kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶

روزنامه زنجیره‌ای: آقای پزشکیان چرا گفتی اسرائیل باید نابود شود؟! (خبر ویژه)

روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید تحریم‌ها به خاطر حمایت ایران از حق ملت فلسطین و محکومیت اسرائیل است و ایران باید در سیاست خود تجدیدنظر کند!
 
 
 
روزنامه آرمان از قول فردی به نام فریدون مجلسی نوشت: مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور زمینه‌سازی برای آغاز مجدد مذاکرات و لغو تحریم‌ها خواهد بود. با این وجود من فکر نمی‌کنم آقای پزشکیان در سفر به نیویورک به این مهم دست پیدا کند. این در حالی است که رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک دوباره درباره اسرائیل موضع‌گیری کردند و خواستار از بین رفتن اسرائیل شدند. واقعیت این است که کشورهای غربی برای تحقق اهداف ایران در زمینه لغو تحریم‌ها و مذاکرات تنها با همین مواضع ایران درباره اسرائیل مشکل دارند و کشورهای غربی علاقه‌ای به مذاکره و لغو تحریم‌ها با ایران از خود نشان نمی‌دهند. و ترجیح می‌دهند ایران همچنان در وضعیت تحریم و شرایط سخت اقتصادی قرار داشته باشد. کشورهای غربی همواره برخلاف مواضع ایران موضع‌گیری می‌کنند و همواره به دنبال بقای رژیم اسرائیل هستند. در واقع کشورهای غربی با سیاستی که ایران در مقابل اسرائیل در پیش گرفته در جنگ قرار دارند. آقای رئیس‌جمهور عنوان کردند که ایران در سازمان ملل متحد به دنبال صلح و امنیت است. این در حالی است که تنها در شرایطی می‌توان از صلح صحبت کرد که دلایل جنگ از بین نرود و یا تلاش نشود که زمینه‌های تنش کاهش پیدا کند. من فکر می‌کنم این موضوعی است که جمهوری اسلامی باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و آقای پزشکیان به تنهائی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهائی باشد.
مجلسی افزود: آقای پزشکیان شخصاً انسان مؤمنی هستند و به شعار صلح‌طلبی پایبند هستند. به همین دلیل نیز فکر می‌کنند همه کشورهای جهان و به خصوص جهان اسلام پشت این شعار قرار دارد و با وحدت در این زمینه اقدام خواهد کرد. شاید ایشان هم مانند برخی در داخل کشور گمان می‌کند که همه کشورهای اسلامی مانند آنچه دلخواه ماست در مقابل اسرائیل متحد خواهند شد. این در حالی است که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و اکثر کشورهای اسلامی خود را متعهد به اعتقاد جمهوری اسلامی درباره اسرائیل نمی‌داند. در شرایط کنونی مهم‌ترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور عربی یعنی عربستان راه توسعه و پیشرفت و قدرتمند شدن را در پیش گرفته و در این راه نیز هیچ جنگ و جنگ‌طلبی وجود ندارد. این کشور و بسیاری از کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها از راه دوری از جنگ و جنگ‌طلبی است که می‌توانند در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرند.
وی گفت: این پزشکیان و دولتی که تشکیل داده نیست که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و بلکه تصمیم‌گیری درباره آینده مذاکرات با حاکمیت است. حاکمیت در ایران نیز اگر گمان می‌کند با همین روشی که در پیش گرفته می‌تواند به نتیجه برسد همین راه را ادامه خواهد داد و در صورتی که متوجه شده این راه به نتیجه نخواهد رسید باید در رویکردی که در پیش گرفته تجدیدنظر کند. ما در برخورد با تنش‌های منطقه‌ای و مسئله فلسطین مطلوب است براساس آنچه در سازمان ملل تصمیم‌گیری شده عمل کنیم و تلاش کنیم در این راستا حقوق کشور فلسطین را استیفا کنیم. راه دیگری به جز این وجود ندارد و بلکه تنها راه‌حلی که وجود دارد جنگ و تنش‌های نظامی و سیاسی است که در سال‌های اخیر وجود داشته است.آقای پزشکیان باید این شرایط را برای حاکمیت تشریح کند و توضیح بدهد که ما هر جا رفتیم اعم از کشورهای غربی و شرقی به دلیل سیاست‌هایی که ما در دهه‌های گذشته در عرصه بین‌المللی در پیش گرفته‌اند حاضر نیستند از تحریم‌ها دست بکشند. در ابتدا باید برادری خود را نسبت به کشورهای دیگر ثابت کند تا کشورهای دیگر نیز این تحریم‌ها را اجرا نکنند. اثبات برادری نیز شامل عمل به قوانین و تعهدات بین‌المللی است.
گزافه‌گویی این شبه‌تحلیلگر غربگرا در حالی است که اولا رژیم صهیونیستی به اذعان سازمان ملل سرزمین‌های فلسطینی را غصب کرده و اشغالگر محسوب می‌شود. محاکم بین‌المللی هم این رژیم را به عنوان جنایتکار جنگی و نسل‌کش و رژیم آپارتایدی می‌شمارند.
ثانیا چگونه می‌توان از اصل و امنیت بین‌الملل سخن گفت و با رژیم اشغالگر و نامشروعی هم که میلیون‌ها فلسطینی را آواره کرده و صد‌هاهزار نفر را به خاک و خون کشیده و الان هم سرگرم جنایت و نسل‌کشی است، کنار آمد. تحلیلگر مثلا دموکرات و لیبرال چگونه می‌تواند رژیم عربستان را متهم برخی جنایت‌های درشت در داخل و خاک عربستان است به عنوان الگو و سرمشق معرفی کند.
ثالثا به عنوان یک ایرانی چگونه می‌تواند اقدامات غارتگرانه صهیونیست‌ها در قبل از انقلاب و سپس زنجیره اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری و... در ایران را توجیه کند؟ و خواستار به رسمیت شناختن اسرائیل باشد؟ 
رابعا طرف مظلوم چرا باید برادری‌اش را به ظالم ثابت کند و برای اثبات آن، به حقوق خود پشت کند و حق را به ظالم بدهد.