kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
بازتاب بین‌المللی عملیات غرورآفرین وعده صادق 2

پنتاگون: عملیات ایران ۲ برابر بزرگ‌تر از حمله قبل بود

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل، ۲ برابر وسیع‌تر از عملیات پیشین این کشور بود.»
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه و در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن قلب اراضی اشغالی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی خبر داد.
به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در این راستا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاسخ‌ حقوقی، منطقی و مشروع ایران به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
در همین راستا، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای، اعلام کرد که عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی ۲ برابر گسترده‌تر از عملیات وعده صادق بوده است.
پنتاگون همچنین در بیانیه خود، مجددا حمایت خود از رژیم صهیونیستی را ابراز و اعلام کرد: «آمریکا در کنار اسرائیل و حق دفاع مشروع آن در برابر حمله گسترده ایران ایستاده است.»
این وزارتخانه همچنین مدعی شد و اعلام کرد: «در مقابله با موشک‌های ایران، از هیچ تسلیحات و نیروی آمریکایی جز ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا حاضر در منطقه استفاده نشده است.»
پنتاگون همچنین ضمن تأیید بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که پیش از حمله، هیچ‌گونه هشدار و پیامی از سوی ایران دریافت نکرده است.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین در اظهاراتی جداگانه خواستار توقف حملات بعدی ایران شد.
پیشتر، نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا هیچ اطلاعی پیش از پاسخ ما به رژیم صهیونیستی دریافت نکرده است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سؤال رسانه‌های آمریکایی پیرامون این‌که آیا پیش از پاسخ، آمریکا را از اقدام خود آگاه کرده بودیم یا خیر، اعلام کرد: آمریکا هیچ اطلاعی پیش از پاسخ ما دریافت نکرده؛ اما پس از آن، هشدار جدی داده شده است.
پیش از این، رویترز به نقل از یک مقام ایرانی ادعا کرده بود ایران در فاصله کوتاهی پیش از آغاز عملیات، به آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک هشدار داده بود.
یک مقام آمریکایی نیز به ‌ای بی‌سی نیوز گفت: ایران مجموعا ۲۲۰ موشک ظرف ۳۰ دقیقه شلیک کرد. یکی از موشک‌های ایران به فاصله ۵۰۰ متری مقر موساد در تل‌آویو اصابت کرد.
وزیر دفاع انگلیس: 
در عملیات دفاع از اسرائیل 
در مقابل حملات موشکی ایران شرکت داشتیم
جان هیلی وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نیروهای نظامی انگلیس در عملیات «وعده صادق ۲» سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی که طی آن صدها موشک بالستیک به سمت اهداف نظامی و امنیتی در اراضی اشغالی شلیک شد، «نقش خود را در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها ایفا کردند.»
شبکه بی‌بی‌سی با انتشار این مطلب گزارش داد که مطلع شده جنگنده‌های انگلیس در کمک به رژیم صهیونیستی برای دفع حملات موشکی گسترده ایران نقش داشته‌اند. در پی جنایات متعدد رژیم صهیونیستی به‌ویژه ترور و به شهادت رساندن شماری از سران مقاومت از جمله «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت، ایران بر حق خود برای پاسخگویی در زمان و مکان مناسب تاکید کرده بود.
همچنین «سید عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران با اشاره به بیش از ۲ ماه خویشتنداری ایران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن شهید هنیه در تهران، و تداوم جنگ‌افروزی این رژیم در غزه و گسترش آن به خاک لبنان که تاکنون منجر به شهادت بیش از ۴۲ هزار نفر از مردم مظلوم غزه و لبنان شده است، گفت که جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است. 
بی‌بی‌سی نوشت: «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت که انگلیس در کنار اسرائیل ایستاده و حق آن برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد.
وزیر دفاع انگلیس درباره مداخله نظامی ارتش این کشور در دفاع از رژیم صهیونیستی گفت: نظامیان انگلیس نقش خود در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها در منطقه را ایفا کردند.
وزیر دفاع انگلیس در حمایت از اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: انگلیس، تماما پشت حق اسرائیل برای دفاع از  قلمرو و مردم خود در قبال تهدیدها ایستاده است.
نیروهای انگلیس در کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله موشکی گسترده ایران طی عملیات وعده صادق در‌آوریل گذشته (۲۵ فروردین) نیز نقش داشتند
سی‌ان‌ان: موشک‌های ایران 
به پایگاه نواتیم اصابت کردند
این رسانه آمریکایی با راستی‌آزمایی ویدئوهای منتشرشده از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، نوشت ۲ ویدئو تازه منتشر شده نشان می‌دهد تعدادی از موشک‌های ایران به پایگاه هوائی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است.
سی‌ان‌ان گزارش داده ایران در حمله تلافی‌جویانه پیشین خود در سیزدهم ‌آوریل هم به این پایگاه حمله کرده بود. طبق این گزارش، در این ویدئوها برج کنترل پایگاه دیده می‌شود، درحالی‌که موشک پس از برخورد، منفجر شده و پس از برخاستن دود، صدای اصابت موشک‌های دیگر به گوش می‌رسد و همچنین انفجارهای دیگری به وقوع می‌پیوندد.
روزنامه‌نگار صهیونیست:
 در شب سال نو عبری همه در پناهگاه بودند
رزا پرتو، روزنامه‌نگار صهیونیست نیز عنوان داشت: اینجا به خاطر وحشت حاکم، در شب سال نو عبری، همه به پناهگاه‌ها رفتند، اصلا شرایط خوبی نیست، پر از دلهره است.
همچنین خبرنگار ای‌بی‌سی از پناهگاه‌‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد این شب بسیار بسیار بسیار طولانی برای اسرائیل به اندازه ۸۰ سال طول کشید.
روزنامه ‌هاآرتص چاپ رژیم صهیونیستی نیز عنوان داشت: تمام عسل‌های دنیا هم نمی‌تواند این شب عید را شیرین کند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد: در حالی که همه به دنبال موشک‌ها به پناهگاه‌ها هجوم بردند، کسانی بودند که منتظر فرصت بودند تا اقدام کنند. دزدی، به محله لوینسکی در تل‌آویو نفوذ کرده است
شبکه صهیونیستی اینترنشنال نیز با اذعان به شکست سامانه‌های پدافند موشکی اسرائیلی عنوان داشت: حملات موشکی بی‌سابقه بود. ایرانی‌ها پایگاه‌های نظامی اسرائیل را زدند و در دنیا قدرت‌نمایی کردند. حتی ایلان ماسک هم اصابت موشک‌ها به اهداف را منتشر کرد. سامانه‌های پدافندی اسرائیل شکست خوردند.
کارشناس شبکه الجزیره نیز عنوان داشت: ایران، تمام دستاوردهای نتانیاهو را هدف قرار داد، اسرائیل تاکنون چنین صحنه‌هایی را تجربه نکرده بود و حالت سرخوشی را از دست داد.
بی‌بی‌سی: تصویر موشک‌های ایرانی 
بر سر مسجدالاقصی و قبهًْ الصخره
 تا مدت‌ها در ذهن‌ها باقی خواهند ماند
شبکه بی‌بی‌سی انگلیس در گزارشی عنوان داشت: موشک‌ها و پهپاد‌های ایران که ۱۳‌آوریل از فراز گنبد طلایی قبه‌الصخره در بیت‌المقدس عبور می‌کردند، تصویری ساختند که تا مدت‌ها در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. آنها از پدافند هوائی چند لایه عبور کرده و به اهدافی مانند پایگاه هوائی نواتیم اصابت کردند. حمله‌ای که برای دومین بار، اول اکتبر تکرار شد. این بار ایران با تعداد بیشتری از موشک‌های بالستیک حمله کرد و مواضع بیشتری را هدف قرار داد. این اتفاق، به باور ویلیام آلبرک (مدیر سابق برنامه کنترل سلاح ناتو) معادلات و چهره خاورمیانه را برای همیشه تغییر داد.
شهردار تل‌آویو: نتانیاهو ما را 
وارد حالتی از دیوانگی و جنون کرده است
شهردار تل‌آویو نیز در سخنانی عنوان داشت: نتانیاهو ما را وارد حالتی از دیوانگی و جنون کرده است. جنگ باید فورا متوقف شود.