kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

بازگشت خودروسازان به تولید خودروهای ناقص

 
 
به نظر می‌رسد خودروسازان مجدد به سیاست‌های قدیمی خود یعنی دپوی خودرو به بهانه‌های مختلف و البته تولید خودروهای ناقص روی آورده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، طی روزهای گذشته اخبار و تصاویری در رابطه با احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها منتشر شد؛ اخباری که نشان می‌داد اگرچه خودروسازان بی‌وقفه در حال تولید هستند اما به همان تناسب عرضه را افزایش نداده‌اند.
بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نیز نشان می‌دهد که طی نیمه نخست امسال ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودروی سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید) تولید و در مقابل ۴۰۹ هزار و ۹۹۵ دستگاه فروخته شده است. بنابراین ۱۶ هزار و ۳۶۲ خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است. جزئیات فروش محصولات نشان می‌دهد که 3961 خودروی دنا، 1519 خودروی گروه سورن، ۱۰۰ خودروی رانا، ۱۰۰ خودروی تارا و ۴۸۹ خودروی هایما در پارکینگ‌های ایران خودرو مانده است.
2648 خودرو از گروه X۲۰۰، به تعداد 1155 خودروی شاهین و 5981 خودرو از بخش «سایر» در پارکینگ‌های سایپا دپو شده است. در پارکینگ‌های پارس خودرو نیز ۸۵۷ خودرو از گروه Q۲۰۰ و چندی پیش خبری منتشر شد که دولت چهاردهم در حال بررسی قیمت‌های جدید خودروسازان است و قیمت‌های جدید در کمیسیون تخصصی و دبیرخانه هیئت دولت در دست چکش کاری است. بنابراین به نظر می‌رسد عمده دلیل دپوی خودرو همین انتظار خودروسازان برای دریافت قیمت‌های جدید باشد؛ قیمت‌هایی که قرار بود اوایل امسال ابلاغ شود اما دولت سیزدهم این موضوع را به دولت چهاردهم منتقل کرد.
البته نکته دیگری که در صورت‌های مالی خودروسازان طی نیمه نخست امسال به چشم می‌خورد گزینه مربوط به عدم تجاری‌سازی خودروهاست؛ آن‌طور که ایران خودرو گزارش داده این شرکت طی نیمه نخست امسال 2065 دستگاه خودرو تولید کرده ‌اما تجاری‌سازی نکرده است. وقتی خودرویی به مرحله تجاری‌سازی نمی‌رسد یعنی ناقص تولید شده و در قطعات کسری دارد. 
بنابراین اگر خوش‌بین باشیم باید بگوییم که ایران خودرو واقعاً با کسری قطعه مواجه شده اما اگر با عینک بدبینی بنگریم به نظر می‌رسد خودروسازان منتظر دریافت مجوز افزایش هستند تا خودروهای ناقصی را هم تجاری‌سازی کرده و روانه بازار کنند.