kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱

افزایش سطح خطر در بنادر رژیم صهیونیستی از ترس حملات حزب‌الله

 
 
گروه‌های امنیتی و صنعتی دریانوردی در جهان، سطح خطر را برای کشتی‌هایی که به بنادر اسرائیل می‌روند، افزایش دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ با توجه به اینکه پایانه‌های بنادر رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه در معرض موشک‌های حزب‌الله و یمن در دریای سرخ قرار دارند، گروه‌های امنیتی و صنعتی دریانوردی، سطح خطر را برای کشتی‌هایی را که به بنادر اسرائیل می‌روند، افزایش دادند.
اداره بنادر رژیم صهیونیستی اوایل این هفته طی نامه‌ای اعلام کرد که پایانه‌هایی از بندر جنوبی ایلات در دریای سرخ تا بنادر اصلی مدیترانه در حیفا در شمال اسرائیل با ظرفیت عادی کار می‌کنند اما بنا بر اعلام شرکت امنیت دریایی انگلیس، «آمبری»، پس از شلیک موشک‌های حزب‌الله از لبنان و پهپاد پرتاب شده توسط مقاومت اسلامی در عراق به بندر ایلات، آژیر خطر برای نخستین بار در ماه‌های اخیر در شهر حیفا به صدا درآمده است.
«آمبری» در توصیه‌نامه‌ای که به تازگی منتشر کرده و بیمه‌گران و مالکان کشتی به‌دقت آن را رصد می‌کنند، اعلام کرد که سطح خطر برای کشتی‌هایی که به بنادر اسرائیل سفر می‌کنند، بسیار بالا است.
بر اساس نامه این شرکت انگلیسی، حملات هوائی بیشتر یا زمینی اسرائیل به احتمال زیاد باعث عملیات مستقیم علیه بندر حیفا خواهد شد.
بنادر اشدود، عسقلان، حضره، ایلات در معرض خطر مستمر آسیب‌های ناشی از هدف قرار گرفتن هستند.
منابع کشتیرانی و بیمه می‌گویند، کشتی‌هایی که به بنادر اسرائیل می‌روند با تهدید گسترده‌تر برای هدف قرار گرفتن توسط حوثی‌ها (انصارالله یمن) 
در آب‌های آزاد دریای سرخ رو‌به‌رو هستند.
انجمن‌های برتر صنعت کشتیرانی در جهان در دستورالعمل 
به‌روز شده دریای سرخ که روز جمعه منتشر شد، اعلام کردند که اپراتورهای کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل می‌روند یا قصد دارند به آن سمت بروند باید ارائه اطلاعات سفر خود را محدود کنند.
 اختلافات داخلی در وزارت دارایی اسرائیل
از سوی دیگر آمار رسمی و دقیق از آوارگان اسرائیلی پس از عملیات طوفان‌الاقصی ارائه نشده اما بودجه لازم برای ساماندهی وضعیت آن‌ها به اتفاقی منجر شده که رسانه‌های اسرائیلی از آن به عنوان «دعوای داخلی» نام بردند.
اختلافات داخلی اسرائیل پیرامون بودجه آوارگان به حدی است که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی صهیونیست‌ها در نامه‌ای خطاب به «یوگف گرادوس» رئیس بخش بودجه وزارت دارایی نوشت که «اگر با سیاست اقتصادی من همذات پنداری نکنی و احساس کنی که برای اجرای آن مشکل دارید، از شما دعوت می‌شود که استعفا کنید.»
جروزالم پست در گزارشی دعوا بر سر بودجه آوارگان اسرائیلی پس از عملیات طوفان‌الاقصی را اتفاقی خوانده که اقتصاد از قبل متزلزل این رژیم را تضعیف می‌کند.
هفته‌ گذشته صحبت از کسری ۳۵ میلیارد دلاری بودجه سال ۲۰۲۵ اسرائیل در رسانه‌های این رژیم مطرح شد که مقامات اسرائیلی را متعجب کرد.
 این رقم معادل هزینه‌های نظامی تل‌آویو در یک‌سال گذشته است و رویترز گزارش داد این کاهش شدید بودجه به دلیل جبران هزینه‌های جنگ این رژیم است. دعوای وزیر دارایی و رئیس سازمان بودجه این وزارت‌خانه در رژیم صهیونیستی غیر از بودجه آوارگان دلایل دیگری از جمله موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده هم دارد. مالیات بر ارزش افزوده در اسرائیل هم‌اکنون ۱۸ درصد است.
اقتصاد اسرائیل تحت تاثیر عملیات طوفان‌الاقصی شرایط سختی پشت سر می‌گذارد و مؤسسه رتبه‌بندی معتبر «فیچ» از سقوط رتبه اعتباری تل‌آویو در آخرین گزارش خود خبر داد.
«موشه جاستمن» پروفسور بازنشسته دانشگاه بن گوریون اختلافات داخل وزارت دارایی اسرائیل را امری تکراری در سال‌های اخیر دانسته و معتقد است که این اولین باری نیست که رئیس بخش بودجه پس از اختلاف نظر با وزیر دارایی، این کار را ترک می‌کند و استعفای گرادوس، اگر اتفاق بیفتد، تأثیری بر اقتصاد یا تصمیمات سرمایه‌گذاران نخواهد داشت.
اما «دیوید لاگزیل» مدرس ارشد دانشگاه بن گوریون فشار جنگ بر اقتصاد اسرائیل را بی‌سابقه خوانده و می‌گوید که همه آژانس‌های رتبه‌بندی و بانک‌های بزرگ در سراسر جهان، از جمله جی‌پی مورگان و سیتی‌بانک شرایط اسف‌بار اقتصاد اسرائیل را به ما یادآوری کردند و این اختلافات آسیب به اقتصاد اسرائیل را تسریع می‌کند.
نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی هم با ارائه آماری مبنی بر سقوط آزاد تولید و فرار سرمایه ۴۰ میلیارد دلاری از این کشور در یک‌سال اخیر، تداوم جنگ را مهر قطعی پای مرگ اقتصاد اسرائیل دانسته‌اند.