در مراسم رونمایی از آلبوم ردیف آوازی تعزیه تاکید شد
لزوم راهاندازی رشته تعزیه در دانشگاهها(اخبار ادبی و هنری)
آیین رونمایی از نخستین آلبوم ردیف آواز تعزیه، با حضور گروهی از اهالی هنرهای آئینی در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، داوود فتحعلی بیگی، پژوهشگر هنرهای آئینی در این مراسم با تاکید بر لزوم توجه به هنرهای آیینی و ملی گفت: لازم است در دانشگاه، رشتهای مختص هنرهای ایرانی مثل تعزیه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ذوق ظریف و سلیم ایرانی یک هنر بینظیر را با عنوان تعزیه خلق کرد، هشدار داد: طی دو دهه اخیر تعزیه در معرض آسیبهای مختلف قرار گرفته است.
مهدی امیرفروغی، پژوهشگر ادبیات نیز در این مراسم گفت: تعزیه مرکز الحان و نغمات موسیقی ایرانی بود. اگر مداحان، تعزیهخوانان و روضهخوانها نبودند اثری از موسیقی ملی ما نبود. همان طور که هنرهای نمایشی ما مدیون تعزیه است. همچنانکه تعزیه کانون محبت و توجه به اهل بیت است.
سعید بیابانکی، شاعری که اجرای این مراسم را هم برعهده داشت، بیان کرد: در هیچ جای جهان نمیتوان هنری نظیر تعزیه را یافت که اینگونه ترکیبی از شعر، موسیقی، حرکت و رنگ باشد. واقعا جای یک رشته برای این هنر در دانشگاه خالی است. احمد رمضی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در این مراسم با بیان اینکه آلبوم ردیف، آوازی تعزیه اثری راهگشا برای همه هنرمندان است، اظهار داشت: هر کدام از این گوشهها گنجی هستند که نه فقط هنرمندان تعزیه هستند بلکه همه افراد در عرصههای سرود، شعرهای آیینی، حتی مداحان عزیز میتوانند از آن استفاده کنند.
سیدمحسن هاشمی، شبیهخوان و خواننده آلبوم ردیف آوازی تعزیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جای یک منبع برای اهالی تعزیه خالی بود، گفت: تدوین این آلبوم، کار بسیار سختی به نظر میرسید، چون مثل یک مرجع یا دایرهًْالمعارف است، اما استادی گفت که عاشق اهل بیت نمیترسد. این تلنگری شد تا کار ضبط را شروع کنم. وی با بیان اینکه این آلبوم، حدود ۲۵۰ گوشه آوازی تعزیه را دربر میگیرد، تأکید کرد: این اثر، به طور کامل خوانش آواز تعزیه است، نه آوای موسیقی و سعی کردیم به تعزیه وفادار باشیم؛ حتی گوشههای غریب که الان در تعزیه کمتر استفاده میشود را هم در این آلبوم آوردم.