kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹

«عملیات اربعین» حزب‌الله و تحول میدانی جنگ غزه (یادداشت روز)

 
 
«عملیات اربعین» حزب‌الله لبنان چهار هفته پس از شهادت «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد مقاومت یک «عملیات ویژه» از نوع خود به حساب می‌آید چرا که روی مراکز اطلاعاتی و امنیتی رژیم غاصب تمرکز داشت. رژیم صهیونیستی نهم مرداد‌ماه با شلیک به ساختمانی در بیروت جنوبی چند شهروند لبنانی از جمله فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله را به شهادت رساند. حزب‌الله نزدیک به یک ماه ارتش متجاوز و سازمان‌های عریض و طویل اطلاعاتی اسرائیل را در وضع آماده‌باش قرار داد و از این طریق هزینه زیادی به رژیم جنایتکار و تروریست تحمیل کرد و در نهایت در روز اربعین امام حسین علیه‌السلام با هجوم سنگین و کم‌سابقه، 11 مرکز مهم اطلاعاتی، مخابراتی و جاسوسی رژیم غاصب از جمله یگان ویژه 8200 آن را مورد حمله قرار داد. قبل از هر چیز، این عملیات اسرائیل را تحقیر کرد چرا که حزب‌الله در این عملیات سنگین، برترین وجه نظامی ـ امنیتی رژیم را بدون آنکه با مانع اساسی مواجه شود، مورد هجوم قرار داد. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد؛
1ـ عملیات حزب‌الله در صبحگاهان روز اربعین حسینی (ع) با بهره‌گیری از فضای معنوی و رمزگونه این روز صورت گرفت. شلیک حدود 340 فروند موشک کاتیوشا یعنی استفاده از ده‌ها قبضه شلیک موشک‌، به همراه استفاده از صدها پهپاد تهاجمی، خود یک مانور مهم به‌حساب می‌آید و این ضمن آنکه قدرت بالای حزب‌الله به نمایش گذاشت، اسرائیل را به شدت تحقیر کرد؛ تا جایی که دستگاه دروغ رژیم غاصب دست به کار شد تا وانمود کند همه موشک‌ها و پهپادها را یا قبل از شلیک و یا قبل از آنکه به مقصد برسند، منهدم کرده و عملاً بر آنچه قرار بود بر سرش نازل شود، فایق آمده است! اما هم اظهارات «یواف گالانت» وزیر جنگ و هم اظهارات «یسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه آنکه ساعتی پس از عملیات رعدآسای حزب‌الله بیان شده‌اند، این دروغ را برملا نمود؛ وزیر جنگ رژیم با وحشت از ادامه شلیک موشک‌هایی که حزب‌الله آن را طی بیانیه رسمی، صرفاً مرحله اول عملیات انتقامی خود خوانده بود، از آمادگی اسرائیل برای صلح با حزب‌الله خبر داد و وزیر امور خارجه آن اعلام کرد ایران و حزب‌الله در حال خفه کردن اسرائیل هستند. عملیات تهاجمی حزب‌الله نه‌تنها اسرائیل را در بهت فرو برد بلکه از این‌رو که مهم‌ترین مراکز اطلاعاتی و جاسوسی آن و به‌ویژه یگان اسم و رسم‌دار 8200 مورد حمله قرار گرفته بود، در وحشت کامل قرار داد. 
2ـ حزب‌الله اگرچه این عملیات را به نام ابومحسن فؤاد شکر گره زد اما واقعیت آن است که این عملیات در جهت حمایت از فلسطینی‌ها و به‌خصوص مردم و رزمندگان و گردان‌های حماس و جهاد اسلامی و بقیه گردان‌های غزه انجام گرفته بود و از این‌رو همه گروه‌های فلسطینی بلافاصله پس از شروع حملات حزب‌الله، آن را تحسین کردند. حزب‌الله لبنان با این عملیات غیرت مسلمانان و عرب‌ها را به نفع فلسطین وارد فضای پرنشاط و هیجانی کرد. این عملیات قوت قلب مردمی شد که طی حدود 11 ماه گذشته در فضای بی‌عملی اکثر کشورهای عربی، زیر فشار شدید قرار داشتند. عملیات حزب‌الله روی دولت‌های عربی هم تأثیرات خود را برجای گذاشت. فشار این دولت‌ها از جمله مصر و اردن بر رژیم غاصب برای پذیرش آتش‌بس در جنگ غزه از جمله آنها بود. حزب‌الله در کشوری به اندازه لبنان که در مقیاس با اکثر کشورهای عربی، کوچک به‌حساب می‌آید، حجت را بر این کشورها به‌خصوص مصر و اردن تمام کرده و هرگونه بهانه‌جویی برای بی‌عملی را از آنان گرفته است. از این‌رو کمک روانی که این عملیات به ساکنان غزه کرد، بیش از تأثیر بسیار زیاد خود موشک‌ها بر رژیم جنایتکار بود. به همین دلیل یک مقام اسرائیلی اعلام کرد سیدحسن نصرالله علیه صهیونیست‌ها دست به عملیات روانی زده و درصدد تغییر فضا برآمده است. با کمال تأسف بعضی افراد، توانایی کشورهای عربی برای کمک به فلسطین و متوقف کردن جنگ را نمی‌بینند و در مقابل، کشوری کوچک که 11 ماه زیر حملات اسرائیل بوده، ولی پا پس نکشیده را زیر فشار قرار می‌دهند. حزب‌الله در این صحنه سخاوتمندانه و شجاعانه از حداکثر توانایی ممکن خود برای کمک به غزه استفاده کرده و در این راه مرزها را کنار گذاشته است و حال باید مصری‌ها و اردنی‌ها و بقیه دولت‌های عربی به افکار عمومی اعراب پاسخ دهند که از ارتش‌های پرطمطراق و مرزهای طولانی خود به نفع مظلومان عرب غزه چه کرده‌اند؟ 
3ـ حزب‌الله در این عملیات به‌طور هوشمندانه وارد صحنه درگیری شده است. از یک‌طرف انتخاب مراکز جاسوسی، راداری و اطلاعاتی رژیم بسیار هوشمندانه صورت گرفته است. اینها درواقع مهم‌‌ترین دژهای جنایتکاران اسرائیلی هستند که طراحی، آماده‌سازی و اجرای عملیات‌های تروریستی علیه فلسطینی‌ها، لبنانی‌ها، سوری‌ها و بقیه کشورهای منطقه به عهده داشته‌اند و تاج آن یگان 8200 می‌باشد که با داشتن اختیارات ویژه دست به هر جنایتی زده است. حال همین یگان و ده مرکز دیگر جاسوسی و راداری مورد حمله حزب‌الله قرار گرفته‌اند، در حالی که مأموریت اول سیستم‌های چندلایه دفاعی اسرائیل که ده‌ها میلیارد دلار صرف آنها شده است، حافظت از این مراکز حساس در برابر حملات موشکی و پهپادی بوده است. عبور موشک‌ها و پهپادها از این سامانه‌های چندلایه اعتماد به نفس ارتش رژیم و ساکنان غاصب فلسطین را از بین برده است. هجوم غاصبان به فرودگاه بن‌گوریون، ساعتی پس از آغاز عملیات حزب‌الله نمونه‌ای از فروریختن این اعتماد می‌باشد. 
نکته دیگر در هوشمندی حزب‌الله این است که نقاط شلیک موشک‌ها و نقاط راه‌اندازی پهپادها را از چشم سیستم‌های اطلاعاتی رژیم و کشورهای عضو ناتو و به‌خصوص آمریکا مخفی کرد و این برای یک گروه که کشور را در اختیار ندارد، کار بسیار پیچیده و دشواری بود که حزب‌الله از پس آن برآمد. به همین جهت اسرائیل برای آنکه پاسخی به داخل بدهد و جو ذهنی آنان را آرام کند، مدعی شد قبضه‌های موشک را قبل از فعال شدن منهدم کرده است و این در حالی است که تصاویر شلیک‌ها و اذعان شبکه‌های تلویزیونی اسرائیلی مخالف بنیامین نتانیاهو، رسوایی دیگری برای اسرائیل در پی داشت تا جایی که رسانه‌های آن نوشتند در خصوص این عملیات بیش از بیانیه ارتش به بیانیه‌های حزب‌الله و سخنان سیدحسن نصرالله اعتماد دارند. 
یک نکته دیگر در هوشمندی حزب‌الله و ناکامی ارتش اسرائیل، جابه‌جایی‌های سامانه‌های آفندی و مهمات حزب‌الله در مناطق مختلف لبنان بود که این هم زیر چشمان نافذ سیستم‌های فوق پیشرفته اطلاعاتی و جاسوسی رژیم و شرکاء آن صورت گرفت. رژیم اسرائیل با اعتماد به بانک اطلاعات سرویس امنیتی خود، به مناطق مختلف در بعلبک و استان‌های صور و جبل حمله کرد اما بعد متوجه شد اطلاعات سرویس اطلاعات ارتش، سوخته بوده است! حزب‌الله عملیات پیچیده جابه‌جایی ده‌ها نقطه نگهداری مهمات و قبضه‌های شلیک را در زمانی انجام داد که فرمانده رشید عملیاتی آن، فؤاد شکر به شهادت رسیده بود و این خود یک مانور به حساب می‌آید. مانوری که نشان می‌دهد شهادت سرداران، حزب‌الله را به زانو درنمی‌آورد و به توان و تحرک عملیاتی و طراحی آن آسیب نمی‌زند. 
4ـ عملیات هجومی روز اربعین حزب‌الله و موفقیت بالای آن راه را برای عملیات‌های بعدی مقاومت لبنان، ایران، یمن و عراق هموار کرد و درواقع اسرائیل را از مخفی‌گاه خارج و در موقعیت آشکار قرار داد. این عملیات، ایران، یمن، حزب‌الله و عراق را در وضعیت چک جمع‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی خود قرار داد و سبب رفع ابهامات آنها گردید. 
عملیات حزب‌الله درواقع نقطه آغاز و افتتاح انواعی از عملیات‌های تهاجمی علیه اسرائیل خواهد بود و دقیقاً به همین دلیل ندای لزوم برقراری آتش‌بس در جنگ غزه از غرب و شرق بلند شد و نتانیاهو علی‌رغم پافشاری و لجاجت‌های قبلی، اعلام کرد نقاطی از محور نتساریم که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و نقاطی از محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) که محل قطع و وصل ارتباط غزه با جهان خارج است را ترک می‌کند ـ که البته به این سخنان اعتمادی نیست. 
عملیات هجومی حزب‌الله آن‌قدر اثر داشت که بشاراسد در جریان اقتتاح مجلس جدید سوریه، برای اولین‌بار اعلام کرد کشورش از روش مقاومت برای دفاع از خود و به‌دست آوردن آنچه از دست رفته است، استفاده می‌کند و سیدحسن نصرالله گفت ممکن است حزب‌الله این‌بار دست به یورش علیه اسرائیل بزند که اشاره آشکاری به عملیات زمینی علیه اسرائیل داشت. شاید از همین رو بود که ارتش اسرائیل برای ترساندن حزب‌الله ‌تانک‌های خود را به روستای عیتاالشعب نزدیک کرد. به هر حال این تحولات نشان می‌‌دهد صحنه جنگ، بعد از 11 ماه ممکن است با شگفتانه‌هایی مواجه شود که به هیچ وجه به نفع رژیم غاصب و پشتیبانی‌کنندگان آن نیست.
 سعدالله زارعی