kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
برای چندمین بار در سال‌های اخیر

تحقیق و تفحص از ایران خودرو در مجلس کلید خورد!

 
 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجلس برای چندمین بار، تحقیق و تفحص کاملی از ایران خودرو انجام خواهد داد!
بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که مجلس به زودی تحقیق و تفحص کاملی از ایران خودرو انجام خواهد داد. متاسفانه در گذشته، تحقیق و تفحص‌های انجام‌شده در این حوزه ناموفق بوده‌اند. بنابراین، فراکسیون مبارزه با فساد در مجلس مأمور شده و رایزنی‌هایی برای انتخاب نمایندگانی که در این مسیر پایشان نلرزد انجام شده است.
وی با اعلام اینکه افرادی داریم که معتقدند ایران خودرو هزینه‌ها را بسیار افزایش می‌دهد، افزود: هیئت‌مدیره شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو مسائلی را انجام می‌دهند که باید پیگیری شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، همچنین بر ضرورت پاسخگویی ایران خودرو درخصوص مشکلات خودروهای فرسوده و تاکسی‌ها تأکید کرد.
 سرنوشت نامعلوم نتایج تحقیق و تفحص قبلی
گفتنی است، به گزارش ایلنا، هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده ‌اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کردند که این موضوع هنوز به کمیسیون یادشده ارجاع نشده است. 
رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن توضیح داد: در دوره دهم مجلس هم تحقیق و تفحص از عملکرد ایران خودرو صورت گرفت و نقاط ضعف این شرکت و ایرادات آن شناسایی و راه‌حل‌های مناسبی هم برای برون‌رفت از شرایط اتخاذ شد.
وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص ایران خودرو در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم قرائت شد و ایراداتی که سبب شد این صنعت آنچنان که باید رضایت مصرف‌کننده را فراهم نکند مطرح شد. این گزارش حاصل هزاران ساعت کار کارشناسی بود که در اختیار خودروسازان قرار داده شد. البته بررسی اینکه تا چه میزان به آنچه به آنها عرضه شد عمل کردند جای خود دارد.
وضوح مشکلات صنعت خودرو
مصطفی پوردهقان؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز نارضایتی عمومی که نسبت به کیفیت، قیمت و عرضه محصولات ایران خودرو وجود دارد را دلیل کافی برای ورود مجلس به موضوع تحقیق و تفحص اعلام کرد و ادامه داد: صنعت خودروی کشور و در زیرمجموعه آن ایران خودرو در شرایط زیاندهی قرار دارند. همچنین انحصاری بودن این شرکت و دستوری بودن قیمت محصولات آن دو موضوع عجیب است و انجام یک تحقیق و تفحص را می‌طلبد.
البته بهنام رضوانی، دیگر نماینده عضو کمیسیون صنایع و معدن هم تصریح کرد: در موضوع ایران خودرو مسئله کشف نشده‌ای وجود ندارد که با تحقیق و تفحص شناسایی شود. 
گفتنی است، مشکلات صنعت خودرو، کاملاً واضح است. صنعت خودرو به دلیل انحصاری بودن و عدم رقابت با محصولات خارجی که دستپخت دارندگان تعارض منافع است به چنین روزی افتاده و راهکار برون رفت از این وضعیت، آزادسازی واردات، تولید تحت لیسانس و عرضه اقساطی است که رویه‌ای معمول در کشورهای جهان و حتی همسایگان ماست.