kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
در چهارمین روز بررسی کابینه دولت چهاردهم انجام شد

بررسی صلاحیت وزرای کشور، میراث فرهنگی و نفت در صحن علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزرای کشور، میراث فرهنگی و  نفت  پرداختند.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی که صبح شنبه- ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت صبح سه شنبه-۳۰ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت اسکندر مؤمنی ، وزیر پیشنهادی کشور پرداختند.
در ابتدای این جلسه، ولی‌الله بیاتی ضمن قرائت گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره وزیر پیشنهادی کشور از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های  اسکندر مؤمنی خبر داد.
همچنین ابراهیم رضایی از نظر مساعد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.
از طرف کمیسیون عمران، نیز عبدالجلال ایری با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت با پیشنهاد تصدی اسکندر مؤمنی برای پست وزارت کشور خبر داد.
«مؤمنی» به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند
مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در موضع مخالفت از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کرده و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید.
«مؤمنی» در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت کند
حمیدرضا گودرزی، نماینده مردم الیگودرز نیز  با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.
مؤمنی تخصص‌های مورد نیاز وزارت کشور را ندارد
همچنین محمد باقری، نماینده بناب در مجلس با بیان اینکه آقای مؤمنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد، گفت: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.
کارنامه مؤمنی مثبت است
عباس صوفی، نماینده فامنین و همدان با اعلام موافقت با مؤمنی و با بیان اینکه کارنامه مؤمنی مثبت است، افزود: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 
رئیس‌جمهور بهترین گزینه را 
برای وزارت کشور معرفی کرد
محمد میرزایی، نماینده مردم میاندوآب نیز با بیان اینکه بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مؤمنی  بیانگر آن است که رئیس‌جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند،‌ تصریح کرد: وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.
مؤمنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد
نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات هم با بیان این‌که وزیر پیشنهادی کشور برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد گفت که از جمله برنامه‌های مؤمنی در بحث اتباع است.
مؤمنی رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد
همچنین حسن‌هاشمی، نماینده بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی کشور رویکردی تعاملی، اقناعی و مشارکتی به مسائل دارد که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، افزود: آقای مؤمنی تمامی ویژگی‌هایی که رهبری به عنوان ملاک و شاخص برای رای اعتماد فرمودند، را دارند.
برنامه هفتم توسعه مبنای عملکرد ما 
در وزارت کشور خواهد بود
در ادامه این جلسه،‌ اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود، افزود: می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس‌جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند.
در ابتدای این جلسه، احمد راستینه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون کمیسیون فرهنگی را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور قرائت کرد و گفت که این کمیسیون با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد. از طرف دیگر، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.
«صالحی‌امیری» برنامه مشخصی 
برای عشایر و گردشگری ندارد
حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی نماینده چادگان، فریدن و فریدون‌شهر در موضع مخالفت با بیان اینکه وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی ندارد، گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند.
پرونده مربوط به فتنه ۸۸ صالحی امیری اجرا نشده است
همچنین علی خضریان، نماینده مردم تهران گفت که صالحی امیری وزیر پیشنهادی گردشگری براساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند.
صالحی امیری به سؤالات تخصصی ما پاسخ نداد
روح الله نجابت، نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه سؤالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم پاسخی برای آن نگرفتم افزود: ایشان صادقانه گفتند کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ام و خیلی اطلاعی ندارم. برای میراث فرهنگی و به کارگیری ظرفیت‌های مردمی 
برای احیای میراث فرهنگی و... سؤالاتی از ایشان پرسیدم و پاسخی نگرفتم.
چطور ما باید به کسی که جلوی رأی
 ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم؟
ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان نیز  با طرح این پرسش که «چگونه به کسی که در انتخابات ۸۸ جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، رای بدهیم؟» ادامه داد: فتنه‌گران به خاطر لطمه‌ای  که اینها در سال ۸۸ به کشور وارد کردند اولاً ساختارهای این کشور را زیر سؤال بردند، شورای نگهبان، دستگاه قضائی، مجلس  و بخش‌های مختلفی را زیر سؤال بردند و جلوی رای مردم و جلوی مشارکت ۸۵ میلیونی مردم و جلوی ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند ایستادند. این‌ها گناه نابخشودنی است. چطور ما باید به کسی که جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم؟
صالحی امیری به مرز پختگی 
و بالندگی رسیده است
حمیدرضا کاظمی،  نماینده پلدختر و معمولان با اعلام موافقت و با بیان اینکه آقایی صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه، و علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.
صالحی امیری همواره 
به دنبال وفاق ملی بوده است
همچنین زهرا خدادادی، نماینده ملکان گفت: دکتر صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است که این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند. او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند. 
اقدامات شایسته «صالحی‌امیری» را 
نباید زیر سؤال برد
جهانبخش قلاوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس هم تصریح کرد: آقای صالحی امیری در سال‌های مدیریتش در خوزستان اقدامات شایسته‌ای کرده که نباید آن را زیر سؤال ببریم؛ دفاع از نیروها و اقداماتشان در مرزها موضوع ملی است.
صالحی امیری 
یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است
عبدالوحید فیاضی، نماینده محمود آباد و نور با بیان اینکه آقای امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی و یک لیدر است، گفت: می‌توان اصول اندیشه‌های او را به عنوان یک مدیر راهبردی در آثارش مشاهده کرد چراکه سال‌های سال است که در جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کرده و تازه به میدان نیامده است.
همچنین در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس‌مجلس از توزیع برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس بدون داشتن مجوز از هیئت‌رئیسه مجلس انتقاد کرد که گفته می‌شود محتوای این برگه مطالبی درباره صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی بوده است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نیز به بررسی صلاحیت محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت پرداختند. در ابتدای این جلسه، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس‌نظر کمیسیون متبوع خود را درباره وزیر پیشنهادی نفت قرائت کرد.
همچنین زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.
پاک‌نژاد وزیر پزشکیان باشد 
نه گوش به فرمان افراد دیگری
اسماعیل حسینی، نماینده مردم شیراز در مخالفت و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوزه نفت گفت که آقای پاک‌نژاد انتظار می‌رود که شما در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشید نه گوش به فرمان افرادی از بیرون.
وزیر نفت رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت را اصلاح کند
همچنین ‌هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی رو‌به‌رو گردد. جناب آقای پاک‌نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.
پاک‌نژاد در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرائی بودن خود را نشان داده است
غلامرضا توکل شوریجه، نماینده مردم سروستان نیز در موافقت و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در سخنانی به عنوان موافق با تاکید بر اهمیت وزارت نفت در کابینه دولت گفت: وزارت نفت وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران عزیز محسوب می‌شود. وزارتخانه‌ای است که نبض ضربان اقتصاد ایران وابسته به آن است. مهندس پاک نژاد فردی مؤمن و مقید است و به عمل ثابت کرده که در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرائی بودن خود را نشان داده است.
پاک‌نژاد متعلق به خانواده صنعت نفت است
اسفندیار عبداللهی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی هم در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در اظهاراتی به عنوان موافق با بیان اینکه آقای پاک‌نژاد را شخصیتی شایسته برای وزارت نفت می‌دانم، اظهار کرد: آقای پاک نژاد شخصیتی برای همین زمانه است و تحصیلات ممتازی در دانشگاه تهران و امیرکبیر دارد؛ او متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیرسیاسی و پلکانی طی کرده است. مهندس پاک‌نژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی 
طی کرده است.
پاک‌نژاد از صنعت نفت شناخت کامل دارد
امید نصیبی، نماینده ممسنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان موافق محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود؛ لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.
نماینده ممسنی در مجلس پاک‌نژاد را فردی با شناخت کامل از صنعت نفت دانست و گفت: پاک‌نژاد می‌تواند با مدیریتش ظرفیت تولید را ارتقا دهد و خسارات را جبران کند.
حضور پاک نژاد در وزارت نفت 
نگرانی‌ها را برطرف می‌کند
عزت‌الله حبیب زاده، نماینده مردم جلفا و مرند در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: بنده با شناخت کاملی که از برادر عزیزمان دکتر پاک‌نژاد دارم درخصوص مدیریت این وزارتخانه راهبردی جای نگرانی نخواهد بود. دکتر پاک‌نژاد فردی است از دهه ۷۰ تمام روز و شب در وزارتخانه مهمی همچون نفت در سطوح مختلف مدیریت به این کشور و مردم خدمت کرده است و در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و به گواه همکاران نفتی خود حدود دو ماه در کنار همکاران خود ماند.
صنعت نفت ما بالنده و استوار است
محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت نیز در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شود.
وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می‌شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه‌ها و تحریم‌ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است. 
پزشکیان: تلاش می‌کنیم تا زبان و نگاه مشترک برای تحقق برنامه‌ها در دولت و مجلس ایجاد کنیم
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در حاشیه حضور خود در مجلس شورای اسلامی درباره اولین برنامه اجرائی دولت، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه و عملیات هر وزارتخانه را استخراج کرده و ما را خیلی جلو انداخته است. ما چارچوب این برنامه‌ها را در اختیار وزرا قرار می‌دهیم تا پیگیر این مسئولیت‌های خود باشند و برنامه عملیاتی برای آنچه قانون برنامه هفتم توسعه مشخص کرده را بنویسند.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا زبان و نگاه مشترک برای تحقق آن برنامه‌ها در دولت و بین دولت و مجلس ایجاد کنیم. امیدوارم در حد توان خود به تعهداتمان عمل کنیم و مجلس هم کمک کار ماست و ما همان راهی که گفتیم را ادامه می‌دهیم.
رئیس‌جمهور در پیش‌بینی خود از رای مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: امیدوارم مجلس به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهد. ما انکار نمی‌کنیم که بی‌عیب هستیم، بلکه ما هم دارای عیب هستیم اما اگر با هم باشیم می‌توانیم خیلی از موانع را از پیش رو برداریم اما اگر با اختلاف جلو برویم، قوی هم باشیم مشکل پیدا می‌کنیم.
محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: تعامل مجلس و دولت که ان شاءالله همین طور تداوم پیدا کند، شبیه دوران دفاع مقدس است یعنی همان فرهنگ جهادی بدون تشریفات است. تا الان که تشریفات بین دولت و مجلس حذف بوده است و امیدوارم در چهار سال آینده همین‌گونه 
باشد.