kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان 

«وفاق ملی» به‌کارگیری زاویه‌دارها نیست

با آغاز فعالیت اجرائی دولت جدید و شروع انتصابات و تغییر مسئولین میانی دولت، شائبه به‌کارگیری افراد زاویه‌دار در بدنه وزارتخانه‌ها، شعار وفاق مورد نظر رئیس‌جمهور را خدشه‌دار خواهد کرد.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
دولت چهاردهم هفته پیش با رای اعتماد و حسن برخورد حداکثری و تمام و کمال مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد.
مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر چهارشنبه در اولین جلسه هیئت دولت چهاردهم با بیان اینکه برای انتخاب و انتصاب مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرائی شاخص‌هایی تدوین خواهد شد و کمیته‌هایی مسئول تطبیق توانمندی افراد معرفی شده برای مسئولیت‌های مختلف با این شاخص‌ها و ارزیابی تعهد آنها به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه خواهند بود، افزود: افراد معرفی شده برای معاونت‌ها و مدیریت بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرائی فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب، صرفا بر اساس توانمندی، شایستگی و تعهد به اجرای اسناد کلان انتخاب و منصوب می‌شوند و انتخاب مدیران به هیچ وجه 
بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها یا جناح‌ها انجام نخواهد شد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه وزرا نسبت به تغییر افراد تا زمان شناسایی افراد شایسته، باتجربه و توانمند عجله نکنند، اظهار داشت: ما نیاز به بهره‌گیری از نخبگان و کارشناسان در بستر وحدت و انسجام داریم؛ ما نیاز به اعتماد جامعه داریم و مردم بر اساس رفتار کلیت دولت در این انتخاب‌ها و گزینش افراد به ما اعتماد می‌کنند یا بی‌اعتماد می‌شوند.
به عقیده بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران علوم مدیریت، سیاستگذاری و حکمرانی، تاثیر بدنه مدیران میانی در موفقیت یا ناکارآمدی دولت، شاید بسیار بیشتر از مدیران ارشد آن دولت باشد.
این تایید پزشکیان در کنار شعار وفاق ملی مورد اشاره و تاکید وی، در روزهای اول امیدواری‌ها را به عدم دخالت رانت‌های جناحی، سیاسی و زدوبندهای پشت پرده در انتصابات و چینش مدیران میانی دولت چهاردهم بیشتر کرده است.
در این میان برخی شنیده‌ها و گزارش‌های حاکی از این است که در تعدادی از وزارتخانه‌ها، انتصابات برخلاف مشی رئیس‌جمهور به‌سرعت و به دور از گزینش و شناسایی درست صورت گرفته است.
این انتصابات بیش از اینکه نوید روزهای روشن و پر از موفقیت را برای دولت پزشکیان به همراه داشته باشد، خاطره بد ملت از 8 سال ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت روحانی را به اذهان ملت متبادر
می‌سازد.
 انتصاباتی که به سرعت و در اولین روزهای فعالیت وزرا صورت گرفته است این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که متاسفانه نه‌تنها شایسته‌سالاری در وزارتخانه‌ها معیار انتصابات قرار نگرفته که بعضا شائبه زدوبند‌های سیاسی و همچنین منافع جناحی جایگزین اصل کارآمدی و بررسی کارنامه افراد در انتصابات اخیر بوده است.
رئیس‌جمهور در حالی معیار انتصابات در دولت چهاردهم را سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه هفتم توسعه معرفی می‌کند که انتصابات سیاسی درست در نقطه مقابل اتکا و اعتقاد کارگزاران دولت چهاردهم به اسناد بالادستی و اهداف کلی نظام جمهوری اسلامی 
است.
رئیس جمهور محترم بیش از هر فرد دیگری به این نکته آگاهی دارد که انتصاب افراد زاویه‌دار و افرادی که سوابق مطلوبی در جایگاه های شغلی قبلی خود و یا در بزنگاه های سیاسی کشور ندارند، نه‌تنها هیچ کمکی به روند توسعه کشور و موفقیت دولت نخواهد کرد، که می‌تواند با بحران‌آفرینی‌های این افراد دولت را از کارویژه‌های اصلی خود دور و درگیر حاشیه‌های بی‌مورد و مضر کند.
بدون شک وفاق ملی مدنظر رئیس‌جمهور که با حسن نیت متقابل مجلس شورای اسلامی رو‌به‌رو شده است، با انتصاب افرادی که کارآمدی لازم را نداشته و یا در کارنامه خود خیانت و ضربه به وفاق ملی در سالیان و دهه‌های گذشته را نشان داده‌اند، محقق نخواهد شد.
وفاق ملی درست در نقطه مقابل انتظارات و خواسته‌های جناحی افرادی است که رئیس‌جمهور را برای تمکین به خواسته‌هایشان در طی دو ماه اخیر تحت فشار قرار داده و بدون هیچ نقش و تاثیر خاصی در پیروزی پزشکیان اکنون به دنبال سهم‌خواهی از او هستند.
سهم‌خواهان با شدت بیشتری نسبت به زمانی که اسامی وزرای پیشنهادی در دست تهیه بود، به دنبال تصاحب دولت و کانالیزه کردن پزشکیان و ایجاد زمینه‌های فشار بیشتر به وی به واسطه حضور در مناصب کلیدی دستگاه‌های اجرائی
هستند.
اکنون در آغازین روزهای دولت چهاردهم بیش از همه‌، شخص رئیس‌جمهور باید با ایستادگی و برخورد با انتصابات نابجا، خارج از عرف و شائبه‌دار، باب بحران‌آفرینی‌های بعدی در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و توسعه دارد را ببندد.