kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
ادای احترام به سردار رشید و اندیشمند شهید سرلشکر عباس نیلفروشان

همسفر ابدیِ شهید سید حسن نصرالله

 
 
 
کامران پورعباس
 
 عصر روز جمعه 6 مهر 1403، جنگنده‌های رژیم تروریست و جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی، در یک جنایت وحشتناک و بی‌سابقه ساختمانهای ستاد فرماندهی حزب‌الله لبنان در ضاحیه بیروت را با استفاده از ۸۵ بمب سنگرشکن که وزن هر کدام یک تن بود و احتمالاً آغشته به مواد سمی و شیمیایی بودند، هدف قرار دادند که در اثر آن مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت در منطقه سید حسن نصرالله(رضوان‌الله‌علیه) به فیض شهادت نایل آمد و به ملکوت پرواز کرد. به این ترتیب سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد 
فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد.
شهدایی که همراه با سیدالشهدای مقاومت لبنان به شهادت رسیدند، عبارتند از: ابوعلی جواد داماد و محافظ اول(فرمانده محافظان ویژه) سید حسن نصرالله ملقب به «سپر سید»، سمیر توفیق دیب(حاج جهاد) رئیس دفتر سید حسن نصرالله و حاج علی عبدالمنعم کرکی(حاج ابوالفضل) دستیار جهادی دبیرکل حزب‌الله و فرمانده حزب‌الله در جبهه جنوب لبنان و مسئول ستاد سیدالشهدا(علیه‌السلام).
همسفر ابدی دیگرِ شهید سید حسن نصرالله که به همراه سیدالشهدای مقاومت لبنان در ضاحیه بیروت به شهادت رسید و شهید آزادی راه قدس گردید، سردار سرتیپ پاسدار شهید عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. 
در پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت سردار نیلفروشان آمده است: 
«سردار رشید و اندیشمند، سردار سرلشکر عباس نیلفروشان رحمه‌الله‌علیه در حملات رژیم خبیث صهیونی به ضاحیۀ بیروت، به لقاءالله پیوست.سلام و رحمت الهی و اولیائش بر این مجاهد فی سبیل‌الله باد.شهادت در راه خدا برای او که عمری را در جهاد برای برافراشتن پرچم اسلام گذرانده است، فیض بزرگی است.»10/07/۱۴۰۳  
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید نیلفروشان، شهید حاج عباس نیلفروشان را «یکی از فرماندهان بسیار قوی‌دل، مطمئن، آرام، نجیب، فهیم، با شخصیت، مدیر، مدبر و بسیار شجاع و آرام» و «بسیار ثابت‌قدم و باروحیه» توصیف و تأکید کرد: آنچه خداوند برای او مقدر کرده بود، این بود که عمر نورانی و با برکت او به شهادت ختم شود. سرلشکر سلامی شهادت در کنار سید حسن نصرالله را یک فضیلت برای سردار نیلفروشان دانست و افزود: بودن کنار سید حسن نصرالله و شهادت در کنار او فضیلت می‌خواهد. فرمانده سپاه همچنین خاطرنشان کرد: شهادت این عزیزان(سید حسن نصرالله و نیلفروشان) تغییر و تحول تاریخی را در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد. این خونها بسیار گرانبها و با ارزش هستند که روی زمین ریخته شده و شهادت بهترین تقدیر و سرنوشتی بود که می‌توانست برای سردار نیلفروشان اتفاق بیفتد.
در این گزارش مروری می‌کنیم بر زندگینامه و افتخارات سردار شهید عباس نیلفروشان.
مجاهد خستگی‌ناپذیر
شهید عباس نیلفروشان متولد سال ۱۳۴۵ در اصفهان است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که نوجوان بود، در مبارزات ضدطاغوت حضور چشمگیری داشت. 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یک بسیجی جان بر کف و همیشه در صحنه بود و بعدها به افتخار پاسدار شدن نیز نایل آمد. 
نخستین حضور جهادی‌اش در نبردهای کردستان در رکاب شهید چمران بود و سپس به طور مستمر در 8 سال دفاع مقدس حضور داشت.
از ۱۳ سالگی در نبردهای مختلف حضور داشت و تقریباً هر ۴۰ روز یک‌بار به خانواده سر می‌زد و همیشه مشتاق حضور در جبهه‌ها بود. چندین بار در عملیات مختلف زخمی و در بیمارستان بستری شد.
در طول هشت سال دفاع مقدس در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و لشکر 8 زرهی نجف اشرف در مسئولیتهای مختلف نقش ایفا کرد. ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) شروع می‌کند و تا سال ۶۲ در این لشکر می‌ماند. سپس به لشکر ۸ نجف اشرف می‌رود و همرزم شهید کاظمی می‌شود.
شهید عباس نیلفروشان با پایان دفاع مقدس مسئولیت عملیات لشکر ۸ نجف اشرف را به عهده می‌گیرد. از سال ۸۴ به نیروی زمینی می‌رود و از سال 84 تا 86 معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه را عهده‌دار می‌گردد؛ پس از آن در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش می‌کند و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده می‌گیرد، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.
با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین(ع) را به عهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از تیرماه سال ۱۳۹۸ به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود. پس از شهادت سردار زاهدی در ۱۳ فروردین 1403 در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، به عنوان فرمانده سپاه در بخش لبنان منصوب شد.
یک شخصیت کلیدی و فرمانده‌ای استراتژیک 
شهید عباس نیلفروشان در سال‌های اخیر در کنار شهید سید حسن نصرالله و فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله لبنان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین جنگید و حدود هفت سال در لبنان فرماندهی عملیاتهای مختلف را بر عهده داشت.
سردار نیلفروشان به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدانهای نبرد و تلاشهای مستمر برای حمایت از محور مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌عنوان یکی از شخصیتهای کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شود. حضور فعالش در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد تا در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیرو‌های متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد. وی به عنوان یک فرمانده استراتژیک، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیرو‌های مقاومت در سراسر منطقه داشت و محبوبیت و احترام بالایی در میان نیرو‌های مقاومت کسب کرد.
حاج مصطفی نیلفروشان پدر گرامی شهید نیلفروشان خاطرنشان کرده است: عباس اعتقاد زیادی به ولایت، امام و رهبری داشت و همه عمر خود را در میدان جنگ برای دفاع از مظلومان سپری کرد.
شهید نیلفروشان به روایت همسایه و هم‌محله‌ای
دکتر مجتبی کرباسی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و مدرس گروه زبان‌انگلیسی است که از کودکی با سردار شهید عباس نیلفروشان همسایه و هم‌محله‌ای بوده و تا همین چند ماه پیش، ارتباط تلفنی‌شان قطع نشده است.
دکتر کرباسی در گفت‌وگو با روزنامه خراسان ناگفته‌های زیادی از زندگی و افتخارات و مجاهدتهای شهید نیلفروشان ارائه کرده است که گزیده‌ای از آن را نقل می‌کنیم.
همراهی با نهضت امام خمینی در دوران نوجوانی
دکتر کرباسی در مورد دوران کودکی و نوجوانی شهید نیلفروشان و همراهی‌اش با نهضت امام خمینی می‌گوید: «سردار در یک خانواده مؤمن و متدین به دنیا آمد. پدرش از بازاریهای متعهد و محترم در نزد مردم بازار و محله بود. در خانه‌شان از همان زمان یعنی قبل از انقلاب، روضه‌خوانی سالیانه برگزار می‌شد و پاتوقی برای بچه‌های مذهبی محله بود. به همین دلیل از همان سنین کودکی یعنی ۷ یا ۸ سالگی، عباس یک بچه معتقد به ارزش‌های اسلامی بود که در مسجد و محافل قرآنی بزرگ شده و رشد کرده بود. 
۱۰ ساله بود که بر خلاف بسیاری از 
هم سن‌وسال‌هایش که با نام امام خمینی(ره) و آرمان‌های ایشان آشنا نبودند، ارادت ویژه‌ای به ایشان و دیدگاه‌هایش داشت. وقتی قبل از انقلاب و در بحبوحه پیروزی انقلاب، مدارس به تعطیلی کشیده شد، او از فعالان همراهی با نهضت 
امام خمینی(ره) در مدرسه و بین دانش‌آموزان بود. انقلاب که به پیروزی رسید، در همه صحنه‌ها با سن کمش و حتی در همه تظاهراتها حضور داشت. در توزیع عکس و اعلامیه‌های حضرت امام(ره)، پرتلاش و جسور بود.»
یک بسیجی تمام‌عیار 
و یک رزمنده و فرمانده قوی 
دکتر کرباسی عملکرد درخشان شهید نیلفروشان در جنگ تحمیلی و پس از آن را چنین به تصویر می‌کشد: «بعد از انقلاب هم یک بسیجی تمام‌عیار بود. هم به خودسازی‌اش با شرکت در جلسات مذهبی، عقیدتی و سیاسی که در پایگاه‌های بسیج و مسجد برگزار می‌شد، توجه داشت و هم اینکه یک عنصر میدانی بود. یعنی هرجایی که کاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد. در سال ۶۰ در حالی که هنوز ۱۵ سالش تمام نشده بود برای دفاع از وطن، مردم و کردستان به مرزهای کردستان رفت و در آنجا مدتی مجاهدت داشت. چند وقت بعد از اعزام به کردستان، به خطه جنوب کشور رفت. از عملیات رمضان به بعد، تبدیل به یک رزمنده قوی و مقتدر در لشکر امام حسین(ع) شد که به تدریج چهره‌ و توانمندیهایش بیشتر شناخته شد....
مراحل فرمانده شدنش در عملیاتهای بعد از رمضان با این که سن پایینی در حد ۱۶ یا ۱۷ سال داشت، خیلی سریع اتفاق افتاد. او یک فرمانده قوی بود که از فرمانده دسته، معاون گروهان، فرمانده گروهان و... گام به گام در حال رشد بود. همین که حاج احمد کاظمی، عباس را کشف کرد، او را به لشکر نجف برد. دیری نگذشت که او یکی از بهترین فرمانده گردانهای عملیاتی لشکر نجف شد که حاج احمد به او افتخار می‌کرد. حاج احمد، سخت‌ترین مأموریتها را به گردان انبیا که فرماندهی‌اش با نیلفروشان بود، واگذار می‌کرد. حاج عباس در دوران دفاع مقدس عنصر تمام‌عیاری بود که خودش را وقف انقلاب و رهروی حضرت امام(ره) کرد....
با پایان جنگ تحمیلی، تحصیلات را هم از نظر آکادمیک، هم از نظر نظامی ادامه داد و بالاترین مدارک دانشگاهی و درجات نظامی را کسب کرد. او با مدرک دکترا هم در دانشگاه تدریس می‌کرد و در دانشگاه‌های دفاعی و هم در سپاه پاسداران خدمت می‌کرد. هر مأموریتی که به او واگذار می‌شد، کوتاهی نمی‌کرد و انجام می‌داد.»
آرزوی دیرینه برای مبارزه با صهیونیست‌ها 
در راه آزادی قدس
دکتر کرباسی از آرزوی دیرینه شهید نیلفروشان برای مبارزه با صهیونیست‌ها در راه آزادی قدس می‌گوید: «یکی از آرزوهای دیرینه‌اش در سال‌های جوانی این بود که یک روزی بتواند در سنگر مبارزه با صهیونیست‌ها بجنگد. این را من سال‌های دفاع‌مقدس یعنی ۶۴ یا ۶۵، خودم از زبانش شنیدم. می‌گفت از این که در این جنگ تحمیلی باید با مزدوران صدام و حزب بعث بجنگیم، راضی نیستم. دلم می‌خواهد جنگ واقعی را در مقابل صهیونیست‌ها بکنم. شاید شنیدن این جمله در زمان فعلی، چیز ساده و معمولی باشد چون در شرایط فعلی، همه ما ماهیت صهیونیست‌ها را در غزه و لبنان ملموس‌تر می‌بینیم اما آن موقع یک جوان ۲۲ ساله این را بگوید که آرزویم نبرد با صهیونیست‌ها در مرز فلسطین اشغالی است، نشان‌دهنده بصیرت او بود. آرزو داشت که رزمنده تمام‌عیاری در نبرد با رژیم‌صهیونیستی برای آزادی قدس باشد. هرچند ما ۶ مهر ۱۴۰۳ را در تقویم به‌عنوان روز شهادت سردار نیلفروشان ثبت می‌کنیم، اما من شهادت می‌دهم که او در طول عمر با برکت ۵۸ ساله‌اش، مثل یاران امام حسین(ع) که آرزو داشتند ای‌کاش ۷۰ بار جان داشتند تا هر بار آن را تقدیم امام حسین(ع) و راه حسینی می‌کردند، سردار نیلفروشان هم می‌خواست بارها و بارها در راه امام خمینی(ره) و مقام عظمای ولایت و آزادی قدس شریف، جان بدهد و دوباره زنده شود و دوباره شهید شود.»
ژن او، ژن مالک اشتر بود 
دکتر کرباسی مهم‌ترین و بارزترین ویژگی سردار عباس نیلفروشان را ولایتمداری و گوش به فرمان ولی امر بودن، می‌داند: «ژن او، ژن مالک اشتر بود. حواسش بود که مبادا از فرمان ولی غفلت کند و راهی به جز مسیر مطلوب ولی‌فقیه را برود. پیچ‌وخم‌های ۵ دهه گذشته زندگی‌اش، هیچ‌وقت باعث نشد که فراموش کند مقلد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است و باید گوش به فرمان ولی‌امر باشد. من این ویژگی را در او بارزتر از همه دیدم.»
کرباسی از روحیه جهادی ناب و مجاهد خستگی‌ناپذیر بودنِ شهید نیلفروشان می‌گوید: «خستگی‌ناپذیر بود و همه عمرش را در جهاد گذراند. گاهی دوستانش به او می‌گفتند به خاطر شرایط سخت و پیچیده والدینش که سالمند هستند، مشکلات دارند، ۲ تا از فرزندان‌شان را در سال‌های گذشته از دست دادند، با وضعیت جسمی که خودش داشت و آثار جراحت‌های جنگ که سر و بدن و تنش را آزار می‌داد، بیاید در کنار همسر و خانواده و بچه‌هایش و مراقب آنها باشد؛ اما می‌گفت من هیچ‌وقت نمی‌توانم لباس جهاد را با چیزی عوض کنم.» 
ایجاد قرارگاه نبی‌اکرم(ص) 
سردار نیلفروشان قرارگاه نبی‌اکرم(ص) را ایجاد کرد که یک قرارگاه فرماندهی و کنترل متمرکز بین تمامی نیروهای سپاه بود و بعدها در عملیات وعده صادق از آن استفاده شد.
سیدمحمد طاهری، از خبرنگاران باسابقه حوزه دفاع و امنیت در این باره به فرهیختگان ابراز می‌دارد: «به‌عنوان معاون عملیات سپاه، اقدامات بسیار مهمی انجام داد. یکی از این اقدامات قابل توجه، ایجاد یک قرارگاه فرماندهی و کنترل متمرکز بین تمامی نیروهای سپاه بود. این قرارگاه در رزمایش «پیامبر اعظم۱۷» به‌صورت عملیاتی ظهور پیدا کرد. من خودم در بندرعباس از نزدیک شاهد بودم و در جریان این رزمایش به خدمت ایشان رسیدم. شهید نیلفروشان در قرارگاه فرماندهی کنترل رزمایش، یعنی قرارگاه «نبی اکرم(ص)»، حضور داشت. از آنجا تمام صحنه عملیات رزمایش را رصد می‌کرد. حتی می‌توانست ببینند که یک پهپاد دقیقاً چه کاری در رزمایش انجام می‌دهد و چگونه هدف مورد نظر را مورد اصابت قرار می‌دهد. تمامی تحرکات در صحنه رزمایش، که شاید چند صد کیلومتر دورتر از قرارگاه رخ می‌داد، توسط او مشاهده، رصد و فرماندهی می‌شد و دستورات لازم را صادر می‌کرد. این قرارگاه یک زیرساخت جدی و بسیار مهم برای سپاه پاسداران به شمار می‌رفت. قرارگاه «نبی اکرم(ص)» که ایشان در معاونت عملیات سپاه آن را شکل داد، بعدها در عملیات «وعده صادق» که علیه رژیم‌صهیونیستی انجام شد، نیز مورد استفاده قرار گرفت. این نشان‌دهنده دیدگاه درست او بود که نیروهای مسلح، به‌ویژه سپاه پاسداران در عرصه رزمی نیازمند قرارگاه فرماندهی و کنترلی‌اند که بتواند به‌صورت آنلاین و برخط، صحنه نبرد را به فرماندهان ارشد نشان داده و آنها نیز بتوانند در لحظه تصمیم‌گیری کنند و دستورات لازم را صادر کنند.»
این خبرنگار باسابقه حوزه امنیتی و دفاعی، تحلیل شهید نیلفروشان در زمینه بهترین راهبرد در مبارزه با اسرائیل را چنین بازگو می‌کند: «به یاد دارم در دانشگاه امام حسین(ع) ایشان سخنرانی‌ای انجام دادند؛ فکر می‌کنم بهمن‌ماه سال گذشته بود.... در آن سخنرانی مطلبی درباره رژیم‌صهیونیستی و تقابل جبهه مقاومت با جمهوری اسلامی مطرح کردند که به‌گونه‌ای بود که انگار همین لحظه در حال وقوع است. البته این تحلیلها تنها مربوط به آن زمان نبود بلکه ایشان مدتها پیش به این تحلیلها رسیده بودند ولی حالا به‌طور مشخص ظهور و بروز داشت. این نکته مربوط به راهبردی است که رژیم‌صهیونیستی اتخاذ کرده. راهبردی که شهید نیلفروشان تعبیر جنگ در منطقه خاکستری را به آن دادند.
آن زمان چند ماه از عملیات «طوفان الاقصی» 
گذشته بود و همه تحلیل می‌کردند که اسرائیل به‌دنبال این است که جمهوری اسلامی را به یک جنگ مستقیم بکشاند و تلاش دارد چنین اتفاقی را رقم بزند. ایشان در یکی از مصاحبه‌ها به این موضوع پرداخت و گفت: راهبرد اسرائیل جنگ در منطقه خاکستری و جنگ در بین جنگ‌هاست. هدفش این است که از شرایطی که در آن قرار دارد، خارج شود....
بعدها که دوباره با ایشان صحبت کردیم و حتی در خلال مصاحبه‌هایی که انجام دادیم- آخرین مصاحبه هم که فکر کنم در شهریور سال گذشته بود- نکاتی را درباره راهبرد نظامی ما در حوزه‌های مختلف مطرح کردند؛ دریا، هوا، زمین. هر کدام راهبردهای مشخصی دارند. ایشان توضیح دادند که چگونه باید با دشمن در این حوزه‌ها بجنگیم. به‌عنوان مثال، ایشان درمورد عرصه دریایی توضیح داد که راهبرد ما «رزم نزدیک در دوردست» است؛ یعنی باید در فاصله‌ای دور از دشمن باشیم، اما بتوانیم با او نزدیک و مستقیم بجنگیم. در این مورد توضیح می‌داد که هدف ما ضربه زدن به دشمن در فاصله‌های دور است اما این کار را با حفظ فاصله نزدیک انجام می‌دهیم. مثالی که ایشان زد عملکرد ایران در زمان حمله آمریکا به عراق بود. آن زمان که آمریکا به عراق حمله کرد، من در عملیات نیروی زمینی بودم و کشور ما نیز در معرض تهدید جدی قرار داشت. ما از سواحل خلیج‌فارس تا مرکز کشور سنگربندی کرده بودیم و آماده جنگ بودیم اما فعالیتهایی که شهید سلیمانی و نیروی قدس در آن بازه زمانی انجام دادند، باعث شد آمریکایی‌ها در عراق زمین‌گیر شوند و به سمت ما نیایند. ایشان می‌گفت: وظیفه ما این است که دشمن را فرسوده کنیم. راهبرد ما فرسایشی کردن دشمن است، نه اینکه یک ضربه بزرگ و دفعی به دشمن وارد کنیم؛ چراکه آن زمان دشمن هم پاسخ خواهد داد و ما وارد جنگ همتراز می‌شویم.
ایشان معتقد بود که جنگ باید خارج از مرزهای ایران مدیریت شود و اجازه ندهیم به داخل سرزمین ما کشیده شود. نکته دوم این بود که دشمن را باید فرسوده کنیم؛ همان‌طور که در عراق با آمریکایی‌ها چنین کردیم. اما درباره رژیم‌صهیونیستی، ایشان ملاحظات خاصی داشت. رژیم‌صهیونیستی با آمریکا تفاوت دارد، چون تهدید موجودیتی دارد. آمریکایی‌ها در عراق، تهدید موجودیتی نداشتند و به دلیل شکست در جنگ مجبور شدند بعد از مدتی ‌طولانی عراق را ترک کنند. اما رژیم‌صهیونیستی به دلیل تهدید موجودیتی‌اش، شرایط برخورد با آن مقداری متفاوت از آمریکاست، به‌ویژه در حوزه‌های ناهمتراز. درطول دوران خدمت خود، سردار نیلفروشان همواره به‌دنبال اجرای عملیاتهای ناهمتراز بود که مبتنی‌بر فرسایش توان دشمن و حفظ توانایی‌های مقاومت بود. این استراتژی به‌ویژه در مواجهه با رژیم‌صهیونیستی بسیار مؤثر بود، زیرا همان‌طور که خود ایشان تاکید داشت، اسرائیل به‌دنبال پیگیری جنگ بین جنگ‌ها بود و برای مقابله با این راهبرد، حفاظت اطلاعات و برتری در جنگ ناهمتراز کلید موفقیت بود. شهید نیلفروشان در تحلیلهای نظامی و امنیتی خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کرد. این نوع تحلیل دقیق و مبتنی بر واقعیتهای میدانی، ازجمله ویژگیهای برجسته او بود که او را به‌عنوان یک فرمانده استراتژیک برجسته می‌کرد.»
نقش کلیدی در حمایت از مقاومت
طاهری از ارتباط عمیق و مستمرِ شهید نیلفروشان با جبهه مقاومت و نقش کلیدی‌اش در حمایت از مقاومت می‌گوید: «پس از شهادت سردار زاهدی و درخواست مستقیم سید حسن نصرالله، ایشان به لبنان بازگشت و مسئولیت عملیات را برعهده گرفت. ارتباط ایشان با جبهه مقاومت، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، عمیق و مستمر بود، حتی در دفتر او تعداد تقدیرنامه‌هایی که از حزب‌الله داشت، بیشتر از جمهوری اسلامی بود که این خود نشان‌دهنده تأثیرگذاری و نقش کلیدی او در حمایت از مقاومت بود.» 
نقش محوری در تشکیل یگان زرهی حزب‌الله
سردار نیلفروشان نقش محوری در تشکیل یگان زرهی حزب‌الله لبنان داشت. به گفتۀ سید محمد طاهری:
«یکی از نکات برجسته در کارنامه ایشان، نقش محوری‌اش در تشکیل یگانهای ضدزره حزب‌الله و یگان رضوان بود. این یگانها که به‌طور مستقیم در مقابله با رژیم‌صهیونیستی نقش ایفا می‌کردند، بخشی از توانمندی حزب‌الله در جنگ‌های ناهمتراز به‌شمار می‌رفتند. سردار نیلفروشان یکی از تئوریسین‌های این یگانها بود و با توجه به شناخت عمیقی که از ظرفیتهای مقاومت و همچنین دشمن صهیونیستی داشت، توانست این یگانها را به یکی از عوامل کلیدی در استراتژی مقابله با اسرائیل تبدیل کند.» 
نقشی تعیین‌کننده در شکل‌دهی به مبارزات ضدصهیونیستی در منطقه
با این اوصاف و با توجه به اقدامات گسترده و اثرگذار و راهبریِ شهید عباس نیلفروشان برای محور مقاومت می‌توان گفت که این شهید بزرگوار نقشی تعیین‌کننده در شکل‌دهی به مبارزات ضدصهیونیستی در منطقه داشته 
است.
سید محمد طاهری خاطرنشان می‌کند: «ارتباطات او با حزب‌الله و تأثیرگذاری‌اش در تقویت نیروهای مقاومت نشان می‌دهد نه‌تنها در عرصه‌های نظامی و اطلاعاتی موفق عمل کرد، بلکه به‌عنوان یک استراتژیست نقشی تعیین‌کننده در شکل‌دهی به مبارزات ضدصهیونیستی در منطقه داشت.»