kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
 کیهان بررسی می‌کند

ارزیابی‌های مثبت و منفی درباره وزرای پیشنهادی کابینه

در میان وزرای معرفی‌شده به مجلس علاوه ‌بر اشخاصی که کارنامه قابل دفاعی دارند، افرادی با سابقه فتنه‌گری دیده می‌شوند. مسئله‌ای که خط قرمز نظام است. از این ‌رو، مجلس شورای اسلامی می‌بایست از اعتماد به فتنه‌گرانی که در آستانه نفوذ به دولت هستند، پرهیز کند.
 
 
 
سرویس‌های سیاسی و اجتماعی -
 
وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را در حضور نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکنون ۷۰ جلسه در کمیسیون‌های مجلس برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی برگزار شده است. وی می‌گوید: برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در یک فضای فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اسناد بالادستی تطبیق داده می‌شود. سنجه‌هایی برای ارزیابی وزرای پیشنهادی وجود دارد و مطابق با آن، توانایی و تجربه آنان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
اما نکته اینجاست که در میان وزرای معرفی شده به مجلس علاوه‌بر اشخاصی که کارنامه قابل دفاعی دارند، افرادی با سابقه فتنه‌گری دیده می‌شوند. مسئله‌ای که خط قرمز نظام است. از این‌رو، مجلس شورای اسلامی می‌بایست از اعتماد به فتنه‌گرانی که در آستانه نفوذ به دولت هستند، پرهیز کند.
 وزیر پیشنهادی بهداشت؛ با سابقه فتنه‌گری 
یکی از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای اخذ رای اعتماد، دکتر محمدرضا ظفرقندی برای تصدی وزارت بهداشت است. فردی که نگاهی به سوابق و مواضع او چهره‌ای سیاست‌باز با مواضع افراطی را نمایان می‌سازد.
دیروز انجمن اسلامی پزشکان ایران، در واکنش معرفی ظفرقندی برای وزارت بهداشت؛ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم اعلام کردند: «جناب آقای دکتر ظفرقندی شخصیتی متدین، علمی و پاکدست و مورد احترام هستند اما با توجه به عملکرد ایشان در مناصب قبلی و به‌کارگیری افراد و همکاران خود با نگاه صرفا جناحی و سیاسی و بعضا با سابقه ناصواب متاسفانه سبب ایجاد دودستگی و جدل در قسمتی از بدنه نیروهای سلامت کشور می‌شدند. از طرفی عدم ارتباط ایشان با بدنه جوان جامعه پزشکی، عدم تعامل با سایر گروه‌ها و تفکرات حوزه سلامت، عدم ارتباط با نهادها و جریانات فرهنگی از جمله ایرادات مطروحه در خصوص ایشان است. 
در ادامه نامه اشاره شده خاطرنشان شده است: ایشان و همفکرانشان نه‌تنها حوزه بهداشت و درمان را به سیاسی‌ترین و رادیکال‌ترین حوزه اصلاح‌طلبان تبدیل کرده بود بلکه خود و دوستانش سیاسی‌ترین چهره‌های این گروه بودند، به عنوان مثال تهیه و امضای نامه علیه آقای بشار اسد در سال ۱۳۹۰ در زمان درگیری با تهاجم وحشیانه داعش، دفاع از جریان و سران فتنه سال۸۸ و عدم تمکین به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در این خصوص، بیانیه علیه مواضع نظام در ماجرای واکسن آمریکایی و سیاسی خواندن آن و تلاش مستمر برای جلوه دادن مسئولین نظام به عنوان مسئول جان‌های از دست رفته در کرونا و موضع‌گیری‌ها و توئیت‌های متعدد در تقابل آشکار با سیاست‌های نظام تنها گوشه‌ای از رویه و مرام و تفکرات ایشان در سال‌های اخیر بوده است.
در این نامه همچنین آمده است: با عنایت به موارد پیش گفت انتخاب یک تیم کاری توانمند و پرتحرک که بتواند از ظرفیت همه نیروها و نهادها و تعامل مثبت با ارکان حاکمیت برای حل مشکلات استفاده کند، از اوجب واجبات برای نظام سلامت کشور می‌باشد. یک تیم کاملا سیاسی که تحرک کافی ندارد، تعامل مثبتی با سایر نهادهای حاکمیت ندارد و ویژگی برجسته آن ایجاد نقار و دعوای سیاسی بوده بدنه جامعه پزشکی را جز برای سیاهی لشکر سیاسی خود نمی‌خواهد و عامل اصلی چالش در جامعه پزشکی و بهداشت و درمان کشور خواهد بود. امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه به شاخصه‌های مهم اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری به‌خصوص به‌کارگیری افراد غیرجناحی و غیرسیاسی و بررسی کلیه سوابق، کارنامه و کارآمدی همه وزرا به تکلیف شرعی، اخلاقی و ملی خود عمل نمایند، چرا که انتخاب اشتباه کمکی به دولت وفاق ملی و رئیس‌جمهور نخواهد بود.
البته دیروز ایرنا گزارش داد که چهار تن از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران اعلام کردند که نامه این انجمن علیه محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را قبول ندارند.
سید مؤید علویان، سعید ساعی، علیرضا زالی و بابک عدلی، چهار نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران در نامه‌ای خطاب به حسینعلی شهریاری رئیس این انجمن در واکنش به نامه اخیر این انجمن علیه محمدرضا ظفرقندی کاندیدای پیشنهادی وزارت بهداشت اعلام کردند که «نقد منصفانه و اظهارنظر جزو الزامات یک جامعه مدنی و مترقی است اما مفاد آن نامه به دلیل استفاده از روش‌های نامتعارف و عدول از اخلاق حرفه‌ای و اسلامی مورد تأیید اینجانبان نیست. بدیهی است که نقش مجلس و نمایندگان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای وزارتخانه بسیار حائز اهمیت است...»
  سؤال بی‌پاسخ یک نماینده مجلس
روز گذشته مالک شریعتی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروز به آقای ظفرقندی گفتم در تخصص شما تردید نیست، اما وزارت با رياست بیمارستان متفاوت است. وزیر باید از بن دندان به مبانی انقلاب معتقد باشد. سوابق شما حمایت از فتنه 88 بوده؛ همه سالیان انقلاب را ظلم خواندید و شورش «ز.ز.آ» را جنبش پاک! دانستید. از پاسخ صریح طفره رفت.»
در همین زمینه خبرگزاری فارس نوشت: «یکی از افرادی که رئیس‌جمهور در لیست خود به مجلس پیشنهاد داده، محمدرضا ظفرقندی است، کسی که از ۲ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود. ظفرقندی همچنین دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز هست؛ یک حزب سیاسی اصلاح‌طلب و همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که سی‌امین مجمع عمومی آن سال گذشته با حضور چهره‌هایی نظیر محمدجواد ظریف، سید محمد صدر، آذر منصوری، بهزاد نبوی، مصطفی معین، علی شکوری‌راد و جواد امام برگزار شد. گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت به واسطه فعالیت‌های سیاسی خود مواضع قابل توجهی دارد که به نظر می‌رسد چنین سوابقی حتی استعلامات امنیتی وی را نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.»
در این گزارش در سوابق و مواضع دکتر ظفرقندی، به مواردی همچون حمایت از اغتشاشگران در ایام اغتشاشات و زمانی که برخی دانشجونماها تلاش داشتند فضای دانشگاه را ملتهب کنند، تهمت مهندسی شدن انتخابات و رد صلاحیت‌های فرمایشی، نگرانی از سقوط ایران (در نامه‌ای به مناسبت 29 امین مجمع انجمن جامعه پزشکی می‌نویسد: بدون امید، تغییر نگرش و جست‌وجوی راه‌های نو برای اصلاحات، یا باید منفعلانه به سقوط ایران در ابعاد مختلف توسعه و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و تحدید آزادی‌ها بنگریم یا منتظر طغیان‌های بی‌سرانجام، همراه با ناامنی و به‌هم‌ریختگی، آینده‌ای مبهم و تاریک باشیم)، تزریق ناامیدی در جامعه، ایجاد التهاب در فضای دانشگاه (بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که ریاست آن را ظفرقندی به عهده‌ دارد، به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴0۳-۱۴۰۲ از مواردی است که حاشیه‌هایی را به همراه داشت)، پاک دانستن جنبش زن زندگی آزادی (در بیانیه انجمن اسلامی تحت مدیریت ظفرقندی ضمن اشاره به نامه‌ای از سران فتنه، جنبش «زن، زندگی، آزادی» جنبشی پاک دانسته شده است) اشاره شده است.
 پای مسن‌ترین وزیر پیشنهادی بهداشت به پاستور می‌رسد؟
خبرگزاری فارس در گزارشی دیگر اعلام کرد: «محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده است. او متولد سال ۱۳۳۷ و پس از همتی ۶۷ ساله، پیرترین وزیر پیشنهادی کابینه است که در صورت انتخاب به عنوان وزیر، مسن‌ترین وزیر بهداشت بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود.
در ادامه این گزارش، مواردی همچون ایجاد شکاف تعرفه‌ای بخش خصوصی و دولتی در زمان ریاست ظفرقندی بر سازمان نظام پزشکی، مخالفت عجیب وی با خرید واکسن روسی در اوج بحران کرونا همزمان با حمایت و‌ گریبان دریدن برای واکسن آمریکایی، ادعای نادرست ظفرقندی در خصوص مشکل اساسی در واکسن برکت، اظهارات غیردقیق وی درباره مهاجرت پزشکان و پاس گل به رسانه‌های معاند در این زمینه مطرح شده است.
 نظر منفی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس
 درباره وزیر پیشنهادی کار
در همین شرایط، احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حاضر شده و به سؤالات نمایندگان پاسخ داده است. ابراهیم رضایی در این باره گفت: این جلسه برای گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچالش بود و مواضع گذشته وی مورد اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت.
وی توضیح داد: مواضع میدری به‌خصوص درباره «نامه جام زهر» و برخی از نطق‌ها و مواضع گذشته وی از سالیان قبل، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بازخوانی شد و نمایندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت که دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بوده است اما آنها اعتماد کردند. وی اشاره‌ای به تجدیدنظر در دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته نیز کرد و گفت که راهی که ما برای اصلاحات و آزادی رفتیم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم و الگوی توسعه باید منطبق با واقعیت‌ها باشد و باید اختلافات فکری خود را حل کنیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین میدری در ادامه جلسه گفت که یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است که یکی از راهکارهای آن، تغییر سن بازنشستگی است.
رضایی بیان کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم دغدغه‌های خود را مطرح کرده و بر حمایت از معلولان، رسیدگی به صندوق‌های بازنشستگی، مسئولیت‌پذیری وزارت کار در موضوع اشتغال، به‌کارگیری مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف و فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع باید عرض کنم که با توجه به اظهار نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یک واکنش منفی را نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم.
 سخنگوی کمیسیون اجتماعی: 
وزیر پیشنهادی اقتصاد قول داد اما راهکار ارائه نکرد
همزمان، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح حضور عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در این کمیسیون گفت: در این جلسه نمایندگان کمیسیون مطالبات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف و زیربنایی اقتصاد، از جمله مسائل مبتلابه بانک‌ها، بازار بورس، تورم، سهام عدالت، صادرات و تجارت، گمرک و... را طرح و برنامه همتی در این موضوعات را طلب کردند. یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان در خصوص تخصیص ارز نیمایی بود که هم عموم جامعه و هم تجار، بازرگانان و فعالان تجاری کشور را حتی بعد از ثبت سفارش‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم که خود بنیانگذار این مقوله‌ در زمان ریاست خود در بانک مرکزی است، توضیحات و دفاعیاتی ارائه کرد اما قانع‌کننده‌ نبود.
حجت‌الاسلام خطیب: 
رئیس‌جمهور ۷۳ نفر را از وزارت اطلاعات استعلام کرد
خبر دیگر اینکه، حجت‌الاسلام خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به سؤالات نمایندگان پاسخ داد. ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح این جلسه اظهار کرد: حجت‌الاسلام خطیب اشاره‌ای به سوابق خود در قوه قضائیه، آستان قدس رضوی و وزارت اطلاعات کرد و به تشریح برنامه‌های خود را پرداخت. دو مأموریت اصلی وزارت اطلاعات را تولید محتوای اطلاعاتی و مشارکت در تأمین امنیت کشور، مردم و جامعه بیان کرد و گفت همه برنامه‌ها ذیل این دو مأموریت تعریف می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجت‌الاسلام خطیب گفت که دشمن سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه نفوذ انجام داده و اعلام کرد که یکی از اولویت‌های وزارت اطلاعات، مقابله با رژیم صهیونیستی است. یک وظیفه مهم وزارت اطلاعات را هم مبارزه با تروریسم اعلام کرد و گفت که بعد از نابودی داعش در سوریه، با پدیده داعش سرگردان مواجه بودیم به این معنا که داعش با حمایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و چند کشور دیگر، به طرف ایران گسیل داده شد و به نام داعش خراسان به دنبال ناامن‌سازی ایران بود.
به گزارش مهر، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که در مبارزه با تروریسم، با همکاری دستگاه‌های مختلف و توافق با دولت عراق شاهد احساس امنیت نسبی در شمال غرب کشور هستیم. همچنین اعلام کرد که از زمان شهادت شهید رئیسی تا شب تاسوعای حسینی تعداد قابل توجهی از عناصر تروریستی را دستگیر کردیم که به دنبال اقدام تروریستی، انتحاری و بمب‌گذاری در کشور یا به دنبال پشتیبانی از این حرکت‌ها بودند.
  با ۵۳ سرویس اطلاعاتی خارجی در تقابل هستیم
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: همچنین حجت‌الاسلام خطیب اظهار کرد که در این مدت ۳۰ بمب آماده انفجار کشف شده و همین طور اعلام کرد که با ۵۳ سرویس اطلاعاتی خارجی در تقابل هستیم که به طور ساختارمند علیه ایران فعالیت می‌کنند.
وی افزود: در ادامه، سؤالات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از وی پرسیده شد؛ درباره استعلام وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و مسائلی که در این زمینه‌ها به‌ویژه درباره برخی افراد پرحاشیه مطرح بوده، سؤال شد و خطیب گفت که همه استعلامات طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس بررسی می‌شود و ما 
بر این اساس پاسخ می‌دهیم و گفت که رئیس‌جمهور ۷۳ نفر را از وزارت اطلاعات در این مدت استعلام کرد که تعدادی از این افراد مستند به این قانون رد شدند.
رضایی ادامه داد: طبق این قانون مذکور، افرادی که خود، همسر یا فرزندانشان تابعیت مضاعف داشته باشند یا کسانی که محکومیت امنیتی داشته باشند، یا به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت مطلقه فقیه، قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی نداشته باشند، رد می‌شوند و برخی افراد که ردصلاحیت شدند، مستند به این قانون بوده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات بر مقابله با نفوذ، مقابله با پروژه ناراضی سازی مردم، لزوم استعلام مدیران پیش از انتصاب، لزوم دادن روایت صحیح به افکار عمومی، لزوم مقابله با نفوذ در دستگاه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق از حوادث و ضرورت مقابله جدی با مفاسد اقتصادی تاکید کردند.
رضایی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یک جلسه دیگر هم با وزیر پیشنهادی اطلاعات خواهد داشت.
 در عملیات «وعده صادق»
 کمتر از ۱۰ درصد توان‌ خود را به کار گرفتیم
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور امیر سرتیپ نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: نصیرزاده در این جلسه به موفقیت عملیات «وعده صادق» اشاره و بیان کرد که ما در این عملیات کمتر از ۱۰ درصد توان خود را به‌کار گرفتیم و با تعدادی از قدرت‌های غربی مواجه شدیم. نتیجه عملیات مذکور این بود که بازدارندگی ما ارتقا و بازدارندگی رژیم صهیونیستی تضعیف شد.
وی علاوه‌براین، با اشاره به حضور احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در این کمیسیون اظهار کرد: دنیامالی از تغییر نگرش در وزارت ورزش و جوانان و لزوم آن گفت و تاکید کرد که کاش اسم این وزارتخانه «جوانان و ورزش» بود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دنیامالی از توجه و تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اجرای آن سخن گفت و نگرانی‌های خود را درباره جوانان مطرح کرد. 
رضایی بیان کرد: همچنین وی بر اجرای مصوبات مجلس تاکید کرد و تاکیدش بر فعال‌سازی شورای عالی جوانان و استفاده از ظرفیت رئیس‌جمهور و دولت در حوزه جوانان بود.
 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
 میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حضور علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون گفت: کاظمی اعلام کرد، میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که از مقوله تربیت غفلت شده است و گفت که جایگاه مدارس دولتی ارتقا پیدا خواهد کرد و تلاش خواهند کرد که در راستای ایجاد عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی ارتقا پیدا کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در ادامه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سؤالاتی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کردند که وی در پاسخ به این سؤالات گفت که دانشگاه فرهنگیان را با تمام توان تقویت خواهد کرد و به آن اعتقاد دارد. وی بر نفی سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت بسیجی، انقلابی و مستقل است.
رضایی اظهار کرد: کاظمی آماری ارائه داد مبنی بر اینکه ۱۷۶ هزار نفر کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و اعلام کرد که برای حل مشکل نیروی انسانی، سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش را تهیه کرده است.
  مؤمنی: اتباع بیگانه را ساماندهی خواهیم کرد
اسکندر مؤمنی، وزیر پیشنهادی کشور نیز صبح سه‌شنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا برنامه‌های خود را برای تصدی وزارت کشور ارائه کند. ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره اظهار کرد: سردار مؤمنی اشاره کرد که ملاک اصلی ما در انتصابات، شایسته‌سالاری خواهد بود و شاخص‌هایی را در کارگروه‌ها تعیین می‌کنیم و ملاک‌هایی را در نظر می‌گیریم و تعدادی پیشنهاد می‌شوند و بر مشورت با مجلس و نمایندگان در این زمینه تاکید کرد و گفت که اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران جا‌به‌جا شوند.
وی بیان کرد: محور بعدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، امنیت عمومی بود که گفت امنیت را با نگاه امنیت سلبی و ایجابی تأمین می‌کنیم و در تأمین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مد نظر ما خواهد بود. محور بعدی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، موضوع همسایگی بود که اشاره کرد که باید تعامل لازم را برای توافق‌های مرزی با همسایگان داشته باشیم.
به گزارش مهر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین سردار مؤمنی به تعدد و تراکم اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت که در گام اول باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شود و بعد هم باید آنها را ساماندهی کنیم که راهکارش برای ساماندهی آنها انسداد مرزی بود که گفت برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ادامه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سؤالات و نقطه‌نظرات خودشان را مطرح کردند. سردار مؤمنی در پاسخ به سؤالات نمایندگان درباره چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور توضیحاتی داد و به سابقه آشنایی خود از دانشگاه تبریز و از سال‌های قبل با پزشکیان اشاره و تاکید کرد که کسی برای معرفی وی واسطه نبوده و کسی او را معرفی نکرده و از قبل با پزشکیان آشنایی داشته است و کسی توصیه نکرده که وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور معرفی شود و به صورت مستقیم با خود پزشکیان جلساتی داشته و صحبت کرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دیگر آن بود که سردار مؤمنی درباره انتصابات گفت که رئیس‌جمهور تاکید کرده است که در انتصاب فرمانداران، استانداران و مدیران وزارت کشور بر اساس همین مدل فعلی یعنی مدل تشکیل کابینه جلو بروید و شاخص‌هایی را بگذارید و بر اساس شاخص‌ها پیش بروید و شاخص‌ها بر اساس شایسته‌سالاری باشد و از قول رئیس‌جمهور گفت که اگر استانداری شایسته است، آن را ابقا کنید و کار را با او ادامه دهید و اگر دیدید فردی کارآمدی دارد، با وی ادامه دهید.
رضایی گفت: مطلب بعدی آن است که سردار مؤمنی گفت که اگر فردی کارآمدی داشته باشد و شایستگی داشته باشد، کارش را ادامه خواهد داد و اصلی‌ترین کار ما هم همین موضوع انتصابات است و بر اساس همین شاخص‌ها و سازوکارها، انتصابات را دنبال خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی دادگستری
 توانست نظر کمیسیون امور داخلی را جلب کند
همچنین، ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس با اشاره به نشست عصر دیروز این کمیسیون که ادامه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی پزشکیان را در دستور داشتند، گفت: امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری اولین مهمان این جلسه بود که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی وی را همراهی می‌کردند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون با سوابق و برنامه‌های این وزیر پیشنهادی، یادآور شد: رحیمی سابقه وزارت دادگستری را در کارنامه خود دارد که عملکرد گذشته وی برای نمایندگان قابل قبول بود؛ همچنین او در این جلسه توانست به‌خوبی پاسخگوی سؤالات و ابهامات نمایندگان باشد و نظر آنها را جلب کند.
گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تأکید داشت
که بر قوانین مربوط به حوزه شهرسازی ایستادگی خواهد کرد
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به جلسه این کمیسیون با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، گفت: گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون تاکید داشتند که بر قوانین مربوط به حوزه شهرسازی ایستادگی خواهند کرد.
علاوه ‌بر اینها، سلمان اسحاقی، نماینده مردم شریف قاینات و زیرکوه در مجلس در تشریح نشست کمیسیون بهداشت و درمان با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: سید ستار ‌هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات با حضور در کمیسیون برنامه‌های خود را تشریح و تأکید کرد که برنامه هفتم توسعه نگاه و رویکرد جدیدی است که باید در این رابطه به مجلس تبریک بگویم. اجرای آن، تمرکز عمده بر تخصص در حوزه‌های تخصصی و مباحث فنی به دور از مسائل حاشیه‌ای، توجه به توانمندی افراد و توجه ویژه به ظرفیت هوش مصنوعی در دستور کارایشان قرار خواهد گرفت و پالایش محتوا با مخاطب کودکان را دغدغه جدی خود دانست و تأکید کرد که در بحث فیلترشکن‌ها از قانون تمکین و سیاست‌های نظام را دنبال می‌کنیم. همچنین به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی توجه خواهد کرد.
وی همچنین به حضور نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: بر اساس اظهارات وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصلاح ساختار این وزارتخانه، توجه به روستامحوری و روستا پایه بودن و کشاورزمحور در دستور کار ایشان قرار دارد.
گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در شرایط حساسی قرار گرفته است و می‌‎بایست ضمن بررسی دقیق سوابق و عملکرد وزرای پیشنهادی و حمایت از افراد کارآمد و انقلابی، از رخنه عناصر فتنه‌گر به دولت ممانعت کند.