kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

طلبکار شدن دولت آمریکا در پی ادبیات منفعلانه دولت پزشکیان (خبر ویژه)

یک مقام آمریکایی در واکنشی طلبکارانه و توهین‌آمیز گفت: دولت پزشکیان سعی دارد این پیام را برساند که مایل به دیپلماسی و تعامل با جهان است، اما آنچه برای آمریکا اهمیت دارد عمل است نه حرف.
 
 
 
ویکتوریا تیلور، دستیار معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور ایران و عراق، در گفت‌وگویی با شبکه ‌اینترنشنال اظهار کرد: «ما آماده تعامل هستیم، اما به‌شرط آنکه حکومت ایران نشان دهد در تغییر رفتار خود جدی است. در حالی که حکومت ایران از تغییر رویکرد و دیپلماسی صحبت می‌کند، رویکردش در میدان، به‌ویژه در زمینه حمایت نظامی از نیروهای نیابتی تهران، هیچ تغییری نکرده است.»
ویکتوریا تیلور در اولین واکنش دولت بایدن به اظهارات مسعود پزشکیان گفت: «دولت پزشکیان سعی دارد این پیام را برساند که مایل به دیپلماسی و تعامل با جهان است، اما آنچه برای آمریکا اهمیت دارد عمل است نه حرف.»
دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «از زمان آغاز به کار دولت پزشکیان، شاهد برخی اقدام‌های نگران‌کننده ایران، از جمله ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه بوده‌ایم و رویکرد تهران در حمایت از گروه‌های مسلح همچنان ادامه دارد. جمهوری اسلامی باید در عمل نشان دهد که سیاست‌هایش را تغییر داده است.»
او افزود: «ما به استفاده از همه ابزارهای موجود برای پاسخگو کردن ایران ادامه خواهیم داد.»
تیلور به ‌اینترنشنال گفت: «اگر ایران واقعاً می‌خواهد روابط خود را با جامعه بین‌المللی از جمله ایالات متحده بهبود بخشد، باید گام‌های معناداری بردارد. تلاش‌های ما بر برقراری آتش‌بس و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر متمرکز است. ایران می‌تواند با استفاده از نفوذ خود در حزب‌الله و توقف حمایت از این گروه، نقشی سازنده ایفا کند.»
در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که واشنگتن بیش از ۵۰۰ تحریم علیه تهران اعمال کرده است. این اظهارات در حالی است که متیو میلر، یک هفته قبل در واکنش به سخنان آقای پزشکیان گفته بود: ایران می‌تواند برادری خود با آمریکا را با نیت و رفتارش ثابت کند. این برادری باید در عملکرد آنها نشان داده شود نه در گفتار آنها. اگر آن‌ها می‌خواهند برادریشان با آمریکا یا دیگر کشورهای جهان را نشان دهند باید حمایت از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند، فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کنند و از انتقال موشک به روسیه خودداری و حقوق بشر را نیز رعایت کنند. آنها اول از همه، قبل از صحبت از توافق، باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند.
طلبکار شدن مقامات آمریکایی در حالی است که آنها توافق برجام (مورد حمایت قطعنامه 2231) شورای امنیت را به شکل یکطرفه زیر پا گذاشتند، و از گروه‌های تروریستی و رژیم تروریست اسرائیل برای جنایت و نسل‌کشی در منطقه استفاده کردند.