kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲

در ژاپن، ایشیبا جانشین کیشیدا شد

 


«شیگرو ایشیبا»، وزیر دفاع سابق ژاپن پس از پیروزی در دور دوم انتخابات رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات که روز جمعه برگزار شد، جانشین «فومیو کیشیدا» شد که عملکرد بسیار ضعیفی در دوران نخست‌وزیری‌اش داشت.
«شیگرو ایشیبا»، وزیر دفاع سابق ژاپن، پس از پیروزی در دور دوم انتخابات رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات که دیروز (جمعه؛ 7 مهر برابر با 28 سپتامبر) برگزار شد با شکست «سانائه تاکایچی»، وزیر امنیت اقتصادی ژاپن، نخست‌وزیر بعدی ژاپن و جانشین «فومیو کیشیدا» شد. کیشیدا عملکرد بسیار ضعیفی در دوران نخست‌وزیری داشت و بین مردم این کشور نیز محبوب نبود. ایشیبا ۶۷ ساله در پنجمین تلاش برای رهبری حزب توانست ۲۱۵ رأی از ۴۱۴ رأی قانونگذاران حزب لیبرال دموکرات را کسب کند درحالی که رقیب او تاکایچی ۱۹۴ رأی کسب کرد. او در نخستین اظهار نظر بر خروج این کشور از تورم تأکید کرد.
آن‌طور که ایسنا به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن نوشته است، ایشیبا در جلسه روز سه‌شنبه (10 مهر برابر با 1 اکتبرِ) پارلمان به عنوان نخست‌وزیر بعدی ژاپن اعلام می‌شود. این رهبر جدید حزب لیبرال دموکرات در آستانه انتخابات پارلمانی، با چالش بازسازی حزب و بازگرداندن اعتماد رأی‌دهندگان مواجه است. دور دوم رأی‌گیری درون حزب پس از آن برگزار شد که در دور نخست هیچ کدام از ۹ کاندیدا نتوانستند اکثریت آرای ۷۳۵ قانونگذار را به دست بیاورند.
ایشیبا، به عنوان یک کارشناس سیاست مطلع در امور دفاع و احیای منطقه‌ای، در میان حامیان محلی محبوب است، اما تلاش کرده حمایت خود را در میان قانونگذاران حزب گسترش دهد. رویکرد نخست‌وزیر جدید ژاپن به دیپلماسی با نزدیک‌ترین متحد این کشور یعنی آمریکا در کانون توجه قرار خواهد گرفت، زیرا او بارها خواستار برقراری روابط متعادل‌تر شده است. وی همچنین در مبارزات انتخاباتی خود خواستار ایجاد «ناتوی آسیایی» شد، ایده‌ای که می‌تواند باعث خشم پکن شود و حتی توسط یک مقام ارشد آمریکایی به عنوان اقدامی عجولانه رد شده است. همچنین گفتنی است، این انتخابات درون حزبی در پی استعفای «فومیو کیشیدا» از رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات در ماه‌های گذشته، برگزار شد. کیشیدا به دنبال یک‌سری رسوایی‌ها و نگرانی‌ها در مورد افزایش هزینه‌ها از مقام خود استعفا داده بود.