kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حمله از شمال غزه به مرکز تل‌آویو همزمان با اولین سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی

 
 
 
سرویس خارجی-
دیروز و در اولین سالگرد عملیات تاریخی 
«طوفان الاقصی»، فلسطینی‌های ساکن غزه سنگ تمام گذاشتند و قلب اسرائیل را بارها هدف قرار دادند! صهیونیست‌ها مدعی بودند، حماس را در غزه، به شدت تضعیف کرده‌اند و تمرکزشان را روی لبنان بُرده‌اند!
دیروز-درست مثل یک سال قبل در چنین روزی- روز بدی برای صهیونیست‌ها بود. آنها، هم مجبور بودند سالگرد عملیات طوفان الاقصی را عزا بگیرند و هم، با سِیلی از حملات موشکی و پهپادی محورهای مقاومت -که به همین مناسبت به راه افتاده بود- به مقابله بپردازند. دیروز حزب‌الله لبنان قلب حیفا را زد و از صهیونیست‌ها کُلی تلفات و مجروح گرفت، حماس هم قلب تل‌آویو را زد و خسارت و تلفات گرفت. به نوشته خبرگزاری مهر، گردان‌های القسام در همین رابطه اعلام کرد: «سایت نظامی صوفا و تجمع نیروهای دشمن در گذرگاه رفح [در جنوب نوار غزه] را به همراه شهرک حولیت و مرکز عملیات سایت نظامی [منطقه مرزی] کرم ابو سالم را با راکت‌های 114 م م «رجوم» هدف قرار دادیم.» گردان‌های القسام این را هم اعلام کرد که «عمق شهر تل‌آویو را هم با راکت‌های «مقدمه» M90 هدف قرار داده‌اند.» فرودگاه بن گوریون هم جزو اهداف مبارزان فلسطینی بود که بنابر اعلام منابع عبری، باعث تغییر جهت هواپیماها در آن هم شد. روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» هم در واکنش به این حملات به نقل از منابع ارتش اشغالگر نوشت: «گردان‌های القسام همچنان راكت‌های دوربرد دارند.»
حملات دیگر در غزه
منابع عبری زبان دیروز از وقوع «دو حادثه امنیتی سخت» دیگر برای نیروهای اشغالگر اسرائیلی در شمال نوار غزه خبر دادند. به گفته این منابع، 3 بالگرد رژیم صهیونیستی برای جابه‌جایی کشته‌ها و مجروحان ارتش در نزدیکی جبالیا به زمین نشستند.گردان‌های قسام هم بلافاصله اعلام کردند توانسته‌اند دو ‌تانک میرکاوای دیگر دشمن را در شمال شرق اردوگاه البریج در غزه با بمب و راکت یاسین 105 مورد هدف قرار دهند. رژیم صهیونیستی هم که خود را برای حملات این چنینی در سالگرد عملیات 7 اکتبر آماده کرده بود، شروع به بمباران مجدد مناطق مختلفی از غزه کرد. 
واکنش‌ها به سالگرد طوفان الاقصی
«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به سالگرد عملیات تاریخی طوفان الاقصی، آن را «بدترین فاجعه تاریخ اسرائیل» نامید و گفت: «حتی در یکمین سالگرد 7 اکتبر، نخست‌وزیر و تصمیم گیرندگان مسئولیت این شکست و بدترین فاجعه تاریخ اسرائیل را بر عهده نگرفته‌اند و کمترین چیزی که از آنها انتظار می‌رفت این بود که 7 اکتبر را روز ملی اعلام کنند. مردم عزاداری کردند، اما آنها این کار را هم نکردند. یعنی هیچ چیز برای آنها جز حکومت ارزشی ندارد.»
جنبش حماس اما به مناسبت سالروز آغاز عملیات طوفان الاقصی، شهادت هزاران نفر از ملت فلسطین و رهبران مقاومت از حمله شهید اسماعیل هنیه، شهید صالح العاروری و دیگر شهدای امت و جبهه‌های پشتیبان غزه از جمله شهید سید حسن نصرالله و دیگر رهبران و فرماندهان حزب‌الله را تبریک و تسلیت گفت. در این بیانیه همچنین آمده است: «هفتم اکتبر یک مرحله مبارزاتی تاریخی و پاسخی طبیعی به طرح‌ها و نقشه‌های دشمن صهیونیستی برای نابودی آرمان ملی فلسطین بود... از هفتم اکتبر سال گذشته و طی یک سال، دشمن نازی صهیونیستی وحشیانه‌ترین جنایات و کشتارها را مرتکب شده و دست به نسل‌کشی علیه ملت فلسطین زده است.... پایداری ملت بزرگ فلسطین و حمایت از مقاومت، صخره مستحکمی است که تمامی نقشه‌های دشمن در برابر آن در هم شکسته است.... ترورهای ناجوانمردانه و بزدلانه دشمن صهیونیستی علیه رهبران و سران مقاومت تنها ما را قوی‌تر و محکم‎‌تر می‌کند.... حماس برای توقف جنگ علیه غزه و پایان دادن به رنج و دردهای ملت فلسطین تلاش زیادی کرده و می‌کند.... حماس تعاملی مثبت با تمامی طرح‌های پیشنهادی (برای آتش‌بس) داشته و به شروط توقف کامل جنگ و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه پایبند است.... گسترش دایره جنایات دشمن صهیونیستی به کشورهای عربی و اسلامی ثابت می‌کند که این رژیم خطری حقیقی برای امنیت و ثبات کل منطقه است.... عموم فلسطینیان در کرانه باختری، قدس، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی را به تشدید تمامی شیوه‌های مقاومت در برابر رژیم اشغالگر فرامی‌خوانیم.... ما دولت آمریکا را مسئول ادامه نسل‌کشی و جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین می‌دانیم و از این کشور می‌خواهیم جانبداری از رژیم اشغالگر و حمایت از آن را متوقف کند.... از آفریقای جنوبی به خاطر شکایت از رژیم اشغالگر در دیوان دادگستری بین‌المللی به خاطر نسل‌کشی در غزه و تمامی کشورهایی که با آن همراهی کردند، تشکر می‌کنیم و از مواضع رسمی، مردمی، حزبی و تمامی اقدامات و فعالیت‌ها در کشورهای اسلامی و عربی و دیگر نقاط جهان و تحرکات مردمی ملت‌های آزاده و اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات دشمن اشغالگر صهیونیستی قدردانی می‌کنیم.... همه جریان‌ها و نیروهای امت و آزادگان جهان را به مشارکت در نبرد طوفان الاقصی فرامی‌خوانیم تا افتخار دفاع از قدس و مسجد مبارک الاقصی نصیب همه آن‌ها شود.»
هاآرتص: این شکست وحشتناک ما را رها نخواهد کرد
روزنامه عبری زبان «هاآرتص» هم این طور یک سالگی عملیات طوفان الاقصی را عزا گرفت: «سالی وحشتناک و بزرگ‌ترین شکست تاریخ اسرائیل بود... با گذشت یک سال از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل هنوز به حل‌وفصل این رویارویی با دشمنانش نزدیک هم نشده؛ شکست وحشتناک در ۷ اکتبر همچنان با اسرائیل همراه خواهد بود و چندین دهه طول خواهد کشید تا از این ضربه‌ای که خورده رهایی یابد.» به گزارش فارس «شامنی»، سرلشکر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز با جملات «وضعیت در غزه پیچیده و دشوار است و تاکنون هیچ‌یک از اهداف جنگ محقق نشده؛ نه حماس نابود شده است و نه توانستیم اسرایمان را بازگردانیم.» به این مناسبت، واکنش نشان داد. 
سخنگوی گردان‌های قسام
«ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های قسام نیز در یکمین سالروز عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد «شهادت ۲ فرمانده بزرگ یعنی شهید اسماعیل هنیه و شهید بزرگوار سید حسن نصرالله دلیل روشنی برای عدم درک ماهیت مقاومت از سوی دشمن است. اگر این ترورها برای دشمن پیروزی بود، مقاومت علیه اشغالگران به پایان رسیده بود. این سرزمین همان‌گونه که زیتون می‌رویاند، مبارزان مقاومت را از دل خود بیرون می‌آورد و نسل به نسل تسلیم ناپذیری را به ارث می‌برند.»
حزب‌الله لبنان: بدون آمریکا کار اسرائیل تمام بود
جنبش محبوب حزب‌الله لبنان نیز دیروز ضمن صدور بیانیه‌ای، اولین سالگرد این عملیات غرورآفرین را به ملت فلسطین تبریک گفت. در بیانیه حزب‌الله لبنان می‌خوانیم: « امروز یک سال از نمایش اراده مقاومت فلسطین در برابر تجاوز، بی‌عدالتی و اشغالگری رژیم صهیونیستی که از سال 1948 در جریان است می‌گذرد...️ این عملیات آثار تاریخی برای پایان اشغالگری صهیونیست‌ها خواهد داشت که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 
یک) حق کامل ملت فلسطین در مقاومت با استفاده از هر وسیله و روشی برای احیای حقوق مشروع و رفع اشغالگری. دو) با وجود جنایت رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن صد‌ها هزار نفر و تخریب غزه، این رژیم نشان داده موجودیتی شکننده دارد و بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه حیات نیست. سه) این رژیم موقت در منطقه و بافت اجتماعی و فرهنگی ما جایی ندارد و حتی اگر زمان زیادی بگذرد، این غده سرطانی باید حذف شود. چهار) ایالات ‌متحده و متحدان آن شریک این جنایت‌ها علیه فلسطین، لبنان و دیگر مردم منطقه هستند و مسئولیت کامل این جنایت‌ها بر عهده آن‌هاست. پنج) به مقاومت ملت فلسطین با وجود گذشت یک سال درود می‌فرستیم. به حق آن‌ها شایسته پیروزی هستند. شش) به رشادت برادران‌مان در یمن و عراق و تصمیم تاریخی ایران اسلامی در حمله موشکی به صهیونیست‌ها درود می‌فرستیم. هفت) تصميم حزب‌الله در باز کردن جبهه پشتیبانی در 8 اکتبر تصمیمی انسانی بود. ملت ما بهای سنگینی برای مقاومت پرداخت کرده ‌اما ما با تکیه بر توانایی مقاومت در مقابله با این تجاوز به پشتوانه مردم مقاوم لبنان ایمان داریم.
دیروز مثل روزهای گذشته، مردم کشورهای مختلف نیز با آمدن به خیابان‌ها، از ملت مظلوم فلسطین و لبنان حمایت و از جنایات رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کردند. در آلمان پلیس این کشور با حمله به تظاهرکنندگان، سرسپردگی خود به صهیونیست‌های تروریست را به نمایش گذاشت. انگلیسی‌های ساکن لندن نیز دو روز پیش با برپایی یک راهپیمایی عظیم، با مردم فلسطین ابراز همدردی کردند.
واکنش متفاوت یمنی‌ها
دیروز اما یمنی‌ها، به شکلی کاملاً متفاوت و منحصر به فرد، سالگرد عملیات طوفان الاقصی را جشن گرفتند. آنها با شلیک چندین پهپاد و موشک به قدس اشغالی، آتش‌بازی بزرگی را به راه انداختند. منابع عبری در این‌باره نوشتند، قطعات جدا شده از یک موشک یمنی باعث بروز آتش‌سوزی در «بیت شمیس» واقع در قدس اشغالی شد. برخی منابع خبری هم نوشتند بر اثر این حملات یمن، یک فروند هواپیمای Airbus A330-203 که از مبدأ صوفیه، پایتخت بلغارستان به سوی فرودگاه بن گوریون تل‌آویو در حال حرکت بود، در آسمان دریای مدیترانه سرگردان شده است. «نصرالدین عامر» از فرماندهان انصارالله یمن نیز دقایقی پس از این عملیات خطاب به صهیونیست‌ها توئیت زد که «به پناهگاه برويد، ‌ای صهیونیست‌ها، اين 7 اكتبر طوفان الاقصی است.» برخی منابع عبری هم نوشتند یمنی‌ها به تعدادی از شهرهای از جمله تل‌آویو، موشک بالستیک شلیک کردند.
ما نفرین شده‌ایم
دیروز همزمان با این تحولات تصاویر یک خاخام صهیونیست منتشر شد که در آن فریاد می‌زند: «زمان نفرین ما فرا رسیده است، از فلسطین خارج شوید.» او که در یک کنیسه است ضمن فریاد بر سر خاخام‌های دیگر تأکید می‌کند «قبل از اینکه همه نابود شوید، از فلسطین خارج شوید، خارج شوید چرا که زمان نفرین ما فرا رسیده است.»