kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
کیهان بررسی می‌کند

هشدار منابع صهیونیستی از خطرات «باتلاق لبنان» برای نظامیان اسرائیلی

منابع غربی و عبری می‌گویند، رژیم صهیونیستی نیرو و‌تانک کافی برای ورود به جنگ زمینی گسترده با حزب‌الله لبنان را ندارد. از آن سو، لبنان نیز باتلاقی است که می‌تواند اسرائیل را غرق کند. 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
با جدی شدن نبرد زمینی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب‌الله لبنان، کارشناسان و تحلیلگران نیز دست به کار شده‌اند تا در این باره، هشدارهای لازم را بدهند. المیادین در این باره نوشته است، افسران بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی هشدار دادند که این رژیم به اندازه کافی نیروی انسانی برای جنگ با حزب‌الله در اختیار ندارند. و شهادت فرماندهانش به معنای این نیست که شهرک‌نشینان می‌توانند به شمال فلسطین اشغالی برگردند. یک افسر نیروهای ذخیره ارتش رژیم اشغالگر که برای جنگ در شمال علیه حزب‌الله فراخوانده شده است گفته: «ارتش به اندازه کافی نیرو و‌ تانک برای انجام عملیات زمینی بزرگ در لبنان در اختیار ندارد.»
در همین حال، «تامیر‌هایمان» یکی از ژنرال‌های سابق در ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت قومی هشدار داد که لبنان گردابی است که اسرائیل قبلا در آن گرفتار شده بود. به گزارش جماران، از آن سو مجله انگلیسی «اکونومیست» نوشته است که: «برخی از این شکایت دارند که ارتش اسرائیل نیروی انسانی کافی ندارد و ارتش مجبور شده است که ده‌ها هزار نفر از نیروهای ذخیره را به منظور حفظ سطح کنونی استقرار نیروهایش فرا بخواند اما بسیاری از اینها از هفتم اکتبر 2023 تاکنون مدت زمان زیادی را در خدمت به سر برده‌اند.»
جنگ فرسایشی شده است
سرلشکر «نوعام تیفون» فرمانده سابق لشکر شمالی در ارتش رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد که حزب‌الله به جنگ فرسایشی خود ادامه می‌دهد. تیفون که با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو می‌کرد اذعان کرد که شهادت فرماندهان حزب‌الله به معنای آن نیست که ساکنان شمال فلسطین اشغالی می‌توانند به خانه‌های خود برگردند.
از سوی دیگر، «ایهود باراک»، نخست‌وزیر پیشین این رژیم نیز در گفت‌و‌گو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد که حزب‌الله لبنان ده‌ها هزار موشک که برخی از آنها سنگین هستند در اختیار دارد و بسیاری از مبارزان باتجربه و ماهر حزب‌الله در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی می‌جنگند. «آری شابیط» تحلیلگر امور سیاسی در شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل اما معتقد است «لبنان باتلاق غرق‌کننده‌ای برای اسرائیل است به همین دلیل نیاز به یک استراتژی و توافق سیاسی منطقه‌ای است.»
در همین حال، یک افسر میدانی در اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان گزارش داد که بعدازظهر (دیروز) جمعه، تعدادی از سربازان نیروهای نخبه ارتش اسرائیل هنگام تلاش برای پیشروی از دو محور به سمت شهرهای مارون الراس و یارون در مرزهای جنوبی لبنان کشته و یا زخمی شدند.
این افسر میدانی گفت: «نظامیان نخبه ارتش اسرائیل بعد از ظهر جمعه پس از شلیک توپخانه‌ای و هوایی، درصدد پیشروی از دو محور به سمت شهرک‌های مارون الرأس و یارون بودند... هنگام رسیدن نیروهای نخبه اسرائیلی، نیروهای مقاومت با سردادن فریاد لبیک یا نصرالله، مواد منفجره‌ای را (که مقداری از آنها دیروز کار گذاشته شده بود) منفجر کردند و با افسران و سربازان زبده با سلاح‌های سبک و متوسط و نارنجک، از فاصله نزدیک به صفر، ​​درگیر شدند که این درگیری‌ها به کشته و زخمی شدن شماری از افراد نیروهای مهاجم منجر شد... بقیه نیروها که کشته و یا زخمی نشده بودند، مجبور به عقب‌نشینی شدند.»
این منبع خاطرنشان کرد: «تصاویری که امروز توسط ارتش اسرائیل از سربازان خود نزدیک خانه‌های یکی از روستاهای مرزی در جنوب لبنان منتشر شده، در نقطه‌ای جغرافیایی ده‌ها متر دورتر از سرزمین‌های اشغالی گرفته شده و همان‌طور که همه می‌دانند، برخی از جنوبی‌ها خانه‌های خود را نزدیک مرز ساخته‌اند.... برای به دست آوردن این تصاویر که نخست‌وزیر بحران‌زده اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به شدت به آن‌ها نیاز دارد، هزینه‌ای بیش از ۲۰ کشته و زخمی در میان نیروهای نخبه ارتش اسرائیل پرداخت شده است، اما این مسئله توسط سانسور نظامی اسرائیل پنهان و مخفی شده است.»
افسر میدانی حزب‌الله تأکید کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی تمامی تحرکات دشمن را در مرزهای جنوبی لبنان رصد و پیگیری می‌کنند و در پایگاه‌ها و مقرهای عقب‌نشینی آن‌ها، به وسیله آتش توپخانه و موشک‌ها، با نیروهای اسرائیلی مقابله می‌کنند.
حملات جانانه مقاومت عراق
مقاومت اسلامی عراق نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، که «در ساعات ابتدائی صبح امروز، و با موشک پیشرفته کروز الارقب دو هدف، یکی در حومه حیفای شمالی و دیگری در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادیم.» مقاومت عراق روز جمعه گذشته نیز 3 هدف را طی 3 عملیات در جولان اشغالی با دقت هدف قرار دادند که ساعاتی بعد معلوم شد، مقر گردان 13 تیپ گولانی در جولان اشغالی، هدف بوده است. صهیونیست‌هایِ متخصص در سانسور، هلاکت دو نظامی این تیپ و جراحت 24 نفر دیگر را تایید کردند.
اعتراض‌های جهانی علیه جنایات اسرائیل
کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان در غزه و لبنان، از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. طبق تخمین‌هایی که زده شده، در غزه و لبنان چیزی نزدیک به 45 هزار نفر به شهادت رسیده‌اند. غرب با آن همه ادعا نیز همچنان کنار صهیونیست‌ها قرار گرفته است. این امر باعث خشم مردم در سراسر جهان شده است. در انگلیس شمار زیادی از مردم با ریختن به خیابان‌ها علیه این رژیم وحشی شعار دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سیل عظیم شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی که در آستانه نخستین سالگرد جنگ علیه غزه برگزار شد، با سردادن فریادهای ضد اسرائیلی خواستار توقف جنگ و برقراری فوری آتش‌بس در غزه و لبنان شدند. افراد شرکت‌کننده از ملیت‌ها و مذاهب مختلف ضمن حمل پرچم فلسطین و لبنان شعار می‌دادند: «به اشغالگری پایان دهید»، «فلسطین را آزاد کنید» و «دست از حمله به لبنان بکشید.» آن‌ها همچنین شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن‌ها عبارت‌هایی درخصوص عدالتخواهی، پایان نظام آپارتاید و توقف فوری جنگ نوشته شده بود. معترضان ابتدا در میدان «راسل» واقع در مرکز لندن تجمع کرده و ضمن اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و لبنان، به سمت دفتر نخست‌وزیر انگلیس راهپیمایی کردند. این بیستمین حرکت اعتراضی حامیان فلسطین در انگلستان، از آغاز جنگ غزه به شمار می‌رود.
در تظاهرات دیروز که با همت ده‌ها نهاد حقوق بشری و حامی فلسطین در آستانه نخستین سالگرد جنگ در غزه برگزار شد، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین، شماری از نمایندگان مجلس انگلیس، رؤسای اتحادیه‌های کارگری و نمایندگان اصناف مختلف در کنار سیل جمعیت معترضان حضور داشتند. در لندن، پلیس ضد شورش انگلیس معترضان را سرکوب و شماری از آنها را نیز دستگیر کرد.
در هلند نیز مردم با حمل پرچم‌های فلسطین، حزب‌الله و ایران علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند. دیروز تظاهرات مشابهی نیز در ترکیه انجام شده است.
صنایع نظامی اسرائیل هدف قرار گرفت
در آخرین ساعات روز گذشته نیز خبر رسید، حزب‌الله لبنان در ادامه حملات موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی، شرکت صنایع نظامی این رژیم را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت صنایع نظامی صهیونیستی «اتا» را با موشک‌های خود هدف قرار داده است. ایرنا در این باره نوشت حزب‌الله در موج جدید حملات خود شهرک دان، پادگان معالیه گولانی و کارخانه تولیدات نظامی «اتا» در نزدیکی «سخنین» را هدف حملات موشکی خود قرار داد. حزب‌الله لبنان روز جمعه نیز اهدافی در حیفا را با دقت منهدم کرده بود که دیروز تصاویر آن را منتشر کرد. «الکریوت» در موازات ساحل خلیج حیفا در شمال فلسطین اشغالی، جایی است که موشک‌های حزب‌الله لبنان به آن برخورد کرده است. گزارش‌های دیگری نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه دیروز طی فقط یک عملیات نیروهای حزب‌الله، چیزی نزدیک به 49 نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها به شدت شمار واقعی تلفات خود در این جنگ را سانسور می‌کنند چرا که همین مسئله، پاشنه آشیل این رژیم است.
سید‌هاشم صفی‌الدین
خبرها درباره سرنوشت «سید‌هاشم صفی‌الدین» نیز ادامه دارد. دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش، منابع صهیونیستی تاکید داشتند معاون اجرائی شهید سید حسن نصرالله، پس از حمله با 73 تُن بمب سنگر شکن آمریکایی به ضاحیه جنوبی به شهادت رسیده است. این خبر از سوی منابع رسمی حزب‌الله نه تایید شده نه رد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است، پهپادهای رژیم صهیونیستی اجازه ورود نیروهای امدادی به محل را هم نمی‌دهند و هر گروه امدادی وارد محوطه می‌شود، هدف قرار می‌گیرد. شماری از نیروهای امدادی به همین ترتیب به شهادت رسیده‌اند.