kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
حزب‌الله لبنان تلافی کرد

نفوذ مبارزان حزب‌الله به اراضی اشغالی و موشکباران سنگین حیفا

در واکنش به حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به ضاحیه، همزمان با اینکه منابع خبری از حمله موشکی نیروهای مقاومت حزب‌الله به مرکز شهر حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند، منابع عبری از نفوذ رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی خبر می‌دهند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
حزب‌الله همچنان در میدان نبرد ادامه می‌دهد، حزب‌الله امروز ایده‌ای است که به یک سازمان توانمند تبدیل شده است و شهادت رهبران آن به این جنبش صدمه می‌زند، اما این سازمان را از بین نمی‎برد. حزب‌الله همچنان شمال اراضی اشغالی را تحت تأثیر خود قرار داده است. «سید حسن نصرالله» پیش از شهادتش با اشاره به وقایع پیشین (انفجار پیجرها و...) شجاعانه پذیرفته بود که ما ضربات سختی خورده‎‌ایم اما اشاره کرده بود که همچنان با قدرت تا نابودی رژیم آپارتاید ادامه می‌دهیم. حالا نبود نصرالله و دیگر رهبران و فرماندهان حزب‌الله ضربه‌ای به مراتب سخت‌تر از ضربه پیشین است اما همین ضربه انگیزه‌ای برای واکنش‌های بیشتر شده است، حالا باید دید حزب‌الله چه می‌کند و چه خواهد کرد!
موشکباران سنگین به قلب حیفا
منابع خبری از حمله موشکی نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان به شهر حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. این منابع تأکید کردند این برای اولین بار است که قلب شهر حیفا مستقیماً هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار می‌گیرد و حملات قبل از این به اهداف نظامی بود. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که یکی از موشک‌ها مستقیماً به ساختمانی در حیفا اصابت کرده است و بر اثر آن ۵ صهیونیست زخمی شدند. پلیس رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرد که بر اثر اصابت موشک‌های حزب‌الله به حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، ۱۰ نفر مجروح شدند، در حالی که رسانه‌های عبری گزارش دادند که یک نفر در شهر طبریا بر اثر اصابت ترکش‌های موشک به شدت مجروح شده است. به گفته منابع عبری زبان این حمله خسارات زیادی در پی داشته است و دفاع هوائی رژیم صهیونیستی هم از رهگیری موشک‌ها ناتوان بوده است. حزب‌الله لبنان اعلام کرده شامگاه یکشنبه یک پایگاه اسرائیلی را در جنوب حیفا با موشک هدف قرار داده است. جنبش مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ساعت ۲۳:۲۰ یکشنبه، مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی-۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد.» رسانه‌های عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کردند که «هیچ موشکی از موشک‌هایی که به سمت حیفا شلیک شده بودند، رهگیری نشدند در حالی‌که دقیقا به سمت شهر هدایت شده بودند.» رسانه‌های عبری تأکید کردند که بر اثر شلیک موشک‌هایی که از لبنان در نیمه‌های شب و بامداد دوشنبه مستقیماً به شهر اشغالی حیفا اصابت کردند، ده‌ها ساختمان و خودرو آسیب دیدند.
«الیاس حنا»، کارشناس امور نظامی و نظامی بازنشسته ارتش لبنان، تأکید کرد که عملیات شب گذشته حزب‌الله در هدف قرار دادن قلب شهر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی یک تحول راهبردی و نه تاکتیکی به شمار می‌رود. وی افزود که حزب‌الله پیشتر پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی حیفا از جمله رامات دیوید را هدف قرار داده بود اما اینک اقدام به هدف قرار دادن مناطق دیگر کرده که بیانگر ورود این مناطق به دایره اهداف حزب‌الله محسوب می‌شود.
نفوذ رزمندگان حزب‌الله به اراضی اشغالی
منابع عبری از نفوذ رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. به گزارش ایسنا، اخبار اولیه از نفوذ مبارزان حزب‌الله به شهرک «دوویو» در شمال فلسطین اشغالی حکایت دارد. به نوشته روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم، ارتش رژیم صهیونیستی نیز احتمال می‌دهد که مبارزان حزب‌الله به شهرک «دوویو» نفوذ کرده باشند. روزنامه مذکور اشاره کرد حادثه امنیتی در شهرک دوویو پایان نیافته و صدای تیراندازی‌های پی‌در‌پی در این منطقه شنیده می‌شود. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد اخباری پیرامون شکست عملیات نفوذ به داخل اراضی اشغالی و کشته شدن ۶ فرد مسلح که از طریق یک تونل وارد این منطقه شده بودند، منتشر شده است. این حمله زمینی همزمان با شیلک ۲۵ موشک از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی انجام شد.
تلفات جدید صهیونیست‌ها در مناطق مرزی
ارتش اشغالگر روز دوشنبه به کشته شدن یکی از نیروهای خود و زخمی شدن شدید ۲ تن دیگر در نبردهای جنوب لبنان اعتراف کرد. ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهبان ذخیره «ایتای آزولای» در نبردی در مرز لبنان کشته شد. رسانه‌های عبری نیز در این باره نوشتند: «این افسر بر اثر اصابت گلوله خمپاره کشته شده و دو تن دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.» این تلفات در حالی است که از ابتدای تجاوزات زمینی صهیونیست‌ها، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌هایی از تلفات نظامیان صهیونیست در نبردهای جنوبی خبر داده است.
حمله‌های دیگر مقاومت لبنان
حزب‌الله لبنان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از غزه و پشتیبانی از مقاومت فلسطین و دفاع از لبنان و مردم آن، ‌ رزمندگان مقاومت اسلامی در ساعت ۲:۳۰ بامداد دیروز (دوشنبه) محل تجمع خودروها و نظامیان دشمن صهیونیستی در پشت پایگاه «جل العلام» را هدف حملات موشکی قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان صبح دیروز (دوشنبه) نیز از هدف قرار دادن مقر نظامیان صهیونیست در شمال اراضی اشغالی فلسطین خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای حمایت از فلسطینیان در نوار غزه و مقاومت قهرمانانه و شرافتمندانه آن‌ها و همچنین در دفاع از لبنان و مردم آن، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۶:۵۵ به وقت محلی نظامیان رژیم صهیونیستی را در شهرک «کرمئیل» با موشک مستقیما هدف قرار دادند. ارتش اشغالگر روز دوشنبه به کشته شدن یکی از نیروهای خود و زخمی شدن شدید ۲ تن دیگر در نبردهای جنوب لبنان اعتراف کرد. این تلفات در حالی است که از ابتدای تجاوزات زمینی صهیونیست‌ها، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌هایی از تلفات نظامیان صهیونیست در نبردهای جنوبی خبر داده است. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای دیگر از هدف قرار دادن محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی و تجهیزات متعلق به آن‌ها در اطراف پایگاه «جل العلام» در راستای حمایت از غزه و دفاع از لبنان خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین در بیانیه دیگری گفت که مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان شهرک «کفر فرادیم» را در راستای حمایت از غزه و دفاع از لبنان و مردم این کشور هدف حمله قرار دادند. شهردار کفر فرادیم نیز به حمله موشکی به این شهرک اذعان کرد.
ادامه وحشی‌گری‌های اسرائیل در ضاحیه
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیروز دست کم هفت نوبت ساختمان‌های مسکونی و پمپ بنزین در مناطق سنت ترز و مکانیک در ضاحیه جنوبی بیروت را بمباران کردند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای نخستین بار ساختمان‌های مسکونی در منطقه القماطیه در جبل لبنان را بمباران کردند که دست کم شش شهید از جمله سه کودک برجای گذاشت. همچنین بهداشت لبنان از شهادت ۱۲ لبنانی از جمله سه کودک در حملات رژیم صهیونیستی طی یکشنبه شب به ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دست کم ۱۵ نوبت ضاحیه جنوبی بیروت را بمباران کردند. صهیونیست‌ها همچنین پنج حمله به منطقه خیام در جنوب لبنان انجام دادند. منابع لبنانی می‌گویند اکنون تمرکز حملات ارتش اشغالگر بر منطقه سنت ترز در جنوب بیروت است. به دلیل شدت حملات صهیونیست‌ها اکنون دو بیمارستان سنت ترز و رسول اعظم در این منطقه از ارائه خدمات به بیماران ناتوان هستند. قبل از آن نیز همزمان با هفتم اکتبر و سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که در حملات جدید خود به بیروت ساختمان اطلاعات و برخی انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله را در بیروت و ضاحیه جنوبی آن هدف هدف قرار داده است، اما المیادین گزارش داده که رژیم صهیونیستی ساختمان‌های مسکونی و جایگاه‌های سوخت در منطقه «السان تیریز» و «المیکانیک» در محلۀ الحدث بیروت را بمباران کرده است. 
پیکر شهید نصرالله
شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان در توحش صهیونیست‌ها باعث جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان شده است. با این حال، مراسم خاکسپاری وی تاکنون در ‌هاله‌ای از ابهام بوده است. حالا، «محمود قماطی» نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «پیکر سید حسن نصرالله در لبنان است و وی در ضاحیه جنوبی بیروت زمانی که شرایط اجازه دهد به خاک سپرده می‌شود.» قماطی درباره جانشین سیدحسن نصرالله نیز گفت: «حزب‌الله تا زمان انتخاب دبیرکل جدید به صورت شورایی اداره می‌شود. انتخاب دبیرکل جدید روندی زمانبر است.» خبر دیگر آنکه، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، با تأیید اینکه کسانی که فکر می‌کنند موازنه‌ها تغییر کرده، متوهم هستند، تأکید کرد: با شهادت حسن نصرالله کمرم شکست.
سایر خبرها
روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به تلفات نیروهای رژیم صهیونیستی در جنگ مقابل لبنان و پاسخ موشکی هفته گذشته ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، با طرح امکان ناکارآمدی دکترین نظامی اسرائیل، نوشت: «برتری نظامی و اطلاعاتی تل‌آویو در جبهه‌های مختلف به لرزه درآمده است.»
کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل تأکید کرد لبنان شاهد بحران بزرگ آوارگی به دلیل تشدید حملات هوائی رژیم صهیونیستی است.
نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان (یونیفل) در رابطه با نزدیک شدن ارتش رژیم صهیونیستی به یکی از پایگاه‌های آن پیام هشداری صادر کرد.
رئیس‌جمهور فرانسه ضمن تأکید بر آتش‌بس در نوار غزه، به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت ارسال تسلیحات به این رژیم، تداوم جنگ غزه و گسترش آن به لبنان به نفع ساکنان اراضی اشغالی نیست.
مقاومت عراق از حمله پهپادی به یک هدف نظامی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
دولت یمن به مناسبت سالروز عملیات «طوفان‌الاقصی» روز هفتم اکتبر را تعطیل رسمی اعلام کرد.