kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

واکنش هنرمندان به شهادت سیدحسن نصرالله (اخبار ادبی و هنری)

 
 
هنرمندان، نویسندگان و شاعران، با انتشار متن‌ها یا پیام‌هایی، به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل جبهه مقاومت اسلامی لبنان واکنش نشان دادند.
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما و تلویزیون طی سوگنامه‌ای خطاب به شهید سیدحسن نصرالله نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون. سید این احوال دوگانه را چه کنم؟! مگر جامه‌ای جز رخت شهادت بر تو زیبنده بود. کاش سید، مقابلت نشسته بودم و متن سوگنامه را با خودت تمرین می‌کردم. مطمئن هستم هر بار جمله‌ای در وصفت می‌نوشتم با آن گونه‌های سرخ و محجوب، می‌خندیدی و مرا خجالت‌زده می‌کردی. سید‍، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم. سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد. سید، ارابه فرعون را به بازی گرفته‌ام و فریاد می‌کشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان‌بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت. صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیت‌المقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من مانده‌ام و چشمان‌گریان آسیه سلام‌الله که مقابل شکنجه فرعون برای دست کشیدن از حق منتظر است و او جز همنشینی خدا چیزی نمی‌بیند. سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنی‌اند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود. من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشاره‌ات که به سمت اسرائیل نشانه می‌رفتی را، لحظه‌ای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره پاره‌ات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است. ابراهیم حاتمی‌کیا. ۸ مهر ۱۴۰۳»
هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون «سیدحسن نصرالله» را قهرمان جهان اسلام عنوان کرد و گفت: شهادت «سید» خونی تازه در رگ‌های مقاومت خواهد بود، راه او و راه مقاومت تا پیروزی نهائی ادامه خواهد داشت.
وی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: منطقه مقاومت سالهاست درگیر جنگ و آبستن حوادث است؛ این جنگ برای مرزبندی بین جهان خیر و صلح و جهان کودک‌کشان و حامیان آنهاست، و مقاومت در همه این سالها پرچمدار این مبارزه است. بازیگر پیشکسوت سینما افزود: در این حجم و مساحت بزرگ به این سمت که یک طرف جهان اسلام و یک‌سو صهیونیست‌ها قرار دارد، جنگ همواره تداوم داشته و محور مقاومت تا به این‌جا درخشان عمل کرده است و هر کدام از شهدای این جریان ستارگان درخشان آسمان مقاومت هستند و «سیدحسن» اکنون به میان این ستارگان شتافت.
توکلی تاکید کرد: اسرائیل یک پادگان و پایگاه نظامی آمریکا و غربی‌هاست، و محور مقاومت است به رهبری سیدحسن نصرالله در همه این سالها تخریب‌ها و توطئه‌های غرب را خنثی می‌کند.
بازیگر پیشکسوت سینما گفت: اکنون سیدحسن نصرالله قهرمان جهان اسلام است و در واقع حداقل در آن منطقه و حوزه نیروهای مقاومت مانند حسن نصرالله راهش ادامه خواهد داشت. شهادت قهرمانان و رهبران و مبارزان، ما را به پیروزی محور مقاومت در برابر غرب و آمریکا هر روز نزدیک‌تر می‌کند.
وی اظهار داشت: ما شهادت را هر روز می‌بینیم ولی این شهادت دلیل بر شکست نیست، بلکه پیروزی است و نشانه رسوایی سرمایه‌گذاری آلوده به خون غرب و آمریکا است، اگرچه تسلیحات و مهماتی است که در کل منطقه علیه بشریت در درجه اول و جهان اسلام مردم این منطقه را به خاک و خون می‌کشد، اما پیروزی با محور مقاومت است.
رضا امیرخانی، نویسنده نیز در متنی به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، نوشت: للحق... یا امیرالمؤمنین! این تو و این شبل‌الخمینی. شهادت می‌دهم که به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد. و کتاب تاریخ پیروانت ورق خورد..‌. تسلیت به رهبر گرامی [این شیوه نوشتار نویسنده است]
حسن روح‌الامین، هنرمند شناخته‌شده کشورمان تازه‌ترین اثر نقاشی خود را با عنوان «امیر» منتشر و آن را به فرمانده بزرگ جبهه مقاومت، سیدحسن نصرالله و تمامی رزمندگان حزب‌الله لبنان تقدیم کرد. روح‌الامین در توضیح این نقاشی دیجیتال نوشته است: «نقاشی دیجیتال(‎امیر) تقدیم به فرمانده شجاع و مظلوم مقاومت سید حسن نصرالله و تمام رزمندگان مجموعه مبارک حزب‌الله لبنان».
زهره یزدان‌پناه، نویسنده نیز طی یادداشتی به این مناسبت بیان داشت: «ضمن دعوت از همۀ حقیقت‌جویان، عدالت‌طلبان و آزادیخواهان جهان، به ویژه هنرمندان جهان در عرصه‌های مختلف، برای پیوستن به جبهه حمایت و یاری‌رسانی به مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و لبنان، با تقدیم سلام‌های گرم و صمیمانۀ بانوان ایرانی همراه و همدل با مقاومت و نیز، ابراز همدردی با شما و حزب‌الله و مردم مقاوم و عزیز لبنان در این روزهای سخت، برای حضور در کنار آنها و همدلی و همراهی و در صورت امکان، تلاش به هر گونه ممکن، برای رساندن صدای مظلومیت آنان در حمایت از مردم فلسطین، به گوش حقیقت‌جویان و عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان جهان در مقابل ظلم و جنایت رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جنایتکار و... اعلام آمادگی می‌نمایم؛ حتی تا مرز شهادت و تقدیم جان؛ چون در این مسیر حق و الهی، خون من، رنگین‌تر از خون مردم مقاوم و عزیز لبنان و مردم مقاوم و مظلوم فلسطین و زنان و کودکان بی‌گناه این جبهه‌های مقاومت نیست.»
در همین راستا «جواد شمقدری» کارگردان و ریاست هیئت اسلامی هنرمندان در راستای این فرمان و با انتشار متنی با عنوان «دوره «صبر راهبردی» پایان یافته است» در فضای مجازی نوشت: با پیام جدید رهبری درخصوص تهاجم وحشیانه دشمن به لبنان، دوره صبر راهبردی پایان یافته است؛ حکم جهاد همگانی صادر شده.
این فعال فرهنگی شناخته شده عرصه انقلاب اسلامی در ادامه، با قطعی دانستن این رویارویی سخت با رژیم صهیونیستی همچنین به اهالی فرهنگ و هنر متذکر شد: جهاد فرهنگی وظیفه همه هنرمندان و دستگاه‌های فرهنگی و هنری کشور مانند «وزارت ارشاد»، «صداوسیما»، «حوزه هنری» و «سازمان اوج» و... است.