kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان 

زبان‌درازی آمریکا درباره جزایر سه‌گانه و سکوت شرم‌آور مدعیان اصلاحات

بیانیه مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس امارات متحده عربی در روز دوم مهرماه، با دخالت در تمامیت ارضی ایران، خواستار ارجاع ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی به داوری بین‌المللی شد. این اقدام گستاخانه با سکوت خفت‌بار مدعیان اصلاحات رو‌به‌رو شده است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
امارات متحده عربی در ادامه شیطنت‌ها و ادعاهای واهی خود با انتشار بیانیه‌ای مشترکی از سوی 
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان خواستار ارجاع ادعای واهی خود درباره جزایر سه گانه ایرانی به داوری بین‌المللی شد. در حالی که این اقدام که به سرعت با واکنش وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران رو‌به‌رو و شدیدا محکوم شد، رسانه‌های مدعیان اصلاحات در طی روزهای اخیر با سکوتی خفت‌بار بار دیگر خیانت و استانداردهای دوگانه خود در قبال منافع ملی و تمامیت ارضی ایران را به افکار عمومی ثابت کردند.
هیاهو در قبال چین و روسیه سکوت در برابر آمریکا
در طی سال‌های اخیر امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که در دید ابرقدرت‌های جهانی بیشتر در هیبت و به عنوان «گاو شیرده» نگریسته می‌شوند، با اعطای امتیازات به کشورهای قدرتمند جهانی سعی در ایجاد فضای فشار بر کشورمان در موضوع جزایر سه گانه ایرانی در خلیج‌فارس داشته‌اند.
در همین راستا امارات و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه(که در روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه 1402 در مراکش برگزار شد)، در بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی (در خرداد ماه 1403) و اخیرا در بیانیه مشترک با رئیس‌جمهور آمریکا در مهرماه1403، با درج بند مغرضانه و گستاخانه در قبال تمامیت ارضی ایران خواستار ارجاع ادعای واهی خود به داوری بین‌المللی شده است. این روند پیشتر از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.
در برابر این رویه شیطنت‌آمیز امارات، کیهان با محوریت قرار دادن منافع ملی ایران، تند‌ترین انتقادات را نسبت به هر سه بیانیه فوق‌الذکر به رشته تحریر درآورده است که یادداشت مدیر مسئول روزنامه کیهان در انتقاد به روسیه با عنوان «آقای لاوروف خطای شما بوی خیانت می‌دهد!» در دوم دی‌ماه و نقد تند مدیر مسئول کیهان به بیانیه مشترک مجمع همکاری کشورهای عربی و چین در آذر 1401 با عنوان «آقای شی‌جین پینگ! درباره حاکمیت چین بر تایوان چه نظری دارید؟!» شاهدی بر این مدعاست.
در این میان رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات و پادوهای رسانه‌های غرب در ایران، گرچه در برابر کوچک‌ترین موضع نابجا از سوی روسیه و چین، با هیاهو و جنجال رسانه‌ای سعی در تخریب روابط میان ایران و جبهه جدید قدرت جهانی دارند، در قبال اتخاذ چنین مواضعی از سوی آمریکا هیچ واکنشی نداشته و ندارند.
زنجیره‌ای‌های اصلاحات‌چی، در آخرین اقدام خود با تحریف خبر ویژه کیهان با عنوان «موضع نابجا روسیه و سوءاستفاده خائنانه مدعیان اصلاحات» علی رغم انتقاد ما از موضع روسیه در قبال مسیر ارتباطی سیونیک(زنگزور) سعی در جا انداختن انگاره حمایت کیهان از مواضع روسیه در سطح افکار عمومی داشتند.
بررسی خط رسانه‌ای این رسانه‌های زنجیره‌ای در برابر موضع نابجا روسیه در قبال زنگزور و هیاهوی رسانه‌ای آنان با هدف تخریب روابط میان ایران و روسیه، بیش از اینکه ناشی از دغدغه منافع ملی کشور باشد، در ذیل کلان پروژه گردش به سمت غرب در سیاست خارجی کشور تعریف می‌شود.
گرچه اتخاذ هر موضع کوچک و بزرگی درباره تمامیت ارضی کشور و منافع ملی ایران از سوی هر بازیگر بین‌المللی قطعا محکوم است ولی این رسانه‌ها در حالی چین و روسیه را آماج حملات خود قرار داده و می‌دهند که در برابر اتخاذ همان مواضع نابجا و غلط از سوی آمریکا سیاست سکوت را در پیش می‌گیرند. این مسئله در گفتار سید عباس عراقچی وزیرامورخارجه دولت چهاردهم نیز متبلور و منجر به انتقاد وی از جریان ضد روس در داخل کشور شد.
نشانه‌های فوق حاکی از این است که مدعیان اصلاحات با خط‌دهی برخی از افراد در داخل دولت، در آستانه شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها، با تکرار روند اشتباهی که در برجام طی شد، سعی در ارسال پالس ضعف از طریق نشان دادن ضدیت با شرق و نزدیکی به غرب دارند.
این رویه حتی در برابر موضع صریح مسعود پزشکیان و عباس عراقچی درباره رابطه ایران با دوستان دوران سخت، در امتداد دید بانیان برجام در نزدیکی به غرب تعریف می‌شود.
این سیاست که دقیقا مطابق با رفتار دولت یازدهم در شروع مذاکرات منتهی به برجام است، با ضعیف نشان دادن کشور و القای انگاره نیاز به غرب، دست تیم مذاکره‌کننده کشورمان را خواسته یا ناخواسته در شروع مذاکرات خالی کرده و روند توافق را به سمت عقب‌نشینی و امتیاز‌دهی بیشتر پیش می‌برند، نمونه واضح این رویه در دوران نگارش برجام، عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم در قبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با وجود مخالفت صریح چین و روسیه بود.
برجام علی‌رغم تمامی ضررهای بزرگ خود به منافع ملی کشور، درس بزرگی برای غرب دوستان و افرادی است که با در نظر نگرفتن طبیعت نظام بین‌الملل و رفتار آمریکا در چند دهه اخیر، با حسن ظن به غرب و آمریکا، توانایی‌های کشور را در برابر «تقریبا هیچ» به ورطه نابودی کشاندند.
به طبع تکرار روند گذشته و حرکت بر مداری که از سوی بانیان برجام در دولت یازدهم طراحی شد، در شرایط جدید ایران و جهان، ضربه‌ای دوچندان را به منافع ملی و مسیر توسعه کشور وارد خواهد آورد.
مجنون آمریکا
لیلی و مجنون یکی از معروف‌ترین داستان‌های عاشقانه فارسی به شمار می‌آید. وحشی بافقی در شعر معروف خود«اگر در دیده مجنون‌نشینی... به غیر از خوبی لیلی نبینی»به بی‌ارادگی مجنون در قبال نقص‎های لیلی اشاره دارد. نگاهی به دید و عمل مدعیان اصلاحات در طی دو دهه اخیر، عشق مجنون وار مدعیان اصلاحات و امیرکبیرهای خودخوانده به آمریکا و عدم اراده آنان برای دیدن نقص و عیب غرب را به وضوح نشان می‌دهد.
عشقی مجنون وار که حتی در کوران بی‌تعهدی آمریکا در قبال برجام، در بطن خود مقصر را در داخل کشور می‌بیند و به همین خاطر در قبال عمل درست مجلس در موضوع قانون اقدام راهبردی، مجلس را به باد انتقاد می‌گیرد و یا جان بر کفان سپاه را مسئول شکست برجام معرفی 
می‌کند.
امام خمینی(ره) در توصیف جریان غربگرا فرموده بودند: «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الان هم هستند...اینها می‌خواهند خرابی کنند. خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.»