kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
 با حضور عارف

آیین تودیع و معارفه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد

آیین تودیع و معارفه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با حضور عارف برگزار شد.
 
 
 
 
آیین تودیع انسیه ‌خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت سیزدهم و معارفه زهرا بهروز آذر‌، به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت چهاردهم برگزار شد. در این آیین که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، از انسیه ‌خزعلی به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت سیزدهم تقدیر و زهرا بهروز آذر‌، به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت چهاردهم معرفی شد.
به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، آذر منصوری، ناهید خدا کرمی، الهام فخاری و جمعی از بانوان در این آیین حضور داشتند.
تلاش می‌کنم احساس نادیده‌شدن از میان زنان ایرانی رخت بربندد
زهرا بهروز آذر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه من و اولویت این است که زنان ایران احساس و باور کنند متعلق به این کشور هستند و این کشور قدردان آنهاست. وی افزود: به هر شکلی تمام فرصت‌ها و منابع را که نتوانستیم این سال‌ها اختصاص دهیم جبران خواهیم کرد تا احساس نادیده شدن از میان زنان کشورمان رخت بربندد.
سال گذشته ۷۰ هزار مترمربع زمین به چهار فرزندی‌ها واگذار شد
انسیه خزعلی در این آیین یاد و خاطره شهید خدمت شهید آیت‌الله رئیسی و شهید اسماعیل هنیه را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های روبه جلوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در دوره جدید نیز ادامه پیدا کند. وی با اشاره به فعالیت‌های این دوره در حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: اختصاص پست هم‌تراز مشاور وزیر،‌ افزایش اعضای هیئت علمی زنان، افزایش نسبت حضور زنان در هیئت‌های علمی، افزایش ۸۰ درصد مشاغل خانگی بانوان‌ و حمایت‌های چهارگانه از ازدواج دهه شصتی‌ها از جمله نتایج تلاش‌ها در این دوره بوده است.
خزعلی ادامه داد: درباره وضعیت سلامت زنان، شرایط خوبی برای آنان در دوره پیش، حین و بعد از بارداری ایجاد شد و ۵۰ درصد افزایش یافت. به گفته وی، با تلاش‌های انجام شده، کودک‌‌همسری و ازدواج دختران ۱۵ ساله‌، ۳۳ درصد و دختران زیر ۱۵ سال، ۲۵ درصد کاهش داشته است. وی، تلاش برای هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۷۰ هزار متر مربع زمین به چهار فرزندی‌ها واگذار شد.
اکبر بهروز آذر پدر زهرا بهروز آذر نیز در حاشیه آیین تکریم و معارفه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درخواست خود از دخترش را این‌گونه مطرح کرد که از او می‌خواهم خانم‌های ایران را دختران خود و پسران ایران را پسران خود بداند و برای کل ایران زحمت بکشد.
عارف: راهبرد انتخاب وزرا توجه به تفکر سیاسی نیست؛
 تاکید بر به‌کارگیری نیروهای متعهد و جوان
در پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ که صبح دوشنبه
-۲۲ مرداد- به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، رویکردها و سیاست‌های کلان تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و همچنین طرح ضربتی افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران تصویب شد.
محمدرضا عارف در این جلسه با اشاره به اهمیت سازمان برنامه و بودجه و تاکید بر ارتقاء جایگاه این سازمان در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کل کشور تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه نقشی مهم و اساسی در ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در جهت‌دهی و برنامه‌ریزی منابع مالی موردنیاز طرح‌های بزرگ زیرساختی و عمرانی در کشور دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شورای اقتصاد از نهادهای مهم و باسابقه تاریخی در کشور است که باید در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، تصریح کرد: باید با توجه ویژه به نقش و عملکرد شورای اقتصاد و ارتقاء جایگاه آن، از ایجاد شوراها و کمیته‌های موازی برای تصمیم‌گیری اقتصادی جلوگیری شود تا راهبردها، وعده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.
عارف همچنین به اهمیت توجه به نظرات بخش خصوصی و غیردولتی از جمله تعاونی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی اشاره و تصریح کرد: امروز انتخاب بخش خصوصی در اداره اقتصاد کشور یک اختیار نبوده بلکه تکلیف و الزام است و باید در جلسات تصمیم‌گیری اقتصادی دولت همانند شورای اقتصاد بخش خصوصی و فعالین و کارآفرینان اقتصادی نقش پررنگ ایفا کنند و از نظرات آنان در تصمیم‌گیری اقتصادی و بودجه‌ریزی استفاده شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعهد به آرمان‌های انقلاب و نظام، خدمت به مردم، به‌کارگیری افراد دردمند و متعهد از مهم‌ترین معیارهای به‌کارگیری و انتخاب افراد در جایگاه‌های مدیریتی در دولت چهاردهم است، افزود: راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مطالبات مردم و و وعده‌های داده شده توسط رئیس‌جمهور و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.
وی بر به‌‌کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و جوان در مسیر رسیدن به این اهداف تاکید کرد.
همچنین در این جلسه حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هدف اصلی شورای اقتصاد گره‌‌گشایی از دستگاه‌ها و فعالین اقتصادی است، گفت: شورای اقتصاد با نزدیک به یک قرن تجربه در قالب‌های مختلف و با برگزاری جلسات در کمیسیون‌های تخصصی با حضور معاونین وزراء، نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقشی مهم در تصمیم گیری‌های اقتصادی کشور دارد.
در ادامه جلسه شورای اقتصاد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رؤسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، رویکردها و سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلان بودجه ۱۴۰۴ طرح و ضمن تأیید کلیات پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مقرر گردید نظرات اعضاء دریافت و در متن پیشنهادی برای طرح در هیئت دولت اعمال شود. در ادامه این جلسه درخواست وزارت نفت درخصوص طرح ضربتی افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ۳۴ میدان نفتی کشور توسط شرکت ملی نفت ایران مصوب و مقرر شد ساز و کار اجرائی این مصوبه طی تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران تعیین شود.
همچنین سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت اقتصادی و جهت‌دهی بودجه سال آینده در چهار شاخص کلان اقتصادی بخش حقیقی، بازار کار، بخش اسمی و شاخص نابرابری ارائه کرد که اعضاء و برخی از وزراء نظرات، رویکردها، پیشنهادات و طرح‌های خود را در این زمینه مطرح کردند.
عارف: پیام تشکیل بنیاد شهید، ماندگاری انقلاب است
معاون اول رئیس‌جمهور عصر دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم تکریم و معارفه رؤسای بنیاد شهید و امور ایثارگران‌، بنیاد شهید و امور ایثاگران را یادگار امام خمینی(ره) دانست و گفت:‌ پیام تشکیل بنیاد شهید، ماندگاری انقلاب است.
عارف تصریح کرد: از زحمات دکتر قاضی‌زاده تشکر می‌کنم که در این سنگر در خدمت آرمان‌های انقلاب بودند و افتخار می‌کنیم که آزاده جانباز و مجاهد و از خانواده شهدا، آقای اوحدی که این‌جا صاحب خانه هستند، این مسئولیت بسیار سنگین را پذیرفته‌اند. مسئولیت در نظام الهی بسیار سنگین است. وی ادامه داد: هر گامی که انسان برمی‌دارد، احساس سنگینی بر دوش خود می‌کند اگر خدمتی کند، ان‌شاءالله حسنات زیادی نصیب او خواهد شد. آقای اوحدی هر جا خدمت کردند منشأ اثر و مفید بودند.
عارف افزود: افتخار می‌کنیم در سازمانی هستیم که یادگار امام(ره) بزرگوار است؛ پیام تشکیل بنیاد شهید، ماندگاری انقلاب است اگر قرار است بنیاد شهید ماندگار باشد، انقلاب هم ماندگار خواهد بود. معتقدیم این انقلاب به دست صاحب اصلی خود داده شود. وی گفت:‌ بنیاد شهید در دوره فعالیت خود در سه مرحله افتخار خدمتگزاری به خانواده ایثارگران و خانواده شهدا داشته است. در مرحله اول توفیقات خوبی داشت و توانست خدمات خوبی در زمان جنگ به خانواده شهدا دهد. خیلی زود نظام به این نتیجه رسید که صاحبان اصلی انقلاب یعنی خانواده شهدا توانمند شوند و این موضوع در دستور کار قرار گرفت و دستاوردهای خوبی در آموزش عالی با آن مواجه بودیم و سهمیه‌هایی که داده شد، انصافا به خوبی جواب داده شد.