kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

پزشکیان: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم

 
 
 
 
سرویس سیاسی-
رئیس‌جمهور گفت: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم. همه هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در آخرین برنامه‌های سفر به نیویورک، و پیش از بازگشت به تهران در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا با بیان اینکه نگاه ما در حکمرانی ایران، نه برای یک گروه و جناح و دسته‌ای خاص بلکه برای برای همه ایرانیان است، گفت: اگر این باور در ما نهادینه شود، همه با هم برای رشد و پیشرفت ایران تلاش خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: این کشور برای همه ماست و اگر پیشرفت کند هم اسلام حفظ می‌شود هم ولایت و هم خود ما، اما اگر دعوا کنیم و اختلاف داشته باشیم، هیچ‌کدام از اینها باقی نخواهند ماند. هیچ کس جز خود ما دلش برای ایران نمی‌سوزد و کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند جز به نابودی ما رضایت نمی‌دهند.
رئیس‌جمهور ما هرگز تهدیدی برای هیچ کشوری نیستیم و اگر هم به دنبال افزایش قدرت نظامی خود هستیم، نه برای تجاوز، بلکه برای تقویت بازدارندگی و قدرت دفاعی است، خاطرنشان کرد: اگر قدرتمند نباشیم همان بمب‌هایی که بر سر فلسطینیان ریخته می‌شود، بر سر ما هم ریخته می‌شود.
پزشکیان با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد بر پایه صداقت از کمک همه نخبگان و افراد توانمند در مسیر ساختن ایران یاری بگیریم، گفت: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم. اگر عشق به وطن نبود ریاست را به عهده دیگران که به آن علاقه دارند می‌انداختیم، چرا که ما به دنبال مقام و جایگاه یا کسب مال و منال نیستیم و علاقه‌ای هم به این نداریم که کسی از ما تعریف و تمجید کند، بلکه همه هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.
وی در حاشیه این دیدار در گفت‌وگویی با ایرانیان مقیم آمریکا درباره برجام و مذاکره با آمریکا اظهار کرد: در سخنرانی‌ها اعلام کردم. ما با هیچ‌کس دعوا نداریم. ما منت نمی‌کشیم؛ ولی گفت‌وگو می‌کنیم. اگر کسی بخواهد ما را تحقیر کند قبول نمی‌کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: اینها اول بپذیرند ما آدمیم؛ آنها باید بپذیرند!
آقای رئیس‌جمهور؛ نیت و اراده‌تان را
در کلام همچون مشتی بر دهان آمریکا بکوبید
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در آخرین دیدار خود در نیویورک با ایرانیان مقیم آمریکا سخنانی امید‌آفرین و در عین حال از موضع ضعف و کشوری طرف مقصر است سخن گفت. 
وی در بخشی از سخنانش گفت: «در سخنرانی‌ها اعلام کردم. ما با هیچ‌کس دعوا نداریم.» باید خطاب به رئیس‌جمهور گفت که اتفاقا با کسانی که یکطرفه از برجام از خارج شدند و علی‌رغم تعهد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجام، به آن پایبند نبودند دعوا داریم. با کشوری که با تحریم داروهای بیماران خاص و پانسمان‌های بیماران پروانه‌ای سعی در به زانو درآوردن ایران داشتند و دارند دعوا داریم. با کشوری که هزاران تن مواد منفجره و سلاح‌های کشنده به رژیم صهیونیستی صادر می‌کند و چند ده هزار کودک و زن را به شهادت رساند دعوا داریم! 
آقای رئیس‌جمهور مواضع جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر همگان روشن است. اینکه آمریکا طی عمر کوتاه خود دست به جنایات متعدد زده است بر همگان روشن است و اینکه جمهوری اسلامی با ایستادگی خود در برابر ظالمان و حمایت از مظلومان از هیچ اقدامی
سر باز نزده است نیز بر تمامی کشورها روشن است. اگر این موضع ایران برای کشورهای دنیا روشن نبود، روابط ما با همسایگان و دیگر کشورها به خصوص پس از دولتی که با سیاست دیپلماسی التماسی با غرب جلو رفت افزایش پیدا نمی‌کرد. ارتباط با کشورهای دیگر که شهید رئیسی در سه سال دولت خود بنیاد نهاد و عضو بریکس و شانگهای شد و ارتباط با همسایگان را افزایش داد.
طبق سخن خود شما آقای رئیس‌جمهور در سازمان ملل، این ما نیستیم که در نزدیکی مرزهای آمریکا پایگاه نظامی ساخته‌ایم. لذا این صحبت شما که از موضع خیرخواهانه بوده و هست نیز با دلایل بالا قابل تغییر خواهد بود و می‌توان از موضعی صریح‌تر و رساتر مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب و آمریکا ایستاد و از موضع حق جانبه‌دارانه‌تر سخن گفت.
این موضع و سخن درست شما درباره اینکه «اگر کسی بخواهد ما را تحقیر کند قبول نمی‌کنیم» نیز بسیار صریح و کاملا درست است. اما در حاشیه دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا که گفتید «اینها (آمریکا) اول بپذیرند ما آدمیم؛ آنها باید بپذیرند» باید گفت که این کشور به هیچ عنوان متر و معیار تعیین انسانیت را نمی‌تواند تعیین کند. چرا که در کمک‌های تسلیحاتی به رژیم غاصب صهیونیستی هیچ دریغ نکردند و حتی از حمایت خود نیز نکاستند.
آقای رئیس‌جمهور این ما هستیم که باید به پیشنهاد آمریکا درباره برجام فکر کنیم و اگر خواستیم برای گفت‌وگو جلو برویم. نه آنکه اینها (آمریکا) هر زمان خواستند ما را «آدم» حساب کنند و طبق گفته خودتان هرچه داریم و نداریم را تسلیم‌شان کنیم.
در سخن‌، اراده و نیت شما اقتدار جمهوری اسلامی ایران و تنفر از رژیم صهیونیستی و آمریکا کاملا مشهود است اما این نیت و اراده‌تان را با سخنان راسخ و صریح همچون مشتی بر دهان آمریکا و یاریگرانش بکوبید.
دغدغه‌های ایران درباره غزه و فلسطین را 
در همه دیدارها و سخنرانی‌ها تشریح کردیم
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور پس از بازگشت از نیویورک، در تشریح دستاوردهای این سفر، ابتدا ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس، تصریح کرد: پیش از سفر دستورات لازم را برای پیگیری وضعیت حادثه‌دیدگان به وزرای کشور، صمت و بهداشت و نیز استاندار خراسان جنوبی داده بودم و آقای عارف نیز در دولت پیگیر مسئله بود.
وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد بعد از این از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنیم، افزود: همچنین همه تلاش خود را برای رسیدگی به حال خانواده‌های داغدار خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه سفر به نیویورک را پربرکت دانست و اظهار داشت: در این سفر با سران و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حاضر در نشست مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو داشتیم و مواضع جمهوری اسلامی به‌خصوص دغدغه‌ها درباره غزه و فلسطین را تشریح کردیم. قرار بر این شد که کشورهای اسلامی یک نشست برگزار کرده و اعتراضات خود را در قالب یک بیانیه مشترک منتشر کرده و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
رئیس‌جمهور در ادامه به برگزاری نشست‌ها و دیدارهایی با ایرانیان مقیم آمریکا، نخبگان سیاسی فعال در مراکز تحقیقاتی و علمی آمریکا و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: در این دیدارها سعی شد تصویر نادرست رسانه‌های غربی از کشورمان اصلاح و دغدغه‌های ایرانیان مقیم آمریکا مورد توجه قرار گیرد تا زمینه تسهیل رفت و آمد آنها به کشورشان فراهم شود.
استرداد ششمین محموله اموال تاریخی و فرهنگی
به کشور
همچنین در پی پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران از دادگاه لاهه، بخش دیگری از الواح هخامنشی مصادره شده از سوی دولت آمریکا به کشور مسترد شد.
این اموال تاریخی و فرهنگی شامل هزار و 100 لوح با مضامینی همچون مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی در ششمین مرحله استرداد از طریق هواپیمای حامل دکتر پزشکیان و هیئت‌ ایرانی به کشور بازگشت.
سال گذشته نیز در جریان بازگشت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی از سفر نیویورک
3 هزار و 506 قطعه از الواح هخامنشی مصادره شده از سوی دولت آمریکا به ایران مسترد شده بود.
تلاش برای توسعه تعاملات با همسایگان
و تقویت زیرساخت‌های کشور بخشی از تلاش‌های دولت
در این مدت بوده است
پیش از بازگشت از نیویورک، رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، بر اهتمام دولت نسبت به تحقق مطالبات بانوان و تسهیل حضور آنان در عرصه‌های مختلف جامعه افزود: متأسفانه برخی در خارج از کشور موضوع حجاب را به بهانه و ابزاری برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بدل کرده‌اند، این در حالی است که برنامه اساسی طراحان اصلی این مسئله در ورای تضعیف جمهوری اسلامی، تجزیه و چند پاره کردن ایران است که این به نفع هیچ شهروند ایرانی در دنیا نخواهد بود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تلاش برای توسعه تعاملات با همسایگان و تقویت زیرساخت‌های کشور به ویژه در بخش حمل‌ونقل با هدف تبدیل ایران به شاهراه ارتباطی میان شرق و غرب را بخشی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت در سیاست خارجی برشمرد و تصریح کرد: البته ما در کنار این اقدامات برای باز کردن باب تفاهم و تعامل بیشتر با اروپا و رفع اختلاف نظرها در برخی موضوعات نیز در تلاش هستیم.
پزشکیان در پایان تاکید کرد: نخبگان، دانشمندان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی در هر گوشه‌ای از جهان برای ما قابل احترامند و معتقدیم با کمک آنها خواهیم توانست به مسیرهای جدیدی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور برسیم.
می‌توانیم روابط دو کشور را
 بسیار بیشتر از امروز گسترش دهیم
مسعود پزشکیان همچنین در دیدار آقای «رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان، با اشاره به قدمت 125 ساله روابط دو کشور تصریح کرد: روابط طولانی و سطح بالای فیمابین نشان می‌دهد که امروز نیز می‌توانیم روابط دو کشور را بسیار بیشتر از امروز گسترش دهیم.
«رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کهن‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن جهان عنوان کرد و گفت: بلغارستان روابط بسیار پرحجم و سطح بالایی با جمهوری اسلامی ایران داشته و آماده و علاقه‌مند به احیای این روابط هستیم؛ روابط با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد.
رژیم صهیونیستی
 در تلاش برای جنگ‌افروزی بیشتر 
و توسعه دامنه بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است
در ادامه نیز پزشکیان در دیدار آقای «یوناس گار استوره» نخست‌وزیر نروژ با تاکید بر اینکه منطقه ما در حال حاضر در آتش جنگی ناجوانمردانه متاثر از اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی می‌سوزد، اظهار داشت: در حالی که پیام و شعار بنده در انتخابات ریاست جمهوری صلح و دوستی و برادری با همه دنیا بود، رژیم صهیونیستی در تلاش برای جنگ‌افروزی بیشتر و توسعه دامنه بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه، یک روز پس از مراسم تحلیف، شهید هنیه را در تهران ترور کرد، اقدامی که طبق همه موازین و مقررات بین‌المللی محکوم
و ضد انسانی بود.
«یوناس گار استوره» نخست‌وزیر نروژ نیز در این دیدار رویکرد دکتر پزشکیان برای تنش‌زدایی و تعامل با دنیا را پیام و تحولی مثبت عنوان کرد و با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با ایران تصریح کرد: نروژ آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای کاهش اختلاف‌نظرها و تقویت ارتباطات میان ایران و اروپا به‌کار گیرد.
یوناس گار استوره در ادامه همچنین ضمن ابراز نگرانی از تشدید دامنه بحران در منطقه گفت: ما ضمن به رسمیت شناختن حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی، خواستار توقف فوری جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه هستیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد.
اگر کشورهای اسلامی روابط اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند
 این رژیم کودک‌کش دیگر توان جنایتگری نخواهد داشت
علاوه‌بر این دیدارها، پزشکیان در دیدار آقای «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، در پاسخ به احوالپرسی وی با بیان اینکه حال ما با اتفاقات تلخ و تاسف‌باری که در لبنان و غزه در حال وقوع است اصلا خوب نیست، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با جنایات ضد بشری تحت حمایت‌های آمریکا، چیزی از حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی باقی نگذاشته است.
دکتر پزشکیان با یادآوری وظایف و مسئولیت‌های کشورهای اسلامی در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم لبنان و غزه و تلاش برای توقف این جنایات در منطقه گفت: کافی است کشورهای اسلامی که با این رژیم در ارتباطند، روابط اقتصادی خود را با او قطع کنند، آن وقت خواهند دید که رژیم کودک‌کش دیگر توان جنایتگری و تجاوز کاری را نخواهد داشت.
«نجیب میقانی» نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار با بیان اینکه آنچه امروز در غزه و لبنان در حال وقوع است، به دور از انسانیت و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی است، به شرایط بسیار بغرنج مردم لبنان پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای غیرنظامی برای کشتن مردم بی‌گناه و عادی جنایتی است که تنها از رژیم صهیونیستی بر می‌آید.
صهیونیست‌ها و حامیان آنها 
در سایه چند‌دستگی میان مسلمانان
این‌گونه گستاخانه مرتکب جنایت می‌شوند
علاوه‌بر اینها، پزشکیان در دیدار آقای «شهبار شریف» نخست‌وزیر پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با برادران دینی و همسایگان عزیز جمهوری اسلامی ایران، بر عزم کشورمان برای نهائی و اجرائی کردن همه توافقات سفر رئیس‌جمهور فقید ایران به پاکستان تاکید کرد.
«شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور فقید ایران توافقات بسیار خوبی میان دو کشور حاصل شد و کاملا اطمینان داریم که با انتخاب شایسته شما می‌توانیم اجرای این توافقات را ادامه و روابط فیمابین را بیش از پیش گسترش دهیم، اظهار داشت: صادقانه آماده همکاری با جنابعالی برای ارتقای هر چه بیشتر روابط فیمابین هستیم.
تاکید بر افزایش توسعه 
و ارتقای روابط دو کشور ایران و کویت
مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر به نیویورک، پیش از ظهر امروز چهارشنبه، در دیدار آقای «صباح خالد الحمد الصباح»، ولیعهد امیر کویت، ضمن ابراز علاقه‌مندی برای توسعه و ارتقای روابط دو کشور تصریح کرد: ما کویت را کشور دوست و برادر خود می‌دانیم و بر همین مبنا آماده‌ایم سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه را عمیق‌تر، صمیمی‌تر و در همه ابعاد و زمینه‌ها توسعه دهیم.
«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد امیر کویت نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با دکتر پزشکیان، بر اهتمام جدی کشورش برای توسعه روابط و همکاری دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و گفت: ما از روز اول مسئولیت جنابعالی، پیام‌های مثبتی از تهران در راستای گشودن افق‌های جدید برای توسعه و تعامل با منطقه و جهان دریافت کرده‌ایم که بسیار ارزشمند است و امیدوارم در این دوره بتوانیم فارغ از
فراز و نشیب‌های روابط در گذشته به استقبال اتفاقات خوب و مثبت در آینده روابط برویم.