kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
 بشار اسد در دیدار با عراقچی: 

پاسخ موشکی ایران درس محکمی به دشمن داد

رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با عباس عراقچی، گفت که پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی نشان داد که محور مقاومت قادر به بازدارندگی دشمن است.
 
 
 
 
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه روز شنبه در دیدار با عباس عراقچی و هیئت همراه، بر روابط راهبُردی میان سوریه و ایران و اهمیت این رابطه در مقابله با چالش‌ها و خطرات تهدیدکننده منطقه و مردم آن تأکید کرد.
خبرگزاری رسمی سوریه در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور در صدر این چالش‌ها، به ادامه اشغال اراضی عربی توسط رژیم اسرائیل و ارتکاب جنایات روزانه کشتار و تخریب علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه اشاره کردند».
بشار اسد تأکید کرد که مقاومت در برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتارجمعی، یک حق مشروع و این مقاومت در سایه حمایت و ایمان مردمی، قدرتمند است. او همچنین پاسخ تلافی‌جویانه موشکی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و حاکمیت کشورها را پاسخی قوی توصیف کرد و گفت که این حمله درس محکمی به رژیم اشغالگر داد، مبنی بر اینکه محور مقاومت، قادر به بازدارندگی دشمن و ناکام کردن طرح‌های او است و همچنان قدرتمند و استوار خواهد ماند.
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه که در مقصد دوم سفرش به منطقه و در رأس هیئتی پس از بیروت در دمشق حضور دارد بعدازظهر شنبه ۱۴ مهرماه با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
رسانه‌های سوریه در این باره گزارش دادند که اسد درباره راه‌های متوقف کردن تجاوزات اسرائیل به لبنان و حمایت و کمک به برادران لبنانی در سطوح مردمی و رسمی با عراقچی گفت‌وگو کرده است.
عراقچی: باید تحرکات دیپلماتیک کشورهای منطقه برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تشدید شود
 سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی با دولت سوریه در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به دمشق سفر کرده است، صبح شنبه ۱۴مهرماه با بسام الصباغ وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی، درخصوص راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرائی کردن کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقده فیمابین دو کشور تبادل نظر کردند. 
طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی تاکید نمودند. 
وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین دو کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی را برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و روندهای معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین‌الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشورهای همفکر جهت تحقق این هدف تاکید کرد. 
عراقچی همچنین با انتقاد شدید از بی‌عملی شورای امنیت در قبال اعمال غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و انگلستان از این رژیم و کارشکنی آنها در برابر هرگونه تصمیم‌گیری معنادار این نهاد، بیانیه مشترک اخیر ده کشور غیر عضو شورا و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را مهم دانست و خواستار تشدید تحرکات دیپلماتیک و سیاسی کشورهای اسلامی و عربی منطقه جهت وادارکردن حامیان رژیم به توقف جنایات رژیم اسرائیل شد. مقرر شد رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دیپلماتیک بین دو کشور در این زمینه، توسط نمایندگی‌های دائم دو کشور در نیویورک و ژنو نیز دنبال شود.
عراقچی: ابتکاراتی درخصوص آتش‌بس
 در لبنان و غزه وجود دارد
عراقچی در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف من از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها نسبت به تحولات منطقه است، در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی را با مقامات دولتی لبنان داشتیم. 
وی گفت: جهت مشورت‌ها و رایزنی‌های بیشتر ادامه گفت‌وگوها را در دمشق با مقامات دولت سوریه خواهیم داشت. ما همواره نسبت به تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان خود در دولت سوریه بودیم. مهم‌ترین بحث روز، بحث آتش‌بس در لبنان به ویژه در غزه است.
عراقچی افزود: ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد ولی متاسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، همان‌طور که از ابتدا هم معتقد بودیم، رژیم صهیونیست جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری را بلد نیستند و به جنایات خودش هر روز در بیروت جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این احتیاج به یک تلاش جمعی در جامعه جهانی برای توقف جنایت‌ها دارد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: به هر حال تلاش‌های ما ادامه دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم با دوستان خود در دمشق به تفاهم بیشتری برای گام‌های بعدی برسیم. بحث‌های دوجانبه ما بسیار گسترده است در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارتباطات خوبی را با دولت سوریه داریم که طبیعی است که مروری بر آنها خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که موانع موجود را برطرف و زمینه‌های جدیدی را پیدا کنیم و روابط را بهتر از گذشته ادامه دهیم.
وی ادامه داد: درخصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم همواره بحث‌های خوبی داشتیم و طبیعی است الان به دلیل شرایط خاص منطقه ‌این بحث‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
 عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی
 آشکار و قوی‌تر خواهد بود
عراقچی در نشست خبری خود با رسانه‌ها در دمشق اظهار داشت: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود. وی گفت: سفر من به سوریه بسیار خوب و موفقیت‌آمیز و در ادامه سفر به بیروت بود. یک هواپیما که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم لبنان است، فردا به سوریه خواهد آمد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکار و روشن و قوی‌تر خواهد بود. این موضوعی است که ما پیشتر ثابت کرده‌ایم و آن‌ها می‌توانند ما را بیازمایند.
عراقچی بیان کرد: پیام سفرم به دمشق و بیروت این است که ایران همچنان تحت هر شرایطی در کنار جریان مقاومت باقی خواهد ماند.
وزیر امور خارجه افزود: سیاست دولت پزشکیان ادامه سیاست‌های قبلی است. روابط ما با سوریه استراتژیک است و تغییر نخواهد کرد. ما با سوریه در همه مسائل منطقه هماهنگ خواهیم بود و به مشورت‌های خود ادامه خواهیم داد.
وی تاکید کرد: شرایط آتش‌بس باید مورد توافق فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها قرار بگیرد در آن صورت مورد حمایت ایران و سوریه هم خواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: واکنش ما به هر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی روشن است. هر عملی از سوی اسرائیل عکس‌العملی از طرف ایران خواهد داشت که متناسب و حتی قوی‌تر خواهد بود.