کد خبر: ۲۹۴۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
رئیس‌کل بانک مرکزی:

تالار مبادلات ارز توافقی نیمه اول شهریورماه افتتاح می‌شود

 
 
 
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: نیمه اول شهریورماه تالار مبادلات ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌‎اندازی و از سامانه بومی این مبادلات رونمایی می‌شود.
به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین با اشاره به طراحی و توسعه ابزارهای معاملاتی مختلف برای تثبیت بازار ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اظهار داشت: بانک مرکزی با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، نیمه اول شهریورماه تالار مبادلات ارز توافقی را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌‎اندازی و از سامانه بومی این مبادلات رونمایی می‌کند.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک «بسته معاملاتی یکپارچه» جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به صورت توام با ضمانت بانک‌های عامل ایجاد می‌شود.
رئیس بانک مرکزی با اشاره به ویژگی‌های تالار مبادلات ارز توافقی، ادامه داد: در این بازار، کشف قیمت به صورت حراج و نقد صورت می‌گیرد و انتظار می‌‎رود با انتقال تدریجی و برنامه‌ریزی شده معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز توسعه یابد.
فرزین افزود: این بانک با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، نیمه اول شهریورماه «تالار مبادلات ارز توافقی» را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‎اندازی و از «سامانه بومی این مبادلات» رونمایی می‌کند.
گفتنی است، بر اساس این گزارش و بنابر سیاست بانک مرکزی، تدوین راهبردها، تنظیم‎گری و نظارت بر عهده بانک مرکزی بوده و مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان بازوی اجرائی، عملیات بازار ارز و اجرای معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌دهد.