آمریکا به دلایل امنیتی استفاده از قطعات چینی در خودروهای بدون سرنشین را ممنوع کرد
سرویس خارجی-
وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد بنا به «نگرانیهای امنیتی» به زودی استفاده از هرگونه نرمافزار و یا سختافزار چینی را در خودروهای آنلاین خود ممنوع کند.
وقتی «توانایی وارد کردن آسیب» و «اراده برای آسیب رساندن» را با هم ترکیب کنید، یک تهدید واقعی در دستان خود خواهید داشت؛ آمریکا و چین هر دو همین را دارند! محیط سایبر در سالهای اخیر به میدان جدیدی از جنگ و رقابت آمریکا و چین تبدیل شده است. چندی پیش بود که، مقامهای آمریکایی اعلام کردند یک عملیات هکری تحت حمایت چین را که هدف زیرساختهای آمریکا بوده، خنثی کردهاند. این در حالی است که دفتر تحقیقات فدرال (افبیآی) همچنان درباره تهدیدات آتی در صورت وارد شدن به جنگ دو کشور هشدار میدهد. حتی «برندون ولز»، مدیر اجرائی اسبق آژانس امنیت زیرساخت و سایبری آمریکا موسوم به CISA هم گفته بود: «هک شدن منابع آمریکایی توسط چین، عادی است، اما پکن حملات سایبری خود و میزان سطح فعالیتهای خود را بسیار گستردهتر از قبل کرده است.» البته از طرف دیگر چین نیز تأکید دارد که «بر کسی پوشیده نیست آمریکا بزرگترین منبع حملات سایبری در جهان و بزرگترین تهدید برای امنیت سایبری است.»
حالا خبر رسیده است که وزارت بازرگانی آمریکا پیشنهاد ممنوعیت نرمافزار و سختافزار چینی در وسایل نقلیه متصل و خودران در جادههای آمریکا را به دلیل «نگرانیهای امنیت ملی» داده است. انتظار میرود این پیشنهاد روز دوشنبه عملیاتی شود. شفقنا در این باره به نقل از رویترز نوشته است که، دولت بایدن گفته به شدت نگران جمعآوری اطلاعات خودروها، جادهها، اماکن مهم و رانندههای خود توسط شرکتهای چینی است. دولت آمریکا این را هم گفته، نگران این است که چینیها در مواقع خاص شروع به دستکاری این خودروها کنند و...
جنگ تعرفهها
دولت بایدن افزایش شدید تعرفهها بر واردات چینی، از جمله تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی و همچنین افزایش جدید باتریهای برقی و مواد معدنی مهم، را هم اعمال کرده است. «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا، چندی پیش گفته بود که «خطرات نرمافزار یا سختافزار چینی در خودروهای متصل آمریکا قابل توجه است. این یک فاجعه است که، چند میلیون خودروی شما، یکباره وسط جاده یا اتوبان خاموش شوند.» گفتنی است، وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد به مردم ۳۰ روز فرصت دهد تا قبل از نهائی شدن این قوانین نرمافزارها و سختافزارها را بازرسی کنند.
باید توجه داشت که با وجود سالها هشدار و سرمایهگذاریهای دولتی، زیرساختهای حیاتی آمریکا در مقابل تهدیدات سایبری آسیبپذیر هستند. گفته میشود بسیاری از بخشهای حیاتی فاقد کارکنان و بودجه لازم برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به تهدیدات سایبری هستند که با آن مواجه هستند. در حالیکه دو کشور بر سر تجارت، فناوری، تحریمها و تایوان به جدال ادامه میدهند، فضای سایبری بهطور فزایندهای از سوی آنها برای دستیابی به برخی از اهداف خود در حوزههای دفاعی، اقتصادی و سیاسی استفاده میشود. طبیعی است که هدف اصلی واشنگتن و پکن در این رقابت استفاده از برتری در قابلیتهای سایبری به نفع ژئوپلیتیک خود است. تشدید رقابت بین آمریکا و چین، از جنگ تجاری تا جنگ فناوری، بر رقابت در بخش فناوریهای بنیادی پیشرفته متمرکز شده است، زیرا این بخش به منبع حیاتی برای حاکمیت ملی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی تبدیل شدهاند.
باید توجه داشت که تمرکز بر روی چین سیاستِ کلی آمریکا و مطابق با استراتژی امنیت ملی این کشور است و با رفت و آمد و رؤسای جمهور تغییری نمیکند؛ چرا که سرعت پیشرفت چین در سالهای اخیر غرب (با محوریت آمریکا) را شدیداً نگران کرده است، از آن رو که پیشرفت چین را مساوی با افول خود تفسیر میکنند. کارشناسان بارها یادآوری کردهاند، چین و آمریکا قطعاً در یک رویارویی تندِ «اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی» هستند. اما در این میان یکی از حساسترین موارد اختلاف تایوان است. یکی از محورهای رویارویی پکن-واشنگتن که حدود 8 سال است ابعاد تازهای پیدا کرده است و شدت فراوانی یافته، مسئله جزیره تایوان و آبهای مورد مناقشه اطراف آن است. مورد تایوان نیز کمابیش نسبتی با فناوری دارد. تایوان بزرگترین تولیدکننده تراشههای نیمه رسانا در جهان است. شرکت صنایع نیمه رسانای تایوان (TSMC) بزرگترین سازنده تراشه جهان و بهترین تأمینکننده تراشه برای صنایع هایتک و دیگر صنایع مهم در جهان است. گفته میشود تی.اس.ام.سی و سامسونگ در کره جنوبی تنها شرکتهایی در جهان هستند که از دانش فنی ساخت کوچکترین و پیشرفتهترین تراشهها برخوردار بوده و تقریباً 90 درصد آنها را تولید میکنند.