kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸

پس از عبور اسرائیل از خط قرمز قواعد نظامی هم تغییر کرده است(خبر ویژه)

در حالی که برخی نشریات اصلاح‌طلب ادعا می‌کردند نباید وارد تله تنش با اسرائیل شد، برخی از این نشریات اکنون می‌گویند رژیم صهیونیستی از خط قرمز عبور کرده است.
 
 
 
پیش از این روزنامه آرمان ادعا کرده بود «اسرائیل به دنبال بازکردن پای ایران به جنگ است» و سردبیر روزنامه هم میهن هم نوشته بود: «خشونت افسارگسیخته دولت نتانیاهو که امروز گویی از کنترل قدرت‌های جهانی هم خارج شده، ناشی از تضعیف گفتمان میانه‌رو و فرصت‌هایی است که طی چند دهه برای کاهش رادیکالیسم پدید آمده بود. امروز نیز، دمیدن در آتش جنگ صرفا به تقویت نتانیاهو و رادیکالیسم خونین او می‌انجامد. در شرایط پیچیده کنونی، باید راه‌حلی بین‌المللی یافت تا این رادیکالیسم خلع‌سلاح شود و منازعه نظامی به سطح رقابت‌ها و یافتن راه‌حل سیاسی بازگردد.»
اما این توهم یافتن راه‌حل سیاسی همان بود که ظرف چند ماه گذشته موجب معطل کردن مجازات بازدارنده علیه اسرائیل و گسترش جنایات رژیم شد.
در همین حال روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «عبور تل‌ آويو از آخرين خط قرمز/ هدف نهايي تل‌آويو رويارويي با ايران است» نوشت: «حملات بي‌امان و بي‌وقفه اسرائيل به نقاطي در لبنان نشان مي‌دهد هدف اين رژيم قرار دادن خاورميانه در آستانه جنگي ويرانگر و منطقه‌اي است. ناظران معتقدند اسرائيل به دنبال گسترش جنگ در منطقه است و هدف اسرائيل از حملات بي‌امان به لبنان، ايجاد شرايطي مشابه در غزه است. اليا مگنير، تحليلگر نظامي و امنيتي مستقر در بروكسل به گاردين گفت كه ارتش اسرائيل هيچ تمايزي بين غيرنظاميان و جنگجويان در غزه و اكنون در لبنان قائل نمي‌شود. سياست ارتش اسرائيل براي تخريب زيرساخت‌هاي غيرنظامي مانند ساختمان‌هاي آپارتماني در بيروت براي گسترش وحشت در ميان مردم طراحي شده است. اين تحليلگر نظامي و امنيتي افزود راهبرد اسرائيل در منطقه همين است. اعتماد سپس از قول برخی رسانه‌های غربی نوشت: نتانياهو به جهان دهن ‌كجي كرد/ اسرائيل خط قرمزي نمي‌شناسد/ ترور سید حسن نصر‌الله براي اسرائيل گران تمام مي‌شود/ نصر‌الله متحدي قدرتمند براي ايران بود/ نصر‌الله ميراث طلايي براي حزب‌الله بر جاي گذاشت/ با ترور نصر‌الله، مقاومت جبهه جديدي را عليه اسرائيل ايجاد مي‌كند/ عدم تمايل مقاومت لبنان به خشونت، اسرائيل را جسورتر كرد/ اسرائيل ستون مقاومت را هدف قرار داد اما پيروز نمي‌شود.
روزنامه شرق هم در یادداشتی با تاکید بر این که پس از ترور سید حسن نصرالله قواعد جنگ تغییر کرده، نوشت: اتفاقات لبنان و منطقه ضاحیه جنوبی در بیروت که منجر به شهادت دبیرکل محبوب حزب‌الله لبنان و تعداد دیگری از همرزمان ایشان شد، بدون تردید یکی از مهم‌ترین و شاید فجیع‌ترین جنایاتی است که به دست اسرائیل رقم خورده است. سال‌های درازی است که اسرائیل به دنبال ترور این شخصیت تاثیرگذار بود و به خوبی می‌دانست که جدی‌ترین دشمن اشغالگری که در قالب اسرائیل به نمایش گذاشته شده است، شخصیتی محبوب و کاریزماتیک به نام سیدحسن نصرالله بود که در تمام منطقه محبوبیت زیادی داشت. 
در شرایطی که درگیری در جنوب لبنان نزد دو طرف روند ثابتی را طی می‌کرد، اسرائیل ناگهان از روند موجود خارج شد و به سرعت به سمت تشدید تنش گام برداشت و حملات گسترده و خونینی به بیروت، ضاحیه، بقاع و جبیل ترتیب داد که تعداد زیادی از غیرنظامیان قربانی این جنگ‌افروزی شدند. اگر بخواهیم وضعیت منطقه را طی ماه‌های اخیر دقیق‌تر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که قواعد جنگ به طور کلی تغییر کرده است. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل مرحله غیرقابل چشم‌پوشی این تحولات محسوب می‌شود. بدون تردید نتانیاهو در جریان این سفر چراغ سبز واشنگتن برای گسترش جنگ‌افروزی و انجام عملیات علیه فرماندهی حزب‌الله لبنان را دریافت کرده است. در این معرکه اسرائیل باز هم نشان داد که برای جان انسان‌های بی‌گناه هیچ ارزشی قائل نیست. اقدامات جنگ افروزانه اخیر اسرائیل و تشدید درگیری‌ها در منطقه نه تنها با چراغ سبز آمریکا انجام شده است، بلکه در این اقدامات، تمام امکانات نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، سایبری و تکنولوژیک هم به کمک اسرائیل آمد. همان گونه که در عملیات به شهادت رساندن مقام‌های ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه و نیز در جریان حملات موشکی ایران با عنوان «وعده صادق» شاهد بودیم، ایالات متحده به طور تمام و کمال در کنار اسرائیل بود و به آنها کمک می‌کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که ایالات متحده در سیاست واقعی خود به گونه‌ای عمل می‌کند و در اظهارات خود متضاد با سیاست واقعی خود موضع می‌گیرد.
روزنامه آرمان هم خاطر نشان کرد که اسرائیل پس از یک سال شکست در جنگ غزه، تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.