kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳

ثبات قابل قبول بازار ارز همزمان با نمایش اقتدار ایران

اتفاقات و تنش‌های سیاسی در چند ماه اخیر، سودجویان را بارها برای برهم زدن اوضاع به تکاپو انداخته اما بازار ارز همزمان با نمایش اقتدار ایران ثبات قابل قبولی دارد.
 
 
 
به گزارش رسانه‌ها، هفته جاری با تنش‌های نظامی و امنیتی سطح بالا شروع شد که نرخ ارز را در بازار غیررسمی (آزاد) صعودی کرد و تا حدود 
62 هزار تومان هم رساند. اما آنچنان دوام نیاورد و روز سه‌شنبه به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت. 
نمایش اقتدار ایران با حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی هم، نرخ ارز غیررسمی را بار دیگر صعودی کرد و دلالان تلاش می‌کنند قیمت‌ها را به کانال‌های جدیدتری وارد کنند اما به نظر می‌رسد این واکنش هیجانی بازار نیز همچون موارد قبلی به‌زودی فروکش می‌کند و دلار به همان سطح ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان یا پایین‌تر بازگردد.
واکنش هیجانی بازار و افزایش قیمت دلار در مدت زمان بسیار محدود از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در مهرماه سال گذشته، بارها «وعده صادق۱» هم تجربه شده و هر بار فروکش کرده است. اگر دستکاری‌های دولتی از جنس آنچه عبدالناصر همتی درباره ارز نیمایی می‌خواهد نباشد؛ بازار ارز با وجود هیجانات زودگذر، ثبات خواهد داشت.
 مقاومت بازار ارز
عباس پاپی‌زاده؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به شهادت سیدحسن نصرالله و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل گفت: بازار ارز با مدیریت مناسب بانک مرکزی در یک‌سال گذشته توانسته به ثبات قابل توجهی دست یابد و اتفاقات سیاسی- امنیتی اخیر التهاب شدیدی را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین بازارساز نشان داده با تقویت زیرساخت‌ها، با اقتدار از میدان نبرد نظامی پشتیبانی می‌کند.
وی ادامه داد: البته در ساعات گذشته قیمت ارز، چندصد تومانی هیجانی بالا رفت که بدون شک با اقدامات بازارساز مثل دفعات قبلی به اعداد قبل برمی‌گردد. تجربیات نشان داده، بازارساز، راه را پیدا کرده و تمام نوسانات مقطعی و زودگذر است. کاهش تلاطم در بازار ارز و ایجاد یک ثبات نسبی در این زمینه در حالی محقق شده که شاهد بی‌سابقه‌ترین اتفاقات و تنش‌های سیاسی امنیتی طی دهه‌های گذشته و تنها در طول یک سال قبل بوده‌ایم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این ثبات و آرامش نسبی در حالی است که در ادوار گذشته، بازار ارز ما تلاطم‌های شدیدی را تجربه کرده و بعضاً با یک اظهار نظر سیاسی، دچار التهاب و تلاطم طولانی مدت می‌شد. نوسانات بازار ارز در یکی دو سال گذشته شرایط به مراتب بهتری را نسبت به سال‌های پیش تجربه کرده و خواهد کرد که امیدواریم این وضعیت با ثبات بیشتر در سال‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد. تجارب قبلی در بحران‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای نشان داد افرادی که مبادرت به خرید ارز کردند به شدت متضرر شدند و تنها دلالان ارزی از این شرایط هیجانی منتفع شدند. 
پاپی‌زاده خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی و مؤلفه‌های بنیادین از جمله کاهش تورم و نقدینگی و افزایش درآمدهای ارزی نیز نشان‌دهنده وجود ثبات قابل توجه در بازار ارز است که امیدواریم در دولت جدید همین مسیر با قدرت و قوت بیشتر ادامه پیدا کند.
 بازار ارز تحت کنترل است
مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درخصوص اینکه آیا نوسانات ارزی اخیر مثل موارد قبلی، مقطعی و گذرا خواهد بود یا خیر، گفت: هر چند که اتفاقات امنیتی و سیاسی قبلی مانند شهادت رئیس‌جمهور، بسیار خاص و مهم بود، اما دیدیم که بازار ارز دچار نوسان طولانی مدت نشد و ثبات نسبی در بازار همچنان وجود داشت.
او با اشاره به ثبت تراز مثبت تجاری کشور که نشانگر دست پر بانک مرکزی است، افزود: با توجه به آماری که گمرک اعلام کرده، وضعیت تجارت خارجی ما با احتساب نفت، بیانگر آن است که دست بانک مرکزی برای دخالت در بازار و رفع هیجانات موقت بازتر از قبل است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت بانک مرکزی با ورود مؤثر به بازار اجازه نخواهد داد که این نوسانات بیش از یک هفته بطول انجامد.
 قیمت دلار کاهش می‌یابد
سید یوسف حسینی، رئیس پیشین کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به تنش‌های منطقه، اظهار داشت: در یک‌سال اخیر به‌ویژه از ابتدای امسال شاهد اتفاقات و شوک‌های سیاسی مختلف داخلی و منطقه‌ای بودیم که هر بار بازار ارز را دچار نوسانات و تلاطم کرد اما با توجه به دست پر بازارساز و کنترل انتظارات تورمی شاهد فروکش کردن این موج هیجانی بودیم. 
او افزود: این‌بار هم با توجه به شهادت سید حسن نصرالله انتظار می‌رفت که بازار ارز دچار نوسان شدید شود اما نشد و در حال حاضر نیز با عملیات سه‌شنبه شب ایران در حمله مقتدرانه به اسرائیل اتفاق عجیب و خاصی رخ نمی‌دهد و قیمت‌ها بعد از آرام شدن اوضاع، کاهش خواهد یافت.
عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه تنش‌های قبلی از جمله شهادت رئیس‌جمهور و عملیات وعده صادق 1 بسیار خاص و مهم بود اما باز هم شاهد ثبات نسبی بازار ارز بودیم ادامه داد: شاید اتفاقات اخیر در منطقه، متفاوت از رخدادهای قبلی باشد اما فعلا باید هر تلاطم و نوسان در بازار ارز را هیجانی و کاذب دانست مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد که دلایل اقتصادی داشته باشد. اگر اتفاق خاصی در کشور یا منطقه رخ ندهد قیمت دلار حتی به زیر کانال 60 هزار تومان هم خواهد رسید. چه بسا در یک‌سال گذشته برای یک مدت طولانی، شاهد قیمت دلار در کانال 59 هزار تومان هم بودیم.
حسینی با اشاره به مداخله مؤثر بانک مرکزی در بازار ارز گفت: نوسانات دو سال گذشته ارز به هیچ عنوان توجیه و دلیل منطقی و اقتصادی نداشت و هر بار با یک اتفاق و یا انتشار یک خبر سیاسی و امنیتی شاهد افزایش کاذب قیمت ارز بودیم. مطمئنا در مورد اخیر هم با وجود وسعت اتفاقات منطقه‌ای می‌توان پیش‌بینی کرد که آرامش به بازار ارز باز خواهد گشت.
وی به نقش بانک مرکزی در کاهش سطح انتظارات اشاره کرد و گفت: عملکرد بانک مرکزی را می‌توان با توجه به مسائل و مشکلات داخلی و منطقه‌ای، مثبت ارزیابی کرد؛ چراکه تاکنون به خوبی بازار ارز را کنترل و مدیریت کرده است. در واقع اینکه بانک مرکزی توانسته با مداخله هوشمندانه و مطلوب خود در چنین شرایطی قیمت دلار را برای مدت طولانی در یک کانال مشخص نگه دارد کار بزرگی را انجام داده که امیدوارم از این پس نیز بتواند از عهده آن بر آید.