kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸

اخبار ویژه

 
 
 فیلترینگ چرا آمد؟ چگونه باید برود؟ 
 
برخی افراطیون مدعی اصلاحات می‌گویند دولت قبل از انجام جراحی‌های اقتصادی، به اقدامات نمایشی مانند رفع فیلترینگ بپردازد.
آنها می‌دانند در شورای موسوم به راهبری کابینه، چه آشی پخته‌اند. می‌دانند تیم اقتصادی توانمند و هماهنگی پیشنهاد نکرده‌اند. بنابراین از دولت می‌خواهند «رفع فیلترینگ» را جای برنامه اقتصادی برای مردم فاکتور کند!
آنها این‌گونه وانمود کرده‌اند که طرفدار فضای مجازی سهل‌الوصول هستند و طرف مقابل‌شان طرفدار انسداد است. چرتکه می‌اندازند که فیلترینگ به کسب و کارها آسیب می‌زند، مردم را به زحمت می‌اندازد و بازار فیلترشکن‌ها را با همه هزینه‌هایش رونق می‌دهد. آنها متاسفانه مانند بسیاری از موضوعات دیگر، هم صورت مسئله را تحریف می‌کنند و هم ماجرا را از میانه آن روایت می‌کنند. این گروه، مقصر و متهم هستند و نه مدعی‌العموم.
تفاوت پیام‌رسان‌های جدید با پیام‌رسان‌های قدیمی، بر کسی پوشیده نیست. مانند تفاوت جاده مالرو با جاده آسفالته و بزرگراه؛ و یا تفاوت سرعت حرکت اسب با خودرو و هواپیما. کسی نمی‌تواند اهمیت این ابزار تسهیل‌کننده را انکار یا رد کند. این یک پیشرفت مهم در زندگی بشر است. در عین حال، بدیهی است که استفاده از ابزار‌ها و امکانات جدید، ضوابط و قواعد خود را می‌طلبد. جاده شوسه یا مالرو، و حرکت با اسب یا حداکثر خودرو‌های اولیه، قوانین و ضوابط چندانی نمی‌خواست؛ اما از هنگامی که سرعت بالا و ازدحام تردد کنندگان موجب تعارض و تزاحم شد، پای قوانین عبور و مرور، استاندارد جاده‌ها و ایمنی بزرگراه‌ها، و صلاحیت‌های رانندگی هم به زندگی بشر باز شد، تا فرصت حرکت سریع‌تر تبدیل به تهدید نشود.
فعالیت‌های رسانه‌ای در همه کشورها ضابطه‌مند است. شفافیت، مسئولیت‌شناسی و پاسخگویی از لوازم این فعالیت است. با وجود این که بسیاری از پیام‌رسان‌ها خاستگاه غربی دارند، اما در همان کشورها موظف به پاسخگویی به حاکمیت و مراعات مطالبات آنها هستند.
در نوع کشورهای غربی، هرگاه پیام‌رسان‌ها بستری برای سوءاستفاده، ایجاد ناامنی و جنایت و خشونت شوند، مورد بازخواست یا محدودیت قرار می‌گیرند. توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و... بارها در کشورهای مختلف فیلتر یا محدود شده‌اند، تا زمانی که امنیت احیا شود یا پیام‌رسان‌ها به قوانین تمکین کنند.
سابقه فیلترینگ برخی پیام‌رسان‌های خارجی در کشور ما به دولت آقای روحانی بر‌می‌گردد. به ویژه در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ که برخی پیام‌رسان‌ها بستری برای آشوب افکنی و جولان گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب شدند و ویرانی‌طلبان به نیابت از سرویس‌های جاسوسی متخاصم، کشور را به لبه پرتگاه بردند.
اتفاقاً اولین مطالبه‌کننده فیلترینگ، برخی از همان دولتمردانش بودند، هنگامی که ولنگاری فضای مجازی و تاخت و تاز مغول‌وار هرج‌و‌مرج‌طلبان، آنها را کلافه کرد.
می‌شد از ابتدا فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی را در کشور ضابطه‌مند کرد؛ اما ریل‌گذاری غلط دولت وقت موجب غفلت از این مهم شد. دولت می‌توانست اولاً در کنار آزادی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند (خدمات هنگفت اعطایی را به جای خارجی‌ها در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهد)؛ و ثانیاً در کنار تقویت توان داخلی و افزایش قدرت چانه‌زنی‌، مانند بسیاری از کشورها، فعالیت پیام‌رسان‌های غربی را به مراعات ضوابط کشورمان مشروط کند.
باید، در ازای واگذاری این فرصت بزرگی، مطالبه درآمد کند، یا دست‌کم، این فعالیت را به حضور نمایندگی شرکت خارجی در داخل کشور و رفتار پاسخگویانه مشروط نماید. متاسفانه چون برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات، به موضوع فضای مجازی به عنوان ابزار رقابت انتخاباتی و تسویه حساب سیاسی نگاه می‌کردند، این حوزه را بلا شرط واگذار کردند و همانند ماجرای برجام و حتی مذاکرات منطقه‌ای و...، کشور را بدهکار طرف خارجی نشان دادند. طبعاً بدهکار هم نه دارای حق است و نه از قدرت چانه‌زنی برخوردار است!
اجمالاً این که طیف مذکور، شیپور را از سر گشاد آن می‌نوازند. آنها مقصر ماجرا هستند؛ هم متهم خسارات مالی و انسانی ناشی از ولنگاری فضای مجازی قبل از فیلترینگ، و هم متهم خسارات پس از فیلترینگ. امنیت و حاکمیت ملی، محترم‌ترین سرمایه‌ها نزد هر ملت و کشور است. نمی‌شود این سرمایه را به حراج گذاشت و بی‌قید و شرط تسلیم بیگانگان کرد. این، اول گرفتاری برای هر کشوری است. فیلترینگ حتماً باید برداشته شود، اما مشروط به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری پیام‌رسان‌ها.
عقل و منطق و قوانین ما -مانند هر کشور حواس جمع دیگر- تعامل با طرف‌های خارجی را مشروط به «توافق و قرارداد مشترک» (منطبق با قوانین و مصالح ملی) می‌کند. نمی‌شود حوزه رسانه و پیام‌رسان‌ها را از این مصلحت بزرگ مستثنی کرد و تحمیل مطلق را پذیرفت.
 
تقلای بی‌حاصل غرب برای نجات اسرائیل از مجازات
 
قطعیت انتقام ایران و متحدانش از رژیم صهیونیستی، زمامداران تل‌آویو و حامیان غربی آنها را به دست و پا انداخته است.
برخی محافل غربی از یک‌سو در فضای رسانه‌ای القا می‌کنند که ایران و جبهه مقاومت سرد شده و خونخواهی شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را رها کرده‌اند. اما از سوی دیگر چون یقین دارند که عملیات انتقامی جبهه مقاومت و ایران این‌بار به مراتب شدید‌تر از عملیات وعده صادق در نیمه فروردین گذشته خواهد بود، با انواع حیله‌های دیپلماتیک سعی می‌کنند مانع از این مجازات شوند.
آنها در فاز اول برخی مقامات دولت‌های منطقه را واسطه کردند تا خواستار کاهش تنش از سوی ایران شوند. نوبت بعدی هنگامی که نتیجه‌ای نگرفتند سران سه دولت اروپایی در تماس‌های جداگانه با رئیس‌جمهور کشورمان ادعا کردند منطقه به آرامش و پرهیز از تنش و جنگ نیاز دارد و بنابراین ایران باید از تلافی اقدام اسرائیل دست بکشد اما هر سه مقام اروپایی این پیام قاطع را از آقای پزشکیان شنیدند که تنبیه متجاوز بخشی از حق هر کشور در پاسداری از امنیت خود است و ایران حتماً برای احیای ثبات و آرامش در منطقه رژیم متجاوز اسرائیل را مجازات خواهد کرد.
محافل غربی در فاز سوم مدعی شده‌اند مذاکرات آتش‌بس در غزه با پیگیری کشورهایی مثل قطر و مصر در حال پیشرفت است و بنابراین ایران به‌خاطر آتش‌بس دست نگه دارد و از تصمیم خود منصرف شود. آمریکا، مصر و قطر دیروز با صدور بیانیه مشترکی درخصوص مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در دوحه، فضای مذاکرات را مثبت قلمداد کردند.
نکته قابل تأمل این که همان محافل رسانه‌ای غرب می‌گویند نمایندگان حماس از حضور در مذاکرات مذکور خودداری کرده‌اند. همچنین یک نماینده حماس به الجزیره گفت: مذاکرات دوحه هیچ پیشرفتی نداشته است.
روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: قطر به ایران اطلاع داده است که در مذاکرات برای آتش‌بس در غزه پیشرفت حاصل شده و سعی کرده است ایران را متقاعد کند که به حملات اسرائیل پاسخ ندهد.
برجسته کردن ادعای آتش‌بس برای ایجاد تزلزل در اراده ایران در حالی است که قریب ده ماه فشار جهانی به صهیونیست‌ها برای توقف نسل‌کشی و جنایت جواب نداده و علت مهم آن هم، پشتیبانی صددرصدی آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان از کشتار حدود 50 هزار شهروند فلسطینی و آواره کردن 
دو میلیون نفر از خانه و کاشانه‌شان بوده است. در واقع اگر غرب و صهیونیست‌های جنایتکار کمترین باوری به توقف جنایت داشتند باید ده‌ها مذاکره قبلی را به سرانجام می‌رساندند. البته الان هم برای اثبات ادعای‌شان دیر نشده و می‌توانند آتش‌بس را در کنار اعتراف به شکست جنگ غزه بپذیرند. اما روشن است که رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه در تهران و ترور شهید فؤاد شکر، مرتکب خبط بزرگی شده و از خطوط قرمز ایران و حزب‌الله عبور کرده و بنابراین باید ضمن تحمل مجازات، تاوان سنگین خون این دو شهید را بپردازد.
یادآور می‌شود دیروز روزنامه جروزالم‌پست با اشاره به هراسی که به جان اسرائیل افتاده نوشت: «عملیات طوفان الاقصی نادرست بودن بسیاری از فرضیه‌های امنیتی سابق را نشان داد و ثابت کرد ارتش رژیم صهیونیستی در برابر حمله فراگیر قدرت بازدارندگی نداشته و به تنهائی قادر به دفاع از خود نیست.
یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز جمعه خواستار حمایت بریتانیا و فرانسه از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شد. 
این در حالی است که دفعه قبل که آمریکا و سه کشور اروپایی خواستند از اسرائیل حمایت کنند و پدافند خود را در اختیار آن رژیم قرار دادند، نتوانستند کاری بکنند و موشک‌های نقطه‌زن ایرانی، پایگاه نظامی نواتیم و دو پایگاه نظامی و جاسوسی دیگر را در هم کوبید.
 پایگاه نواتیم آن قدر حفاظت شده بود که اسکات ریتر افسر سابق ارتش آمریکا درباره آن گفت: «موشک‌های ایران، دو پایگاه نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. بهترین رادار جاسوسی دنیا که با پیشرفته‌ترین پدافند ضد موشکی کار می‌کند، در مقابل حمله ناتوان بود. پایگاه نواتیم، حفاظت شده‌ترین نقطه زمین در برابر حملات موشکی و حتی محافظت شده‌تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران، آنجا را درهم کوبید و به همه از جمله آمریکا ثابت کرد که هیچ دفاعی در برابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. این، یکی از برترین نمایش‌‌های نظامی تاریخ بود».
پروفسور «مئیر لیتواک» رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو درباره پیچیدگی عملیات انتقامی ایران و جبهه مقاومت گفت: «همین الان اسرائیلی که در انتظار انتقام است در حال ضرر می‌باشد چون ایران و حزب‌الله بدون حتی شلیک یک موشک تمام اسرائیل را در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند و این هزینه و تبعات دارد».
با همه تقلاهای دولت‌های غربی، سخنگوی کاخ سفید دیروز گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای حمله‌ علیه اسرائیل می‌باشد.». همچنین هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: «ایران همچنان به حمله علیه اسرائیل متعهد است».
دکتر علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیروز تأکید کرد: ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران قطعاً جنایت نابخشودنی، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران و  ناقض ثبات و امنیت منطقه است. باید تمام دنیا آن را محکوم کرده و اقدامات بازدارنده‌ای را برای اسرائیل انجام دهند. حق ذاتی و مشروع ایران در اقدام متقابل محفوظ بوده و ایران در استفاده از این حق هیچ تردیدی ندارد.
 
 
اسرائیل می‌داند که ایران و حزب‌الله حتماً انتقام می‌گیرند
 
«اسرائیل، حمله حزب‌الله و ایران را همچنان قریب‌الوقوع ارزیابی می‌کند».
وب‌سایت رادیو فردا این ارزیابی را به نقل از محافل صهیونیستی منتشر کرد و نوشت: شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خود خبر داد که با وجود برگزاری نشست مقامات ارشد اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر در دوحه برای بررسی آتش‌بس در جنگ غزه، اسرائیل همچنان ارزیابی می‌کند که حملات حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به سوی اسرائیل «قریب‌الوقوع» است.
به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، مقامات تل‌آویو پس از برگزاری نشست دیگری از کابینه امنیتی خود در ستاد وزارت دفاع در تل‌آویو که شامگاه پنجشنبه، ۲۵ مرداد، برگزار شد کماکان ارزیابی می‌کند که گروه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی قصد خود برای حمله وعده داده شده علیه اسرائیل را فراموش نکرده و این حملات «قریب‌الوقوع» است. پیش‌تر یک مقام کاخ‌سفید هم در اشاره کرده بود که جمهوری اسلامی از گرفتن «انتقام» اسماعیل هنیه منصرف نشده است.
به گفته آلون بن‌داوید، گزارشگر نظامی این شبکه، ارزیابی اسرائیل این است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، منتظر حمله از سوی ایران به اسرائیل نخواهد شد و در قصد خود برای عملی کردن حمله به اسرائیل مصمم است.
به گفته این شبکه، مقامات آمریکایی به حزب‌الله پیام داده‌اند دست به عملی نزند که مذاکرات جاری در دوحه را با مخاطره روبه‌رو کند. اما حزب‌الله ویدئویی منتشر کرد که اعضای این سازمان را در حال انتقال موشک‌هایی از تونل‌های زیرزمینی نشان می‌دهد.
حزب‌الله در این ویدئو تأسیسات تونلی و زیرزمینی خود را با عنوان «عماد ۴» معرفی می‌کند که شبیه آشیانه‌های بزرگ تونلی موشک‌های ایران است که در گذشته مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران در آن دیده شده‌اند. تونل‌های حزب‌الله در این ویدئو از عمق و ارتفاعی برخوردارند که کامیون‌های متعدد به صورت پیاپی و به سهولت در آن عبور می‌کنند. در ویدئو همچنین سکوهای پرتاب موشکی که از دل زمین بیرون می‌آیند نشان داده 
می‌شود.
در گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل آمده که نیروی هوائی اسرائیل روزهای جمعه و شنبه نیز (که آخر هفته در اسرائیل است) در آماده‌باش باقی خواهد ماند.
همزمان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خود اعلام کرد دولت بنیامین نتانیاهو در این هفته از طریق یک کشور سوم به جمهوری اسلامی ایران پیام داده که هر اقدام تهران با «پاسخ شدید و دردناک» اسرائیل روبه‌رو خواهد شد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید، نیز همزمان با آغاز نشست آتش‌بس در جنگ غزه در دوحه گفت ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا مؤید آن است که ایران کماکان قصد حمله به اسرائیل را دارد.