kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
آماری تکان‌دهنده از میزان نفوذ آیپک در آمریکا

فقط 193 نفر از 535 عضو کنگره تحت نفوذ صهیونیست‌ها نیستند!

 
 
 
سرویس خارجی-
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که از مجموع 535 نماینده کنگره آمریکا نزدیک به 70 درصد تحت نفوذ لابی رژیم صهیونیستی هستند. الباقی نیز، جرات واکنش علیه صهیونیست‌ها را ندارند.
لابی «آیپک» در دولت و کنگره آمریکا حرف اول و آخر را می‌زند. میزان تاثیر نفوذ این لابی به حدی است که حاکمیت آمریکا طی 9 ماه گذشته حمایت سیاسی و نظامی کاملی از تمامی جنایت‌های اسرائیل به عمل آورده و عملاً خود را به شریک اصلی نسل‌کشی اسرائیل در غزه تبدیل کرده و هزینه سنگینی نیز بابت این حمایت‌ها پرداخته است. برای درک عمق نفوذ لابی آیپک در آمریکا کافی است یاد‌آوری شود که در جریان سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا، اعضای کنگره ۷۹ بار برای نتانیاهو دست زدند که ۵۸ بار آن به شکل ایستاده بود! بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به خوبی می‌دانند که اگر از این رژیم حمایت نکنند عمر سیاسی‌شان تمام است. طبق تحقیقات جدید، از 535 عضو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نزدیک به 70 درصد از آنها یعنی 342 نفر در حال حاضر از لابی آیپک کمک‌های مالی دریافت می‌کنند و به این لابی وابستگی شدید دارند. «جان مرشایمر» نظریه‌پرداز برجسته روابط بین المل اخیراً با انتقاد شدید از وابستگی کنگره به لابی آیپک گفته بود: «لابی اسرائیل، کنگره آمریکا را در اختیار دارد و می‌تواند تقریباً هر چیزی را که می‌خواهد به دست آورد. واقعیت این است که این موضوع باعث شرمساری بسیار آمریکا در دنیا می‌شود و ما را به بزرگ‌ترین ریاکار جهان تبدیل می‌کند.»
بیداری وجدان بشری در آمریکا
علی‌رغم کنترل گسترده آیپک بر ساختار قدرت آمریکا اما افکار عمومی این کشور طی 9 ماه گذشته و تحت تاثیر جنایات هولناک رژیم اسرائیل در غزه مسیر دیگری را در پیش گرفته است. اگر چه در راهروهای قدرت آمریکا‌، حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دارد اما، بیداری وجدان بشری در میان مردم آمریکا صحنه دیگری را رقم زده است. در آمریکا حمایت از آرمان ملت فلسطین و شعار «فلسطین باید آزاد گردد» و «فلسطین از بحر تا نهر» در افکار عمومی و بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و به خصوص دانشگاه‌های طراز اول این کشور مثل کلمبیا و ‌هاروارد به مطالبه اصلی مردم عادی، دانشجویان و اعضای هیئت علمی تبدیل شده است. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است بسیاری از نخبگان سیاسی، تجاری، نظامی، امنیتی و فناوری آمریکا در دانشگاه‌های معتبری مثل «کلمبیا» درس خوانده‌اند و در صورتی که رژیم اسرائیل پایگاه حامیان خود را در جامعه علمی آمریکا از دست دهد این روند طی سال‌های آینده می‌تواند به نهادهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و فناوری آمریکا نیز کشیده شود و بزرگ‌ترین حامی رژیم اسرائیل به همین دلیل این ظرفیت را دارد که به بزرگ‌ترین چالش رژیم اسرائیل طی سال‌های آینده تبدیل شود.
 نسل کنونی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند طی سال‌های آینده به نهادهای سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا تزریق خواهند شد و شکل‌گیری یک جنبش ضدصهیونیستی آن هم در نهاد دانشگاه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر رویکرد کلان آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی طی یک دهه آینده داشته باشد البته اگر تا آن موقع اسرائیلی پابرجا باشد.
نگرانی آیپک
واقعیت این است که افکار عمومی آمریکا-مثل رهبران سیاسی این کشور- دیگر مثل سابق از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کند و این امر باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است. بر اساس گزارش «الجزیره نت» این نگرانی در اقدامات آیپک یکی از قدرتمندترین گروه‌های لابی هوادار «اسرائیل» در آمریکا به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس این گزارش طی چند ماه گذشته آیپک 8.5 میلیون دلار در کمپینی برای شکست «کوری بوش» نماینده دموکرات کنگره در انتخابات مقدماتی در میسوری سرمایه‌گذاری کرده بود. بوش که از حامیان فلسطین در کنگره بود مقابل «وسلی بل» دادستان شهر «سنت لوئیس»، شکست خورد. آیپک پیش از این 17 میلیون دلار نیز برای شکست «جمال بومن»، عضو کنگره حامی فلسطین در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در نیویورک هزینه کرد. بر اساس این گزارش پس از شکست «بومن»، آیپک اعلام کرد که هواداری از «اسرائیل» در آمریکا «یک سیاست عاقلانه و درست» تلقی می‌شود. به گزارش العالم به نقل از الجزیره نت «مدیا بنیامین»، فعال چپگرا در پاسخ به این ادعا نوشت: آنچه این انتخابات نشان داد آن است که گروه‌های طرفدار اسرائیل می‌توانند نتایج انتخابات را بخرند. این انتخابات پیامی دلخراش برای همه مقامات فرستاد که اگر از اسرائیل انتقاد کنند، بهای گزافی خواهند پرداخت. وی افزود که بودجه‌ای که آیپک برای شکست بوش و بومن تخصیص داده است، قدرت لابی هوادار «اسرائیل» و منابع مالی آن را آشکار می‌کند، اما همچنین بر نیاز روزافزون این لابی برای تأمین مبالغ بیشتر برای ادامه حمایت کنگره از «اسرائیل» تاکید کرد. به نوشته الجزیره این واقعیت نشان می‌دهد که مقابله با محبوبیت فزاینده آرمان فلسطین برای لابی «اسرائیل» چقدر دشوار است، و آن را به طور فزاینده‌ای نا امید جلوه می‌دهد؛ از این رو این لابی دست به اقداماتی می‌زند که احتمالاً نتیجه معکوس می‌دهد و باعث نارضایتی بیشتر مردم می‌شود.