kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
 وال‌استریت‌ژورنال:

ایران حالا راحت‌تر می‌تواند به زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند

روزنامه آمریکایی با اشاره به عملیات «وعده صادق ۲» نوشت: موشک‌های ایرانی پدافند هوائی را درهم شکست و ایران در صورت حمله مجدد راحت‌تر می‌تواند زیرساخت‌های اسرائیل را هدف قرار دهد.
 
 
 
 
موشک‌های ایران که در هفته گذشته پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند، توانستند در یک سری نقاط، پدافند هوائی آن را درهم بشکنند؛ این بدان معناست که «هرگونه حمله جدید ایران علیه اسرائیل، در صورتی که زیرساخت‌های غیرنظامی یا مناطق مسکونی پرجمعیت را هدف قرار دهد، می‌تواند عواقب بسیار جدی‌تری داشته باشد».
به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال با این مقدمه نوشت: این یک ملاحظه بسیار مهم است، زیرا اسرائیل در حال بررسی واکنش نظامی خود است و تهران تهدید کرده که اگر اسرائیل در روزهای آینده به خاک ایران حمله کند، به نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت اسرائیل حمله خواهد کرد. «اولریش کاون» رئیس تحقیقات کنترل تسلیحات در «مؤسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی» در ‌هامبورگ آلمان با اشاره به نوع موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در حمله روز سه‌شنبه خود علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد، گفت: هرچه موشک سریع‌تر باشد، رهگیری آن سخت‌تر است. این، یک قانون فیزیک ساده است. او ادامه داد: به‌طور حتم دفاع در برابر موشک‌های بالستیک سخت‌تر است و به‌ویژه اگر تعداد زیادی از آن‌ها روی یک هدف خاص وارد شوند، دفاع بسیار سخت‌تر خواهد بود، زیرا در این صورت شما توانایی غلبه بر دفاع ضدموشکی را خواهید داشت. این، دقیقاً همان چیزی است که در اسرائیل اتفاق افتاد.
 32 اصابت به نواتیم
بر اساس تجزیه و تحلیل «جفری لوئیس» از «مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری» در مونتری کالیفرنیا، تصاویر ماهواره‌ای از یک هدف در حمله روز سه‌شنبه که همان پایگاه هوائی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی به عنوان محل استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ بود، نشان می‌دهد که ۳۲ موشک ایرانی موفق شده‌اند در محدوده پایگاه فرود بیایند.
لوئیس گفت: ۳۲ موشک بسیار زیاد است. ما در مورد اثربخشی پدافند هوائی ایده‌های اغراق‌آمیزی داریم. ما این باور عمومی را داریم که دفاع موشکی بسیار مؤثرتر یا در دسترس‌تر از آنچه واقعاً باید باشد، هست.
او افزود: در حالی که اسرائیل از سامانه‌های دفاع موشکی پیچیده مانند «پیکان ۲» و «پیکان ۳» استفاده می‌کند که به‌صورت مشترک با ایالات متحده تولید می‌شوند، موشک‌های رهگیر از نظر کمیت محدود و گران‌تر از موشک‌های ایرانی هستند و اغلب برای متوقف کردن یک موشک بالستیک به چندین رهگیر نیاز است.
رسانه آمریکایی می‌نویسد که هنوز تصاویری با وضوح بالا از پایگاه هوائی «تل نوف» یکی دیگر از اهداف اصلی روز سه‌شنبه ایران در دسترس عموم قرار نگرفته است. فیلم‌های ویدئویی از منطقه، انفجارهای ثانویه را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد مهمات یا پدافند هوائی در آنجا مورد اصابت قرار گرفته است. حداقل یک پرتابه نیز در شمال تل‌آویو و در نزدیکی مقر موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل فرود آمده است.
 موفقیت در یک اقدام پیچیده
روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه مقامات ایران تهدید کرده‌اند که در صورت پاسخ رژیم صهیونیستی، به زیرساخت‌های آن حمله خواهد کرد، نوشت: آسیب رساندن به یک پایگاه هوائی محصور شده و مستحکم در وسط بیابان پیچیده‌تر از ضربه زدن به سایت‌های زیرساختی در مناطق پرجمعیت است.
جفری لوئیس می‌گوید «اسرائیلی‌ها بیشتر به دفاع از تل‌آویو اهمیت می‌دهند تا دفاع از نواتیم. از سوی دیگر، آن‌ها در نهایت همان مشکل را در آنجا خواهند داشت و ایرانی‌ها در نهایت می‌توانند بر این سیستم غلبه کنند».