kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
 در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل برگزار شد

اولین جلسه محاکمه دولت آمریکا در پرونده کودتای ۲۸ مرداد با حضور نوه دکتر مصدق

نوه دکتر مصدق با حضور در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد، گفت: درخواست دارم بر اساس قانون و قواعد بین‌المللی و داخلی حکمی صادر شود تا جبران خسارات عظیم مردم ایران باشد.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ دیروز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی «حسین‌زاده» و جمعی از حقوقدانان مجتمع قضائی امام خمینی(ره) برگزار شد.
قاضی «حسین‌زاده» در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه جلسه دادخواهی رسیدگی به دعوای ۴۰۲هزار نفر از ۲۰ استان کشور علیه ۶ نفر از خواندگان شامل دولت آمریکا و سردمداران آن تشکیل شده است، به ذکر قوانینی که دادگاه براساس آن صلاحیت بررسی این موضوع را دارد، پرداخت و گفت: دادگاه بر اساس این اصول صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.
در ادامه «شامی اقدم» و «محمد دادی القار» وکلای خواهان به طرح شکایت پرداختند.
رضوانه دباغ، دختر مرحومه خانم مرضیه حدیدچی نیز در ادامه گفت: بنا به تکلیف الهی این‌جا حاضر شدم تا شهادت دهم در سن نوجوانی شاهد شکنجه‌هایی که بر مادرم خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) که نقش اساسی در سرنوشت خانواده‌ام داشتند، بودم.
وی با بیان اینکه بازجوی من و مادرم منوچهریِ خبیث بود، افزود: به جرم نوشتن فرمایشات حضرت امام(ره) ساواک به منزل ما ریخت، قرآن و نهج‌البلاغه داشتن و هرگونه تفکری که منجر به بصیرت‌افزایی می‌شد، جرم بود.
رضوانه دباغ با بیان اینکه نیرو‌های ساواک تحت تفکر آمریکا و اسرائیل دکترای شکنجه گرفته بودند و همواره مورد حمایت آنها بودند، گفت: بر اثر شکنجه‌ها ناراحتی قلبی گرفتم و با شوک‌های برقی ساواک دچار مشکلات تنفسی شدم. پس از ناراحتی قلبی من را به بهانه آزادی از مادرم جدا کردند و در زیرزمین موزه عبرت امروز حبس کردند و پس از مدتی یک دادگاه نمایشی برگزار کردند.
در ادامه محمود مصدق نوه دکتر محمد مصدق در جایگاه قرار گرفت و گفت: بی‌شک نهضت ملی شدن صنعت نفت برگ زرینی از تاریخ کشورمان در مبارزه با استبداد داخلی آن زمان و استعمار خارجی و رهایی‌بخش سایه شوم دخالت بیگانگان در سرنوشت کشور بوده که تا ابد بر آسمان استقلال و سربلندی این مرز و بوم خواهد درخشید. 
وی ضمن یادآوری این موضوع که نهضت ملی شدن نفت در دوره‌ای شکل گرفت که ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود، افزود: دکتر محمد مصدق با همراهی جریان مذهبی تفکر اقتصاد غیروابسته را در کشور به مرحله اجرا درآورد و به نوعی جریان‌های فکری را به سمت و سوی استقلال نفت هدایت کرد. نظام چپاولگر سلطه، به رهبری آمریکای استعمارگر دولت مردمی و قانونی مرحوم دکتر مصدق را که مانع اصلی و جدی در مسیر دستیابی آنها به منابع نفتی ایران بود با کودتا ساقط کرد، این جنایت موجب شد، چپاولگران انگلیسی که از در بیرون شده بودند، این‌بار با کودتای آمریکایی- انگلیسی از پنجره وارد و در قالب کنسرسیوم نفتی با سردمداری آمریکای جنایتکار بیش از ۲۵ سال بر منابع نفتی ایران مسلط شدند. استعمار انگلیس با همکاری ظاهر و پنهان مقامات آمریکایی و دستگاه جاسوسی این کشور، تنها راه غلبه بر نهضت ملی مردم ایران را ایجاد تفرقه در بین مردم دید، از این‌رو نقشه‌های وسیعی برای ایجاد اختلاف و بدبینی در میان اقشار مردم کشیده و به اجرا درآوردند، در این عرصه از عوامل حزب توده و چپ‌گرایان تا روشنفکران غرب‌زده وابسته به خود و اراذل و اوباش، حداکثر استفاده را بردند.
نوه دکتر مصدق گفت: در اهمیت و تاثیرگذاری اقدامات و فعالیت‌های دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق در تلاش برای ملی شدن صنعت نفت و قطع سلطه بیگانگان بر منابع نفتی کشور و غارت و چپاول منافع ملی، می‌توان به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که می‌فرمایند: از سال ۲۹ تا ۳۲ یعنی از سال ملی شدن صنعت نفت تا سقوط دکتر مصدق، این سه سالی که بر کشور ما سه سال و خرده‌ای که گذشت، می‌دانید یکی از آن دوره‌های فوق‌العاده حساس کشور ماست. از لحاظ ارتباط با سیاست‌های خارجی، این دوران دورانی است که سلطه‌ قدیمی انگلیسی یک ضربه محکم می‌خورد و خاطرات حکومت ملی، حکومت مردم و حضور مردم که سالیان درازی بود به کلی از ذهن‌ها شسته و زدوده شده بود، باز در ذهن‌ها زنده می‌شود. ضربه به حکومت انگلیس، بازیافتن احساسات مردمی به وسیله‌ خود مردم، و یک نگاه تند به سلطه‌گران و به خارجیانی که در کار ایران دخالت می‌کنند، بعد تهدید کردن مقام سلطنتی که مردم از آن، آن‌قدر نفرت داشتند اینها یک حوادث عجیبی است، یعنی جزو مقاطع کم‌نظیر تاریخ ماست. نهضت ملى و ملى شدن صنعت نفت و حوادث سال بیست‌ونه، سى و سى‌ویک و بسیج مردم آن قضایائى است، که در آن تاریخ براى خاورمیانه یک حرکت عظیم بود، یک رستاخیز بود. نهضت ملى یکی از فصول مهم تاریخ ماست. به خاطر این‌که در یک فصل حساسى از فصول تاریخ معاصر دنیا واقع شد. 
محمود مصدق بیان داشت: امروز با گذشت بیش از ۷۰ سال از کودتای آمریکایی- انگلیسی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقط کردن دولت قانونی مرحوم دکتر محمد مصدق و تحمیل بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی بر پیکره ایران اسلامی، به‌رغم وجود ظرفیت‌های حقوقی و قانونی داخلی و بین‌المللی، اقدام مؤثری برای دادخواهی و مطالبه ضرر و زیان ملت و کشور عزیزمان از دولت آمریکا توسط مراجع ذی‌صلاح دولتی صورت نگرفته است. اینجانب وارث خانواده مرحوم دکتر مصدق با ثبت دادخواست حقوقی، اقدام به طرح دعوای حقوقی جهت تأدیه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی بازدارنده از دولت سلطه‌گر آمریکا به دلیل انجام اقدامات خصمانه علیه کشور، ملت و نظام اسلامی کرده است. استدعا دارم بر اساس قانون و قواعد بین‌المللی و داخلی حکمی را صادر فرمایید: تا جبران خسارات عظیم مردم شریف ایران ناشی از ساقط کردن دولت مردمی و قانونی آنها و خسارات عظیم تحمیل ۲۵ سال اختناق، غارت و چپاول منابع ایران عزیز، تألمات وارده بر خانواده هزاران شهید در طول ۲۵ سال مبارزه با طاغوت، زندان و شکنجه‌های جسمی و روحی وارده بر مبارزان و آزادی‌خواهان ایرانی باشد.
در ادامه مهدیه شادمانی وکیل خواهان پرونده گفت: آقای قاضی از جنابعالی استدعا داریم به استناد قوانین موضوعه محکومیت خواندگان مبنی بر پرداخت خسارات مادی و معنوی ناشی از غارت و چپاول ۲۵ساله اموال و منابع نفتی کشور و خسارت تنبیهی مؤثر که بازدارنده برای تکرار اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل خواندگان شود همچنین کلیه خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق‌الوکاله مورد استدعاست.
قاضی در پایان گفت: این دعوا به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران آن بوده است و نامبردگان به صورت رسمی از طرق وزارت امور خارجه دعوت شده است و خواندگان از برگزاری دعوا اطلاع داشتند.
وی افزود: مستندات تقدیمی خواهان‌ها که حدود ۴۰۲هزار نفر هستند شامل اقاریر دولتمردان آمریکا است در پرونده وجود دارد. ادامه رسیدگی به این دعوا در جلسه بعدی خواهد بود.