: بارش انتقام
شهروند: شب وحشت صهیون
رسالت: عنکبوت دیوانه در آتش
ابتکار: شب وحشت در سرزمین‌های اشغالی
آرمان امروز: حمله موشکی «بی سابقه» ایران به اسرائیل
شادی و حمایتِ جهان اسلام
مسلمانان جهان در جای‌جای دنیا از انجام عملیات وعده صادق2 ابراز خوشحالی و حمایت کردند و روح تمام آزادگان دنیا جلا یافت که این موضوع در کشورهای محور مقاومت فوق‌العاده گسترده و پرشور بود و تجمعات متعددی در همان شب انجام عملیات به صورت خودجوش و مردمی برگزار گردید. 
سناتور علامه ناصر عباس جعفری نماینده مجلس سنا و رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان طی پیامی با تبریک موفقیت عملیات وعده صادق۲ گفت: جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقش رهبر امت اسلامی به عهد خود با ملت مظلوم فلسطین و لبنان وفا کرد.«لیاقت بلوچ» نایب‌رئیس جماعت اسلامی پاکستان در سفارت ایران در اسلام‌آباد اظهار داشت: پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث افتخار و غرور همه ما در پاکستان و در میان ملت اسلامی شده است. دیگر حاکمان کشورهای اسلامی باید در مبارزه برای حقوق ملت‌های مظلوم منطقه، ایران را الگوی خود قرار دهند هرچند پاسخ کوبنده به جنایات و اقدامات تروریستی اسرائیل تنها از پس ایران و مقام‌های شجاع آن برمی‌آید. راه شهدای قدس با وجود ملت‌های مقاوم منطقه و اقدامات شجاعانه ایران محوشدنی نیست.
مثنی عبدالله نویسنده و تحلیلگر مالزیاییِ سیاست بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا ابراز داشت: حمله موشکی اخیر ایران به فلسطین اشغالی از چند جهت اقدامی راهبردی بود. اول اینکه این حمله تنها اندکی پس از طرح تهدیدات گسترده نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیست‌ها علیه ایران و جریان مقاومت انجام گرفت. البته که وی و رژیم متبوعش در روزهای گذشته و پس از انفجارهای پیجری در لبنان بر شدت تحرکات تروریستی خود در سطح منطقه نیز افزوده بودند. حال در این وضعیت، ایران با انجام یک حمله موشکی بزرگ به اراضی اشغالی نشان داد که 
هیچ ارزشی را برای موضعگیری تروریستی و پوچ رژیم صهیونیستی قائل نیست و در اِعمال قدرت خود در راستای منافع ملی ایران کوچک‌ترین تردیدی را به خود راه نمی‌دهد. نکته دیگر اینکه عملیات 
وعده صادق2، از چشم‌انداز کلی، جلوه‌ای از هماهنگی قابل ملاحظه اعضای مختلف در محور مقاومت نیز بود. کما اینکه شاهد بودیم قبل و پس از عملیات مذکور حماس، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت عراقی و البته انصارالله یمن نیز به نحوی جدی دست به کار 
شدند و ضربات جدی را به صهیونیست‌ها وارد کردند.... و در نهایت اینکه ایران در قالب عملیات موشکی اخیر خود، در آستانه سالگرد حادثه هفتم اکتبر، 
یک بحران بزرگ دیگر را برای صهیونیست‌ها خلق کرد. نتانیاهو به واسطه تحرکات تهاجمی اسرائیل در مدت اخیر سعی داشت تا آبرویی را برای رژیم متبوعش ایجاد کند. با این حال، اکنون دستاوردهای خود را در سایه عملیات اخیر ایران ضعیف‌تر از هر زمان دیگری می‌بیند و چند پله به عقب رانده شد.... اقدام ایران، به شدت بر محبوبیت این کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز افزوده است. ایران اکنون به عینه خود را به عنوان مدافع حق و حقیقت در جهان معرفی کرده و بسیاری از ملت‌های آزاده دنیا به این کشور چشم امید دارند. 
پس از حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل نیز شاهد بودیم که مردم منطقه شادمانی گسترده‌ای را نسبت به آن انجام دادند. تردیدی نیست که قدرت نرم منطقه‌ای ایران در وضعیت کنونی به واسطه ضربه زدن به صهیونیست‌ها، بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است.
روزنامه عمان در صفحه نخست خود با عنوان «ایران، اسرائیل را موشکباران کرد»، تصویری از اصابت موشک‌ها به نقاط مختلف فلسطین اشغالی را منتشر کرد و نوشت: ایران روز گذشته با بارانی از موشک‌های بالستیک، اسرائیل را هدف قرار داد.
روزنامه الرؤیة عمان نیز با عنوان «جهنم سوزان در اسرائیل»، تصاویری از پاسخ موشکی ایران را منتشر کرد و نوشت که رژیم صهیونیستی زیر آتش‌ موشک‌های ایران قرار گرفت و ۳ پایگاه نظامی آن تخریب شد.
روزنامه سعودی الشرق الأوسط در تیتر نخست خود با عنوان «ایران انتقام می‌گیرد»، تصاویری از اصابت موشک به نقاط مختلف فلسطین اشغالی در کنار تصویری از صهیونیست‌هایی که وحشت‌زده در مکانی پناه گرفته و موشک‌ها را تماشا می‌کردند، منتشر کرد و نوشت: ایران شب گذشته صدها موشک‌ بالستیک به اسرائیل شلیک کرد.
روزنامه الجریده کویت با تیتر «ایران، اسرائیل را موشکباران کرد»، نوشت که تهران انتقام هنیه و نصرالله را با شلیک بیش از ۲۵۰ موشک بالستیک به اسرائیل، گرفت.
کارشناس الجزیره تأکید کرد: ایران، تمام دستاوردهای نتانیاهو را هدف قرار داد. اسرائیل تاکنون چنین صحنه‌هایی را تجربه نکرده بود و حالت سرخوشی را از دست داد. 
خبرگزاری صدای افغان با اشاره به اینکه ایران پشتوانه‌ شکست‌ناپذیر مقاومت است، افزود: تهران سالهاست با اراده‌ای آهنین و تعهدی غیرقابل تزلزل در صف اول مبارزه علیه رژیم صهیونیستی ایستاده است.
صدای افغان با بیان اینکه هر موشکی که به سوی اهداف اسرائیلی شلیک شد، صهیونیست‌ها یک گام به زوال نزدیک‌تر شدند، تصریح کرد: این عملیات نشان داد که دوران قدرت بلامنازع رژیم صهیونیستی به سر آمده. این رسانه افغانستانی تأکید کرد: 
وعده صادق ضربه‌ای بود که پایه‌های رژیم صهیونیستی را بیشتر از همیشه به لرزه درآورد و ایران تمام قدرت و توان خود را در این مسیر طولانی به‌کار می‌گیرد تا به پیروزی نهائی و نابودی کامل رژیم صهیونیستی برسد.
شادمانی و افتخارِ محور مقاومت
سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یمن تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین حمله موشکی به دشمن اسرائیلی از ابتدای اشغال فلسطین را انجام داد.... این عملیات با موفقیت، قوی و ضربتی انجام شد.... در پی عملیات ایران، قلب ملت فلسطین و لبنان و ملت ما سرشار از شادی بود و همزمان قلب صهیونیست‌ها مملو از وحشت و ترس شد. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: سیل موشک‌های ایران تمام آزادگان جهان را خوشحال کرد.
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات ایران، ضربات مستقیم و دردناکی به مواضع نظامی و امنیتی حساس در تمام نقشه اراضی اشغالی فلسطین وارد کرد.
جمعه 13 مهر 1403، ملت یمن راهپیمایی میلیونی به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله برگزار و در پایان راهپیمایی با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند: «عملیات وعده صادق۲ توهمات قدرت، برتری و کنترل دشمن را از بین برد و مجدداً تأیید کرد که این رژیم و پدافند هوائی آن ضعیف‌تر از تار عنکبوت 
هستند.»
روزنامه الدیار لبنان هم با عنوان «شلیک ۲۰۰ موشک در نیم ساعت»، نوشت که ایران، اسرائیل را کوبید و هشدار داد که در صورت پاسخ اسرائیل، پاسخ کوبنده‌تری خواهد داد.
روزنامه الاخبار لبنان صفحه نخست خود را به انتشار تصویر بزرگی از موشک‌های ایران بر فراز برجهای تل‌آویو اختصاص داد و نوشت: «شوک بعد از سرمستی».
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: موج موشک‌های ایرانی که یکی پس از دیگری در شهرهای فلسطین اشغالی فرود می‌آمدند و مراکز نظامی اسرائیل را در هم می‌کوبیدند، همه دستاوردهای تاکتیکی را که دشمن صهیونیستی با ترورهای جنایتکارانه طی یک ماه گذشته به دست آورده بود، بر باد دادند و توازن وحشت مجدداً در منطقه برقرار شد؛ تا جایی که اسرائیل مقابل چشم همه جهانیان بسیار کوچک‌تر از آنچه تصور می‌شد، ظاهر شد.
حسن فضل‌الله نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان و از اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تأکید کرد: ایران هرگز دست از حمایت مقاومت برنداشته و هرگز این کار را نخواهد کرد. همان‌طور که دیدیم موشک‌های جمهوری اسلامی ایران به عمق فلسطین اشغالی رسیدند و در پاسخ به همه کسانی که علامت سؤال‌هایی درباره موضع ایران اتخاذ کرده و مدعی بودند که ایران دست از حمایت قاطع مقاومت کشیده است، می‌گوییم که ایران مقتدرانه کنار همه گروه‌های مقاومت ایستاده است. ایران کشوری است که طبق ارزیابی‌های دقیق خود تصمیم می‌گیرد و همه دیدند که چگونه صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. 
فلسطینی‌ها شادمان‌ترین مردم بعد از وعده صادق2
ناگفته پیداست که فلسطینی‌ها شادمان‌ترین مردم بعد از مشاهدۀ مستقیم وعده صادق2 از نزدیک(به علت فاصله کم از محل فرود آمدن موشک‌های ایران) بودند و خوشحالی از ته دل و سرورِ گسترده‌ای در هنگام انجام وعده صادق2 و پس از آن بروز دادند. 
مردم فلسطین در نوار غزه، کرانه باختری و سراسر فلسطین بعد از مشاهده موشک‌های ایرانی که به‌سمت تل‌آویو می‌رفتند، به پشت‌بام‌ها و مساجد می‌رفتند و با سر دادن شعارهای «لبیک یا نصرالله» و «ایران بیا ایران بیا» در خیابانها خوشحالی 
می‌کردند.
در کرانه باختری صدها تن از فعالان و ساکنان این منطقه ده‌ها کلیپ ویدیویی از گدازه‌های انفجار موشک‌ها در عمق شهرک‌ها و مراکز نظامی رژیم اشغالگر منتشر و همراه با آن شادی کردند.
خوشحالی آوارگان فلسطینی در خان‌یونس بعد از اصابت موشک‌های ایرانی به اهداف خود حسابی بر دل نشست. مردم غزه به قدری از حمله موشکی ایران به وجد آمدند که مانند یک شیء مقدس از بقایای یک موشک ایرانی یک میدان هرچند موقت برای خودشان ساختند و برخی‌های‌شان هم قطعات موشک ایران را در شهر چرخانند و تکه‌تکه‌اش را 
به یادگار بردند و برای هم دیگر امید می‌فرستند که صبح پیروزی و نابودی رژیم غاصب صهیونیست نزدیک است. برخی هم سجده شکر به جا آوردند و اشک شادی بر گونه‌های‌شان جاری شد.
گروه‌های فلسطینی با صدور بیانیه‌های جداگانه، عملیات انتقام‌جویانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران علیه دشمن صهیونیستی در قلب اراضی اشغالی را تبریک گفتند و گرامی داشتند.جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای عملیات ایران را بسیار افتخارآمیز توصیف و تأکید کرد: این عملیات، حامل پیامی قوی برای دشمن صهیونیستی و کابینه فاشیستی آن در مسیر مقابله با تروریسم این رژیم است.
کمیته‌های مقاومت فلسطین با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کردند: پاسخ ایران به دشمن صهیونیستی نشان می‌دهد که در مرحله جدید تقابل با دشمن، دست برتر در اختیار مقاومت است و جنایات صهیونیست‌ها نه تنها روحیه محور مقاومت را تضعیف نکرده، بلکه عزم، اراده، قدرت و آمادگی این محور را بیش از پیش کرده است.جنبش مجاهدین فلسطین تصریح کرد: پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران، دشمن صهیونیستی را سر جای خود نشاند.... این حملات موشکی کوبنده ایران، شکنندگی و ضعف موجودیت بحران‌زده صهیونیستی را به نمایش گذاشت.
ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام گفت: ما واکنش ایران را که کل جغرافیای فلسطین اشغالی را در برگرفت تبریک می‌گوییم و (این حمله) ضربه محکمی به اشغالگر جنایتکار وارد کرد. رژیمی که تصور می‌کرد عربده‌کشی و جنایاتش علیه ملت‌های منطقه بی‌پاسخ خواهد ماند. وی تصریح کرد که این روزی استثنایی در تاریخ نبرد با رژیم صهیونیستی است که طی آن آتش مبارزان امت اسلام، آسمان فلسطین را درنوردید و تل‌آویو زیر ضربات مجاهدین یمن، لبنان، فلسطین و ایران قرار گرفت.
تأکید روس‌ها بر اقتدار ایران
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی نوشت که تهران با عملیات ماه‌آوریل (فروردین) نشان داد که قادر به نفوذ به سامانه پدافندی پرطمطراق گنبد آهنین است و در عملیات وعده صادق۲ نیز ثابت کرد که اگر تحریک شود، توانمندیهای بیشتری در چنته دارد.
اسپوتنیک در تماس با چند تحلیلگر، نظر آنها را درباره حمله دیروز ایران جویا شد که به اجماع بر این باورند، تهران پس از مدتی خویشتن‌داری، قدرت نظامی چشمگیر خود را به نمایش گذاشت.
وحشت صهیونیست‌های غاصب و جنایتکار
 در شرایطی که میلیون‌ها شهرک‌نشین صهیونیست در سراسر فلسطین اشغالی به پناهگاه فرار کرده بودند و فیلم‌های دویدن نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سمت پناهگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ نتانیاهو و جو بایدن 
رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کردند این عملیات ایران را کم‌اهمیت جلوه دهند و مدعی شدند که حمله ایران شکست خورد! این در حالی است که با انتشار تصاویر و ویدئوهای دقیق از اصابت موشک‌های ایران به اهداف مورد نظر در عمق فلسطین اشغالی، جای هیچ بحثی برای موفقیت‌آمیز بودن این حمله باقی نمی‌ماند. نتانیاهو نخست‌وزیر خون آشامِ رژیم صهیونی اعتراف کرد: ایران پشت همه تهدیدات علیه ما است. آنها در یکی از بزرگ‌ترین حملات تاریخ صدها موشک به سمت ما شلیک کردند. 
عملیات وعده صادق۲ هم در عرصه بین‌المللی باعث تحقیر مجدد رژیم صهیونی شد و هم در عرصه داخلی با ترس شدید صهیونیست‌ها، اختلافات و تردیدها درخصوص دولت جعلی نتانیاهو بیش از گذشته شد. 
یکی از نمونه‌های این ترس و اختلاف در صحبت‌های شهردار تل‌آویو به خوبی دیده می‌شود. جایی که گفت: جنگ باید فوراً متوقف شود. نتانیاهو ما را وارد حالتی از دیوانگی و جنون کرده است.
منشه امیر رئیس رادیو اسرائیل ابراز داشت: موشک‌های ایران و حزب‌الله لبنان به اهداف خود اصابت کرده‌اند؛ مردم اسرائیل نگرانند و بر تعداد زنان و کودکان و افرادی که به روانشناس احتیاج دارند اضافه شده. این غیرقابل تحمل است که نیمه‌های شب چند بار از خواب بیدار شوید و در کمتر از ۲۰ ثانیه 
به پناه‌گاه بروید!
صهیونیست‌ها که در بطن ضربات دردناک وعده صادق2 قرار داشتند، مطابق انتظار با وحشت و نگرانیِ فوق‌العاده از این عملیات سخن گفتند. رسانه‌های عبری دومین حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های بالستیک را بی‌سابقه توصیف کردند. رسانه‌های عبری از برخورد موشک‌هایی به شمال تل‌آویو خبر می‌دهند. شبکه 12 تلویزیون اسرائیل نوشت: ایران با 181 موشک بالستیک، حمله بی‌سابقه‌ای را به سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد. 
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: ارتش اسرائیل اذعان کرده است که پایگاه‌های هوائی در حمله روز گذشته آسیب دیده است.
رادیو رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: پایگاه‌های متعدد نیروی هوائی بر اثر حمله ایران آسیب دیده است، اما به زیرساخت‌ها لطمه‌ای وارد نشده است.
اورلی گولداشمیدتس سخنگوی سفارت رژیم صهیونیستی در انگلیس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز انگلیس اعتراف کرد: این بزرگ‌ترین حمله ایران علیه اسرائیل بود. شما دیروز موشک‌های ایران که به اسرائیل شلیک شد را پخش کردید، به نظر خیلی آخرالزمانی بود و میلیون‌ها اسرائیلی مجبور شدند به پناه‌گاه‌ فرار کنند. حمله دیروز خیلی ترسناک بود.
تحلیلگران اسرائیلی از هفتم اکتبرِ دوم می‌گویند. توضیح بیشتر آنکه خروج از بحران و فرصت‌سازی در قالب آن برای اسرائیل، اصلی‌ترین دستورکار نتانیاهو و متحدان افراطی‌اش در طی ماه‌های اخیر بوده است. در این راستا، آنها پس از حملات پیجری در لبنان، بر شدت تحرکات تهاجمی و تروریستی خود علیه جریان مقاومت افزودند و کار به جایی رسید که حتی کشورمان را نیز به صراحت تهدید کردند. موضوعی که نقطه اوج آن را می‌توان در سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشاهده کرد. حال در این وضعیت، ایران با حمله موشکی گسترده به اراضی اشغالی، به یکباره تمامی دستاوردها و چشم‌اندازهای خیالی که نتانیاهو برای خود تصور می‌کرد را بر باد داد. این مسئله به قدری مهم بوده که بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی و بین‌المللی، از رقم خوردن هفتم اکتبرِ دوم علیه اسرائیل سخن می‌گویند. این یعنی هم موقعیت نتانیاهو و هم صهیونیست‌ها چندین پله سقوط کرده است. 
نگرانی غربی‌ها
با توجه به انتشار گستردۀ تصاویر حملات موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی و اصابت موشک‌های نقطه‌زن سپاه به اهداف راهبردی، امکان انکار دستاوردهای عملیات وعده صادق2 برای دشمنان ایران وجود نداشت لذا رسانه‌های غربی از یکسو جزئیات و واقعیت‌های حماسه موشکی ایران را بازتاب داده و از مؤثر بودن و موفقیت آن گفتند و از سوی دیگر بر اساس ماهیت خصمانه و ضدایرانی‌شان، مطابق معمول و با طرح ادعاهای نادرست بر طبل ایران‌هراسی کوبیدند و عملیات ایران را موجب افزایش تنش و درگیری و وقوع جنگ همه‌جانبه در منطقه برشمردند و هیچ اشاره‌ای نکردند به جنگ‌افروزی‌ها و جنایت‌ها و خونریزی‌های بی‌سابقۀ رژیم اشغالگر و تروریست و کودک‌کشِ صهیونیستی که تا به حال منجر به ویرانی‌های بسیار و شهادت بیش از چهل هزار نفر در فلسطین(به ویژه زنان و کودکان) و شهادت بیش از بیست هزار نفر در لبنان و شهادت صدها نفر در عراق و یمن و سوریه و نیروهای مستشاری ایران در منطقه شده است. 
البته رسانه‌های غربی در عین حال در مورد کوبنده‌تر بودن و غیر قابل مقابله بودنِ تهاجم احتمالی جمهوری اسلامی در آینده در صورت حماقت و بی‌عقلیِ اسرائیل در ماجراجویی‌های جدید علیه ایران هشدار دادند و توانمندیهای شکست‌ناپذیر ایران در وعده صادق2 را مؤیدی بر این موضوع ذکر کردند.
نمونه‌های بازتاب وعده صادق2 در آمریکا و انگلیس را بررسی می‌کنیم.
بازتاب وعده صادق2 در انگلیس
 روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: رگبار موشکی ایران تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را در نزدیکی تل‌آویو و سایر نقاط هدف قرار داد. 
جوتام کونفینو خبرنگار دیلی‌تلگراف از تل‌آویو در یک پیام صوتی که در تارنمای این نشریه منتشر شد، گفت: این بزرگ‌ترین حمله علیه اسرائیل طی دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.
شبکه بی‌بی‌سی هم که حامی سنتی صهیونیست‌هاست، به ناچار به قدرت ایران اعتراف کرد: این‌بار ایران با تعداد بیشتری از موشک‌های بالستیک حمله کرد و مواضع بیشتری را هدف قرار داد. این اتفاق، به باور ویلیام آلبرک (مدیر سابق برنامه کنترل سلاح ناتو) معادلات و چهره خاورمیانه را برای همیشه تغییر داد.
اظهارات طوفانی دکتر علم صالح در بی‌بی‌سی: ایران در عملیات وعده صادق۲ در برابر چند قدرت اتمی دنیا قدرت‌نمایی کرد و معادلات خاورمیانه را تغییر داد. ایران به عنوان یک کشور مستقل توانسته به کشوری اتمی حمله کند که پشتیبانش چند قدرت اتمی هستند و این به معنای تغییر موازنه قدرت در منطقه است. اسرائیل بازدارندگی خود را در مقابل ایران و نیروهای همپیمان آن از دست داده و بسیار آسیب دیده است.
هر چند که سیاه‌نمایی‌ها و لجن‌پراکنیهای خصمانۀ وسیع شبکه فارسی زبان ایران‌اینترنشنال مستقر در لندن معمول و آشکار و همه روزه است؛ با این وجود عظمت و اقتدارِ وعده صادق2 به قدری بود که این شبکه را نیز وادار به اقرار به واقعیتهای این عملیات کرد. 
فرداد فرحزاد، مجری این شبکه گفت: به یاد دارید خیلی از مواقع به توانایی‌های نظامی ایران می‌گفتید فتوشاپ است؟! آیا اسرائیل و آمریکا توانایی‌های ایران را دست کم گرفته بودند؟!
شدت بی‌سابقه ضربات چنان بود که شبکه صهیونیستی اینترنشنال ناچار شد اذعان کند: حملات موشکی بی‌سابقه بود. ایرانی‌ها پایگاه‌های نظامی اسرائیل را زدند و در دنیا قدرت‌نمایی کردند. حتی ایلان ماسک هم اصابت موشک‌ها به اهداف را منتشر کرد. سامانه‌های پدافندی اسرائیل شکست خوردند.
بازتاب وعده صادق2 در آمریکا
سی‌ان‌ان گزارش داد: نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که تخمین زده‌اند ایران ۱۸۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرده است. این سازمان گفته است که بسیاری از موشک‌ها را رهگیری کرده است، اما فیلمهای منتشر شده نشان می‌دهد که بسیاری از موشک‌ها در اسرائیل فرود آمده‌اند.
پایگاه خبری-تحلیلی میدل‌ایست‌آی گزارش کرد: ایران روز سه‌شنبه، ساعاتی پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد که حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده‌، موجی از موشک‌ها را به سمت اسرائیل شلیک کرد. صداهای انفجار در شهرهای تل‌آویو و قدس شنیده شد و آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل به صدا درآمد. روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: ایران در حمله موشکی اخیر خود در عبور کردن از سد دفاعی اسرائیل موفق بود و چندین موشک به ۳ تأسیسات اطلاعاتی- نظامی اسرائیل با موفقیت اصابت کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد: ایران ده‌ها موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد. همزمان با درخشش نارنجی موشک‌ها در آسمان اسرائیل و با به صدا درآمدن آژیرهای حمله هوائی در سراسر اسرائیل، میلیون‌ها نفر به پناهگاه‌ها رفتند.
وال استریت ژورنال هشدار داد: ارزیابی حمله موشکی ایران ثابت می‌کند که حمله بعدی بسیار خطرناک‌تر خواهد بود و این بار تأسیسات و زیرساخت‌ها را هدف خواهد گرفت. وال استریت ژورنال 
در مورد هدف قرار دادن پایگاه نواتیم گزارش داد: آسیب رساندن به یک پایگاه هوائی مستحکم، محافظت شده و گسترده در وسط بیابان پیچیده‌تر از حمله به تأسیسات زیرساختی در مناطق مسکونی است. اسکات ریتر بازرس سابق سازمان ملل اظهارات جالبی را در مورد عملیات وعده صادق۲ بیان داشت: «آنچه این بار دیدیم این است که اسرائیل کاملاً بی‌دفاع است.... اساساً شاهد متراکم‌ترین و پیچیده‌ترین حمله موشک بالستیک در جهان بودیم.... این نمایش فوق‌العاده‌ای از توانایی ایران بود.... ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که ظرفیت تهاجمی قابل توجهی دارند که با موفقیت به پیشرفته‌ترین فضای دفاعی روی کره زمین که اسرائیل است، ضربه می‌زنند.... اگر صادقانه به نتانیاهو اطلاع‌رسانی شود، او باید بترسد، باید بسیار بترسد؛ زیرا آنچه امروز ایرانی‌ها نشان دادند این است که اسرائیل در عمل در مقابل حمله هماهنگ ایران بی‌دفاع است.»