kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰

دور خیز برای حمله به کیف واکنش روسیه به حمله اوکراین علیه نیروگاه «زاپوریژیا»

 
 
روسیه حمله به نیروگاه اتمی‌اش در «زاپوریژیا» را «عبور اوکراین از خط قرمز» خواند و ضمن خروج کامل از مذاکرات صلح اعلام کرد، پاسخ محکمی به این حملات خواهد داد.
غربی‌ها معتقدند، پوتین فردی کینه‌ای است و به این راحتی، از کنار برخی مسائل نمی‌گذرد. وقتی «پریکوژین»، فرمانده گروه نظامیِ خصوصیِ «واگنر» آن داستان را برای روسیه به بار آورد، کارشناسان تیزبین گفتند، کار پریکوژین تمام است و از هم اکنون او را مُرده به حساب ‌آورید. چند ماهی از این پیش‌بینی نگذشته بود که خبر رسید، پریکوژین طی یک حادثه، کشته شد!
حالا یک هفته‌ای می‌شود که اوکراین -بخوانید ناتو- دو ضربه بی‌سابقه به اهداف روسی وارد کرده است. یکی حمله به شهر کورسک و اشغال برخی مناطق آن -که منابع نزدیک به غرب می‌گویند 1000 کیلومتر مربع است- و دیگری حمله به نیروگاه اتمی «ژاپوریژیا» و تخریب و آتش‌سوزی بخش خنک‌کننده آن. 
همین دو حمله کافی بود تا روسیه با قدرت وارد شده و طبق گزارش وال استریت ژورنال، خسارات و تلفات سنگینی به اوکراین وارد کند. حالا مسکو این حملات را «عبور اوکراین از خط قرمز» نامیده و گفته است، مذاکرات را هم کنار می‌گذارد. 
«جان سالیوان» سفیر سابق آمریکا در گفت وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد که اوکراین با حمله به استان کورسکِ روسیه از «خطوط قرمز» عبور کرد و قطعاً ولادیمیر پوتین قاطعانه برای بیرون‌کردن نیرو‌های اوکراین از خاک روسیه اقدام خواهد کرد. 
روس‌ها احتمالا فکر می‌کنند که آمریکا نیز در این حمله مشارکت دارد؛ حمله‌ای که آن‌ها اقدامی تروریستی و تحریک‌آمیزی جدی می‌نامند و اینکه اوکراینی‌ها از خطوط قرمز عبور کردند.» 
«دیوید کورتین» سیاستمدار انگلیسی نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تهاجمی که توسط زلنسکی به قلمرو روسیه انجام شد، ماجراجویی انتحاری مورد تایید ناتو بود که با هدف تصرف نیروگاه هسته‌ای صورت گرفت.»
حمله به کورسک به چه قیمتی؟
علاوه‌بر نگرانی غرب و اوکراین از پاسخ نظامی و محکم روسیه، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز درباره خساراتی که این حمله به خود اوکراین وارد کرده است، گزارش مفصلی منتشر کرده است. «فایننشال تایمز» در گزارشی با استناد به اظهارات تعدادی از نیروهای ارتش اوکراین می‌نویسد: «بمب‌های سُرشی FAB، نیروهای اوکراینی و تجهیزات با ارزشی را که غرب ارسال کرده بود، از بین بردند. همچنین یک خودرو زرهی ساخت آمریکا تحت عنوان «استرایکر» آسیب دید و باید به اوکراین بازمی‌گشت...»
به گزارش ایسنا، سربازان اوکراینی اذعان می‌کنند که هدف از این حمله، کنترل قلمروهای روسیه بود و همچنین این کشور را وادار سازند تا نیروهای خود را از جبهه دونباس منحرف کند؛ حمله‌ای که از نگاه بسیاری از تحلیلگران نظامی و همچنین روزنامه فایننشال تایمز به عنوان «بزرگ‌ترین قمار اوکراین» تلقی می‌شود زیرا اکنون ارتش این کشور که مدت‌هاست از کمبود نیرو و مهمات رنج می‌برد، باید منتظر اقدامات متقابل روسیه باشد.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزات امور خارجه روسیه روز یکشنبه در واکنش به حملات اوکراین گفته بود: «حملات موشکی و پهپادی اوکراین به مناطق روسیه در روزهای اخیر با هدف تخریب و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامیان انجام شد و علنا ماهیت تروریستی داشت. پاسخ سخت نیروهای مسلح روسیه زیاد طول نخواهد کشید.» پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود به شدت نگران نوع و اندازه پاسخ روسیه به این حملات است.