kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰

گزارش خواندنی یورونیوز از توانایی‌های خارق‌العاده حماس پس از یک‌سال جنگ

 
 
گروهی از تحلیلگران در مصاحبه با «یورونیوز» تاکید کردند که «برخلاف ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر شکست حماس، این گروه همچنان با قدرت به عملیات‌های نظامی خود ادامه داده و نقش سیاسی، نظامی آن در تحولات کنونی و آتی این باریکه انکارناپذیر است.»
به گزارش «یورونیوز»، هیو لووات، تحلیلگر سیاسی در شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) یکی از این کارشناسان است که با اشاره به «توان نظامی گروه فلسطینی حماس در انجام عملیات علیه نیروهای اسرائیلی در باریکه غزه» تاکید کرد: «به‌رغم این که گفته می‌شود حماس ۶ هزار نیروی نظامی خود را طی جنگ با اسرائیل از دست داده ‌اما به نظر می‌رسد حدود
۶ هزار عضو جدید از نیروهای ذخیره خود را جذب و یا بهتر بگوییم بسیج کرده است.» به گزارش ایرنا در ادامه گزارش یورونیوز آمده است: «این موضوع در حالی مطرح می‌شود که هرزی ‌هالوی، رئیس‌ستاد کل نیروهای اسرائیل در نامه‌ای به سربازان اسرائیلی به مناسبت اولین سالگرد حمله (طوفان‌الاقصی)، ادعا کرد ارتش اسرائیل شاخه نظامی حماس را شکست داده و به نبرد خود برای از بین بردن توانایی‌های این گروه ادامه می‌دهد.
بنابر اظهارات تحلیلگرانی که با یورونیوز مصاحبه کرده‌اند، حماس نه تنها شکست نخورده، بلکه همچنان ظرفیت باز‌سازی خود را در زمینه جذب نیروهای نظامی و باز‌سازی زیرساخت‌های زیرزمینی خود را دارد.
«جوست هیلترمن»، یکی دیگر از این کارشناسان که در گروه بحران فعال است در این مصاحبه گفت: «بسیاری از جوانان فلسطینی که طی یک سال اخیر و در پی حملات اسرائیل به غزه نزدیکان خود را از دست داده‌اند برای ادامه مبارزه علیه اسرائیل به حماس می‌پیوندند. وی تاکید کرد مطمئنا حماس به باز‌سازی برخی از تونل‌های آسیب‌دیده خود نیز، پرداخته است.» یورونیوز در ادامه با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، در تهران توسط رژیم اسرائیل و سپرده شدن مسئولیت وی به یحیی السنوار افزود: «هنیه در مذاکرات عملگرا و نسبتا میانه‌رو بود. اما رهبر جدید، یحیی السنوار، مغز متفکر حمله ۷ اکتبر (طوفان‌الاقصی)، به عنوان یک رهبر قوی و تزلزل‌ناپذیر دیده می‌شود که معتقد است تنها با مبارزه می‌توان یک کشور فلسطینی ایجاد کرد.»
این گزارش با اشاره به اینکه تشکیلات خودگردان کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس را اداره می‌کند و ممکن است حکومت بر نوار غزه در آینده بر عهده این گروه گذاشته شود، افزود: تحلیلگران تاکید می‌کنند اگرچه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل وعده داده که حماس را از روی زمین محو خواهد کرد اما حماس در هر تصمیمی در مورد آینده این سرزمین مشارکت خواهد داشت. یورونیوز در پایان نتیجه گرفت که: «به نظر نمی‌رسد همچون گذشته فضای قابل توجهی برای راه‌حل‌های دیپلماتیک در غزه وجود داشته باشد و باقی مسیر با هم‌آوردهای نظامی پیش خواهد رفت.»
تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش یورو نیوز را تایید کرد
شبکه ۲۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی به نقل از نظامیان ارتش این رژیم اعلام کرد که نیروهای حماس در نوار غزه مانند روز نخست نبرد زمینی می‌جنگند... تونل‌هایی که ۶ ماه پیش ارتش اعلام کرد که آنها را منهدم کرده است، 
هم اکنون در منطقه «جبالیا» باز‌سازی شده و مورد استفاده نیروهای حماس قرار می‌گیرد. آن طورکه ایرنا نوشته، این گزارش می‌افزاید: «تعداد، امکانات، تسلیحات، جرات و شجاعت نیروهای حماس یک سال پس از جنگ نه تنها با کاهش رو‌به‌رو نبوده بلکه افزایش نیز یافته است... نیروهای حماس مانند ابتدای جنگ مبارزه می‌کنند، دوربین نصب می‌کنند، منازل را بمب‌گذاری می‌کنند و با جرات به نیروهای اسرائیلی نزدیک می‌شوند.»
شهادت 50 فلسطینی در یک روز
دیروز اما منابع پزشکی اعلام کردند در حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۵۰ غیرنظامی دیگر فلسطینی به شهادت رسیدند که ۳۷ نفر آنها در شمال غزه بودند. منابع پزشکی دیروز همچنین تاکید کردند که در حملات ۵ روز اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به شمال نوار غزه حدود ۱۲۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. شمار کل شهدای فلسطینی 42 هزار نفر عنوان شده است و با توجه به 8 هزار جسدی که هنوز زیر آوارها هستند، می‌توان گفت شمار شهدای غزه طی یک سال گذشته، از 50 هزار نفر هم عبور کرده است. دیروز مبارزان فلسطینی نیز از غزه، سرزمین‌های اشغالی را موشکباران کردند!