kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
زلزله امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز اقامتگاه نتانیاهو

 
 
 
سرویس خارجی-
سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی درباره تصویربرداری پهپادهای حزب‌الله لبنان از ویلای شخصی نخست‌وزیر این رژیم پیام هشدار صادرکردند، اتفاقی که سر و صدای زیادی به پا کرده است.
ابتدا روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» بود که از تصویربرداری از محل اقامت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، توسط یک پهپاد متعلق به حزب‌الله لبنان خبر داد. براساس این گزارش، تعدادی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با انتشار این خبر، در فضای هوائی نزدیک به ویلای «قیصر»، در قدس اشغالی به پرواز درآمدند اما نتوانستند پهپادها را شناسایی کنند. این روزنامه صهیونیستی به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هشدار حضور پهپاد در نزدیکی ویلای شخصی نتانیاهو، احتمالاً ناشی از خطای سامانه‌های راداری و پدافندی بوده است! به هر حال ارتش و نیروی هوائی ارتش رژیم صهیونیستی این احتمال را که این، یک پهپاد کوچک پرتاب شده از لبنان باشد، رد نمی‌کنند. اما این خبر در رسانه‌های عبری و عربی واکنش زیادی داشته است و بار دیگر ضعف پدافند هوائی رژیم پرادعای آپارتاید را به رخ صهیونیست‌ها کشیده است.
گزارش‌های تکمیلی
خبرگزاری «میزان» نیز در این باره ضمن انتشار گزارشی ماجرا را این‌گونه تشریح می‌کند که، یک قایق موشکی نیروی دریایی رژیم اسرائیل در حال گشت‌زنی در سواحل قیصریه از وجود یک شی‌ مشکوک در آسمان خبر می‌دهد؛ مقامات ابتدا مشکوک می‌شوند که این یک پهپاد شناسایی شلیک شده از سوی حزب‌الله است و احتمالاً در تلاش برای تصویربرداری از اقامتگاه ساحلی نتانیاهو برای انتشار در آینده است. سیستم رادار قایق شی ناشناس را شناسایی می‌کند، اما سایر تجهیزات نظارتی نمی‌توانند ردی از آن بیابند. چندی پیش نیز پهپاد «هُدهُد» حزب‌ الله لبنان بدون شناسایی شدن، مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی را رصد، فیلم‌برداری و عکس‌برداری کرد و بازگشت. مقاومت عراق نیز به راحتی توانست به اهدافی در حیفا و ایلات را هدف قرار دهد. حمله پهپادی یمنی‌ها نیز ده‌ها بار نفوذپذیری و آسیب‌پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را بیش از اقدامات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق نشان داده است چرا که بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را تا عمق تل‌آویو طی کرده‌اند بدون اینکه مورد شناسایی قرار گیرند. همچنین اقدام اخیر یمنی‌ها و حمله پهپادی‌شان به عمق تل‌آویو این ضعف را برجسته‌تر کرد؛ چنانکه سران این رژیم از جمله لاپید و بن گویر اعتراف کردند که امنیت رژیم صهیونیستی از دست رفته است.
۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه اسرائیل در تیررس
از سوی دیگر برخی منابع عبری به اهداف زیادی که حزب‌الله لبنان می‌تواند در جبهه شمال حمله کند اشاره کرده و نوشته‌اند 150 میلیارد دلار سرمایه در این مناطق، در تیررس حزب‌الله لبنان قرار دارد چرا که رژیم صهیونیستی «بخش اصلی صنایع غذایی و انرژی خود را در شمال مستقر کرده است» و هرگونه ماجراجویی این رژیم در ورود به جنگ با لبنان می‌تواند زیان اقتصادی جبران ناپذیری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار را بر این رژیم تحمیل نماید. تحلیلگران عمدتاً از منظر نظامی و سیاسی به این امر می‌نگرند و با اشاره به توان موشکی و توان رزم نیروی زمینی مقاومت تصریح دارند که رژیم صهیونیستی به دلیل تجربه جنگ 33 روزه در سال 2006 از نبرد جدید با حزب‌الله استنکاف می‌کند. با این حال جنبه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی لبنان هم امری مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است؛ چراکه این منطقه قلب اقتصادی رژیم اسرائیل محسوب می‌شود و ارزش کارخانه‌ها و مراکز مهم اقتصادی رژیم در این منطقه بالغ بر 150 میلیارد دلار است.
بندر عکا اگرچه از بندر حیفا کوچک‌تر است، ولی به دلیل اینکه محل تخلیه تمام حامل‌های انرژی به مقصد فلسطین اشغالی است، اهمیت حیاتی دارد. از آنجایی که صنایع پالایشگاهی رژیم صهیونیستی هم در نزدیک این بندر قرار دارند و 60 درصد از محصولات پالایشگاهی در عکا و در نزدیکی مرزها با لبنان تأمین می‌شوند، این منطقه را به شدت 
آسیب پذیر می‌کند. مسئله خطرناک‌تر اینجاست که استقرار صنایع پالایشگاهی و شیمیایی آسیب‌پذیری جدی برای تل‌آویو داشته؛ به‌طوری که هرگونه آسیب به کارخانه‌های ICL می‌تواند منجر به کشته و زخمی شدن 70 هزار نفر تا شعاع 8 کیلومتری عکا شود.
عملیات‌های جدید حزب‌الله لبنان
مقاومت اسلامی لبنان اما از انجام ۴ عملیات دیگر علیه نظامیان رژیم اشغالگر در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خبر داده است. ایسنا در این باره نوشته است، حزب‌الله لبنان تجهیزات جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه 
جل العلام هدف حمله پهپادی قرار داد. در دومین عملیات نیز حزب‌الله نیروهای اشغالگر را در پایگاه حدب یارون هدف حمله راکتی قرار داد. حزب‌الله تأکید کرد پایگاه رویسات العلم در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا را هم هدف حمله راکتی قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان در چهارمین عملیات پایگاه السماقه را هدف حمله موشکی قرار داد. مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد در این عملیات‌ها تلفاتی قطعی به صهیونیست‌ها وارد کرده است.
از طرف دیگر، خبرنگار شبکه خبری المیادین گزارش داد که رژیم صهیونیستی روز یکشنبه یک دستگاه موتورسیکلت را در شهرک «شبعا» واقع در جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار داد. منابعی به شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کردند که در نتیجه این حمله رژیم صهیونیستی یک تن زخمی شده است. برخی منابع لبنانی نیز از شهادت یک تن در جریان این حمله خبر داده‌اند. همچنین شماری از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفیل) در حملات رژیم صهیونیستی به دو شهرک «الضهیره» و «یارین» زخمی شدند.
دروغ جدید نشریه آمریکایی درباره فواد شُکر
خبر دیگر آنکه یک نشریه آمریکایی مدعی اطلاع از جزئیات عملیات رژیم صهیونیستی برای ترور «فؤاد شکر» از فرماندهان حزب‌الله لبنان شده است. وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مقام ناشناس حزب‌الله می‌گوید، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله قبل از ترور در حمله هوائی اسرائیل، تماس تلفنی دریافت کرد تا به طبقه هفتم ساختمان مسکونی خود در بیروت برود. در پی انتشار این گزارش، حزب‌الله در بیانیه‌ای گزارش این رسانه را دروغ و در راستای تبلیغ برای پروژه رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
پاسخ مقاومت ارتباطی با تحولات غزه ندارد
همچنین «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در این‌باره گفت: «ما از هرگونه توافقی برای توقف تجاوز، رفع محاصره غزه و آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل استقبال می‌کنیم.» 
طبق گزارش سایت النشره، وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در دوحه با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه تأکید کرد: «هرگونه توافقی مانع از پاسخ به رژیم اسرائیل از یمن، عراق، لبنان و ایران نخواهد شد.»