kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
بازتاب گسترده شهادت سید مقاومت در رسانه‌های جهان

سی‌ان‌ان: ترور سید حسن نصرالله حزب‌الله را قوی‌تر می‌کند

شبکه خبری آمریکایی ضمن مرور ترورهای پیشین رژیم صهیونیستی که به شهادت فرماندهان بزرگ مقاومت مثل، سردار سلیمانی، عماد مغنیه، شیخ احمد یاسین و... منجر شده‌اند نوشت، این ترورها نه تنها باعث تضعیف مقاومت نشده بلکه باعث قدرتمندتر شدن آن نیز شده است. سی‌ان‌ان سپس نتیجه گرفته است که، ترور سید حسن نصرالله نیز از این امر مستثنی نیست و به معنای پایان مقاومت لبنان نخواهد بود.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
غروب ششم شهریور ماه سال 1403آمریکا و ناتو در کنار طیفی از کشورهای مرتجع عربی و اروپایی با تابلویِ «نتانیاهو» و «اسرائیل» یکی از ناجوانمردانه‌ترین، کثیف‌ترین و هولناک‌ترین عملیات‌های ترور تاریخ را در ضاحیه بیروت انجام دادند. آنها یک محوطه کوچک که در آن چند ساختمان قرار داشت را با استفاده از 12 جنگنده اف 15 و اف 35 و با 80 بمب سنگرشکن 2000 پوندی که برخی نام آن را «جی بو یو 28» نامیده‌اند، بمباران کردند! طبق گزارش‌ها، چیزی بالغ بر 400 نفر که غالبا غیرنظامی بودند، در این حمله وحشیانه شهید شدند. یک روز بعد اعلام شد، سید حسن نصرالله و برخی فرماندهان ارشد این جنبش استثنائی و محبوب به شهادت رسیده‌اند و بمب‌ها را نیز آمریکا در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده بود.
این نوع شهادت، محبوبیت سید حسن نصرالله را در جهان اسلام به شدت افزایش داد و او را در اذهان مردم به عنوان «یک قهرمان واقعی» جاودانه ساخت. این ترور که با هدف اعلامی، تضعیف و حتی نابودی یکی از محورهای مقاومت انجام شده است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند، این نوع ترورها ضمن افزایش نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی و آمریکا، هیچ تغییر محسوس و دائمی در توان حزب‌الله لبنان ایجاد نخواهد کرد و برعکس، باعث تقویت این جنبش محبوب نیز خواهد شد.
در همین رابطه خبرگزاری ایرنا به نقل از «سی‌ان‌ان» نوشته است که این ترور‌ها خللی در سازماندهی حزب‌الله ایجاد نخواهد کرد. سی‌ان‌ان ضمن اشاره به «نقش کلیدی» گروه مقاومت حزب‌الله در منطقه و «توان بالای تسلیحاتی و اطلاعاتی» آن تاکید کرد که «هرچند اسرائیل به حذف فیزیکی سید حسن نصرالله به عنوان یک دستاورد نگاه می‌کند، اما واقعیت آن است که ترور رهبران حزب‌الله، خللی در سازماندهی این گروه ایجاد نخواهد کرد... اسرائیل باید از تاریخ درس بگیرد و متوجه شود اقداماتی مانند ترور، هرگز در نابودی گروه‌های مقاومت موفق نبوده است.»
سی‌ان‌ان در ادامه به تاریخ این ترورها پرداخته و با اشاره به ترور شهید عماد مغنیه، از فرماندهان حزب‌الله در دمشق توسط رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۶) تاکید کرده است که این ترور به قدرت یافتن بیشتر حزب‌الله منجر شد. این مقاله سپس به سراغ موضوع ترور شیخ احمد یاسین، یکی از بنیانگذاران گروه مقاومت حماس در یک حمله هوایی، ‌توسط رژیم اسرائیل رفته و نوشته است: «با کشته شدن احمد یاسین، حماس نه تنها از بین نرفت بلکه تقریباً دو دهه بعد چنان قدرتمند شد که توانست در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به مواضع اسرائیل حمله کند.» به نوشته این شبکه خبری آمریکایی در ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۳) نیز، رژیم صهیونیستی ادعا کرد که محمد ضیف، طراح حمله ۷ اکتبر(طوفان‌الاقصی) و «یکی از فرماندهان اصلی نظامی حماس را کشته است»، این در حالی است که این گروه شبه نظامی در غزه همچنان به فعالیت‌های نظامی خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهد.
سی‌ان‌ان همچنین با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) دستور حمله در بغداد عراق را صادر کرد که طی آن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ترور شد. با این حال، ترور او هیچ تاثیر ماندگاری بر قدرت منطقه‌ای ایران نداشت و حتی حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها در یمن به حملات خود به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در عراق ادامه دادند. در پایان این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: حزب‌الله چهار دهه است که وجود دارد. نمی‌توان ادعا کرد مقاومت حزب‌الله بعد از نصرالله از بین رفته است، چرا که تاریخ نشان داده که آن‌ها برای ادامه مبارزه طولانی خود علیه اسرائیل، رهبران دیگری را منصوب و ساختار خود را سازماندهی خواهند کرد.
قدرت نظامی حزب‌الله تحلیل نرفته است
از آن سوء، یک تحلیلگر صهیونیست نیز تاکید کرد که باوجود ترور «سید حسن نصرالله» قدرت نظامی و زرادخانه موشکی حزب‌الله لبنان همچنان پابرجا است. «کارمیت والنسی» دیروز و در اندیشکده امنیت رژیم صهیونیستی گفت: «درست است که حزب‌الله ضربه سختی خورده است اما فراموش نکنیم که قدرت نظامی پیشرفته حزب‌الله و زرادخانه موشکی و راکتی آن همچنان موجود است...» 
حزب‌الله شکست نمی‌خورد
ژنرال مشهور صهیونیست یعنی «اسحاق بریک» نیز به بهانه شهادت سید مقاومت، به بی‌فایده بودن تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای شکست حزب‌الله لبنان پرداخته است. به گزارش فارس این ژنرال تازه بازنشسته شده! که در رسانه‌های صهیونیستی به «پیامبر خشم» معروف است این واقعیت را به آنان گوشزد کرد که «حتی اگر اسرائیل لبنان را با خاک یکسان و آن را مثل غزه به تلی از خاک تبدیل کند» باز هم نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد و «حزب‌الله به شلیک موشک و پهپاد به ما [اسرائیل] ادامه می‌دهد.» سرتیپ اسحاق بریک در مقاله‌ای در روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی این را هم نوشت که «چشم بسیاری از سیاسیون اسرائیل از دیدن واقعیت اطرافشان، کور شده. آنها می‌بینند اما بر اساس آرزوهایشان و بدون تفکر عقلانی، عمل می‌کنند و حقایق را به کلی نادیده می‌گیرند...نمی‌توان جنگ را فقط با هواپیما بُرد. نیروی زمینی اسرائیل فرسوده شده و طی بیست سال گذشته در سطح سیاسی و نظامی دچار فرسایش شده. در نتیجه ارتش نمی‌تواند جوابگو باشد و پیروز باشد... همه اسرائیلی‌ها باید درک کنند که اصرار بر نابود کردن حزب‌الله در نهایت به نابودی اسرائیل خواهد انجامید... فقط کافی است که ایالات متحده ارسال سلاح برای هواپیماهای ما و ارسال مهمات برای یگانهای نیروی زمینی را متوقف کند و ما را مجبور کند که آنچه دیکته می‌کند، اجرا کنیم.»
این افسر بازنشسته و منتقد ارتش رژیم صهیونیستی در این یادداشت تأکید کرد که «نتیجه اندوه‌بار جنگ فرسایشی که از یک سال پیش آغاز شده، و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر امنیت [جنگ] و هرتسی‌هالوی رئیس ستاد مشترک نمی‌خواهند آن را تمام کنند، فروپاشی اسرائیل از حیث اقتصادی و اجتماعی است. علاوه‌بر این، جدایی کامل از جهان و فروپاشی نیروی احتیاط ارتش را باید به آن اضافه کرد». این افسر همچنین درباره آنچه آن را «جهنم» خواند به اسرائیل هشدار داد و این سؤال را مطرح کرد که «ارتش اسرائیل چطور می‌خواهد حزب‌الله را شکست دهد در حالی که از شکست دادن حماس [در باریکه غزه که آن را شبانه‌روز بمباران کرده] ناتوان است و در آن ناکام مانده است؟!» نشریه «نیویورکر» نیز شنبه در گزارشی به قلم «رابین رایت» به بررسی تأثیر ترور رهبر حزب‌الله بر خاورمیانه پرداخت و نوشت که «ترور نصرالله جنبش را تضعیف می‌کند، اما آن و خطری که برای اسرائیل دارد را از بین نمی‌برد.»
نیوزویک: این‌جا نصرالله را اسطوره می‌دانند
هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» اما در واکنش به ترور ناجوانمردانه سید مقاومت، به سراغ رهبران سیاسی مسیحی و برجسته لبنان رفته تا نظر آنها درباره این فرمانده بی‌نظیر لبنانی را بداند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این هفته‌نامه نوشته است که هر چند (شهید) سیدحسن نصرالله رهبر سیاسی یک گروه نظامی و مسلمان شیعه در لبنان بود اما، برخی از رهبران مسیحی این کشور با گروه او همسو هستند. سلیمان فرنجیه (Sleiman Frangieh) 
رهبر حزب سیاسی مسیحی «المرده» در لبنان و نامزد اصلح حزب‌الله برای کرسی ریاست جمهوری این کشور روز یکشنبه در پیامی کوتاه در پیام‌رسان ایکس (توئیتر سابق) نوشت: سمبل (مقاومت) رفت، اسطوره متولد شد و مقاومت ادامه دارد.» میشل عون رئیس‌جمهوری سابق مسیحی لبنان و مؤسس جنبش آزاد ملی نیز که متحد حزب‌الله است در بیانیه‌ای از (شهید) نصرالله به عنوان «شهید راه وطن» تمجید کرد. وی دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان را رهبر مقاومت ملی در مسیر آزادی و پیروزی توصیف کرد و نوشت: (شهید) سیدحسن نصرالله به عهد خود و به ملتی که به او عشق می‌ورزیدند و اعتماد و تعهد داشتند، وفادار بود.
عون، سیدحسن نصرالله را یک «دوست قابل احترام» توصیف کرد و درباره تهدیدهای لبنان در نتیجه ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی هشدار داد و خواستار وحدت ملی شد. نیوزویک در ادامه نوشت: «بر اساس نظام حکومتی لبنان که قدرت را تقسیم می‌کند رئیس‌جمهوری باید یک مسیحی مارونی باشد. دوره ریاست جمهوری میشل عون تقریبا دو سال پیش در اکتبر ۲۰۲۲ به پایان رسید. 
جانشین وی باید توسط پارلمان لبنان انتخاب شود اما بن بست سیاسی تاکنون این کشور را بدون رئیس‌جمهوری گذاشته است...لبنان جمعیت نسبت بزرگی از مسیحیان را در خود جای داده است. گزارش سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که مسیحیان ۳۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.»
«فراس مکساد» مدیر ارشد توسعه راهبردی در مؤسسه خاورمیانه هم به هفته‌نامه نیوزویک گفت که: شهادت نصرالله «خلا بزرگی» ایجاد می‌کند و ابهاماتی را درباره نقش جامعه شیعی در نظام فرقه‌ای سنتی لبنان به‌وجود می‌آورد.» 
سایر رویدادها
آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی عراق در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله، ایشان را رهبری نمونه و کم‌نظیر طی دهه‌های اخیر خواند‌.
دیروز خبرگزاری شهاب به نقل از منابع خبری خود از حمله هوائی سنگین رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن خبر داد. یدیعوت آحارونوت نوشت عملیات علیه یمن شامل حمله به چند هدف بود و کانال ۱۲ عبری هم مدعی شد نیروگاه برق الحالی در شهر الحدیده هدف قرار گرفته است. برخی رسانه‌های عبری هم نوشتند ده‌ها جنگنده اسرائیلی در حمله به یمن مشارکت داشتند.
«نصرالدین عامر» از رهبران انصارالله: اسرائیل، فرودگاه خالی الحدیده را بمباران کرده است...عملیات یمن در حمایت از غزه و لبنان ادامه خواهد یافت... قطعا پاسخ تجاوز جدید رژیم اسرائیل را خواهیم داد.
دیروز اعلام شد «حاج ابوعلی رضا»، فرمانده گردان بدر حزب‌الله به شهادت نرسیده است و او برای سومین بار پیاپی طی ۵ روز گذشته از ترور جان سالم به در برده است.