kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲

تبریک به رئیس‌جمهور و گلایه‌ای برادرانه (نکته)

 
 
۱- دیروز مجلس شورای اسلامی به تمامی وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم کشورمان رای اعتماد داد. این موفقیت را به جناب پزشکیان تبریک می‌گوئیم، اگرچه همچنان بر این باوریم که برخی از وزیران پیشنهادی از شرایط لازم برای حضور در مسئولیت بلند‌پایه وزارت برخوردار نبوده‌اند ولی بدیهی است که اکنون در جایگاه قانونی وزارت قرار دارند و دفاع از این جایگاه وظیفه قانونی همگان است. اما، در این وجیزه سخن دیگری در میان است. 
۲- جناب پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس و پیش از آن نیز به تلویح و گاه به تصریح فرموده بودند که در انتخاب تمامی وزرا با رهبر معظم انقلاب «‌هماهنگی‌» شده است! این ادعای ایشان بلافاصله به دستاویز و بهانه‌ای برای دشمنان تابلودار نظام تبدیل شد که با استناد به اظهارات آقای پزشکیان، مردم‌سالاری و جایگاه مجلس و حتی اختیارات رئیس‌جمهور را در جمهوری اسلامی ایران به زیر بکشند! در این باره اشاره به چند نمونه مستند از میان ده‌ها نمونه مشابه دیگر، به وضوح نشان می‌دهد که رئيس جمهور محترم در بیان سخنان یاد شده، دچار خطا در برداشت و یا اشتباه در بیان شده‌اند. بخوانید؛
۳- تابستان سال ۱۳۹۶ و در انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، یکی از کانال‌های خبری ادعا کرد «‌تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب انتخاب شده‌اند»! این ادعا نیز مانند سخنان دیروز آقای پزشکیان، بلافاصله با استقبال رسانه‌های بیگانه رو‌به‌رو شد و با استناد به خبر مورد اشاره (بازهم مانند این‌بار‌) جایگاه مجلس و مردم‌سالاری و اختیارات رئيس جمهور را به چالش کشیدند! تا آنجا که دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در واکنش به آن ادعای خلاف، اعلام کرد: «‌رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است. درخصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چرا که انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت درخصوص حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند، و درخصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمی‌کنند‌»‌.
۴- به عنوان یک نمونه مشابه دیگر می‌توان به تبلیغات گسترده‌ای اشاره کرد که در آن از موافقت رهبر معظم انقلاب با برجام و نظارت بر ریز مذاکرات خبر می‌دادند! آن هنگام، حضرت آقا در دیدار جمعی از دانشجویان فرمودند: 
«‌یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را می‌فهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است، شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب می‌شود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفه‌ رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفه‌ رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیده‌ ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا می‌کند، آنجا چرا، وارد می‌شویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم‌» و چند نمونه دیگر که ادعاهای مطرح شده را به صراحت نفی می‌کند.
۵- رهبر معظم انقلاب -‌31 تیرماه امسال- در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از برشمردن ۱۲ ویژگی لازم برای وزیران، به وظیفه و رسالت مشترک رئيس جمهور و مجلس در انتخاب و تأیید وزیران اشاره کرده و گفتند: 
«هم رئیس‌جمهور منتخب و هم مجلس باید این معیارها را رعایت کنند چرا که یک مسئولیت مشترک در انتخاب مسئولان کشور دارند‌». بنابر‌این اگر همان‌گونه که جناب پزشکیان ادعا کرده‌اند، تمامی وزرا با هماهنگی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده‌اند، به یقین حضرت ایشان بر نقش و رسالت مجلس در رای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی تاکید نمی‌ورزیدند. آیا معتقدید با وجود تاکید جنابعالی بر هماهنگی همه وزرا با رهبری، آن عده از نمایندگان که دیروز به اعتبارنامه برخی از وزرا رای منفی داده‌اند، خدای نخواسته از نظر حضرت آقا عدول کرده‌اند؟!
۶- جناب آقای پزشکیان، ادعای غیر‌واقعی دیروز جنابعالی همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود با استقبال گسترده دشمنان قسم‌خورده نظام روبه‌رو شده است و از آنجا که امروزه جنابعالی رئیس‌جمهور همه مردم و تابلوی تمامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید، انتظار آن است که اظهارات مورد اشاره دیروز خود را تصحیح بفرمایید و راه را بر سوءاستفاده دشمنان سد کرده و آنان را مانند همیشه ناکام بگذارید.
حسین شریعتمداری