kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

بی انصافی و حمله به پزشکیان را چه کسی استارت زد؟(خبر ویژه)

 
 
«گويي هواداران دولت جديد از تركيب كابينه شوكه شدند و عده‌اي باشدت به انتقاد و اعتراض پرداختند و بعضا از دايره انصاف خارج شدند».
این تحلیل را روزنامه اعتماد منتشر کرده و افزود: «معرفي كابينه چهاردهم بلوايي در فضاي سياسي و مجازي ايجاد كرد و تا آنجا پيش رفت كه معاون راهبردي رئيس‌جمهور را تا استعفا كشاند. علت اصلي ايجاد اين وضعيت اميدها و انتظارات فراواني است كه به كابينه آقاي پزشكيان بسته شده، گويي خيل هواداران دولت جديد ازتركيب كابينه شوكه شدند و عده‌اي با شدت به انتقاد و اعتراض پرداختند و بعضا از دايره انصاف خارج شدند.
ابتدا بايد عنوان كنيم كه جناب دكتر پزشكيان ظاهرا هنوز رخت رياست جمهور برتن نكرده و در اين قامت ظاهر نمي‌شود! اگرهمين كابينه را با هماهنگي سياسيون همراه و حامي خود و توجيه افكار عمومي معرفي مي‌كرد قطعا در ناباوري‌ها و اعجاب‌ها اثر مي‌گذاشت و بازتابي تا به اين حد منفي به بار نمي‌آورد. رئيس‌جمهور و حلقه پيراموني‌اش ناچار بايد از قدرت مانور زيادي برخوردار باشند و امكان تعامل سريع و همه‌جانبه با افكار عمومي را داشته، حتي متوجه اثرگذاري كوچك‌ترين حاشيه‌ها هم باشند.
معلوم نيست كابينه معرفي شده تا چه حد انتخاب شخص رئيس‌جمهور بوده و تا چه حد تحت تاثير محدوديت‌ها و ملاحظه‌ها وتنگناهاي سياسي است؟ ظاهرا وي حتي براي معرفي همكاران خود به توجيه حاميان اصلي خويش هم نپرداخته است و از انواع موضع‌گيري‌ها چنين بر مي‌آيد كه حاميان هم با وجود وقوف برمحدوديت‌هاي رئيس‌جمهور انتظار چنين چينشي را نداشته‌اند. 
آقاي پزشكيان به درستي اعلام كرده بود كه براي دعوا نيامده و براين اساس به نظر نمي‌رسد كسي براي گزينش كابينه مطلوب طالب اصطكاك وي با اركان حاكميت باشد، لذا گام اول را مي‌شد با اطمينان و وقار و پذيرش نسبي عمومي برداشت و از هم‌اكنون زاويه‌اي ايجاد نكردكه امكان بازشدن بي‌انتهايش وجود داشته باشد. به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور محترم هنوز برپيچيدگي‌هاي تو در توي ساحت سياسي كشور مسلط نشده و معادلات ذهني‌اش بيش از آنكه ناظر به واقعيت‌هاي هزار لايه موجود باشد مألوف بر فضاي علمي ذهني خود است.
به هرحال هنوز جامعه در انتظار بسر مي‌برد تا از زبان رئيس‌جمهور علت چينش يك كابينه ناهمگون را بشنود و اگر از چنين كابينه‌اي انتظار ايجاد وفاق دارد، مختصات وفاق مورد نظرش چيست؟ آقاي پزشكيان بيش از هر رئيس‌جمهور ديگر نيازمند حمايت مردم و خصوصا اصلاح‌طلبان است. مخالفان آقاي پزشكيان ثابت كرده‌اند كه هم انگيزه و هم توان مخالفت و كارشكني را دارند و اگر لازم باشد تا ايجاد بحران دركشور گام بر‌مي‌دارند. اين معنا به صورت نگران‌كننده‌اي ناهمگون بودن هيات كابينه را محل سؤال قرار مي‌دهد و توجيه سياسيون و افكار عمومي را طلب مي‌كند. بااين همه تجربه عمل اصلاح‌طلبان نشان داده كه آقاي پزشكيان همچنان مي‌تواند روي عهد و حمايت آنها حساب باز كند ولي كيفيت و عمق اين حمايت به تعامل شخص ايشان هم بستگي خواهد داشت».
روزنامه اعتماد عمدا به روی خود نیاورده که استارت اعتراض و هوچیگری علیه رئیس‌جمهور و بد اخلاقی و بی‌انصافی را نه حامیان کف خیابان و رسانه بلکه محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری و معاون راهبردی استارت زد. در واقع در کارنامه بی‌اخلاقی‌های ظریف این مورد هم ثبت شد که حاضر است برای خنک کردن دل خود و همچنین کتمان منع قانونی خویش برای تصدی مشاغل حساس، پای رئیس‌جمهور را هم وسط بکشد و پشت فضاسازی علیه ترکیب کابینه پنهان شود.
ثانیا بیش از60 تا 70 درصد کابینه، پیشنهاد شورای راهبری اصلاح‌طلبان است و 30 تا 40 درصد باقی مانده را آقای پزشکیان شخصا انتخاب کرده که گویا مرتکب گناه کبیره شده و از آقا بالاسر‌ها و پدرخواندگان جبهه اصلاحات اجازه نگرفته است!
ثالثاً اصلاح‌طلبان افراطی برادری‌شان را با امثال خاتمی و روحانی و‌ هاشمی و عارف به هنگام هو کردن و توهین و تحقیر یکایک آنها اثبات کرده‌اند و نیازی به یادآوری آن خاطره عبرت‌آموز نیست.
رابعا بر خلاف فضاسازی درباره تعیین برخی وزرا در جاهای دیگر و تحمیل آنها به رئیس‌جمهور، آقای قائم پناه دیروز درباره گزینه وزارت کشور خبر داد که سردار اسکندر مؤمنی انتخاب خود آقای پزشکیان است. معاون اجرائی رئیس‌جمهور در این باره اظهار کرد: «دکتر پزشکیان گفتند خودم دکتر مؤمنی را انتخاب  و با جمیع جهات دیدم بهتر از گزینه‌های دیگری است و این وزیر من خواهد بود نه وزیر شخص دیگری برای من کار خواهد کرد نه برای شخص دیگری این نکته خیلی مهم است برخلاف چیزی که دوستان دارند مطرح می‌کنند. بنابراین یکی از وزیرهایی که دکتر پزشکیان شخصاً انتخاب کرد دکتر مؤمنی بود. مؤمنی از پذیرفتن مسئولیت اکراه داشت. از ایشان انکار و از ما اصرار که باید بیایی. گفتم بیا کمک کن پزشکیان دستش را دراز کرده است».