kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹

ما اشتباه شما را تکرار نمی‌کنیم! (نکته)

 
 
۱- متاسفانه در میان نامزدهایی که رئیس‌جمهور محترم برای تصدی پست‌های وزارتی به مجلس معرفی کرده‌اند، افرادی دیده می‌شوند که سوابق و کارنامه‌های آنها به وضوح نشان می‌دهد از صلاحیت لازم برای حضور در کابینه برخوردار نیستند. بحث درباره توانمندی این عده برای حضور به عنوان وزیر، در این یا آن وزارتخانه در میان نیست، اگرچه توانمندی و کارآمدی نیز یکی از شرایط ضروری و غیر قابل اغماض است ولی مشکل اصلی آنها که قبل از موضوع کارآمدی در میان است، زاویه‌ای است که برخی از آنان با اصول و مبانی انقلاب و نظام داشته‌اند و در کارنامه سیاسی و رفتاری آنها ثبت شده است. 
۲- آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم به فراجناحی بودن کابینه اشاره کرده و در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق‌) خطاب به مردم نوشته‌اند «‌در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید‌». مفهوم «فراجناحی‌» گزینش از میان سلیقه‌های سیاسی متفاوتی است که در چارچوب نظام تعریف شده‌اند و صد البته به کارگیری افراد با سلیقه‌های متفاوت می‌تواند نقش موثرتری در پیشبرد امور داشته باشد ولی سخن درباره تعداد -هرچند اندک- کسانی است که برخی از مواضع و عملکرد آنها در چارچوب اصول و مبانی نظام قابل تعریف نیست و از زاویه‌دار بودن افراد یاد شده با نظام حکایت می‌کند. 
۳- برخی از این افراد زاویه‌دار که در کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی حضور یافته بودند، در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان درباره مواضع و عملکرد زاویه‌دار خود ابراز پشیمانی کرده و اعلام داشته‌اند که دچار اشتباه شده بودند! برخی دیگر اگرچه می‌دانستند مواضع و عملکرد زاویه‌دار آنها با نظام قابل دفاع نیست ولی درباره آن سکوت می‌کردند و اسناد و مدارک ارائه شده را بی‌پاسخ می‌گذاشتند که از اصرار آنها بر مواضع و عملکرد پیشین حکایت کرده و می‌کند!
۴- همراهی با نظام در مواضع و عملکرد اصلی‌ترین و ضروری‌ترین شرط حضور در پست‌های کلیدی و حساس، نظیر وزارت است و بدیهی است که حضور زاویه‌دارها در مراکز و پست‌های کلیدی و حساس می‌تواند آسیب‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد و تجربه کرده‌ایم که داشته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برگزیدگان مردم و نماینده آنها هستند و سوگند یاد کرده‌اند که؛ پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند‌... و از ودیعه‌ای که ملت به آنها سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنند. از این روی سپردن مسئولیت کلیدی و حساس وزارت به افراد زاویه‌دار نمی‌تواند با سوگندی که یاد کرده‌اند همخوانی داشته باشد و ندارد. بخوانید!
۵- افراد زاویه‌دار ادعا می‌کنند که مواضع و عملکرد پیشین آنها اشتباه بوده و اکنون پشیمان هستند. از این اظهار نظر می‌توان و باید هم استقبال کرد ولی یک پرسش از آنها و یک پاسخ از سوی نمایندگان در میان است که نمی‌توان و نباید نادیده گرفته شود. پرسش از فلان و بهمان گزینه زاویه‌دار این است که آیا بعد از معرفی به عنوان وزیر متوجه اشتباه مواضع و عملکرد قبلی خود شده و ابراز پشیمانی می‌کنند؟! و اگر این‌گونه نیست چرا قبل از معرفی به فکر ابراز پشیمانی نیفتاده‌اند؟! و اما، پاسخی که از نمایندگان انتظار می‌رود آن که، از زاویه‌دارهای معرفی شده به خاطر ابراز پشیمانی آنها تشکر و قدردانی کنند و به آنها اعلام فرمایند که با توجه به حساسیت و جایگاه کلیدی پست وزارت نمی‌توانند با وزارت آنها موافقت کنند و کوتاه سخن آن که بگویند؛ شما اشتباه کرده و اکنون پشیمانید پس انتظار نداشته باشید ما نیز با پذیرش شما به عنوان وزیر، مانند شما دچار اشتباه شویم و بعد‌ها بازهم مانند شما ابراز پشیمانی کنیم! چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!
حسین شریعتمداری