kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
در بازدید از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)

پزشکیان: نگاه بسیجی نجات‌دهنده کشور است ما بسیجی هستیم

رئیس‌جمهور اظهار داشت: با کمک مردم و حاکمیت نگاه بسیجی می‌توانیم ظرف مدت یک‌سال کل مدارس لازم در مناطق محروم کشور را ساخته و مهیا کنیم.
 
 
 
 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور پس از بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و نیز حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه، در نشستی با فرماندهان و مسئولان این قرارگاه که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آن حضور داشت، محور فعالیت دولت چهاردهم را هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای اجرای حداکثری سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه عنوان کرد.
وی افزود: اگر قرار است بر اساس هدف اصلی سند چشم‌انداز در منطقه به جایگاه اول برسیم، باید متناسب با همین هدف، پروژه‌ها را با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها، ابزار و مصالح اجرا کنیم تا پاسخگوی نیازهای سال‌ها و دهه‌های آینده کشور باشد و تا زمانی که بازدهی دارد، به‌روز و کارآمد باقی بماند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پروژه‌ها را در کشور باید به شکلی اجرا کنیم که تا چند دهه آینده کارآمد و به‌روز باشند، اظهار داشت: اگر پروژه‌ای را با فناوری، ابزار و مصالح قدیمی اجرا کنیم، وقتی بعد از چند سال صرف زمان و منابع به بهره‌برداری رسید، همان زمان نیز از رده خارج محسوب می‌شود و نمی‌تواند با رقبای منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازد.
وی با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از همه توان کارشناسی و ظرفیت‌های داخلی، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب برتر بین‌المللی را نیز ضروری توصیف و تصریح کرد: امروز رقبا با بهره گرفتن از جدیدترین توانمندی‌ها و کمک گرفتن از موفق‌ترین شرکت‌ها به سرعت در حال پیشرفت هستند و ما نیز باید به شکل مقتضی با اعزام متخصصان و کارشناسان به خارج از کشور برای فراگرفتن آخرین دستاوردهای فناورانه یا به خدمت گرفتن متخصصان و مجموعه‌های مسلط به این فناوری‌ها و توانمندی‌ها، با سرعت و قوت مسیر تحقق اهداف سند چشم‌انداز را طی کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار داشت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.
باید با کمک مجموعه‌های کارشناسی 
راهکارهای رفع مشکلات را طراحی و آغاز کنیم
پزشکیان خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به‌گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم از همه ظرفیت‌ها و توان کارشناسی کشور از جمله توان فنی و مهندسی ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای حل مشکلات بهره خواهد گرفت، گفت: باید با کمک مجموعه‌های کارشناسی و عملیاتی راهکارهای رفع مشکلات را طراحی و اجرای آنها را آغاز کنیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع تحریم‌های گسترده علیه کشور و تلاش دشمنان برای محدود کردن تعاملات بین‌المللی کشورمان، افزود: ما 15 همسایه داریم که مشتاق توسعه همکاری با ما هستند، دولت چهاردهم نیز برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی کشور به‌خصوص با کشورهای همسایه برنامه دارد و با بهره‌گیری از کمک و توانمندی‌های مجموعه‌هایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) که ظرفیت خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارند، این روابط را تحکیم و تقویت خواهیم کرد.
دشمن به امید زمین‌گیر کردن کشور 
نظام تحریم‌ها را علیه ایران طراحی و اجرا کرد
پزشکیان با قدردانی از همه تلاش‌هایی که در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف کشور انجام شده است، اظهار داشت: دشمن به امید زمین‌گیر کردن کشور نظام تحریم‌ها را علیه ایران طراحی و اجرا کرد، اما این تلاش‌های مجموعه‌هایی مثل شما است که کشور را سرپا نگه داشته است.
وی تاکید کرد که راه نجات کشور احیا و تکیه به روحیه جهادی و بسیجی واقعی همچون سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همان روحیه و مجاهدتی است که جنگ را اداره کرد و ادامه داد: اگر از آبادانی و ساختن کشور غفلت کنیم یا از روش‌های ناکارآمد برای این منظور استفاده کنیم، بیش از پیش از روند پیشرفت عقب می‌مانیم و این عقب‌ماندگی باعث می‌شود که فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و منابع ما در منطقه و جهان از دست برود. ادامه مسیر با همین روند فعلی نتیجه‌بخش نخواهد بود و باید نگاه‌ها و روندها را اصلاح کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید از همه توانمند‌ی‌ها و ظرفیت‌های کشور و نیز افراد توانمند متعهد به اجرای اسناد بالادستی فارغ از انتساب آنها به گروه‌ها و جناح‌ها بهره بگیریم، تصریح کرد: اگر بین ما و کشورهای منطقه فاصله زیادی ایجاد شود، جبران این فاصله کار سختی خواهد بود. نباید به بهانه‌های واهی خودمان را از توان و ظرفیت افراد توانمند محروم کنیم.
ضرورت برگزاری جلسات مشترک
میان نیروی مقاومت بسیج و سازمان برنامه و بودجه
پزشکیان همچنین بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک میان نیروی مقاومت بسیج و سازمان برنامه و بودجه برای برنامه‌ریزی جهت اتخاذ راهکارهای جهادی برای حل هر چه سریع‌تر مشکل مدارس در مناطق محروم تاکید کرد و افزود: با کمک مردم و حاکمیت نگاه بسیجی می‌توانیم ظرف مدت یک‌سال کل مدارس لازم در مناطق محروم کشور را ساخته و مهیا کنیم.
گفتنی است، رئیس‌جمهور در جریان این بازدید از فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در بخش‌های دانش و پژوهش، صنعت، معدن، راه، راه‌آهن و مترو، راه و شهرسازی، آب و نیرو، بنادر و سازه‌های ساحلی، نفت، گاز و پتروشیمی، عملیات دریایی و فراساحلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و آبزی‌پروری (امنیت غذایی)، مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی و نیز فعالیت‌های زیربنایی برون‌مرزی دیدن کرد و با توضیحات کارشناسان و مسئولان بخش‌های مختلف از جزئیات پروژه‌ها و اقدامات در دست اجرای این مجموعه مطلع شد.
همچنین در مرکز فرماندهی و پایش این مجموعه با محل اجرای 15 پروژه بزرگ زیربنایی به شکل مستقیم ارتباط ویدئویی برقرار شد و مسئولان و دست‌اندرکاران پروژه‌ها آخرین وضعیت آنها را تشریح کردند.
پالایشگاه مهر خلیج‌فارس، پروژه آبرسانی به زاهدان از دشت تهلاب، پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان، سکوی A13  پارس جنوبی، پروژه‌های کشتی‌سازی و تاسیسات دریایی جزیره صدرا در بوشهر، فولاد بافت2، تونل انتقال آب کانی‌سیب، خط 2 مترو تبریز، پالایشگاه NGL3200، پروژه آب ارس، سد نرماب، جاده جلفا-آق‌بند، مصلای امام خمینی تهران، پروژه فاضلاب اهواز و خط 3 مترو مشهد 15 پروژه از مجموع 370 پروژه در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) بودند که در این مراسم گزارشی از آخرین وضعیت آنها به رئیس‌جمهور ارائه شد.
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دارای 7 هلدینگ است که متناظر با وزارتخانه‌های کشور در 46 رشته تخصصی مشغول اجرای پروژه‌های زیربنایی، زیرساختی و عمرانی هستند.
حضور رئیس‌جمهور در دافوس
و دیدار با فرماندهان ارتش
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه با فرماندهان ارتش دیدار کرد.
در این بازدید که با حضور فرمانده کل ارتش انجام شد، بخش‌هایی از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قدرت پهپادی، اشراف اطلاعاتی، خودکفایی، آمادگی‌های عملیاتی و حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و آب‌های بین‌المللی در قالب مستند به رئیس‌جمهور ارائه شد.
در این بازدید امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با خیر مقدم به دکتر پزشکیان، مهم‌ترین راهبردهای ارتش در ارتقای اقتدار ملی را تشریح کرد.
همچنین امیر سرتیپ حسین ولیوند، فرمانده دانشگاه فرمانده دافوس ارتش، گزارشی را از مهم‌ترین فعالیت‌های نقش‌آفرین و تعیین‌کننده این دانشگاه در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن و رفع نیازهای آموزشی ارتش و نیروهای مسلح متناسب با تهدیدات روز ارائه کرد.
در این برنامه، فرماندهان نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوائی و دریایی ارتش، بخشی از اقدامات راهبردی، عملیاتی، خودکفایی و آموزشی را
ارائه کردند.
بازدید از مرکز بازی جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و همچنین حضور در کلاس‌های درس این دانشگاه از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در ارتش بود.
فرزندان شهید سرهنگ ابوالفضل محقق نژاد، از شهدای مدافع سلامت ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با ذکر دل‌نوشته‌ای به رئیس‌جمهور خوش‌آمد گفتند.
پزشکیان و امیر سرلشکر موسوی در ابتدای ورود به دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.