وزير آموزشوپرورش با انتقاد از برنامه درسي آموزشزده:
بين رويكرد دانشي و تربيتي، شكاف عميقي وجود دارد
وزير آموزشوپرورش گفت: تمام مشكلاتي كه امروز داريم به اين دليل است كه با يك برنامه درسي آموزشزده دانشمحور مواجهيم و بين رويكرد دانشي و تربيتي، شكاف عميقي وجود دارد.
علیرضا کاظمی در گفتوگو با خبرگزاري فارس درباره اولويتهاي وزارت آموزشوپرورش در دولت چهاردهم، اظهار داشت: همانطور كه ميدانيد در دولت چهاردهم، اولويتها تقريبا مشخص شده است؛ ما مسيري را طي ميكنيم كه نظام طراحي كرده است و براي آن سياستها بايد برنامه بريزيم لذا مهمترين برنامه بنده، برنامهريزي براي ميثاق مشترك ملت و آموزشوپرورش و حاكميت يعني تحقق سند تحول بنيادين است.
کاظمی ادامه داد: لذا بنده بيشترين انرژي و طراحيهاي خودم را صرف اجراي سند تحول آموزشوپرورش و البته احكام برنامه هفتم خواهم كرد؛ احكام زيادي تدوين شده است و اين احكام در راستاي تحقق سند است. يعني تكاليف 34گانه را براي آموزشوپرورش مشخص كرده است كه اين اولويت اصلي ما هست.
چالش نظام تعلیم و تربیت
برنامه درسي داخل مدرسه است
كاظمي با اشاره به تدوين نقشه اجرايي سند تحول آموزشوپرورش توسط وزير سابق آموزشوپرورش، گفت: در دل اين برنامه كه ميرويد، ميبينيد مثلاً 23 خوشه و 147 پروژه طراحي كردند و در اين پروژهها بايد اولويتبندي كرده و انتخاب كنيم. به نظرم مهمترين اولويت براي اجراي نقشه سند تحول بنيادين آموزشوپرورش، برنامه درسي ملي است كه اين مهمترین مسئله است. در واقع چالش نظام تعلیموتربیت، برنامه درسي داخل مدرسه است.
وی بیان داشت: تمام مشكلاتي كه امروز داريم به اين دليل است كه با يك برنامه درسي آموزشزده دانشمحور مواجهيم و بين رويكرد دانشي و تربيتي، شكاف عميقي وجود دارد.
وزير آموزشوپرورش با بيان اينكه اولويت بعديام، حوزه فعاليتهاي پرورشي و فرهنگي است، گفت: نه به اين دليل كه بنده معاون پرورشي و فرهنگي بودهام و قلباً به فعاليتهاي پرورشي و فرهنگي اعتقاد دارم؛ بلكه به اين دليل است كه امروز يكي از بحرانهايي كه كشور با آن مواجه است، بحران هويت است. واقعيتش دلم ميسوزد كه هزاران انسان شايسته سرمايهگذاري و تربيت ميكنيم بعد بهراحتی در اختيار ديگران قرار ميدهيم.
کاظمی با اشاره به اينكه دانشگاه فرهنگيان در اولويت بعدي قرار دارد، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگيان سرچشمه جوشان نيروهاي پاك، زلال و ارزشمند نظام تعلیموتربیت است كه مهمترين ركن تحول و تربيت در آموزشوپرورش را به دوش ميكشد.
وي با تأكيد بر اينكه اگر معلم خوب نداشته باشم، كاري نميتوانيم انجام دهيم، افزود: معلم، مهمترین و اساسيترين و اصليترين ركن نظام تعلیموتربیت است.
معيشت و گزينش معلمان
و معدل در كنكور را پيگيري ميكنم
وزير آموزشوپرورش با بيان اينكه اين موارد مهمترين اولويتهاي بنده و اولويتهاي بلندمدت است، گفت: یکسری اولويت کوتاهمدت هم داريم كه به نگرانيهاي دانشآموزان، دغدغههاي خانوادهها، معلمان، خدمتگزاران و مديران بازميگردد. از بحث تأثير معدل در كنكور كه هرجا ميرويم دانشآموزان اين موضوع را مطرح ميكنند تا مسائل گزينشي را بررسي ميكنيم.
کاظمی تاکید کرد: مشكلات معيشتي و دغدغههاي همكاران را بهعنوان معلم با تمام وجود پيگيري ميكنيم و تلاش ميكنيم در نظام تعلیموتربیت با استفاده از خرد جمعي، اتفاقات خوبي رقم بخورد.