kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲

عراقچی: به آمریکا پیام دادیم در عملیات ما دخالت نکند

وزیر خارجه با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ گفت: ما به طرف آمریکایی از طریق سفارت سوئیس پیام داده‌ایم که در این ماجرا دخالت نکنند.
 
 
 
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولا تبریک عرض می‌کنم اقدام جسورانه و شجاعانه نیروهای مسلح را و پاسخ بسیار مناسبی که به رژیم صهیونیستی دادند به خاطر اقدامات تروریستی و جنایت باری که داشتند.
وی گفت: باید تاکید کنم که ما صرفاً از حق دفاع مشروع خود استفاده کردیم حقی که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد برای همه کشورها وجود دارد. اقدام ما کاملاً دفاعی بوده و در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در داخل تهران و اهداف مربوط به ایران در دیگر جاها بوده است.
به گزارش ایرنا، عراقچی تصریح کرد: اقدام انجام شده سه‌شنبه شب و تصاویری که وجود دارد کاملاً روشن است که ما به اهداف خود رسیدیم و اهداف ما کاملاً نظامی بوده است و ما به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم و این جزو اصول و مرام ما بوده و ما برخلاف رژیم صهیونیستی که حمله به شهرها و افراد بی‌گناه را یک عادت خود قرار داده است، چنین رفتاری را نداریم و سه‌شنبه شب صرفاً به اهداف نظامی و امنیتی حمله کردیم و اقدام ما موفقیت بسیار زیادی هم داشته است.
وزیر امور خارجه افزود: سه‌شنبه شب بنده با وزرای خارجه مختلفی که تماس داشتم این موضوع را مطرح کردیم و پیامی هم برای سفارت سوئیس ارسال کردیم و این پیام پس از حمله صورت گرفته است که محتوای آن این بود که آمریکایی‌ها خودشان را وارد نکنند.
وی بیان کرد: ما پاسخ سختی به هر طرف ثالثی که به حمایت از رژیم صهیونیستی وارد شود خواهیم داد و اگر رژیم صهیونیستی هم بخواهد پاسخی دهد پاسخ مجدد ما سخت‌تر خواهد بود و این موضوع را سه‌شنبه شب هم در مصاحبه و هم در توئیتی که داشتم مطرح کردم.
عراقچی بیان کرد: بالای ۹۰ درصد از موشک‌های ما را نتوانستند رهگیری کنند و به اهداف خودش اصابت کرده است.
وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: سیاست ما حمایت از مقاومت است و ما به این حمایت خودمان ادامه خواهیم داد، مقاومت یک مکتب و گفتمان است، یک آرمان زنده هست که به اشخاص متکی نیست هرچند شهادت سید حسن نصرالله خسارات بزرگی است، اما مطمئن هستم که منجر به رشد و تقویت هرچه بیشتر مقاومت خواهد شد همان‌طور که شهادت سید عباس موسوی منجر به بزرگ‌تر شدن و گسترده‌تر شدن حزب‌الله شد، درخصوص حسن نصرالله همین‌طور خواهد شد.
 در صورت اقدام اسرائیل پاسخ ما قوی‌تر خواهد بود
عراقچی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: غروب سه‌شنبه شب ما از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور استفاده کردیم و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی را، که مسئول نسل‌کشی در غزه و لبنان هستند، هدف قرار دادیم.
وی تاکید کرد: این اقدام بعد از تقریبا دو ماه خویشتنداری بسیار زیاد از سوی ما، به منظور فراهم کردن امکان آتش‌بس در غزه، بود.
عراقچی افزود: اقدام ما به پایان رسیده است مگر آن که رژیم اسرائیل بخواهد واکنش‌های بیشتری را از سوی ما شاهد باشد. در این حالت پاسخ ما قوی‌تر و با قدرت بیشتری خواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حامیان اسرائیل اکنون مسئولیت بیشتری برای متوقف کردن جنگ افروزان تل‌آویو، به جای دخالت احمقانه دارند.
بیانیه وزارت امور خارجه: عملیات موشکی ضد رژیم صهیونیستی در راستای حق ذاتی دفاع مشروع است
در بیانیه وزارت امور خارجه که سه‌شنبه شب ۱۰ مهر ۱۴۰۳ و در پی حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتشار یافته، آمده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای حق ذاتی دفاع مشروع، مصرح در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله تعرض به حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بود، و نیز به شهادت رساندن دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان مستشار عالی نظامی کشورمان در بیروت، در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ مجموعه حملات موشکی بر ضد اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی این رژیم انجام دادند.
در این بیانه تصریح شده است: توسل جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع، بعد از خویشتنداری طولانی مدت، نشان‌دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.
وزارت امور خارجه همچنین در بیانیه افزود: بر خلاف رژیم صهیونیستی که غیرنظامیان بیگناه و تاسیسات زیربنایی غیرنظامی را همواره هدفی مشروع برای تجاوز و کشتار در نظر گرفته است، جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر اصول اخلاقی و تعالیم عالیه اسلامی و با رعایت کامل اصل تمایز وفق حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم را هدف حمله موشکی دفاعی خود قرار داده است.
در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مسئولیت حامیان و تامین کنندگان مالی و تسلیحاتی رژیم اشغالگر برای متوقف کردن اقدامات جنون‌آمیز سرکردگان رژیم صهیونیستی، و هشدار نسبت به هرگونه ورود طرف‌های ثالث، خواستار اقدام فوری و معنادار شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از ادامه تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از طرف رژیم اسرائیل می‌باشد.
وزارت امور خارجه در بیانیه خود تأکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود و دفاع از کیان سرزمینی و حاکمیتی ایران در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، آمادگی کامل دارد و در این زمینه تردیدی به خود راه نخواهد داد.
کنعانی: صهیونیست‌ها بدانند ایران به آنچه می‌گوید قاطعانه عمل می‌کند
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، نوشت: مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد، حق دفاع مشروع و حمایت از امنیت، حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران در مقابل متجاوزان متوهّم و خیره‌سر، قاطع و محکم عمل کردیم.
وی افزود: توانایی، شجاعت، قدرت و اقتدار دفاعی قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها حکمت، درایت و صلابت فرماندهی معظم کل قوا، موجب فخر و اعتزاز همه ایرانیان است.
کنعانی خاطرنشان کرد: به ثبات و امنیت منطقه پایبندیم و در مقابل متجاوزان سخت عمل خواهیم کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی و حامیان آن بدانند جمهوری اسلامی ایران به آنچه می‌گوید، قاطع عمل می‌کند.
کنعانی همچنین تصریح کرد: هیچ اقدام ماجراجویانه و نسنجیده‌ای علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.
وی بیان داشت: یک‌بار دیگر اثبات شد دستان بلند ایران به هر نقطه‌ای که اراده کند، می‌رسد.
سخنگوی وزارت امورخارجه در انتها عنوان داشت: چهره آینده منطقه و غرب آسیا را صاحبان منطقه و ملت‌های اصیل و ریشه دار آن ترسیم خواهند کرد، نه اشغالگران و متجاوزان بی‌ریشه و بی‌هویت.