kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰

هاآرتص: اسرائیل در برابر ایران کوچک و آسیب‌پذیر است(خبر ویژه)

رسانه عبری گزارش داد ایران توان جنگی طولانی و خونین را با اسرائیل دارد اما اسرائیل در مقابل ایران، کوچک و آسیب‌پذیر است و پس از یک سال جنگ با غزه، دچار خستگی شده است.
 
 
 
روزنامه‌ هاآرتص به قلم تحلیلگر اطلاعاتی و نظامی خود «یوسی ملمان» و با اشاره به روند اقدامات تروریستی اسرائیل و ضربات راهبردی ایران نوشت: تاریخ گذشته نشان داده که ایرانیان، توانایی تاب‌آوری در یک جنگ بسیار طولانی و خونین را دارند و اسرائیل به‌رغم قدرت نظامی‌اش، همچنان کوچک و آسیب‌پذیر بوده و از یک سال درگیری خسته شده است.
در این باره، ایالات متحده هشدار شدیدی را به اسرائیل نسبت به حمله تلافی‌جویانه برای عملیات موشکی ایران داده است. اسرائیل باید دست از حملات تلافی‌جویانه بردارد و از آن‌ها دور بماند، البته نه صرفا به خاطر هشدار و اعتراض طرف آمریکایی، بلکه ایران توان نظامی یک جنگ بسیار طولانی را دارد و اسرائیل در برابر آن آسیب‌پذیر است.
ایران توان نظامی بالایی دارد. بیایید تصور کنیم که شروع به هدف گرفتن اسرائیل کرده و هر روز ۲ موشک شلیک نماید. آن وقت اسرائیلی‌ها هر روز باید دو بار به پناهگاه‌ها می‌رفتند. مهم‌تر از زمان و نحوه واکنش اسرائیل به ایران، چگونگی خاتمه به جنگ نه تنها علیه ایران، بلکه غزه و حزب‌الله لبنان توسط رهبران اسرائیلی مهم است. اعتبار اسرائیل طی ماه‌های اخیر در حوزه اطلاعاتی با شکست مواجه شده و حتی خود جامعه اطلاعاتی اسرائیل هم قادر به توضیح درباره شکاف گسترده ایجادشده میان عملکرد آنها در هفتم اکتبر و عملکردشان در حین جنگ نیست. روشن است که اگر اسرائیل دست به حملاتی علیه تاسیسات نفتی ایران بزند، پاسخ ایران به‌گونه‌ای خواهد بود که برای تل‌آویو، یک بازی بسیار خطرناک به همراه خواهد داشت.
در همین حال، روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به مشکلات اسرائیل نوشت: ذخایر دفاع هوائی اسرائیل، هم گران و پرهزینه و هم محدود است و با تداوم درگیری، اسرائیل در برابر حملات ایران آسیب‌پذیرتر می‌شود.
از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارش اختصاصی خاطر نشان کرد: ایران به وسیله دیپلماسی پنهان، پیام‌هایی را به برخی کشورهای عربی اطراف و متحدین آمریکا رسانده تا به آنها بفهماند که اگر مناطق حاکمیتی‌ این کشورها برای حمله به ایران استفاده شود، برای‌شان گران تمام خواهد شد. برخی مقامات عرب گفتند کشورهایی که ایران آنها را تهدید کرده شامل اردن، امارات، عربستان و قطر است که میزبان نیروهای آمریکایی هستند. این کشورها هم به دولت بایدن گفته‌اند که نمی‌خواهند زیرساخت‌های نظامی یا حریم هوائی آنها توسط آمریکا یا اسرائیل برای هر گونه عملیات علیه ایران استفاده شود. مقامات عرب گفتند در حالی که تهدیدهای ایران مبهم هستند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند که تأسیسات نفتی آنها- که مدت‌ها توسط چتر امنیتی آمریکا محافظت می‌شد- ممکن است مورد اصابت قرار گیرد. همچنین ممکن است تأسیسات و نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه در معرض خطر قرار بگیرند.
خبرگزاری رویترز هم در تحلیلی از قول سه منبع در منطقه خاطر نشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال لابی‌گری با واشنگتن هستند تا اسرائیل را از حمله به سایت‌های نفتی ایران منع کند، چرا که آنها نگران هستند در صورت تشدید درگیری، تأسیسات نفتی‌شان زیر آتش نیروهای متحد تهران قرار بگیرند. آنها برای جلوگیری از گرفتار شدن، از پرواز اسرائیل بر فراز حریم هوائی خود برای هرگونه حمله به ایران خودداری کرده و این را به اطلاع واشنگتن رسانده‌اند.
«طارق رئوف» رئیس سابق بخش شفاف‌سازی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به تابناک گفت که هرگونه تهدید تأسیسات هسته‌ای، ایران را به تولید بمب اتمی می‌کشاند و تأسیسات نفتی منطقه هم احتمالا تهدید می‌شوند.