kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

اخبار ویژه

 
 
بی انصافی و حمله به پزشکیان را چه کسی استارت زد؟
«گويي هواداران دولت جديد از تركيب كابينه شوكه شدند و عده‌اي باشدت به انتقاد و اعتراض پرداختند و بعضا از دايره انصاف خارج شدند».
این تحلیل را روزنامه اعتماد منتشر کرده و افزود: «معرفي كابينه چهاردهم بلوايي در فضاي سياسي و مجازي ايجاد كرد و تا آنجا پيش رفت كه معاون راهبردي رئيس‌جمهور را تا استعفا كشاند. علت اصلي ايجاد اين وضعيت اميدها و انتظارات فراواني است كه به كابينه آقاي پزشكيان بسته شده، گويي خيل هواداران دولت جديد ازتركيب كابينه شوكه شدند و عده‌اي با شدت به انتقاد و اعتراض پرداختند و بعضا از دايره انصاف خارج شدند.
ابتدا بايد عنوان كنيم كه جناب دكتر پزشكيان ظاهرا هنوز رخت رياست جمهور برتن نكرده و در اين قامت ظاهر نمي‌شود! اگرهمين كابينه را با هماهنگي سياسيون همراه و حامي خود و توجيه افكار عمومي معرفي مي‌كرد قطعا در ناباوري‌ها و اعجاب‌ها اثر مي‌گذاشت و بازتابي تا به اين حد منفي به بار نمي‌آورد. رئيس‌جمهور و حلقه پيراموني‌اش ناچار بايد از قدرت مانور زيادي برخوردار باشند و امكان تعامل سريع و همه‌جانبه با افكار عمومي را داشته، حتي متوجه اثرگذاري كوچك‌ترين حاشيه‌ها هم باشند.
معلوم نيست كابينه معرفي شده تا چه حد انتخاب شخص رئيس‌جمهور بوده و تا چه حد تحت تاثير محدوديت‌ها و ملاحظه‌ها وتنگناهاي سياسي است؟ ظاهرا وي حتي براي معرفي همكاران خود به توجيه حاميان اصلي خويش هم نپرداخته است و از انواع موضع‌گيري‌ها چنين بر مي‌آيد كه حاميان هم با وجود وقوف برمحدوديت‌هاي رئيس‌جمهور انتظار چنين چينشي را نداشته‌اند. 
آقاي پزشكيان به درستي اعلام كرده بود كه براي دعوا نيامده و براين اساس به نظر نمي‌رسد كسي براي گزينش كابينه مطلوب طالب اصطكاك وي با اركان حاكميت باشد، لذا گام اول را مي‌شد با اطمينان و وقار و پذيرش نسبي عمومي برداشت و از هم‌اكنون زاويه‌اي ايجاد نكردكه امكان بازشدن بي‌انتهايش وجود داشته باشد. به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور محترم هنوز برپيچيدگي‌هاي تو در توي ساحت سياسي كشور مسلط نشده و معادلات ذهني‌اش بيش از آنكه ناظر به واقعيت‌هاي هزار لايه موجود باشد مألوف بر فضاي علمي ذهني خود است.
به هرحال هنوز جامعه در انتظار بسر مي‌برد تا از زبان رئيس‌جمهور علت چينش يك كابينه ناهمگون را بشنود و اگر از چنين كابينه‌اي انتظار ايجاد وفاق دارد، مختصات وفاق مورد نظرش چيست؟ آقاي پزشكيان بيش از هر رئيس‌جمهور ديگر نيازمند حمايت مردم و خصوصا اصلاح‌طلبان است. مخالفان آقاي پزشكيان ثابت كرده‌اند كه هم انگيزه و هم توان مخالفت و كارشكني را دارند و اگر لازم باشد تا ايجاد بحران دركشور گام بر‌مي‌دارند. اين معنا به صورت نگران‌كننده‌اي ناهمگون بودن هيات كابينه را محل سؤال قرار مي‌دهد و توجيه سياسيون و افكار عمومي را طلب مي‌كند. بااين همه تجربه عمل اصلاح‌طلبان نشان داده كه آقاي پزشكيان همچنان مي‌تواند روي عهد و حمايت آنها حساب باز كند ولي كيفيت و عمق اين حمايت به تعامل شخص ايشان هم بستگي خواهد داشت».
روزنامه اعتماد عمدا به روی خود نیاورده که استارت اعتراض و هوچیگری علیه رئیس‌جمهور و بد اخلاقی و بی‌انصافی را نه حامیان کف خیابان و رسانه بلکه محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری و معاون راهبردی استارت زد. در واقع در کارنامه بی‌اخلاقی‌های ظریف این مورد هم ثبت شد که حاضر است برای خنک کردن دل خود و همچنین کتمان منع قانونی خویش برای تصدی مشاغل حساس، پای رئیس‌جمهور را هم وسط بکشد و پشت فضاسازی علیه ترکیب کابینه پنهان شود.
ثانیا بیش از60 تا 70 درصد کابینه، پیشنهاد شورای راهبری اصلاح‌طلبان است و 30 تا 40 درصد باقی مانده را آقای پزشکیان شخصا انتخاب کرده که گویا مرتکب گناه کبیره شده و از آقا بالاسر‌ها و پدرخواندگان جبهه اصلاحات اجازه نگرفته است!
ثالثاً اصلاح‌طلبان افراطی برادری‌شان را با امثال خاتمی و روحانی و‌ هاشمی و عارف به هنگام هو کردن و توهین و تحقیر یکایک آنها اثبات کرده‌اند و نیازی به یادآوری آن خاطره عبرت‌آموز نیست.
رابعا بر خلاف فضاسازی درباره تعیین برخی وزرا در جاهای دیگر و تحمیل آنها به رئیس‌جمهور، آقای قائم پناه دیروز درباره گزینه وزارت کشور خبر داد که سردار اسکندر مؤمنی انتخاب خود آقای پزشکیان است. معاون اجرائی رئیس‌جمهور در این باره اظهار کرد: «دکتر پزشکیان گفتند خودم دکتر مؤمنی را انتخاب  و با جمیع جهات دیدم بهتر از گزینه‌های دیگری است و این وزیر من خواهد بود نه وزیر شخص دیگری برای من کار خواهد کرد نه برای شخص دیگری این نکته خیلی مهم است برخلاف چیزی که دوستان دارند مطرح می‌کنند. بنابراین یکی از وزیرهایی که دکتر پزشکیان شخصاً انتخاب کرد دکتر مؤمنی بود. مؤمنی از پذیرفتن مسئولیت اکراه داشت. از ایشان انکار و از ما اصرار که باید بیایی. گفتم بیا کمک کن پزشکیان دستش را دراز کرده است».
 
 
شیطنت و القای اختلاف میان نمایندگان انقلابی برای تأیید وزرای فاقد صلاحیت!
در حالی که بررسی صلاحیت‌های سیاسی و تخصصی یکایک وزیران پیشنهادی، مسئولیت همه نمایندگان مجلس به ویژه همه نمایندگان منسوب به جبهه انقلاب است، رسانه‌های زنجیره‌ای سعی می‌کنند با برجسته‌سازی اختلافات پیش انتخاباتی در اردوگاه انقلاب، مخالفت با وزیران فاقد صلاحیت را به جبهه پایداری تقلیل دهند! و این در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس از آنها خواستند دوازده ویژگی مهم را در وزرای پیشنهادی احراز کنند.
در این زمینه خبرآنلاین در تحلیلی خلاف واقع و القایی مدعی شد: افراد نزدیک به قالیباف در حال حمایت از کل کابینه هستند اما نقشه جبهه پایداری رأی نیاوردن 3 تا 4 وزیر پیشنهادی است(!)
در حالی که در میان مخالفان برخی وزرای پیشنهادی اسامی نمایندگان متعددی از فهرست انتخاباتی شانا (حامیان قالیباف) هم دیده می‌شود، خبرآنلاین نوشت: یک نماینده موافق کابینه پیشنهادی پزشکیان می‌گوید صحبت‌های روز گذشته نمایندگان تندرو که با کابینه و برنامه‌های پزشکیان اعلام موافقت می‌کردند، در حقیقت استراتژی آنها بود چرا که آنها با کلیات کابینه و برنامه‌های پزشکیان موافق بودند، پزشکیان برنامه‌های خودش را نگفت بلکه سیاست‌های کلی نظام و رهبری را گفت، که با این موارد موافقت کردند. خبرآنلاین افزود: همزمان با اعلام لیست وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان به مجلس، برخی از نمایندگان متعلق به جریان تندرو در فضای مجازی مدعی شدند که ۳ الی ۴ وزیر پیشنهادی پزشکیان از مجلس رأی اعتماد نخواهند گرفت. اما فضای روز گذشته مجلس با حضور پزشکیان و وزرای پیشنهادی پیام دیگری را می‌رساند، چه آنکه حتی برخی چهره‌های پرچم‌دار در مخالفت با جریان اصلاح‌طلب و فعال در ستادهای انتخاباتی رقبای پزشکیان، از تریبون مجلس موافقت خود را با برنامه‌های دولت پزشکیان اعلام کردند. تحت تاثیر این فضا حتی برخی مدعی شدند که لیست ۱۹ نفره پزشکیان یکدست رأی اعتماد از مجلس می‌گیرد و نیاز نیست پزشکیان مجدداً برای معرفی افراد جدید به مجلس برود.
احمد فاطمی، نماینده موافق کابینه پزشکیان و عضو فراکسیون مستقلین به خبرگزاری خبرآنلاین گفت این اعلام موافقت تندورها یک  استراتژی است و در بر همان پاشنه انداختن برخی وزرا می‌چرخد. من همچنان معتقد هستم که جبهه پایداری و جریان تندرو در مجلس تلاش می‌کند که ۳،۴ تا از وزرای نزدیک به اصلاح‌طلبان و تفکر پزشکیان را بیندازد. کما اینکه همه مخالفین امروز کابینه پیشنهادی همگی از جبهه پایداری هستند. اینها می‌خواهند به دلیل مباحث سیاسی همتی و ظفرقندی از مجلس رأی اعتماد نگیرند، منتها از نظر نمایندگان دو نفر از وزرا از لحاظ فنی مشکل دارند، نه سیاسی، که عبارتند از وزیر نفت و وزیر راه.
فاطمی درباره تحت فشار قرار دادن  قالیباف توسط جبهه پایداری در جریان جلسه رأی اعتماد تصریح کرد: خیر، امروز در مجلس ۳ طیف حضور دارند یک طیف مستقلین و اصلاح‌طلبان هستند که حدود ۱۰۵، ۱۱۰ عضو دارند، حدود ۷۰ نفر هم در طیف جبهه پایداری قرار دارند و مابقی هم تقریبا نواصولگرایان هستند. در واقع کسانی هستند که بین طیف اصلاح‌طلبی و جبهه پایداری قرار دارند، لذا امکان دارد تعدادی از این افراد با جبهه پایداری همراهی کنند و برخی به سمت جبهه مستقلین بروند.
نماینده مردم بابل در مورد اینکه بنابراین ممکن است که نمایندگان رأی ناپلئونی به وزرای پیشنهادی بدهند، اظهار کرد: بله، مجلس به برخی از وزرای پیشنهادی رأی ناپلئونی می‌دهد.
وی با اشاره به نقش مدیریت قالیباف در جلسات رأی اعتماد یادآور شد: قالیباف به عنوان رئیس‌ مجلس بالاخره اثرگذار هست و بر روی طیفی از نواصولگرایان اثر دارد اما در مجلس هرکس رأی خود را می‌دهد. منتها من شنیدم برخی از افراد نزدیک به قالیباف درحال حمایت از کلیت کابینه هستند. اما در مقابل جبهه پایداری و برخی از نواصولگرایان عزم خود را جزم کردند که اعضای کابینه مخصوصاً اعضای مؤثر مانند همتی را از کابینه بیندازند.
 
 
مقامات بلند پایه اسرائیل در فهرست انتقامی ایران و حزب‌الله
سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار دادند جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله ممکن است مقامات بلندپایه اسرائیل را به تلافی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس و عضو فرماندهی حزب‌الله، ترور کنند.
وب‌سایت اسرائیلی «وای نت» گزارش داد: مقامات ارشد ‏سرویس‌های امنیتی روز پنجشنبه به وزرای اسرائیل هشدار داده‌اند که حمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله گروه نیابتی‌اش به اسرائیل ممکن است به شکل ترور شخصیت‌های بلندپایه انجام شود.
بر اساس این گزارش، مقامات به کابینه امنیتی اسرائیل گفته‌اند که حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به جای پرتاب راکت و پهپاد، پاسخ کشته شدن فواد شکر در بیروت و اسماعیل هنیه در تهران را با هدف قرار دادن وزرا، نمایندگان مجلس، افسران ارتش اسرائیل و یا مقامات ارشد شین بت یا موساد بدهند.
بر اساس این گزارش، گمانه‌زنی‌ها بر این است که تهران با هدف قرار دادن اشخاصی که با اعضای آژانس امنیتی موساد اسرائیل همکاری داشته‌اند، انتقام بگیرد.
پیش از این، روزنامه انگلیس «گاردین» نوشته بود: ایران ممکن است به جای حمله به اسرائیل، اشخاصی را که معتقد است مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران هستند، هدف قرار دهد.
بر اساس این گزارش، گمانه‌زنی‌ها بر این است که تهران با هدف قرار دادن اشخاصی که با اعضای آژانس امنیتی موساد اسرائیل همکاری داشته‌اند، انتقام بگیرد.
 
 
اگر وزارتخانه‌ها با هم در تضاد باشند چرخ اقتصاد نمی‌چرخد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی گفت: این که وزارتخانه‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر در تضاد نباشند حائز اهمیت است و اگر وزارتخانه‌ها با هم در تضاد باشند، چرخ اقتصاد کشور نمی‌چرخد؛ انتظار می‌رود آقای پزشکیان، وزرای امور خارجه، کشاورزی، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را (در صورت عدم دریافت رأی اعتماد) به شکلی انتخاب کند که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
علی قنبری نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم درباره وزارت اقتصاد و نامزدی عبدالناصر همتی برای این وزارت به فرارو گفت: « تجربه ایشان در حوزه پولی و بانکی و حضور ایشان در سمت رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند تاثیر مثبتی روی تصمیم‌گیری‌های ایشان برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد. اما فارغ از بحث تجربه، با توجه به این که آقای همتی در فضای مجازی و به ویژه شبکه اجتماعی ایکس به طور ویژه درباره نرخ ارز صحبت می‌کردند و انتقاداتی گسترده هم به سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم وارد می‌کردند، این انتظار از ایشان وجود دارد که در صورت دریافت کارت سبز مجلس و ورود به کابینه دولت چهاردهم در حوزه بحران‌های ارزی و کنترل نقدینگی کشور، اقدامات بسیار ویژه‌ای را 
ترتیب دهند.»
وی افزود: «این که وزارتخانه‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر در تضاد نباشند حائز اهمیت است و اگر وزارتخانه‌ها با هم در تضاد باشند، چرخ اقتصاد کشور نمی‌چرخد؛ بنابراین انتظار می‌رود آقای پزشکیان، وزرای امور خارجه، کشاورزی، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را (در صورت عدم دریافت رأی اعتماد) به شکلی انتخاب کند که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. اگر قرار باشد وزرا با یکدیگر سازگاری نداشته باشند، که اصلا اقتصاد ما هیچ تغییر و تحولی را تجربه نخواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد انتظاراتی که از دولت چهاردهم داریم محقق شود. درست است که انتخاب برخی اعضای کابینه از سوی فعالان سیاسی و مطالبه‌گران با پرسش‌ها و انتقاداتی جدی همراه شد، اما اکنون وقت تنش نیست و همه در کنار هم باید به ایرانی آبادتر بیندیشیم.