kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
33 معدنچی بر اثر انفجار گاز جان باختند

تأکید رؤسای3 قوه بر بررسی دقیق علت حادثه و شناسایی مقصران احتمالی فاجعه معدن طبس

 
 
 
به دنبال انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس
 33 معدنچی جان‌باختند، 17 نفر مصدوم شدند
و 19 نفر همچنان محبوس هستند. 
به گزارش ایرنا، حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شامگاه شنبه به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.
با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس انجام شد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی گفت: انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده و تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هلال‌احمر، محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی درباره جزئیات عملیات امدادونجات انفجار معدن زغال‌سنگ طبس گفت: از اولین ساعات این حادثه، یک دستگاه آمبولانس، یک خودروی نجات، ۵ خودروی کمک‌دار و ۳۰ نیروی عملیاتی هلال‌احمر در محل حادثه حضور یافتند و 17 نفر از مصدومان این حادثه با کمک امدادگران و در عملیات رهاسازی، از زیر آوار بیرون آمدند.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز بعدازظهر یکشنبه گفت: ۱۱ تیم امدادی در مجموع ۳۵ نیروی عملیاتی با به‌کارگیری ۹ دستگاه خودروی امدادی و دو فروند بالگرد، در این عملیات شرکت کردند. در مجموع، ۶۹ نفر دچار حادثه شدند؛ (بلوک C: ٢٣ نفر و بلوک B: ٤٦ نفر) که ۱۷ نفر مصدوم شدند و ۳۳ نفر، جان خود را از دست دادند. گفتنی است، ۱۹ نفر در بلوک C، محبوس هستند.
تسلیت رئیس‌جمهور
 به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن
رئیس‌جمهور کشورمان دیروز پیش از عزیمت به نیویورک گفت: متأسفانه خبردار شدیم که در طبس یکی از معادن زغال‌سنگ دچار حادثه شده و تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند، از این تریبون به خانواده‌های محترم آنها تسلیت عرض می‌کنم.
مسعود پزشکیان افزود: با وزرای کشور، بهداشت و صمت صحبت کردیم؛ با تمام توان پیگیر رفع مشکلات این عزیزان خواهیم بود، با وزیر صنعت صحبت کردم که این روند درسی شود تا از این به بعد در معادن کشور ما سیستمی پیاده کنند و کاری انجام دهند که این اتفاقات شکل نگیرد.
پزشکیان ادامه داد: استانداردی که باید در معادن باشد، در حدی باشد که خطری کارگران معادن را تهدید نکند؛ مجدداً به خانواده عزیز جان‌باختگان تسلیت عرض می‌کنم و هر کاری از دست ما بربیاید، برای پشتیبانی از آنها انجام خواهیم داد.
دستور پزشکیان
 برای رسیدگی به حادثه معدن طبس
در همین حال، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: وزرای صمت و کار با دستور دکتر پزشکیان برای پیگیری موضوع به طبس اعزام شدند. همچنین از سوی پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود.
تاکید رئیس دستگاه قضا بر برخورد مقتضی
 با مقصران و خاطیان احتمالی
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در پی وقوع حادثه در معدن زغال‌سنگ طبس و جان‌باختن تعدادی از معدن‌کاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در تماس با محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان خراسان‌جنوبی، به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جست‌وجوی مفقودان و درمان مصدومان این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.
ماموریت رئیس ‌مجلس به کمیسیون صنایع و معادن 
برای بررسی علت وقوع حادثه
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در پی وقوع حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس در استان خراسان‌جنوبی، ضمن تسلیت به مردم استان خراسان‌جنوبی، کارگران پرتلاش کشور و خانواد‌های داغ‌دیده، در پیامی نوشت: «وقوع حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس در استان خراسان‌جنوبی که موجب جان‌باختن تعدادی از معدن‌کاران خدوم و کارگران زحمتکش گردید باعث تأثر و تألم شد.
لازم است نهادهای امدادرسان اقدامات درمانی و کمک‌های لازم به مصدومان و آسیب‌دیدگان را انجام داده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و در اسرع وقت گزارش آن را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»
حضور وزرای کشور، صمت و کار در محل حادثه
وزیر صنعت، معدن و تجارت که دیروز در محل حادثه حاضر شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان اظهار داشت: از ابتدای وقوع حادثه استاندار، مسئولان معادن و مدیران در محل حادثه حضور پیدا کرده‌اند و اقداماتی برای خروج جان‌باختگان انجام و موضوع در حال پیگیری است.
معدن متعلق به بخش خصوصی است
سیدمحمد اتابک، ادامه داد: برای رسیدگی به کسانی که در این حادثه مصدوم شدند کمیته‌ای تشکیل شد، همچنین خود شرکت خصوصی که مسئول این معدن بوده نیز در حال پیگیری است. امیدواریم شرایط بهبودی برای کسانی که در این حادثه مصدوم شده‌اند فراهم شود، برای جان‌باختگان و خانواده‌های آنان مسائل مربوط به کفن و دفن و تمام مسائل را دنبال می‌کنیم تا بخشی از تألمات آنها برطرف شود.
وی افزود: کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر‌عهده دارد‌، در دست بررسی است؛ در شرایط پیش‌آمده نیاز است یک گروه کارشناسی، کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.‌ قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال‌‌سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.
اتابک بیان داشت: ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود.
همچنین، اسکندر مؤمنی، وزیر کشور نیز که عازم طبس شده است، درباره حادثه معدن اظهار داشت: براساس اطلاعات اولیه گویا متراکم شدن گاز باعث انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس شده است. 
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به دستور رئیس‌جمهور برای بررسی حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس به این منطقه رفته است.
میدری گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده، گروه‌های ایمنی در معدن به صورت مستمر بررسی‌های خود را انجام می‌دادند و حتی خود معدن هم متخصصان این بخش را داشته است‌.همچنین براساس اطلاعات موجود، در تاریخ ۲۸ مرداد امسال گروهای بازرسی بیرونی از سمت وزارت کار این معدن را بررسی کردند که مشکلی از نظر استاندارهای ایمنی از لحاظ معادن سنتی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه این معدن، یک معدن سنتی است، افزود: این معدن جزو معادن تمام‌مکانیزه نبوده، هرچند در معادن مکانیزه هم حادثه رخ می‌دهد. از سال ۷۶ این اولین حادثه گازگرفتی است که رخ داده و متاسفانه غیرقابل پیش‌بینی بوده است.
بسیج امکانات برای ارائه خدمات
 به مصدومان حادثه معدن طبس
از سوی دیگر، وزیر بهداشت در پی حادثه معدن طبس، به رؤسای سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستور داد تمامی امکانات برای خدمت‌رسانی شایسته به مصدومان این حادثه بسیج و به‌کار گرفته شود.
به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی در تماس با دکتر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور خواستار حضور حداکثری نیروها و ناوگان اورژانس در محل حادثه و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.
وی همچنین در تماس با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اهمیت خدمت‌رسانی شایسته به مصدومان این حادثه، بر آمادگی مراکز درمانی و حضور نیروهای متخصص برای ارائه خدمات درمانی تاکید کرد.
برخورد سازمان بازرسی با ترک فعل‌های احتمالی
در پی حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری به بازرس کل استان خراسان‌جنوبی تاکید کرد که بر نحوه خدمات‌رسانی به مصدومین نظارت کرده و با ترک فعل‌های احتمالی برخورد کند.
دستور دادستان کل کشور برای بررسی علت حادثه 
حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور نیز در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌جنوبی، دستور بررسی و رسیدگی هرچه سریع‌تر این حادثه و ابعاد آن را صادر و اعلام کرد: مقتضی است با تعیین بازپرس ویژه دستور دهند ضمن تسریع در نجات گرفتاران در معدن و رسیدگی به مصدومین به هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی اشخاص حقیقی یا حقوقی با دقت و سرعت رسیدگی و در اولین فرصت پاسخ به دفتر اینجانب ارسال شود. ضمناً موارد این مورد توجه و بررسی قرار گیرد:
1- وضعیت معدن از جهت پروانه بهره‌برداری و زمان اعتبار و جواز تأسیس به همراه مستندات مربوطه مشخص شود. 2- معدن موصوف در زمان حادثه در اختیار فرد حقیقی یا حقوقی بوده و مشخصات به همراه تصویری از اساسنامه مربوطه ارسال گردد. 3- آخرین بازرسی انجام‌شده معدن از ناحیه نهادها و سازمان‌های مسئول در چه تاریخی صورت گرفته و وضعیت چگونه توصیف گردیده است. 4- وضعیت آواربرداری و امدادرسانی توصیف و تعداد فوت‌شدگان حادثه دقیقاً مشخص و چگونگی پوشش بیمه‌ای کارگران معدن موصوف تهیه و ارسال شود.
اعلام سه روز عزای عمومی در خراسان‌جنوبی
نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و استاندار نیز در پی حادثه معدن طبس با صدور پیام تسلیت مشترک، از دوشنبه، دوم مهر به مدت سه روز در استان عزای عمومی اعلام کردند.