kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
عیادت نماینده رهبر انقلاب از مجروحان در بیمارستان

واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی در یزد ۲۸ کشته و21 مصدوم بر جا گذاشت

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل زائران پاکستانی در محور دهشیر، ٢٨ نفر جان‌باختند.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، محمد عشقی اظهار داشت: ساعت ۲۱:۵۴ شامگاه سه‌شنبه ۳۰ مردادماه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل زائران پاکستانی که قصد عزیمت به کربلای معلی را داشت، به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان اعلام شد. این اتوبوس در جاده دهشیر- میدان امام خمینی-رو‌به‌روی پاسگاه دهشیر از مسیر خود منحرف و پس از برخورد با دیوار اداره آموزش‌وپرورش دهشیر، واژگون شده بود.
عشقی افزود: بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر به محل حادثه اعزام و از ٢١ مصدوم حادثه، ۷ نفر به بیمارستان شهرستان تفت و ۱۴ نفر به بیمارستان ابرکوه انتقال یافتند و ۲۸ نفر از مسافران نیز در دم جان‌باختند. پیکر فوتی‌های این حادثه که در اتوبوس گیر افتاده بودند، توسط نجاتگران هلال‌احمر و با استفاده از ست‌های نجات، رهاسازی و تحویل عوامل ذی‌ربط شد.
وی ادامه داد: ٩ تیم امدادی هلال‌احمر از شهرستان‌های ابرکوه، تفت، یزد و اشکذر با پنج آمبولانس و دو خودرو نجات و دو خودرو کمک‌دار و بیش از ۳۰ نجاتگر در صحنه حادثه حضور داشته و مشغول امدادرسانی و رهاسازی پیکرها بودند.
 جزئیات واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به واژگونی مرگبار اتوبوس حامل زائران پاکستانی در جاده دهشیر یزد، جزئیات این حادثه را تشریح کرد.
سردار تیمور حسینی با بیان اینکه اتوبوس حادثه‌دیده حامل زائران پاکستانی، مدل ۲۰۱۹ بود، به ایسنا گفت: دقایقی پس از این حادثه امدادگران و تیمی از عوامل پلیس راه در محل حاضر شدند. بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس راهور نشان می‌هد که علت اصلی واژگونی این اتوبوس نقص فنی در سیستم ترمز و شیب زیاد محور موجب از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده و وقوع این حادثه شده است.
وی با بیان اینکه این اتوبوس از مرزهای شرقی کشور وارد شده و در حال حرکت به سمت مرزهای غربی و کشور عراق بود، افزود: پیگیری‌های تخصصی پلیس در این خصوص در حال انجام است. پلیس ایران به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوید اما باز هم از تمامی رانندگان می‌خواهیم که به نکات ایمنی از جمله رعایت سرعت مطمئنه، توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، نگهداری از وسیله نقلیه، استراحت کافی و استفاده از کمربند ایمنی توجه ویژه داشته باشند. تمام مسافران اتوبوس باید کمربند ایمنی خود را ببندند.
 هشدار درباره خطرات ناشی از تصادف
 اتوبوس‌های پاکستانی 
همچنین فرمانده پلیس راهور کشور با ابراز نگرانی از افزایش تصادفات جاده‌ای ناشی از ورود اتوبوس‌های حامل زائران خارجی به خصوص پاکستانی به کشور، خواستار اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از وقوع این حوادث شد.
سردار حسینی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه این موضوع هر سال قبل از شروع مراسم اربعین مورد توجه پلیس راهور قرار دارد؛ تاکید کرد: تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های پاکستانی به دلایل متعددی از جمله فرمان راست بودن، حمل بار اضافی، عدم ثبت در سامانه «سپهتن» و عدم شناسایی پلاک توسط دوربین‌های جاده‌ای، خطرات جدی برای رانندگان و سایر کاربران جاده ایجاد می‌کنند. این اتوبوس‌ها معمولاً فرسوده هستند و رانندگان آنها نیز مهارت کافی ندارند که همین امر منجر به افزایش تصادفات و تلفات جانی می‌شود. پلیس راهور هر سال اعتراض خود را به این وضعیت اعلام می‌کند اما تاکنون این مشکل حل
 نشده است.
رئیس پلیس راهور افزود: حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی در جاده یزد، بار دیگر این نگرانی‌ها را تشدید کرده است. در این حادثه دلخراش، ده‌ها نفر جان‌باختند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.
وی بیان داشت: پیشنهاد برای حل این معضل، انتقال زائران پاکستانی تا مرز کشور خود و سپس استفاده از اتوبوس‌های ایمن برای ادامه مسیر تا مرز چذابه است.
 عیادت نماینده رهبر انقلاب از مجروحان 
در بیمارستان
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد روز چهارشنبه با حضور در بیمارستان شهید بهشتی تفت از مصدومان حادثه اتوبوس زائران پاکستانی عیادت و از نزدیک در جریان روند درمان مصدومان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمدرضا ناصری با تشکر از کادر درمان بیمارستان تفت و سایر بیمارستان‌هایی که مصدومان حادثه اتوبوس زائران پاکستانی اربعین به آنجا انتقال یافته‌اند، گفت: تمام تلاش خود را برای بهبود مصدومان به کار گیرید.
وی با تسلیت این حادثه به مردم پاکستان و ایران و تمامی زائران اربعین و رساندن سلام و پیام رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: از شنیدن این خبر و فوت ۲۸ نفر و زخمی شدن عده‌ای دیگر بسیار متأثر شدم.
امام جمعه یزد افزود: با حضور در بیمارستان و عیادت از مصدومان این حادثه به آنها اطمینان خاطر می‌دهیم که هر کاری لازم باشد برای بهبود آنها انجام خواهد شد.