kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
با ده‌ها موشک و پهپاد 

نفتکش و پایگاه‌های راهبردی اسرائیل هدف قرار گرفتند

وقتی انصارالله یمن کشتیِ با پرچم یونان را که راهیِ سرزمین‌های اشغالی بود، با قایق و موشک مورد هدف قرار می‌داد، حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد پایگاه‌های مهم رژیم آپارتاید اسرائیل را در هم کوبیدیم.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
تا وقتی جبهه غزه گشوده است، عملیات شاخه‌های متعدد مقاومت نیز ادامه دارد. دیروز ابتدا خبر آمد که سازمان تجارت دریایی انگلیس اعلام کرده: «گزارشی را درباره یک حادثه در ۷۷ مایلی غرب الحدیده در یمن دریافت کردیم.» ساعاتی بعد، خبرگزاری رویترز گزارش فوق را این‌گونه تکمیل کرد که نفتکش یونانی «سونیون» در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته است. رویترز به نقل از وزارت کشتیرانی یونان اعلام کرد که نفتکش Sounion که با پرچم یونان در دریای سرخ حضور داشت، با توجه به حمله دو قایق و هدف قرار گرفتن توسط چند پرتابه، توان حرکت را از دست داده است. طبق این گزارش، این نفتکش در نزدیکی بندر الحدیده یمن هدف قرار گرفته شده و خدمه آن درحال ارزیابی خسارت وارد شده هستند.
گفتنی است، ۹ ماه حضور نیروی دریایی آمریکا و همپیمانان آن در دریای سرخ برای نجات محاصره دریایی خفه‌کننده رژیم صهیونیستی توسط نیروهای مسلح یمن نه تنها موفقیتی برای آن‌ها به همراه نداشته است، بلکه فرار ناوهایشان از منطقه از ترس هدف قرار گرفتن توسط نیروهای یمن نشان داده است که راهبرد «بازدارندگی» آمریکا شکست خورده و به عبارت دیگر عصر ناوهای هواپیمابر گران قیمت به سرآمده است؛ موضوعی که رسانه‌های معتبر آمریکایی نیز به آن اذعان کرده‌اند.
حمله سنگین به مراکز مهم
شبکه المیادین اما بامداد چهارشنبه گزارش داد که همزمان با پرواز هواپیماهای جنگی رژیم آپارتاید اسرائیل، صدای چند انفجار در بقاع در شرق لبنان شنیده شده است. حملات اسرائیل به بقاع، مناطقی در نزدیکی شهرک‌های بودای، سرعین و النبی شیث را هدف قرار داده است و دست‌کم ۱۰ تن در این حملات زخمی شده‌اند. برخی منابع هم از شهادت ۴ تن در این حملات خبر داده‌اند. اما ساعاتی از این جنایت نگذشته بود که حزب‌الله جواب سختی به صهیونیست‌ها داد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شلیک بیش از ۶۰ راکت از سوی لبنان به منطقه «کتسرین» در مرکز بلندی‌های جولان اشغالی خبر دادند. براساس گزارش شبکه خبری المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند دست‌کم پنج تن در پی حملات حزب‌الله به «کتسرین» زخمی شده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از وقوع آتش‌سوزی پس از حمله حزب‌الله به جولان اشغالی است. رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد برخی راکت‌ها به چندین ساختمان در شهرک «کتسرین» اصابت کرده و شماری از خیابان‌ها و مسیرها در جولان بسته شده است. این حملات موشکی حزب‌الله لبنان باعث راه افتادن آتش سوزی‌های گسترده در منطقه کتسرین شده است. رسانه‌ها گزارش دادند که دست کم هفت تیم آتش‌نشانی برای خاموش کردن این آتش‌سوزی به منطقه اعزام شده‌اند.
منابع خبری صبح روز چهارشنبه از هدف قرار دادن محل تردد نظامیان رژیم صهیونیستی در اطراف پادگان «زرعیت» خبر دادند. مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از نظارت بر نظامیان رژیم صهیونیستی و رصد گروهی از نیروهای این رژیم هنگام حضورشان در اطراف پادگان «زرعیت» مجاهدان مقاومت اسلامی آن‌ها را هدف حملات راکتی خود قرار دادند. مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت قهرمانانه آن‌ها و همچنین در پاسخ به حملات دشمن صهیونیستی به روستاهای جنوبی و منازل به‌ویژه در شهرک «بیت لیف»، مجاهدان ما پایگاه «حدب یارون» را مستقیما هدف قرار دادند.
نیروهای حزب‌الله لبنان از صبح دیروز در واکنش به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه خاک این کشور چندین عملیات کوبنده علیه مواضع اشغالگران انجام دادند. نیروهای لبنانی در یکی از این عملیات‌ها، پایگاه لجستیک و استراتژیک تسنوبار (یا صنوبر) ۶۵۱ را در ۲ نوبت هدف قرار دادند. این پایگاه با سامانه گنبد آهنین محافظت می‌شد اما سامانه مذکور نتوانست مانع این حملات شود. پایگاه مذکور در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و در ۱۸ کیلومتری مرزهای لبنان قرار دارد. تسنوبار محل استقرار نیروهای پیاده نظام دشمن و مرکز تجهیزات توپخانه‌ای وابسته به یگان منطقه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی است.
همچنین در بیانیه حزب‌الله آمده است: «در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن و در واکنش به حمله دشمن صهیونیست به منطقه بقاع، رزمندگان مقاومت اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ آگوست ۲۰۲۴ حمله پهپادی گسترده‌ای به مقر نظامیان رژیم صهیونیستی در پایگاه عمیعاد در الجلیل انجام دادند و مراکز فرماندهی و مراکز استقرار افسران و نظامیان این رژیم را به دقت هدف قرار دادند.»
حیفا لرزید
خبر دیگر آنکه شبکه خبری قدس روز چهارشنبه گزارش کرد صدای یک انفجار قوی در شهر حیفا شنیده شده است و ماهیت این انفجار در حال بررسی است. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است. ۸ مرداد نیز رسانه‌های عبری از شنیده شدن صدای انفجار در شهر حیفای اشغالی خبر داده بودند.
اسرائیل واقعاً حزب‌الله را می‌ترساند؟
رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به سابقه درگیری‌های گذشته میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، این پرسش را مطرح کرد که آیا رژیم اشغالگر می‌تواند با حمله‌ای تمام‌عیار به مواضع حزب‌الله، در برابر این گروه یک قدرت بازدارندگی ایجاد کند؟ به گزارش فارن پالیسی، مرز لبنان و اراضی اشغالی یکی از پرتنش‌ترین مرزهای جهان است. حتی وقتی چوپان‌های یکی از طرفین از مرز عبور می‌کند، احتمال وقوع درگیری میان رژیم صهیونیستی و لبنان افزایش می‌یابد و همه می‌دانند که کوچک‌ترین درگیری در مرز می‌تواند به جنگی تمام‌عیار منجر شود.
ترس از وقوع چنین جنگی این روزها بسیار محسوس است و برخی از کشورهای غربی نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند تا برای تخلیه شهروندان خود آماده ‌باشند. بسیاری از کشورها نیز به شهروندان خود گفته‌اند تا زمانی که پروازها در جریان هستند، این مناطق را ترک کنند. بااین‌حال، نشریه آمریکایی در این گزارش به رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد که اگر قصد دارد حزب‌الله را مهار کند، جنگ، راه مناسبی نیست. برخی استدلال می‌کنند که موضع رژیم صهیونیستی در مسئله حزب‌الله قبل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در بهترین حالت قرار داشت، زیرا تنش‌ها کم بود و در لبنان هم مشکلات داخلی وجود داشت. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمله به مواضع حزب‌الله در لبنان، نیروهای این گروه را به مناطق دیگری از این کشور منتقل کند تا تنش‌های اجتماعی در لبنان افزایش یافته و با افزایش مخالفان حزب‌الله در لبنان، تل‌آویو در داخل این کشور طرفدارانی پیدا کند.
حمله مقاومت عراق به ایلات
اما خبر دیگر آنکه «مقاومت اسلامی عراق» بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که در ادامه حمایت از عملیات «طوفان الاقصی» با استفاده از پهپاد به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی در بندر اشغالی «ایلات» حمله کرده است. در این بیانیه ضمن تاکید بر تداوم عملیات علیه رژیم صهیونیستی، تاکید شده است که حمله در حمایت از مردم نوار غزه در برابر نسل‌کشی صهیونیست‌ها انجام شده است.