kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
فارن‌افرز پیش‌بینی کرد

آینده تاریک در انتظار اسرائیل جنگ غزه این رژیم را به فروپاشی می‌کشاند

10 ماهی می‌شود که مسئله «اسرائیل» از «طرح آبراهام و آشتی اعراب و اسرائیل» تبدیل شده است به «اسرائیل کِی فرو می‌پاشد؟» این بار «فارن افرز» به این مسئله پرداخته است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
حدود 10 ماه است که «آیا اسرائیل فرو می‌پاشد یا خیر؟» دیگر مسئله اصلی این رژیم نیست چرا که تقریبا «همه» به این نتیجه قطعی رسیده‌اند این رژیم رفتنی است و آنچه باقی مانده، صرفا زمان این فروپاشی است. کسانی هم که به این نتیجه رسیده‌اند، لزوما ژورنالیست‌های هیجان‌زده‌ای که آرزوهایشان را در قالب خبر چاپ کنند نیستند؛ غالبا مجلات و نشریات تخصصی هستند که کارشان، تحلیل‌های علمی و بعضا پژوهشی است. یکی از این مجلات، دو ماهنامه جامع علمی و تخصصی «فارن افرز» است که در آمریکا منتشر می‌شود. این دو ماهنامه که در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل فعال است این بار با اشاره به جنگ غزه و شرایط داخلی سرزمین‌های اشغالی به این نتیجه رسیده است که «آینده سیاهی در انتظار اسرائیل است.»
در گزارش «فارن افرز» می‌خوانیم: در زمان تاسیس «اسرائیل» در سال ۱۹۴۸ این رژیم ادعا می‌کرد که قرار است به اصل برابری حقوق سیاسی و اجتماعی و همچنین منشور سازمان ملل احترام بگذارد و وفادار باشد اما نه تنها هیچ یک از این توقعات را برآورده نکرد بلکه اکنون در جریان جنگ غزه و جنایات‌هایی که مرتکب شده، آینده تاریکی در انتظار آن است... طی دهه‌ها، این تناقضات نام‌برده‌ شده در اسرائیل بارها و بارها آشکار شده و مشکلات سیاسی متعددی را برای جامعه اسرائیلی ایجاد کرده و تاکنون هیچ یک از آنها حل‌وفصل نشده است اما اکنون جنگ غزه و بحران قضائی مسیر را برای اسرائیل دشوار ساخته و آن را در یک نقطه شکست قرار می‌دهد.
به گزارش ایسنا «فارن افرز» در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان تل‌آویو می‌افزاید: «اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای در مسیر غیرلیبرال، خشونت‌آمیز و مخربی قرار می‌گیرد. اگر تغییری در این مسیر رخ ندهد، آینده اسرائیل وارد دوره تاریک‌تری خواهد شد؛ دوره‌ای که ارزش‌های غیرلیبرال، سیستم سیاسی و جامعه آن را تعریف می‌کند. اسرائیل در مسیری قرار دارد که به‌طور فزاینده‌ای در رفتار خود نه تنها با فلسطینیان، بلکه در قبال اسرائیلی‌ها نیز خودکامه و مستبد می‌شود. اسرائیل می‌تواند دوستان خود را به سرعت از دست بدهد و مطرود شود. همچنین با انزوای خود در جهان، آشفتگی‌هایی در داخل برایش ایجاد خواهد شد و آن را در معرض تباهی و فروپاشی قرار می‌دهد.»
پایان اسرائیل نزدیک‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم
در بخش دیگری از گزارش این مجله آمریکایی می‌خوانیم: «اعتراضات علیه اصلاحات قضائی، نگرانی‌هایی را در مورد مسئله دموکراسی در داخل اسرائیل برانگیخت اما درخصوص مسئولیت و رفتار اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها که تحت اشغال آنها زندگی می‌کنند، سؤالی را مطرح نکرد. اسرائیل بر خلاف قوانین بین‌المللی، فلسطینیانی را که تحت حاکمیت خود در کرانه باختری و بیت‌المقدس زندگی می‌کنند، تحت حکومت نظامی قرار می‌دهد. دولت‌های پی‌درپی اسرائیل همچنین بر گسترش شهرک‌های یهودی در کرانه باختری نظارت کرده‌اند و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را در آینده به خطر می‌اندازند. جنگ در غزه، جایی که نیروهای اسرائیلی حدود ۴۰ هزار نفر را قربانی کرده‌اند، نشان می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند یا مایل نیست به اصولی که پیشتر وعده داده، پایبند بماند.» «یشایاهو لیبوویتز» دانشمند و فیلسوف صهیونیست معتقد است: «پایان صهیونیسم نزدیک‌تر از آن چیزی است که بسیاری از اسرائیلی‌ها نسبت به آن اذعان می‌کنند.»
«فارن افرز» در پایان با اشاره به تاثیرات و پیامدهای جنگ غزه بر رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «جنگ در غزه، اختلافات سیاسی در اسرائیل را به‌خصوص میان گروه‌های راست و چپ عمیق‌تر کرده است. جنگ در غزه همچنین اختلافات را میان یهودیان مذهبی و سکولار تشدید کرده و حتی اقتصاد اسرائیل را در وضعیت بی‌ثباتی قرار داده است. در نهایت جنگ در غزه، اسرائیل را با یک شکست مواجه ساخته است... وضعیت اسرائیل بسیار وخیم است و ممکن است با بحران و آشفتگی داخلی از بین برود و متلاشی شود... جنگ علیه غزه، اوج عجز و ناتوانی که اسرائیل از آن رنج می‌برد، را نشان داد.»
یحیی سنوار، شطرنج باز سیاسی قهار
همزمان کارشناسان و مقامات رژیم صهیونیستی نیز می‌گویند «یحیی السنوار»، رهبر جدید حماس بازی شطرنج را به خوبی علیه «اسرائیل» پیش می‌برد. به گزارش فارس، «رامی ایگرا» رئیس سابق واحد اسرا و مفقودان سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به (موساد) اذعان کرد «یحیی السنوار» -که به تازگی جانشین شهید اسماعیل هنیه شده است- نه تنها ضعیف نشده است، بلکه برخلاف همه برآوردها، قوی‌تر هم شده است. «بن درور یمینی» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نیز همین مفهوم را با ادبیاتی متفاوت تکرار کرد و گفت السنوار هر آنچه را از جنگ خواسته، محقق کرده است و بازی شطرنج را به خوبی علیه اسرائیل پیش می‌برد. تل‌آویو باید توافق با حماس را بپذیرد.
نامه 70 افسر صهیونیست: شکست حماس دروغ است
شبکه 14 رژیم صهیونیستی -که مورد علاقه نتانیاهو است- اما، متن نامه 70 افسر میدانی رژیم صهیونیستی خطاب به مافوقشان را منتشر کرده است که خروجی آن، تایید گزارش «فارن افرز» است. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «صحبت‌های مکرر مسئولان دربارۀ نزدیک بودن پیروزی، ما را شگفت زده می‌کند. دشمن [اشاره به گروه‌های مقاومت] توانمندی‌های راکتی و پهپادی و زیرساخت‌های عظیم تونلی و تروریست‌های زندۀ فراوانی در اختیار دارد. ما که از میدان آمده‌ایم خوب می‌دانیم هنوز فاصله زیادی با پیروزی وجود دارد.»
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی 
صهیونیست‌ها تصور می‌کنند، با کشتار وحشیانه و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه و کرانه باختری می‌توانند جلوی فروپاشی خود را بگیرند. دقیقا با تکیه بر همین «توهم شیطانی» است که چندی پیش مدرسه «تابعین» را که محل پنهان شدن آوارگان فلسطینی بود، با سه بمب پیشرفته و اهدایی آمریکا هدف قرار داده و بیش از 100 غیرنظامی را تکه تکه کردند. این جنایت هولناک بازتاب زیادی در دنیا داشت و از سوی تمام دنیا-حتی برخی متحدین رژیم صهیونیستی- محکوم شد. حالا «مجمع جهانی بیداری اسلامی» با صدور بیانیه‌ای این جنایت را قویا محکوم کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده: «رژیم جنایتکار صهیونیستی این بار با جنایتی هولناک و وحشیانه و حملات جنون‌آمیز علیه غیرنظامیان فلسطینی و قتل‌عام وحشیانه زنان و کودکان و سالخوردگان به‌ویژه حمله شنیع این رژیم به آوارگان فلسطینی ساکن در مدرسه تابعین، بار دیگر ثابت کرد که این رژیم جعلی به هیچ یک از قوانین و حقوق بین‌الملل و اصول اخلاقی و انسانی پای‌بند نیست و روی قاتلان و جنایتکاران بزرگ تاریخ را سفید کرد. جنایت مدرسه تابعین که با پشتیبانی و همراهی آمریکا انجام شد، نقض همه قوانین و مقررات بشردوستانه و حقوق انسانی است و این جنایات وحشیانه نتیجه ارسال سرسام‌آور تسلیحات و بمب‌های آمریکایی و اروپایی به تل‌آویو و همچنین بی‌عملی دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر  جنایت و نسل‌کشی در نوار غزه است که ماهیت و فلسفه وجودی سازمان‌های مذکور را در قبال تأمین امنیت ساکنان اراضی اشغالی و جلوگیری از جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی زیر سؤال برده است... در چنین وضعیت دشوار و دردناکی که هر روز شاهد کشتار مردم فلسطین در نوار غزه هستیم، مسئولیت‌های دولت‌های مسلمان مضاعف و سنگین است که ضمن حفظ اتحاد و یکپارچگی و عمل به موازین اخلاقی، اسلامی و انسانی، با سازوکارهای مؤثر و کارآمد از جمله تحریم اقتصادی و قطع هرگونه مناسبات پنهان و آشکار سیاسی، امنیتی و ... مانع کشتار زنان و کودکان فلسطینی شوند. در پایان تأکید می‌شود، رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، شکست خورده و به هیچ یک از اهداف خود چه سیاسی و چه میدانی دست نخواهد یافت و شکست راهبردی رژیم در غزه قطعی است. مردم فلسطین و مقاومت اسلامی فلسطین و حماس پیروز میدان می‌باشند و ارتکاب جنایات وحشیانه هم نخواهد توانست ذره‌ای در اراده پولادین و عزم راسخ مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌ها خللی وارد کند. مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن محکوم کردن این جنایت وحشیانه و دردناک از تمامی ملت‌ها، دولت‌ها، احزاب، گروه‌های سیاسی، تشکل‌های مدنی، رهبران، نخبگان، شخصیت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهان اسلام خصوصاً سازمان کنفرانس اسلامی و آزادی خواهان، عدالت‌جویان جهان می‌خواهد با حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از ملت مظلوم فلسطین رژیم کودک‌کش اسرائیلی را در اهداف خویش ناکام گذارند.»
سایر رویدادها
فارس: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که ایران در تلاش برای ایجاد جبهه‌ای جدید در کرانه باختری است و گروه‌های مقاومت سعی دارند از طریق مرزهای شرقی فلسطین اشغالی به کرانه باختری سلاح وارد کنند... باید در مرز اردن نیز دیوار بکشیم.(!)
العالم: «به دستور فرمانده نیروی هوائی اسرائیل تمامی خلبانان اسرائیلی از ترس حمله ایران ممنوع‌الخروج شده‌اند...» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که «بر پایه ارزیابی‌های اطلاعاتی سفر کلیه اعضای نیروهای مسلح اسرائیل به خارج از کشور ممنوع شد.»
شبکه عبری کان: ارتش (اسرائیل) از بیم پاسخ ایران، از تمامی نیروهایش در گرجستان و جمهوری آذربایجان خواست که فورا به اسرائیل بازگردند. باکو مدعی شده هیچ نظامی خارجی در خاکش حضور ندارند.
مهر: کوبی ماروم، ژنرال صهیونیست، ضمن اشاره به انتقام سختی که قرار است ایران و حزب‌الله از این رژیم بابت ترور «اسماعیل هنیه» و «فواد شُکر» بگیرند گفت: «ما در دوره انتظار اعصاب خرد کن هستیم.»
خطوط هوائی «سوئیس ایرلاینز» تعلیق پروازهای رفت و برگشت این شرکت بین‌المللی را به مقصد تل‌آویو دوباره تمدید کرد. الجزیره هم اعلام کرد شرکت هواپیمایی رایان ایر (ایرلند) هم پروازها به اراضی اشغالی را تا دو هفته آینده لغو کرد.
رسانه فلسطينى «الان»: خبرنگاران العربیه دیگر حق ندارند اخبار غزه را پوشش دهند؛ زیرا این شبکه درخصوص حمله به غزه روایت‌های دروغین رژیم صهیونیستی که آخرین مورد آن روایت سراسر کذب این رژیم درباره جنایت مدرسه التابعین بوده را نقل می‌کند.
بیانیه سران انگلیس، فرانسه و آلمان: جنگ در غزه فورا باید متوقف شود... ایران هم خویشتنداری کند!... هیچ تاخیر بیشتری در مذاکرات آتش‌بس در غزه توجیه‌پذیر نیست.