kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱

اخبار زیژه

 
 
ایران می‌تواند در 7 دقیقه حیفا و دیمونا را 2500 بار شخم بزند
هر چند مقامات صهیونیستی درباره حمله به مراکز اقتصادی یا نظامی و هسته‌ای ایران لاف زیاد می‌زنند، اما در هر بار محاسبه بیشتر متوجه می‌شوند که در صورت انجام این اشتباه، ممکن است چه پاسخ دردناک و بی‌سابقه‌ای را دریافت کنند.
بنیامین نتانیاهو که جنگ منطقه را جنگ رستاخیز نام گذاشته، چند روز قبل گفت: «ایران بزرگ‌ترین دشمن ماست، آنها بزرگ‌ترین حمله موشکی تاریخ را علیه ما انجام دادند و ما حق پاسخگویی داریم و این کار را انجام خواهیم داد. در بزرگ‌ترین حمله به ما صدها موشک شلیک شد. ایران در پشت ‌پرده تمامی حملات از غزه، لبنان، یمن، سوریه و عراق نقش دارد و ما بر این امر پایان خواهیم داد».
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم در بازدید از پایگاه هوائی نواتیم که یکی از اهداف دومین حمله موشکی ایران بود، گفت: این حملات ضربه‌ای به توانایی‌هایی نیروی هوائی اسرائیل نزدند. وی مدعی شد: ممکن است در نهایت سرنوشتی شبیه غزه یا بیروت در انتظار ایران باشد. 
نفتالی بنت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم گفت: «فرصت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران همیشه به وجود نمی‌آید و نتانیاهو باید از این فرصت استفاده کند. برای اولین بار ما توانایی چنین عملیاتی را داریم و هیچ هراسی هم در واکنش احتمالی به عملیات ما وجود نخواهد داشت».
در همین حال، سایت صهیونیستی ترورآلارم که در حوزه عملیات روانی فعال است، می‌گوید: «تأخیر اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران به این دلیل است که دولت جناح راست نتانیاهو پیشنهاد حمله گسترده به زیرساخت‌های ایران در مرحله اول و تأسیسات هسته‌ای ایران را در مرحله دوم پیشنهاد می‌کند، اما جناح چپ - اپوزیسیون- پیشنهاد می‌کند همه اهداف را در مرحله حذف کند. یک حمله».
جالب این که اسرائیل و حامیانش یکی در میان به خود دلداری می‌دهند که عملیات محدود انجام خواهند داد تا ایران تلافی نکند(!) لارا روزن خبرنگار آمریکایی در این باره در شبکه ایکس از قول یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت: «ما به حمله ایران پاسخ خواهیم داد. اما این کار را به گونه‌ای انجام نمی‌دهیم که یک جنگ همه‌جانبه با ایران آغاز شود». کانال ۱۳ اسرائیل هم ادعا کرد: اسرائیل به دنبال حمله به اهدافی است که به تهران آسیب برساند، اما منجر به یک جنگ همه‌جانبه نگردد.»
اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی نه به سادگی می‌تواند به تأسیسات مهم ایران دسترسی داشته باشد و نه بعد از هرگونه خبطی می‌تواند بگریزد و زیر آوار حملات ترکیبی و بی‌سابقه ایران دفن نشود.
در این زمینه روزنامه فایننشال تایمز نوشت: به گفته تحلیلگران، بدون حمایت آمریکا، حمله هوائی انفرادی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار پرخطر و دشوار خواهد بود. اولین دلیل فاصله است؛ از اسرائیل تا پایگاه‌های اصلی هسته‌ای ایران بیش از هزار مایل فاصله است و هواپیماهای اسرائیلی برای رسیدن به آنها باید از حریم هوائی عربستان سعودی، اردن، عراق، سوریه و احتمالاً ترکیه عبور کنند. مورد بعدی سوخت است؛ بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، پرواز به سمت اهداف و بازگشت، تمام قابلیت سوخت‌گیری هوائی اسرائیل را از بین می‌برد و حاشیه کمی برای خطا باقی می‌گذارد سومین مورد، پدافند هوائی ایران است؛ سایت‌های اصلی هسته‌ای این کشور به شدت محافظت می‌شوند. 
روزنامه نیویورک تایمز هم نگرانی مشابهی را روایت می‌کند: واشنگتن نگران است اسرائیلی‌ها سایت هسته‌ای ایران را بمباران کنند. ولی آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند؟ تردیدهایی در مورد توانایی اسرائیل برای وارد کردن خسارت قابل توجه به تأسیسات هسته‌ای ایران بدون کمک آمریکا وجود دارد. در حالی که اسرائیل معتقد است که می‌تواند پدافند هوائی در اطراف بسیاری از سایت‌های هسته‌ای را نابود کند، تأسیسات بسیار مستحکم حفر شده در کوه‌ها همچنان یک چالش بزرگ است.
حتی جک استرا، وزیر خارجه اسبق انگلیس هم گفته است: حتی با بمب‌های سنگرشکن هم بعید است آسیب چندانی به تأسیسات هسته‌ای ایران برسد. رئیس‌جمهور بایدن توصیه عاقلانه‌ای به اسرائیل کرده که مثلاً به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نکنند. من بعضی از این تأسیسات را از بیرون دیده‌ام. آن‌ها صد‌ها متر در دل کوه دفن شده‌اند. برای همین حتی با بمب‌های سنگرشکن هم بعید است آسیب چندانی به این تأسیسات هسته‌ای برسد.
نیویورک تایمز البته نگرانی دیگر آمریکا و غرب را هم بازگو می‌کند: «شاید ایران و متحدانش در پاسخ به حمله اسرائیل، به پالایشگاه‌های عربستان حمله کنند». روزنامه تایمز اسرائیل هم در این زمینه گزارش داد: «چین تلاش می‌کند آمریکا را تحت فشار بگذارد تا او نیز متعاقباً اسرائیل را تحت فشار بگذارد که به تأسیسات نفتی ایران حمله نکند زیرا ممکن است قیمت نفت افزایش یابد». از سوی دیگرشبکه CNBC در گزارشی از نگرانی درباره نفت 200 دلاری خبر داده و نوشت: حمله به تأسیسات نفت ایران به راحتی قیمت هر بشکه نفت را به بیش از 200 دلار می‌رساند.
یادآور می‌شود تعبیر «بزرگ‌ترین حمله موشکی تاریخ» در سخنرانی نتانیاهو، که در ادبیات برخی رسانه‌های غربی هم آمده بود، ناظر به عملیات وعده صادق ۲ است که برای ایران، بیشتر حالت دستگرمی را داشت و در مقایسه با طراحی‌های اصلی برای مجازات رژیم صهیونیستی، حکم کوه یخ عمیقی را دارد که تنها نوک آن از آب نمایان شده است.
این موضوع به قدری واضح است که مایک پومپئو، وزیرخارجه دولت ترامپ و رئیس اسبق سیا اظهار کرد: ایران نیم میلیون (500 هزار) موشک بالستیک دارد و این یعنی می‌تواند عملیات اخیر خود را ۲۵۰۰ بار تکرار کند و این غیر از انواع پهپاد و تسلیحات دیگرِ آنهاست.
برخی منابع مطلع عنوان کرده‌اند که ده‌ها هدف راهبردی شامل تأسیسات اتمی، تجاری و اقتصادی و گازی و نیروگاهی و زیرساختی رژیم صهیونیستی به ویژه در عمق حیفا و تل‌آویو و دیمونا و دیگر در مناطق تحت اشغال صهیونیست‌ها از سوی ایران رصد و هدفگذاری شده و مکانیسم ماشه بر آنها حاکم است. 
وبسایت اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن با پاسخ اسرائیل به حمله ایران مخالف نیست، اما می‌خواهد این حمله حساب شده باشد. واشنگتن نگران پیامد اقدام اسرائیل علیه ایران برای نیروهای آمریکایی است.
در این باره نگرانی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا روشن‌تر است: باید توانایی‌های نظامی تهران را جدی گرفت. ما با خطر بسیار واقعی تشدید بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای رو‌به‌رو هستیم. سران اسرائیل در حال بررسی نحوه پاسخ به حمله موشکی بالستیک ایران هستند. محاسبات نادرست همچنان می‌تواند به یک مارپیچ بدون پایان منجر شود.
لئون پانه‌تا رئیس اسبق سیا و وزیر دفاع اسبق هم در گفت‌و‌گو با با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: اگر اسرائیل به ایران حمله کند، تهران هم پاسخ خواهد داد. ایران پاسخ هرگونه حمله اسرائیل را خواهد داد. اگر اسرائیل به ایران حمله کند، احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه وجود خواهد داشت. 
در ۷۰ سال گذشته، اسرائیل، هرگز نتوانسته از طریق نظامی به اهدافی که در نظر داشته دست یابد که این احتمالاً بر اقدامات آتی دولت نظامی اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت. در همین زمینه، عبدالباری سردبیر روزنامه رأی الیوم می‌گوید: اسرائیل از لحاظ روانی فروریخته، ایران حمله سختی به فرودگاه‌های نظامی این رژیم انجام داد و خلبان‌های ۳۵-F باید بدانند اگر به ایران حمله کنند پس از بازگشت، فرودگاهی در اسرائیل برای فرود آن‌ها سالم نخواهد ماند.
جان مرشایمر نظریه‌پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل هم تأکید کرد: اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ضربه بعدی ایران می‌تواند به فروپاشی اسرائیل بینجامد.
اینها علاوه‌ بر تصاعد اقدامات عملیات متحدان ایران علیه رژیم صهیونیستی است؛ چنان که محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی یمن تأکید کرد: رژیم صهیونیستی در روزهای آینده با موشک‌های فراصوت هدف قرار گرفته می‌شود.
یادآور می‌شود موشک‌های فراصوت (هایپرسونیک) که در هفت هشت دقیقه به عمق مناطق اشغالی می‌رسند و به شکل انبوه و خوشه‌ای، اهداف را در هم می‌کوبند، فقط یکی از توانمندهای تهاجمی ایران است و در عین حال در دیگر مناطق جبهه مقاومت هم در دسترس قرار گرفته است.
 
 
حرامزاده‌ای که سرنوشتش با سرنوشت آمریکا گره خورده است
باب وودوارد، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی، در کتاب در آستانه انتشارش با عنوان «جنگ» که بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده، به اختلاف نظر و تنش کلامی ماه‌های گذشته میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در زمینه حملات اسرائیل در خاورمیانه اشاره کرده و نوشت که در فروردین امسال، بایدن در یکی از مکالمات تلفنی از نتانیاهو پرسید: «استراتژیت چیست، مرد؟». نتانیاهو گفت که اسرائیل باید به رفح حمله کند. بایدن پاسخ داد: «بی‌بی، تو اصلاً استراتژی نداری.»
این نویسنده می‌افزاید: اواخر فروردین، اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، چندین فرمانده و نیروی رده بالای سپاه پاسداران را ترور کرد و ایران در مقابل به اسرائیل حمله موشکی کرد. پس از اینکه آمریکا و دیگر متحدانش به اسرائیل کمک کردند تا اکثر موشک‌های شلیک‌شده را رهگیری و ساقط کنند، بایدن از نتانیاهو خواست که واکنشی نشان ندهد.
طبق این کتاب، بایدن به مشاورانش گفت: «می‌دانم نتانیاهو قرار است کاری انجام دهد، اما راهی که با آن محدودش می‌کنم این است که به او بگویم هیچ کاری نکن.» پس از ورود اسرائیل به رفح نیز بایدن درباره نتانیاهو گفت: «او یک دروغگوی لعنتی است.»
به گفته وودوارد، بایدن در جمعی خصوصی گفت: «آن عوضی، بی‌بی نتانیاهو، آدم بدی است. لعنتی واقعاً آدم بدی است!» پولیتیکو اولین‌بار گزارش داده بود که بایدن در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) از این عبارات برای توصیف نتانیاهو استفاده کرده است، اما کاخ‌سفید به سرعت این موضوع را رد کرد.
بایدن همچنین در بهار ۲۰۲۴ در حالی که جنگ اسرائیل در غزه شدت می‌گرفت، به طور خصوصی درباره نخست‌وزیر اسرائیل به یکی از همکارانش گفت: «آن حرامزاده، آدم بدی ست. او آدم لعنتی‌ای است!»
در مکالمه بعدی، بایدن با فریاد از نتانیاهو پرسید: «بی‌بی، چه خبر است لعنتی؟ می‌دانی که تصور از اسرائیل در جهان هر روز بیشتر به این سمت می‌رود که تو و دولت سرکش هستید.»
انتشار قضاوت بایدن درباره نتانیاهو در کتاب وودوارد در حالی است که دولت بایدن در یک سال اخیر کاملاً از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان پشتیبانی کرده و دائماً مقامات سیا و پنتاگون برای افزایش حمایت‌ها از ماشین نظام رژیم به تل‌آویو سفر کرده‌اند. بسیاری از بمب‌هایی که در غزه و لبنان برای جنایت استفاده شده آمریکایی است. دولت آمریکا همچنین تأمین اطلاعاتی و پدافندی رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفته است. این روند نشان می‌دهد دولت آمریکا با وجود حرامزاده خواندن نتانیاهو از سوی بایدن، رژیم صهیونیستی را مثل فرزند خود می‌داند و حاضر است برای حمایت از این فرزند نامشروع همه خطوط قرمز انسانی و بین‌المللی را زیر پا بگذارد. بایدن بارها گفته که صهیونیست است و اگر اسرائیل وجود نداشت باید برای تشکیل آن هزینه و اقدام می‌کردیم.
 
 
ثمرهFATF‌، خودتحریمی است نه رفع تحریم‌های اقتصادی
بزرگ‌نمایی نقش FATF در لغو تحریم‌ها و رونق اقتصاد کشور، آدرسی اشتباهی همانند برجام است که ما به ازای واقعی ندارد اما می‌تواند تهدیدهای امنیتی بزرگی را متوجه کشور کند.
وبسایت الف در این زمینه با اشاره به اظهارات تبلیغاتی و غیرواقعی برخی مقامات دولتی یا حامیان رسانه‌های آنها نوشت: گویا دولت، عزم خود را برای برجسته‌کردن مسئله FATF و تعیین تکلیف لوایح پالرمو و سی‌.‌اف‌.تی جزم کرده و تقریباً هفته‌ای نیست که صدایی از درون دولت برای لزوم به سرانجام رساندن این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در واقع تصویب آن بلند نشود. دولتی‌ها اعتقاد دارند که بخشی از محدودیت‌های اقتصاد ایران ریشه در قرارگرفتن در لیست قرمز FATF داشته و باید برای بازکردن غل و زنجیرهای اقتصاد، اقداماتی عاجل صورت گیرد.
دولتی‌ها و علی‌الخصوص وزیر اقتصاد بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند که عدم‌ تصویب لوایح مربوط به اقدام گروه ویژه مالی، راه را برای تبادلات اقتصادی با دیگر کشورها مسدود کرده و بدین ترتیب ضرر زیادی به اقتصاد ایران وارد شده است. از این رو یکی از کارویژه‌های اصلی دولت چهاردهم از زمان آغاز به کار خود، در دستور قراردادن لوایح پالرمو و سی‌‌.اف.‌تی در مجمع تشخیص بود که چند سالی است با بررسی‌های صورت‌گرفته در این نهاد مسکوت گذاشته شده است.
برخی مقامات دولتی و در راس آن عبدالناصر همتی، تکاپوی بسیاری را درباره FATF به خرج داده و سعی دارند بزرگنمایی بسیاری پیرامون آن انجام دهند. وزیر اقتصاد در حالی طی جدیدترین اظهارات خود از لزوم عادی‌سازی پرونده ایران در گروه ویژه اقدام مالی و محدودیت‌های کنونی به‌عنوان یکی از اضلاع تاثیرگذار تحریم‌ها سخن گفته که همسان‌سازی عجیبی را بین موضوع FATF و تحریم‌ها ایجاد و سعی کرده نقش این دو عامل را در شرایط اقتصادی یکسان قلمداد کند. در صورتی که پرواضح است این گزاره، چیزی جز بزرگنمایی پیرامون مسئله‌ای نیست که مسکوت‌گذاشتنش در مجمع تشخیص، تابعی از کلان‌مسئله‌ای به‌نام تحریم است.
تحریم باعث‌شده که عمده تبادلات اقتصادی ایران برای مصون‌ماندن از تبعات تحریمی در بستری شفاف صورت نگیرد و این شرایطی تحمیلی است که ایران در رقم‌خوردنش دخیل نبوده و رویکرد مبتنی بر تروریسم اقتصادی غرب، علت اصلی آن بوده است. تصویب پالرمو و سی‌.اف.تی و تن‌دادن به الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در شرایط کنونی یعنی افشای تبادلات و تراکنش‌هایی که برای فرار از تحریم‌ها صورت می‌گیرد و این یعنی خودتحریمی که فرجام آن چیزی جز تسلیم مقابل آمریکا و تن ‌دادن به مطالبات زیاده‌خواهانه‌ او نیست. با توجه به احاطه ایالات‌متحده بر نهادهای بین‌المللی و کنوانسیون‌های مختلف، پالرمو، 
سی‌‌.اف.تی و اجرای الزمات FATF می‌تواند شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران را مسدود کرده و تنگناهای بیشتری را موجب شود.
باید به مسئله FATF با عینک امنیتی نگریست و صرف اقتصادی تلقی‌کردن آن، خطایی است که هزینه‌های گزافی را برای کشور به‌دنبال خواهد داشت. نباید همچون برجام که با توجه به هیجان ایجاد شده در آن برهه ابعادش به‌درستی واکاوی نشد، موضوع FATF هم به آن شرایط دچار گردد و با  بزرگنمایی پیرامون آن‌، ایران با شرایط مخاطره‌آمیزی مواجه شود. حرکت اشتباه در این مسیر، یعنی بازی خطرناک با امنیت ‌ملی.
آنچه باید بر تحلیل وبسایت الف افزود، این است که پذیرش و اجرای 39 بند از 41 بند برنامه اقدام FATF در دولت روحانی، نه تنها موجب لغو هیچ تحریمی نشد بلکه در دولت برجام به اعتبار وادادگی و گروگان گرفتگی مطلق، شاهد دو برابر شدن شمار تحریم‌ها در کنار تعطیلی برنامه هسته‌ای و لو رفتن اطلاعات محرمانه اقتصادی کشور بودیم که در ادامه موجب شد صادرات نفت در آن دولت به زیر 300 هزار بشکه سقوط کند و حتی ادعا شود که نمی‌توانند واکسن وارد کنند.