عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
طرح «بنزین به نفر» یک راهکار برای کنترل مصرف سوخت است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که
طرح «بنزین به نفر» به عنوان یک راهکار برای کنترل مصرف سوخت و حفظ منابع ارزی کشور مطرح شده است، گفت: این طرح با هدف توزیع عادلانهتر یارانههای سوخت، سهمیه بنزین را به جای خودرو به هر فرد اختصاص میدهد و این تغییر میتواند انگیزه بیشتری برای صرفهجویی ایجاد کند.
به گزارش ایسنا، «حسینعلی حاجی دلیگانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اهمیت برقراری عدالت در توزیع یارانهها تاکید کرد: طرح «بنزین به نفر» یکی از مهمترین تحولات در سیاستهای مرتبط با توزیع یارانههای سوختی در کشور است که هدف اصلی آن افزایش عدالت و کاهش نابرابریها در بهرهمندی از منابع عمومی است.
وی افزود: در وضعیت کنونی، سیستم سهمیهبندی بنزین به گونهای است که هر خودرو سهمیه مشخصی از بنزین یارانهای دریافت میکند، بدون توجه به اینکه تعداد افراد هر خانوار یا مالکیت خودروها چه میزان است. این به معنای آن است که افرادی که چندین خودرو دارند، از سهمیه بیشتری نسبت به کسانی که هیچ خودرویی ندارند بهرهمند میشوند، که منجر به توزیع ناعادلانه یارانه سوخت در جامعه میگردد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح «بنزین به نفر» دقیقاً با این هدف تدوین شده است که این عدم توازن را اصلاح کند. در این طرح، هر فرد ایرانی، فارغ از اینکه مالک خودرو باشد یا نه، سهمیهای از بنزین یارانهای دریافت خواهد کرد. این تغییر در سیاستهای یارانهای، به طور بالقوه میتواند تأثیرات چشمگیری بر توزیع منابع سوختی داشته باشد و نابرابریهایی که در حال حاضر وجود دارند را کاهش دهد. بر اساس این طرح، دیگر داشتن یا نداشتن خودرو تعیینکننده میزان بهرهمندی افراد از یارانه سوخت نخواهد بود، بلکه همه افراد به طور یکسان از این منبع بهره خواهند برد.
حل معضل مصرف ناهنجار بنزین
وی ادامه داد: از منظر اقتصادی، اجرای طرح «بنزین به نفر» میتواند به بهینهسازی مصرف سوخت در کشور کمک کند. یکی از چالشهای اصلی در نظام فعلی، مصرف ناهنجار بنزین توسط افرادی است که سهمیه بیشتری از یارانه دریافت میکنند، چرا که به دلیل دسترسی نامحدودتر به بنزین یارانهای، انگیزهای برای مدیریت بهتر مصرف ندارند.
نماینده اصفهان در مجلس افزود: اما زمانی که سهمیه سوخت به هر فرد اختصاص داده شود، این افراد ممکن است به فکر صرفهجویی در مصرف و مدیریت بهتر آن باشند. هرگونه صرفهجویی در مصرف سوخت میتواند به این افراد اجازه دهد تا سهمیه مازاد خود را ذخیره کنند یا حتی به فروش برسانند، که این خود مشوقی برای کاهش مصرف کلی سوخت در جامعه خواهد بود.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: علاوهبر این، این طرح تأثیرات مثبتی بر محیط زیست نیز خواهد داشت. از آنجایی که مصرف بنزین در خودروهای شخصی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور است، هرگونه کاهش در مصرف میتواند بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، طرح «بنزین به نفر» نه تنها به عدالت اجتماعی و اقتصادی کمک میکند، بلکه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز گام مهمی محسوب میشود.
لزوم تغییر در سیاستهای یارانهای کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس و از طراحان این طرح، بر این باورم که این تغییر در سیاستهای یارانهای کشور میتواند تأثیرات عمیقی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد. اولین و مهمترین فایده این طرح، همانطور که اشاره شد، ایجاد عدالت در توزیع یارانههای سوختی است.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه همه افراد، به صورت برابر از سهمیه بنزین بهرهمند خواهند شد، که این خود به کاهش نابرابریهای اقتصادی در جامعه کمک میکند، افزود: در کنار این، اجرای این طرح میتواند به کاهش مصرف بنزین و بهبود مدیریت منابع انرژی کشور منجر شود. وقتی که هر فرد مسئولیت سهمیه خود را برعهده داشته باشد، انگیزه بیشتری برای مدیریت بهتر مصرف سوخت و کاهش هزینهها خواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین این طرح میتواند تأثیرات مثبتی بر رفتارهای مصرفی شهروندان داشته باشد. از آنجا که هر فرد به صورت مستقیم با مقدار سهمیه خود درگیر است، بیشتر به استفاده بهینه و مسئولانه از منابع سوختی توجه خواهد کرد. این به نوبه خود میتواند الگوهای جدیدی از مصرف را در جامعه ایجاد کند که نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها کمک میکند، بلکه به کاهش فشار بر منابع ملی سوخت نیز منجر میشود.
این نماینده تصریح کرد: این رویکرد، علاوهبر کاهش مصرف بیرویه بنزین، ممکن است باعث کاهش ترافیک نیز شود، چرا که افراد ممکن است کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند یا به دنبال استفاده از وسایل نقلیه عمومی باشند.
حاجی دلیگانی در پایان افزود: به طور خلاصه طرح «بنزین به نفر» به عنوان یک راهکار برای کنترل مصرف سوخت و حفظ منابع ارزی کشور مطرح شده است. این طرح با هدف توزیع عادلانهتر یارانههای سوخت، سهمیه بنزین را به جای خودرو به هر فرد اختصاص میدهد. این تغییر میتواند انگیزه بیشتری برای صرفهجویی و مدیریت بهتر مصرف بنزین در جامعه ایجاد کند و به جای هدررفت منابع ارزی برای واردات بنزین، از این منابع برای توسعه اقتصادی کشور بهرهبرداری شود.