kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

استفان والت: اقدامات اسرائیل ایران را به سمت ساخت بمب اتم سوق می‌دهد

نظریه‌پرداز و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل معتقد است که اقدامات اسرائیل، ایران را به سمت ساخت سلاح اتمی سوق خواهد داد.
 
 
سرویس سیاسی-
 
استفن والت نظریه‌پرداز آمریکایی شهیر علم روابط بین‌الملل در مقاله‌ای که در روز 2 اکتبر در مجله فارین پالیسی منتشر کرد در اشاره‌ای به اقدامات اخیر اسرائیل علیه محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران در قسمت مهمی از این گزارش عنوان می‌دارد: متأسفانه، این رویدادها و اقدامات این احتمال را بیشتر می‌کند که سران ایران تصمیم بگیرند که یک زرادخانه هسته‌ای بسازند... اسرائیل به آنها انگیزه‌های بیشتری می‌دهد تا بازدارندگی نهائی را بخواهند. اگر این اتفاق بیفتد، (اقدامات) اخیر اسرائیل بسیار کوته‌بینانه به نظر می‌رسد.
والت با انتقاد از کوبیدن نتانیاهو بر طبل پیروزی پس از ترور شهید نصرالله، وی را با جورج بوش پسر در زمان پایان عملیات نظامی آمریکا در عراق مقایسه کرد.
وی عنوان داشت: ممکن است نتانیاهو همان اشتباه بزرگ جورج دبلیو بوش را مرتکب شود.
این تحلیلگر ارشد آمریکایی افزود: در 1 می‌2003، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بر روی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن فرود آمد. او که زیر بنری که روی آن نوشته شده بود «ماموریت انجام شد» ایستاده بود، پایان عملیات رزمی بزرگ در عراق را اعلام کرد. او با افتخار اعلام کرد: «ایالات متحده و متحدان ما پیروز شدند». با این حال، شرایط در عراق به زودی بدتر شد و تصمیم او برای حمله اکنون به عنوان یک اشتباه بزرگ استراتژیک تلقی می‌شود.
اسرائیل از تسلیحات آمریکایی برای وارد کردن خسارت به لبنان استفاده کرد
این نظریه‌پرداز با اشاره به کمک‌های آمریکا به اسرائیل و نقش آن در عملیات‌های اخیر این رژیم می‌افزاید: نیروهای اسرائیل از تسلیحات پیشرفته ارائه شده توسط عمو سام برای (شهادت) نصرالله، وارد کردن خسارات گسترده در سراسر لبنان و کاهش نسبی قابلیت‌های موشکی حزب‌الله استفاده کردند. 
والت می‌افزاید: نتانیاهو و وزرای راست افراطی او همچنین از جنگ (و واکنش آمریکا به آن) برای تشدید خشونت و تصرف زمین در کرانه باختری اشغالی، به عنوان بخشی از کارزار بلندمدت خود برای ایجاد «اسرائیل بزرگ» استفاده کرده‌اند.
این تحلیلگر آمریکایی اظهار می‌دارد: به نظر نمی‌رسد که ریختن مواد منفجره روی مردم، گروه‌های نیابتی ایران را متوقف کند. این باعث می‌شود آنها مشتاق انتقام یا حداقل متوقف کردن حملات به خود باشند. حزب‌الله همچنان به سمت اسرائیل راکت و موشک شلیک می‌کند، تقریباً 60000 اسرائیلی که از خانه‌های خود در شمال فرار کرده‌اند، که حزب‌الله بازگشت آنها را غیرممکن می‌کند و حزب‌الله به مرور زمان خود را بازسازی می‌کند. رهبران ترور شده در حال حاضر جایگزین شده‌اند، کادرها بازسازی و مسلح خواهند شد و تاکتیک‌های جدیدی بر اساس آموخته‌های آنها ایجاد خواهد شد. اسرائیل اکنون نیروهای خود را به جنوب لبنان می‌فرستد تا از این امر جلوگیری کند، اما تهاجمات قبلی آن به جنوب پایان خوبی نداشت.
والت خاطرنشان می‌کند: در مورد فلسطینی‌ها‌، آنها گزینه‌های کمی جز اینکه به تلاش برای مقاومت در برابر آنچه اسرائیل با آنها می‌کند ادامه دهند، دارند. تنها گزینه‌ای که اسرائیل امروز به فلسطینی‌ها ارائه می‌کند، اخراج، نابودی یا آپارتاید دائمی است و هیچ مردمی این سرنوشت را بدون جنگ نمی‌پذیرند. بنابراین جای تعجب نیست که تشکیلات خودگردان فلسطین – که به امید به دست آوردن یک کشور، با اسرائیل همکاری کرد و در ازای آن چیزی دریافت نکرد- در میان مردم فلسطین محبوبیت کمتری پیدا کرده است، در حالی که حمایت از حماس افزایش یافته است.
اقدامات نتانیاهو می‌تواند 
روابط ویژه اسرائیل و آمریکا را 
نیز به خطر بیندازد
این نظریه‌پرداز رئالیست عنوان داشت: اقدامات اخیر اسرائیل همچنین انزوای ژئوپلیتیکی آن را افزایش داده و در نهایت ممکن است روابط ویژه آن با ایالات متحده را به خطر بیندازد. دیوان بین‌المللی دادگستری، اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل را نقض قوانین بین‌المللی اعلام کرده است و نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع ممکن است با حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت مواجه شوند. به رسمیت شناختن توسط عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی اکنون متوقف شده است، بسیاری از جنوب جهانی علیه آن مخالفت کرده‌اند و دولت‌های اروپایی به طور فزاینده‌ای عصبانی هستند. 
وی می‌افزاید: نتانیاهو و حامیانش ممکن است از چک سفیدی که از دولت بایدن دریافت کرده‌اند و تشویق‌های ایستاده‌ در کنگره‌، حمایت فعالی که از ارتش ایالات متحده دریافت می‌کنند و موفقیت لابی اسرائیل در سرکوب انتقادات در محوطه دانشگاه‌ها و جاهای دیگر خشنود باشند ولی اینها همچنین موفقیت‌های تاکتیکی کوتاه مدت هستند و به راحتی می‌توانند واکنش خطرناکی را ایجاد کنند. اکثر مردم آزار و اذیت شدن را دوست ندارند، و تحمیل محدودیت درگفتار (عدم آزادی بیان) و سایر محدودیت‌ها با هدف ساکت کردن انتقادات از اقدامات اسرائیل‌، به خصوص در زمانی که این کار آشکارا برای محافظت از رژیمی انجام شود که مشغول یک نسل‌کشی، کارزار خشونت و پاکسازی قومی است، خشم زیادی ایجاد 
می‌کند.
والت در ادامه خاطر نشان می‌کند: علاوه‌بر این، اگر اقدامات اسرائیل منجر به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر شود و پای ایالات متحده به آن کشیده شود، آمریکایی‌ها ممکن است ارزش «روابط ویژه» را به‌طور جدی زیر سؤال ببرند. کمپین نومحافظه‌کاران برای سرنگونی صدام در عراق تا حدی الهام گرفته از میل به ایجاد امنیت بیشتر اسرائیل بود.
این نظریه‌پرداز موازنه تهدید خاطرنشان کرد: با این حال، اگر ایالات متحده شروع به از دست دادن سربازان یا ملوانان خود در یک جنگ دیگر در خاورمیانه کند، به طور گسترده و به درستی به عنوان آسیب رساندن به آمریکایی‌ها از طرف یک دولت مشتری همیشه ناسپاس که از ایالات متحده پول و اسلحه می‌گیرد، تلقی می‌شود.
وی افزود: علاوه‌بر این، اگر سوءمدیریت جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به قیمت شکست کامالا هریس در انتخابات در ماه نوامبر تمام شود، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان شروع به این سؤال خواهند کرد که آیا حمایت از اسرائیل همچنان موضع سیاسی هوشمندانه‌ای است یا خیر. و اگر هر یک از اینها اتفاق بیفتد، خطر واکنش شدید علیه حامیان اسرائیل در ایالات متحده افزایش خواهد یافت. اگر نگران افزایش یهودستیزی در ایالات متحده هستید، این احتمال باید شما را بسیار بیشتر از تظاهرات در محوطه‌های دانشگاهی بترساند.
 مهاجرت فزاینده از اسرائیل شدت گرفته است
والت در ادامه تصریح کرد: در نهایت، تأثیر آن بر خود اسرائیل نیز وجود دارد. پس از 7 اکتبر، اسرائیلی‌ها این فرصت را داشتند که نتانیاهو را کنار بگذارند و (رژیم) را به حالت عادی برگردانند. بیش از 500000 اسرائیلی در حال حاضر در خارج از (سرزمین‌های اشغالی) زندگی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد آنها قصد بازگشت ندارند. و تعداد کسانی که در حال مهاجرت هستند در سال گذشته به شدت افزایش یافته است. واشنگتن پست گزارش می‌دهد که اقتصاد اسرائیل «در خطر جدی» قرار دارد، که تنها این تمایلات را تقویت می‌کند. دانشگاه‌های اسرائیل از کاهش چشمگیر دانشجویان خارجی خبر می‌دهند که هم نشانه‌ای از فرسایش وجهه آن و هم ضربه‌ای به پیشرفت علمی آینده 
است.
این نظریه‌پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل در پایان عنوان می‌دارد: به طور خلاصه، دستاوردهای کوتاه‌مدت نتانیاهو روندهایی را تقویت کرده است که آینده بلندمدت این (رژیم) را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که چند هفته پیش نوشتم، گاهی اوقات چیزی که در نگاه اول یک پیروزی نظامی یا سیاسی خیره‌کننده به نظر می‌رسد می‌تواند حاوی بذر مشکلات عمیق‌تری باشد که با گذشت زمان جوانه می‌زند.